Gå til innhold

TV-aksjonen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om det bare er meg som reagerer på at dette har blitt en slags konkurannse om hvem privatperson, bedrift eller kommune som gir mest?

Er det ikke vikigst å gi da?

Snakket med en gammel dame som er minstepensjonist. Hun vil så gjerne gi, og det skal hun gjøre også. Men summen hun har råd til å avse får henne faktisk til å føle seg flau. Og det er sikkert mange som tenker som henne.

I en notis i vg i dag leste jeg: Ikke putt penger på bøssa, med giro kan du gi mye mer :overrasket:

Det er heller ikke alle tv-aksjoner jeg ønsker å gi til, men årets aksjon vil jeg støtte. Med så mye jeg kan avse.

Hvorfor skal det å hjelpe bli en konkurannse??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I en notis i vg i dag leste jeg: Ikke putt penger på bøssa, med giro kan du gi mye mer :overrasket:

Hva er så galt av VG å gi denne informasjonen? Ved å betale med giro vil organisasjonen kunne registrere din gave som igjen gir rett til fradrag på skatten.

Hvis du i utgangspunktet hadde tenkt å bruke 1000 kr på TV aksjonen kan du gi 1388,89 kr op giro til TV-aksjonen. Da får du 388,89 kr i fradrag i selangivelsen (28% skatt). Det betyr i praksis at

-Organisasjonen får 1388 kr

-du gir 1000 kr

-staten/kommunen "gir" 388 kr til organisasjonen.

Hva er så negativt med det?

Skrevet

Kan jeg spørre hvor mye som er normalt å gi?

Jeg gav nettop men følte meg litt gnien. Gav dog alt jeg hadde tilgjengelig i huset av løse penger...

Skrevet

Jeg har registrert at det virker som om det finnes noen småkommuner som kniver hvert år om å gi mest... Det er jo selvsagt ikke bra dersom det blir slik at man "må" gi like mye som naboen, det var vel neppe det som var poenget.

Men at bedrifter konkurrerer synes jeg er helt OK. Og personlig har jeg aldri følt noe press om å gi så og så mye. Tror neppe de som kommer på døra hadde kommet med stygge kommentarer om jeg bare hadde småpenger i huset, og hva naboen gir er vel for de fleste totalt irrelevant.

Rent personlig synes jeg TV-aksjonen er en ypperlig mulighet for å gi så det svir litt, men det har ingenting med press å gjøre, det er helt frivillig.

Skrevet

Jeg er enig med deg Ulva35!

Så i fjor at en kjent dame gikk med bøsse, og klaget over 50-lappen hun fikk i bøssen... den eldre personen som ga måtte bla opp en 200-lapp før hun ble fornøyd! (Jeg tror innslaget var arrangert, jeg håper det i alle fall...)

Jeg følte meg ille berørt, og hadde en vond smak i munnen da barna ga den 100-lappen vi hadde råd til å gi i fjor etter å ha sett det innslaget. Faktisk hadde jeg ikke lyst til å gi noe i det hele tatt på grunn av konkurranseaspektet med det hele! (Men det hadde jo straffet saken, ikke den ubetenksomme bøssebæreren!)

Det viktigste er ikke hvor mye som hver person gir, men at hver enkelt som ønsker det gir det de kan.

Det kan være en tier, en gjenstand til auksjon, å støtte en basar til inntekt for tv-aksjonen, og/eller tid til å gå med bøsse! Alt er like verdifullt, uansett hva eller hvor mye.

Skrevet

Kom hjem nå og der hang det en tiggerlapp på døren som oppfordret meg til å gi 175 spenn til ett eller annet.

For svarte faen: JEG HAR RESERVERT MEG MOT REKLAME!

Skrevet

- vil bare føye til at jeg heller ikke har noe imot det "konkurranseaspektet" det er om man klarer å slå fjorårets rekord. For den jevne Kari og Ola, som tar seg en sydentur og en shoppingtur eller tre i året, og drikker vin til nærmere tohundrelappen hver fredag, synes jeg det er helt greit å bli pushet litt på hva vi kan avse.

