Gå til innhold

TV-aksjonen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg blir helt kvalm av den holdningen at man skal være tvunget til å gi mye for å være bedre enn naboen.

Je4g skjønner ikke hvorfor alle snakker om naboen her inne? Har det vært en rekalme eller noe slikt?

Ingen vet da hva naboen gir? (Selv ikke bøssebærerne. Vi ga noe på døren og en ganske stor sum via bank) Aldri har det brydd meg hva de gir heller.

Er det ikke emr et uttrykk for at vi alle skal grave litt ekstra dypt i lommeboken? Hva man har råd til er jo individuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i mange år vært direkte innvolvert i TV-aksjonen og blir litt provosert av noen utsagn her. For det første har jeg full respekt for at noen ikke ønsker å gi, ikke ønsker å gå med bøsse eller ikke ønsker å involvere seg i TV-aksjonen generellt.

Men å si at man blir presset til å gi høyere beløp enn man ønsker tror jeg hører til sjeldenhetene. Jeg har kontakt med MANGE bøssebærere gjennom året og jeg har aldri hørt noen kommentere giverne eller summene på den måten. Men ja, det kan komme gledesstrålende utbrudd (særlig fra barn som gårmed voksne) at "Vi fikk flere 500-lapper!!" eller "Vi fikk en 1000-lapp!!!".

At man konkurrerer med nabokommuner er det mer media som gjør, enn bøssebærere/aksjonskomitè. Jeg tror de fleste konkurrerer med seg selv, faktisk.... Vi sitter iallefall i banken aksjonskvelden og følger spent med på hva slags summer som kommer inn i de forskjellige områdene i kommunen sammenlignet med fjoråret. Ikke for å kåre "verst" og "best", men fordi dette alltid gir en pekepinn på landsoversikten. Altså: Ser vi at det kommer inn ca 10% mer på bøssene, ligger også ofte totaloversikten omtrent 10% over.

Ja, det er selvfølgelig flott at barna får være med, har selv vært bøssebærer som barn, men de har ingenting på en pub å gjøre, bøssebærer eller ikke...

Og jeg er ikke den som har så veldig høy moral-finger, men dette gjorde de fleste på dette utestedet litt satt ut, og derfor (kanskje) begynte det ene barnet nesten å gråte, siden ingen ga noe særlig i bøssa.

Hva tenkte den voksne på? Alt for barna i Afrika, glem våre egne, ta de med på en pubrunde...se hvordan de drikker der, og fy... de gir jo faen i barna i Afrika, siden de sitter der og har penger til å drikke alkohol.

Trur de fleste ble litt satt ut og så på det som temmelig usmakelig...

Du krisemaksimerer ikke litt nå? Eller pålegger de voksne bøssebærerene holdninger de kanskje ville blitt svært såret over.

Du sier barna ble lei seg fordi nesten ingen ga og du er sjokkert over at barna opplevde dette og i det hele tatt ble tatt med inn på denne puben. Kunne ikke du tatt ansvar da siden dette var noe som gjorde inntrykk på deg? Kunne du ikke reist deg opp, gitt et lite bidrag og vist barna et engasjement på en vennlig, positiv måte? Vist at voksne på pub faktisk kan være hyggelige, oppegående voksne som ikke behøver å være skremmende.

Barn og pub kian selvfølgelig diskuteres, men jeg har vel vært innom de fleste brune puber i Oslo og kan ikke se for meg at det var såååå skummelt for disse barna.

Var ikke hjemme i går, var på en pubrunde, men har fått lapp på døra mi, og det er mulig jeg sender noen kroner, men vet at kun 20 prosent av det jeg evt. gir går til aids-rammede barn, mens resten går til de som liksom "skal hjelpe"...

20% av pengene fra TV-aksjonen går til formålet? Hvor har du dette anslaget fra? og hva mener du med at resten går til de som liksom "skal hjelpe"? Mener du at de ikke hjelper? At det ikke nytter? Ja, mye går bort i administrasjon (men IKKE 80%). Men uten administrasjon hadde heller ikke en landsdekkende aksjon vært gjennomførbar og ingen penger vært samlet inn? Og aner du hvor MANGE som jobber GRATIS for dette? Jeg og mange flere med meg har lagt ned mangfoldig 100vis av timer og hatt ganske høye kostnader i form av bilutgifter og ikke minst tellerskritt.

Gjest Blondie65
Skrevet
:riste:

Og jeg blir kvalm av at du kan sette en følelse du kjenner 1-2 dager i året foran å forlenge andre menneskers liv .

Med dette mener jeg at dersom konkurranseaspektet kan få folk til å gi noen ekstra kroner , er dette viktigere enn at det er noen mennesker i verdens rikeste land som føler seg litt beklemt mens tv-aksjonen pågår .

Hva slags følelse er det?

Jeg ga til bøssebærerne når de var her, jeg hadde til og med planlagt hva jeg skulle gi. Men i følge deg er summen jeg ga ikke god nok fordi jeg bor i Norge og har bedre råd, for det må jo alle i Norge ha. Om jeg velger å gi et bestemt beløp til Tv-aksjonen eller velger å la det være kommer helt an på hva slags sak det er snakk om. I år var saken helt grei, dermed ga jeg. Det jeg ga til TV-aksjonen kommer i tillegg til veldedighet jeg allerede har utført og gitt til hittil i år.

Det er holdningen om at 200-400/husstand er smålig jeg er motstander av samt at jeg ikke liker konseptet TV-aksjon med TV-sendingen og alt det innebærer. Joda det kommer sikkert en mengde penger inn på den måten, men jeg må ikke like metoden for det må jeg? Ikke liker jeg at kommuneX er bedre enn kommuneY eller innbygger i bydelX er bedre enn bydelY (derav nabo ...) bare fordi den ene bydelen har gitt mer i kroner og øre enn den andre bydelen. Skulle dette vært en rettferdig sammenligning skulle det vært gjort i % av nettoinntekt, da hadde ting sett anderledes ut. Uten at jeg synes noe om disse sammenligningene likevel.

Og jeg gir heller ikke til veldedighet for å redusere skatten, slik som mange av disse firmaene gjør ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...