Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, her er saken:

jeg begynner i ny jobb snart og trenger noen tips. Dresskoden der er ikke såpass formell at jeg må gå i dress, men t-skjorte o.l. er en stor no-no. Det vil si, skjorte og blazer er veien å gå. Jeg ser også for meg at enkelte pene jeans vil kunne fungere, men er ikke helt sikker. Sko vil være pene skinnsko (typisk gå på byn-sko), enten svarte eller brune.

Spørsmål:

- hvilken fargekombinasjoner fungerer her. Beltet bør matche skoene, men hva med skjorten?

- jeans, hvilken type er mest formelle? Eller synes dere det bør droppes helt? Personlig synes jeg enkelte jeans kan fungere helt greit i et litt "pent" antrekk, sålenge anledningen ikke er veldig formell. Lyse, mørke, osv? Hva bør matches med hva?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Hvis du skal bruke jeans, bør de være mørke uten slitte partier, og sitte pent, altså ikke noe baggy. Ellers tror jeg ikke det er så veldig nøye om belte og sko matcher, osv, men pass på at skoene er rene og ordentlig pusset. Når det gjelder overdeler, kan du sikkert også variere med enkle v-gensere, enten med hvit t-skjorte eller skjorte under. Personlig er jeg svak for lyseblå skjorter på menn (absolutt ikke rosa), men det kommer an på stilen og fargene dine ellers. Ellers finnes det mange fine skjorter i mørke fargekombinasjoner, for eksempel brunt, litt mørk lilla osv.

Skrevet
Hvis du skal bruke jeans, bør de være mørke uten slitte partier, og sitte pent, altså ikke noe baggy. Ellers tror jeg ikke det er så veldig nøye om belte og sko matcher, osv, men pass på at skoene er rene og ordentlig pusset. Når det gjelder overdeler, kan du sikkert også variere med enkle v-gensere, enten med hvit t-skjorte eller skjorte under. Personlig er jeg svak for lyseblå skjorter på menn (absolutt ikke rosa), men det kommer an på stilen og fargene dine ellers. Ellers finnes det mange fine skjorter i mørke fargekombinasjoner, for eksempel brunt, litt mørk lilla osv.

Ja, antok at mørke jeans var veien å gå, selv om jeg har et par high-end lysere modeller jeg synes kan fungere.

Nå er jo imidlertid mange av jeansmodellene som er populære ganske smale i leggpartiet - da mener jeg ikke helt utført drainpipes, men likevel trangere enn "vanlige" modeller. Synes du slike kan brukes?

Gjest Deception
Skrevet
Ja, antok at mørke jeans var veien å gå, selv om jeg har et par high-end lysere modeller jeg synes kan fungere.

Nå er jo imidlertid mange av jeansmodellene som er populære ganske smale i leggpartiet - da mener jeg ikke helt utført drainpipes, men likevel trangere enn "vanlige" modeller. Synes du slike kan brukes?

Ja, jeg synes du kan gå i smalere jeans, så lenge skoene passer til. I mine øyne (jeg har ingen fasit, sier bare hva jeg selv synes er finest), bør sko til smale(re) jeans på menn helst ikke være for kraftige eller ha veldig lang tå, for da blir det raskt "klovnefoteffekt".

Gjest Gjest_C_*
Skrevet

Dress coden kan variere veldig mye fra ulike bedrifter, men så lenge du er så bevisst som du er, er mesteparten av jobben gjort.

Jeg synes at man fint kan bruke jeans og genser, dersom man kan gjøre en flott kombinasjon ut av det og under noen omstendighet IKKE bruke genser som erstatning for blazer, type kombi av genser med skjorte under og dressbukser eller jeans i kombi med dress-sko og dressjakke, dette gir tydelig underdog-signaler og er mest sett på eldre menn i laverestående stillinger eller yngre menn på veien dit. Synes gråsorte jeans er veldig pent nå, spesielt nudies modell som er litt trangere på leggene. Blå jeans kan være veldig fint om man får til en god helhet, men de færreste får det til.

Dersom du har fasong til det, vil jeg anbefale skjorter som er litt slim-fit i snittet og dressbukser med flat front, dette fremhever kroppen veldig pent. Bruk gjerne mønster på skjorte eller genser i kombinasjon med (ton-i-ton) farger. Alle farger er lov nå, synes spesielt at brow sugar rosa og natur bruntoner er pent. Hvis en bommulsgenser blir for enkel, finnes det mange flotte vester, særlig i ull som er fine til, alternativt en løst ettersittende cardigan, grått mot hvitt er veldig rent.

Sammensetningen av klærne er alfa og omega, balanser noe fresht med noe mer dempet, et skjerf eller belte kan fremheve en farge i et mønster, unngå flere spesielle plagg sammen, de vil slå hverandre i hjel. I høst er fargene dempede, naturfarger og spesielt orange, blå- og gråtoner, unngå signalfarger i tv2-fargene gult, rødt, blått og grønt.

Hvis du har mulighet, stryk klærne dine eller få noen til å gjøre det, og de vil alltid se helt nye og pene ut. Få inspirasjoner fra Elle eller andre blader for menn, alternativt kan du sjekke ut sammensetningene på prøvedukkene i butikkene eller de som jobber der. Ofte kan de være like mye hvordan plagget skal bæres, som plagget i seg selv, som er cluet.

Ønsker deg lykke til i nye jobben, walk the catwalk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...