Ser ingen motsetning mellom dette, og det å respektere at ikke alle kan gi like mye. Da jeg var fattig student, hadde jeg ingen problemer med verken å tenke eller si at 30 kroner var det jeg hadde å avse det året- og det samme håper jeg gjelder for arbeidsløse, minstepensjonister etc.

Skrevet

Jeg syns det er fint at vi gir, men jeg syns ikke det er så fint at det står noen og følger med på hvilke sum jeg putter på bøssa. I dag ga jeg en 100-lapp. Det var det jeg hadde. Vi gir også på andre måter men jeg føler jo ikke akkurat for å fortelle det for å "renvaske" meg for at jeg bare ga en hundrings... Jeg liker humanitære aksjoner men liker ikke det sosiale presset som følger med. Tror mange gir for å redde ansikt og det blir litt feil.

Skrevet

Hadde glemt at det var i dag.. Ringeklokka funker ikke, så jeg får nok ikke pakket på noen bøsse. Jeg nekter å få dårlig samvittighet over hva jeg pakker på. I disse kort-tider er det jaggu godt gjort at folk har kontanter i lomma i det hele tatt. I hvert fall meg. :P

Uansett, jeg tenkte å ringe en givertelefon istedet, men har ikke sett noe nummer oppgitt?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg liker ikke tv-aksjonen i det hele tatt, jeg kan rett og slett ikke fordra tiggingen. Og spesielt det der "nå må du gi mer enn naboen". De var her i dag og jeg ga dem det jeg hadde på myntbørsen for det var det jeg hadde i cash. Jeg ga fordi det er en god sak.

Forøvrig gir jeg til forskjellige veldedige organisasjoner hele året.

Skrevet

175 kroner for å ringe.. Joda, det er akkurat overkommelig for meg. Men ikke for alle.

Skulle ønske man kunne ringt, og deretter fått et valg mellom 50, 100 og 150 kroner. Sikkert flere som hadde plukket opp røret da.

Skrevet

Jeg valgte å overføre via nettbak. På dnbnors sider ligger hvertfall kontonummeret.

Gjest vimselot
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, Ylva, men var på par tre puber i går, og det sjokkerte meg at det kom inn bøssebærere der sammen med par småbarn...eldste var ca åtte...

Hva har barn å gjøre på en pub, den ene begynte nesten å gråte, det var en del fulle menn der osv. og dette var en meget brun pub...

Barna var søte de, men dette fikk kvalmen til å stige. Hvor langt skal man gå, ta småbarn med seg med bøssa på en pub?

Jeg ble sjokkert, ga ikke en krone og lot som jeg ikke så dem i det hele tatt, men klart jeg så dem.

Hoderystende, håper det går bra med de barna nå, siden hun voksne dama tok de med på alle puber med bøssa... "voksen og voksen, fru blom"

Jeg makter ikke å tenke på det mer, det hender jeg blir sjokkert, og det ble jeg i går pga dette...

Gjest Gjest_Thapara_*
Skrevet

For det første er jeg enig i at nordmenn generelt sett sannsyligvis ikke har vondt av å bli "presset" til å gi.. Når det er sagt har jeg aldri opplevd at bøssebærere har rynket på nesen, eller kommet med negative kommentarer. Jeg opplever stort sett at de frivillige kommer med et stort smil uansett hvor mye man velger å gi. (så det er vel heller noe galt med opplæringen, eller den enkelte bærer, enn med aksjonen i seg selv..)

Barn på puber er vel ikke det helt store, men at barn har lyst til å hjelpe til synes jeg bare er flott!

Gjest vimselot
Skrevet

Ja, det er selvfølgelig flott at barna får være med, har selv vært bøssebærer som barn, men de har ingenting på en pub å gjøre, bøssebærer eller ikke...

Og jeg er ikke den som har så veldig høy moral-finger, men dette gjorde de fleste på dette utestedet litt satt ut, og derfor (kanskje) begynte det ene barnet nesten å gråte, siden ingen ga noe særlig i bøssa.

