Gjest Gjest_ranveig.bo_* Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Blir ikke helt klok på hva jeg skal se etter i kremer/oljer osv som hjelper mot tørr hud. Hvilke ingredienser tror dere er de viktigste for å motarbeide dette? er det f.eks noen oljer man kan blande ut i en krem for å gjøre det bedre for huden? setter pris på alle råd=)
estrella Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 Det eneste som fungerte på meg var hudspesialist^^)
prinsessa Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg har hatt atopisk eksem på hendene i mange år. Den aller beste kremen jeg smører meg med er faktisk den blå boksen til Nivea, helt genial og veldig billig, så den er verdt et forsøk. Men når jeg er på mitt verste må jeg også ha en kortisonkrem Elocon som man får på resept. Men det er heldigvis sjelden jeg bruker den, men Nivea sin bruker jeg sikkert 5 ganger hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #4 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg synes A-krem fungerer veldig godt på vår sønn, men den er litt dyr. Men veldig god.
wok Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg synes også A-creme er god, og så spise Omega 3.
Gjest Qlio Skrevet 22. oktober 2007 #6 Skrevet 22. oktober 2007 Barneallergiologen sverger til oljebad med MYE olje og uansett krem som inneholder karbamid. Dette funker hvertfall på Vilde.
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 Som den som i alle år har hatt atopisk eksem så vil jeg på det sterkeste anbefale oljebad ja. Det lindrer veldig på den ekstreme kløen. Tror oljen kom fra hudspesialist uten at jeg skal si noe for sikkert. Også krem med karbamid som er sagt over husker jeg at jeg hadde. Ellers var kortisonkrem et must i perioder (og er det fortsatt). I de mest ekstreme periodene fikk jeg også kløedempende tabletter av lege.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg får vabler og ekstrem kløe av alt som inneholder karbamid, så det er lurt å teste på et lite hudområde først. Ellers kan jeg anbefale å smøre med enten mandel- eller rapsolje på fuktig hud, og deretter smøre en fuktgivende krem over.
Eføy Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 Min samboer sliter med dette, men bruker blå Apo Base og Aderma fra apoteket som han er fornøyd med, i tillegg til kortisonsalve. Var kanskje ikke helt svar på det du lurte på, men tenkte noen anbefalinger også kunne hjelpe.
Helen Skrevet 22. oktober 2007 #10 Skrevet 22. oktober 2007 Da min eldste sønn var liten var han veldig plaget av atopiskeksem, ingenting av det vi prøvde hjalp noe særlig. Men så fikk jeg tak i noe fint på helsekostbutikken, det var noe pulver som jeg blandet i drikke hans. Jeg husker ikke hva det heter for det er over 10 år siden, men man skulle tro det gikk ann å få tak i det nå også.
Enid Skrevet 22. oktober 2007 #11 Skrevet 22. oktober 2007 Bruker a-derma-produktene, kortisonkrem og sterkt steroid, samt kaliumpermanganat-bad når det er som verst(dette stanser kløen og er spesielt bra før man legger seg. Det farger riktignok hud/negler/badekar brunt, så vær obs. på det). Det er også viktig å ikke bruke sterke håndsåper/dusjsåper. Oljebad fåes kjøpt på apoteket, og kan også hjelpe. Hvis man dusjer til vanlig, så bør man unngå for varmt vann, dette forverrer kløe. I tillegg kan desinfiserende hjelpe når du merker at noe begynner å bli infisert. Bomullshansker hjelper om natten, for å motvirke at man skader huden i søvne(pleier å teipe rundt håndleddet så de ikke blir dratt av). Kan også være fint å bruke under votter o.l. Det beste er om man smører hender godt inn med fet krem, og så på med hanskene. Effekten av kortisonkrem blir også forsterket ved å sove med bomullshansker på. Vær riktignok forsiktig hvis noe er infisert, da kan det forverres av å bli "stengt inne". Man bør også vaske sengetøy ofte og sove med vinduet oppe slik at det ikke blir for varmt om natten. Enkelte mattyper kan også forverre eksemet, f.eks sterk mat. Personlig reagerer jeg på alkohol, men også noen krydder og epler. Har også oppdaget at omega-3 kapsler hjelpe noe på tørrheten. Forebygging er absolutt best, så massevis av fuktighetskrem. Dette er mine personlige erfaringer, har ingen helsepersonell-bakgrunn, så du får ta det med en klype salt
Gjest Opa Skrevet 22. oktober 2007 #12 Skrevet 22. oktober 2007 Det er mange som ikke tåler kremer med karbamid (klør som satan!), så vær forsiktig med det. Ellers er A-Derma serien på apotek veldig bra, spesielt A-Derma Exomega.
