Gå til innhold

Photoshoot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vil prøve å sette opp min egen lille photoshoot, og lurer på om noen kan skaffe meg noen tips og litt inspirasjon?

Vil gjerne forevige noen bilder av bla. meg og min samboer. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Heloise
Skrevet (endret)
Hei!

Jeg vil prøve å sette opp min egen lille photoshoot, og lurer på om noen kan skaffe meg noen tips og litt inspirasjon?

Vil gjerne forevige noen bilder av bla. meg og min samboer. :)

Vet ikke hvor simpelt du skal ha det, eller hva du tenker på, men jeg har hatt et par photoshoots for meg og en venninde, og som bakgrunn brukte jeg noe simpelt, ensfarvet (hvitt laken, pledd..) for at det skulle bli enklere å redigere i photoshop :P Men hvis du ikke skal redigere så er det bare å bruke fantasien! Jeg har ingen spesielle gode råd for pynting eller den slags :P

Men, en photoshoot jeg og venninna mi hadde ble veldig fin. Det var ute i hagen, grønt gress og trær. Ble veldig fornøyd med den "shooten", men det var jo på sommeren, og det er jo ikke bare bare å gå ut og finne grønt gress og sol nå for tiden :P

Kan jo bli mange fine høstbilder da!

Endret av Heloise
Skrevet
Vet ikke hvor simpelt du skal ha det, eller hva du tenker på, men jeg har hatt et par photoshoots for meg og en venninde, og som bakgrunn brukte jeg noe simpelt, ensfarvet (hvitt laken, pledd..) for at det skulle bli enklere å redigere i photoshop :P Men hvis du ikke skal redigere så er det bare å bruke fantasien! Jeg har ingen spesielle gode råd for pynting eller den slags :P

Men, en photoshoot jeg og venninna mi hadde ble veldig fin. Det var ute i hagen, grønt gress og trær. Ble veldig fornøyd med den "shooten", men det var jo på sommeren, og det er jo ikke bare bare å gå ut og finne grønt gress og sol nå for tiden :P

Kan jo bli mange fine høstbilder da!

Tusen takk for svar :D

Måtte vel blitt med et laken eller lignende tenker jeg ja :) men er det ikke da lett for å få skygger som kanskje kan ødelegge litt? Jeg er veldig glad i å redigere bilder i photoshop, så det skulle gå fint :)

Høres bra ut :) Hadde gjort godt med litt sommer igjen ja. Synes det virker som om det bare regner ute for tiden jeg :P Litt derfor jeg vil gjøre noe inne :)

Skrevet

Hvis du passer på å ha lys fra flere sider, så kan du unngå de verste skyggene. Sørg også for at hvitbalansen stilles riktig, slik at bakgrunnen ikke blir gul eller lignende. Vanlige stuelys kan bli vanskelige hvis du tar sikte på en helt hvit bakgrunn, da ville jeg heller satset på halogen-pærer eller sånne "bygge-lamper". Reflektorer får du billig og i flere størrelser i de fleste fotosjapper, det kan være en tanke for å ikke få så hardt lys direkte på modellene.

Ha gjerne litt avstand til modellene, og bruk så stor brennvidde som mulig. Har du ekstern blitz, så rett for guds skyld ikke denne rett mot modellene, men opp i taket isteden.

Skrevet

Jeg gikk ute i høstsolen å tok bilder i går. Det er lyset det kommer ann på når jeg tar bilder, objektene/modellene er jo alltid fine.

I dag er det grått, og bildene ville blitt seendes ut som de var iskalde og døde. Men med en gul/orangsj/hvit høst sol, så kan man gi varme, liv og glød i modell/objekt, som ellers er umulig.

Tok oxo bilder av bilen tidligere i høst, ute, i tilfelle vi skal selge den når det ikke egner seg å ta bilder. Så vi har på lager. Venter til solen er helt perfekt en dag. Bildene er helt fantastiske, og er veldig representative for den flotte bilen.

Dru hadde flotte tips. Dette skal jeg gjøre når noen trenger min hjelp senere. Tusen takk, er du fotograf?

Skrevet (endret)

Jeg er ikke fotograf, men det er en stor hobby. Jeg tar oppdrag hvis de passer meg, men jeg er egentlig ingen portrettfotograf. Interiør og arkitektur er min greie. (Og solen er min største fiende innen arkitekturfotografi, og utendørsfotografering generelt. ;) )

Endret av Dru
Skrevet
Hvis du passer på å ha lys fra flere sider, så kan du unngå de verste skyggene. Sørg også for at hvitbalansen stilles riktig, slik at bakgrunnen ikke blir gul eller lignende. Vanlige stuelys kan bli vanskelige hvis du tar sikte på en helt hvit bakgrunn, da ville jeg heller satset på halogen-pærer eller sånne "bygge-lamper". Reflektorer får du billig og i flere størrelser i de fleste fotosjapper, det kan være en tanke for å ikke få så hardt lys direkte på modellene.

Ha gjerne litt avstand til modellene, og bruk så stor brennvidde som mulig. Har du ekstern blitz, så rett for guds skyld ikke denne rett mot modellene, men opp i taket isteden.

Er redd utstyret jeg har akkurat her er temmeli begrenset :S Men tror jeg kunne fått det til helt ok :)

Spesielt det med hvitbalansen er veldig viktig ved mangel på bra nok lys.. Alternativ til reflektorer kan vel også fåes billigere på forskjellige bilforretninger? i form av frontrute-bekyttelse eller hva det nå brukes til :P

Det du skrev på slutten her er noen veldig gode tips synes jeg :)

Tusen takk for hjelpen :)

Det jeg kunne tenke meg nå, var å finne litt inspirasjon til poseringer om jeg kan kalle det det. :P Kan vel lete på diverse gallerier på fotosider eller lignende, men kanskje noen som har noen tips/linker der og? :)

Skrevet

Jeg har ingen linker (skal se om jeg finner noen senere), men jeg har et par ting du bør være litt obs på.

Hender er vanskelige. De kan ende opp med å se ut som en alien eller kvister. Det som er greit å passe på er at de enten er skjult, eller at fingrene er samlet. Og tenk over plasseringen.

Når det gjelder kroppsspråk og poseringer, så er det noen små ting det er greit å unngå. Blant annet bør modellen ikke krysse armene, det er fryktelig avvisende. Det er heller ikke noe poeng i å få modellen til å posere i vanskelige stillinger, det ser veldig fort anspent ut. Mest mulig avslapning er greia. Bruk gjerne stol, sofa, saccosekk og sånne ting som tilbehør.

Modellen kan gjerne være mer dramatisk sminket enn vanlig, hvis det er ei jente. Håret styles, og klærne må være fine, men komfortable. Hvis modellen er fornøyd med hvordan hun ser ut, så gir det et løft til bildene. Og det er ikke alltid nødvendig å stirre rett i kamera. Hør gjerne hva modellen vil med bildene, og hvordan hun ønsker å framstille seg, så har du et veldig bra utgangspunkt.

En viktig ting hvis du skal ta helfigur er å ikke kutte toppen av hodet, tuppen av foten eller andre deler som stikker langt ut i bildet. Det samme med halvfigur og hode, skuldre og andre ting. Da flytter man automatisk fokus ut fra bildet, og det er ikke der man skal se. ;)

Og ikke minst - ha det gøy!

Skrevet

Tusen takk for de gode tipsene! :) Dette skal jeg huske :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...