Hva tenkte den voksne på? Alt for barna i Afrika, glem våre egne, ta de med på en pubrunde...se hvordan de drikker der, og fy... de gir jo faen i barna i Afrika, siden de sitter der og har penger til å drikke alkohol.

Trur de fleste ble litt satt ut og så på det som temmelig usmakelig...

Var ikke hjemme i går, var på en pubrunde, men har fått lapp på døra mi, og det er mulig jeg sender noen kroner, men vet at kun 20 prosent av det jeg evt. gir går til aids-rammede barn, mens resten går til de som liksom "skal hjelpe"...

Skrevet

Jeg gikk med bøsse i går, og hvor mye som ble gitt varierte veldig. Alt fra noen småmynt (under 20,-) til 1700,-. De fleste hadde pengene klare når jeg kom. De fleste gav mellom 100,- og 400,-, tror jeg, uten at jeg akkurat talte sedlene folk puttet på. Hvor mye folk gav, var selvsagt ikke min business i det hele tatt, og jeg kommenterte overhode ikke beløpene folk puttet på, bare takket og gikk. Noe annet hadde jo vært frekt.

For den over her som klaget på å ha fått "reklame": innsamlingsaksjoner er ikke regnet som uadressert reklame. Man kan heller ikke reservere seg mot innsamlingsaksjoner på telefon.

Gjest spontant
Skrevet

Om nordmenn sett samlet :

Jeg blir ganske sjokkert når jeg hører at beløpene ligger på mellom skarve 200-400 i et land som ligger på lønnstoppen i verden og som forbruker så mange forbruksvarer at hele økonomien går på høygir .

Hvis konkurranse aspektet kan få den jevne nordmann til å gi noen ekstra slanter slik at barn som i kraft av hvor i verden de er født og som følgelig har blitt rammet av Hiv , løper en mindre risiko til å dø i ung alder , syntes jeg det blir helt absurd å høre bortskjemte nordmenn sutre om at det er plagsomt at andre ser hvor gjerrige/grådige de er .

Det lille stikket dere kjenner er deres egen dårlige samvittighet , en relativt lav pris å betale for å forlenge livet til små , uskyldige barn .

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg blir helt kvalm av den holdningen at man skal være tvunget til å gi mye for å være bedre enn naboen. Du vet INGENTING om hva slags økonomi de som gir har og hva de gir til veldedige organisasjoner gjennom året. At man velger å gi et stort eller lite beløp til et bestemt formål gjør ikke en person bedre eller dårligere enn en annen person.

Uansett hva som blir gitt er det tanken bak som teller og her er jeg helt på linje med Jesus:

41 Jesus satte seg rett overfor tempelkisten, og han så på hvordan folk la penger i den. Mange rike ga mye. 42 Men det kom også en fattig enke og la i to småmynter, verd noen få øre. 43 Da kalte han disiplene til seg og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Denne fattige enken har gitt mer enn noen av de andre som la penger i tempelkisten. 44 For de ga alle av sin overflod, men hun ga av sin fattigdom alt hun eide, alt hun hadde å leve av.»

Markus 12:41-43

Gjest spontan
Skrevet
Jeg blir helt kvalm av den holdningen at man skal være tvunget til å gi mye for å være bedre enn naboen. Du vet INGENTING om hva slags økonomi de som gir har og hva de gir til veldedige organisasjoner gjennom året. At man velger å gi et stort eller lite beløp til et bestemt formål gjør ikke en person bedre eller dårligere enn en annen person.

Uansett hva som blir gitt er det tanken bak som teller og her er jeg helt på linje med Jesus:

Markus 12:41-43

:riste:

Og jeg blir kvalm av at du kan sette en følelse du kjenner 1-2 dager i året foran å forlenge andre menneskers liv .

Med dette mener jeg at dersom konkurranseaspektet kan få folk til å gi noen ekstra kroner , er dette viktigere enn at det er noen mennesker i verdens rikeste land som føler seg litt beklemt mens tv-aksjonen pågår .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...