Gjest Gjest_ghost_* Skrevet 23. oktober 2007 #13 Skrevet 23. oktober 2007 Har en sønn selv som sliter med eksem. Har prøvd hydrokortison, a-creme, locobase, a-derma....men ingenting funker helt. Jeg har da blitt frarådet å bruke olje i badet, for det kunne nemlig virke mot sin hensikt visst barnet hadde eksem.
Gjest s.n Skrevet 24. oktober 2007 #14 Skrevet 24. oktober 2007 Pass bare på at du/ungen tåler ingrediensene i kremen du bruker. Datteren min er atopiker, og vi har byttet rundt på ulike kremer, for de virker dårligere og dårligere etter lang tids bruk. Kjøpte A-krem, som jo skal være det beste, og jeg kunne ikke skjønne hvorfor hun ikke ble bedre (heller verre). Så jeg blandet A-krem og hyrokortison, og det ble et greit resultet. Leste en dag på innholdsfortegnelsen på A - krem, og så at den inneholder peanøttolje --- og datteren min er allergisk mot peanøtter!!! Etter det har jeg alltid lest innholdsfortegnelsen!
Gjest Gjest_Sarah_* Skrevet 25. februar 2008 #15 Skrevet 25. februar 2008 Decubal hjelper meg. Den er egentlig bare en ordentlig feit krem, men jeg syns den virker godt mot kløe også. Forhindrer også utbrudd. Ellers er det kommet noen nye kremer på markedet som skal "bedøve" immunsystemet, da det er der problemet virkelig ligger.
Villa2000 Skrevet 25. februar 2008 #16 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Vær forsiktig med hydrokortison da den skal benyttes maks en uke om gangen. Videre bruk skal avtales med lege. Endret 25. februar 2008 av Villa2000
Gjest Gjest_Bare meg_* Skrevet 25. februar 2008 #17 Skrevet 25. februar 2008 Unnskyld at jeg spør, men jeg lurer på noe: Jeg har eksem men vet ikke om det er atopisk eksem. Jeg får sånne bittesmå blemmer på hendene, på størrelse med et knappenålshode, de sprekker og så klør det og blir sårt. Er dette tegn på atopisk eksem eller er det en annen type eksem?
tingeling Skrevet 25. februar 2008 #18 Skrevet 25. februar 2008 Etter anbefaling fra barneallergi-spesialist bruker jeg følgende på sønnen min: - NAF badeolje (apoteket): store mengder, ca 1 dl i barnebadebalje. Ikke for varmt vann. Husk å vaske badekaret godt etterpå- det eneste som fungerer da er zalo. Hvis jeg ikke orker vaskestyret så smører jeg han med badeolje etter en dusj. - Decubal creme fra apoteket: også store mengder. OG IKKE ULL inntil kroppen. Bruker i tillegg hel pysj så det ikke blir gliper hvor han kan klø. Forebygg fremfor å reparere, det fungerer best. tingeling
Gjest Aloha Skrevet 26. februar 2008 #19 Skrevet 26. februar 2008 På apoteket selger de mange forskjellige serier som hjelper spesielt mot atopisk eksem. Spør der! Har selv brukt, og bruker, mye forskjellig som fungerer bra. Det er greit å variere litt også.
Rubina D Skrevet 26. februar 2008 #20 Skrevet 26. februar 2008 Vi bruker mildison i de verste periodene. I tillegg bytter jeg på å bruke aderma ( denne kan man få dekket utgifter over 1800 kr på nav ) og spenol. Det viktigste er å smøre daglig, selv om eksemen ikke er så ille så smør. Det blir som noen andre sa forebygge er stikkordet. Og de lærde strides: Først ble vi anbefalt oljebad 1 gang i uka og vanlig bad 1 gang i uka. Etter at vi flyttet og fikk ny lege ble vi anbefalt en rask dusj hver dag. Men ikke såpe mer enn 3-4 dager i uka enda. Nå bruker vi også aderma såpe og shampo. Etter en stund med daglig dusj merket vi stor forbedring. Dette for å bli kvitt de døde hudcellene så de ikke skal irritere. Ellers må du bare prøve deg frem til noe som passer for den enkelte atopiker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå