Gå til innhold

barnehage vs dagmamma vs familebarnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere mammaer og andre interesserte der ute

hva foretrekker man for sine barn? barnehage, familiebarnehage eller dagmamma og HVORFOR?

økonomi? dekning? kvalifikasjoner? mengde barn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Jeg skal forsøke å svare, men presiserer at svaret mitt er bygget på de erfaringer jeg har gjort selv.

For det første kjenner jeg ikke til familiebarnehager, derfor har jeg heller ikke sett på dette som noe alternativ til mine barn. Videre var jeg veldig fornøyd med den private barnehagen min eldste startet i. Det var derfor naturlig å fortsette med de andre i den samme barnehagen.

For meg var barnehage førstevalg. Dels fordi den eldste var tre år da han startet i barnehage, og jeg synes derfor han var for stor til å være hos dagmamma. Dessuten fikk jeg plass til ham, og da var valget enkelt.

Nr. to og tre har også gått og går i barnehage. Jeg har erfaring med dagmamma som jeg måtte ha i en overgangsperiode da jeg begynte å jobbe, siden jeg ikke hadde full plass i barnehagen. Det var en fantastisk dame som vi kjente fra før, som hadde stort hus og hage, og noen andre barn.

Hvis jeg skulle ha barnepass fra ett års alder eller enda tidligere, tror jeg kanskje at jeg hadde sett på muligheten for å ha en dagmamma. Ikke for at jeg ikke mener barnehage er et bra tilbud, men fordi jeg tror det kan blir hektiske dager og slitsomt for så små barn. Forutsetningen er selvsagt at man finner en dagmamma som man stoler hundre prosent på og som har de egenskapene man ønsker av en dagmamma som man mener en barnehage ikke kan tilby.

I vår barnehage var det flere av personalet som har valgt dagmamma for sine barn de første årene, selvom de har tilbud om barnehageplass. Det er tankevekkende synes jeg.

Endret av Helen Parr
Skrevet
I vår barnehage var det flere av personalet som har valgt dagmamma for sine barn de første årene, selvom de har tilbud om barnehageplass. Det er tankevekkende synes jeg.

Takk for langt og interessant svar.

Hvorfor har de gjort det? vet du det??

Du skrev at din sønn var 3 år, og du synes det var for ungt? til å starte hos dagmamma?? eller ? ble litt motsatt av den barn under et år dagmamma tråden din?? :)

Gjest Helen Parr
Skrevet
Takk for langt og interessant svar.

Hvorfor har de gjort det? vet du det??

Du skrev at din sønn var 3 år, og du synes det var for ungt? til å starte hos dagmamma?? eller ? ble litt motsatt av den barn under et år dagmamma tråden din?? :)

Jeg tenker at det optimale må være å ha dagmamma opptil to-tre-års alder, og deretter barnehage.

Jeg tror de valgte andre løsninger enn barnehage fordi de synes det er litt bråkete der.

Skrevet

Jeg ville valgt familiebarnehage som det jobber mer enn 1 person i til små barn 1-3 år.

3 åringen vil jeg sende i vanlig barnehage, slik at de begynner og vende seg til skolen.

Jeg er av den oppfattning av at det ikke er godt for et voksent menneske og bare være sammen med barn dag ut og dag inn, voksne trenger også kontakt med andre voksne og kan da diskutere ting om barna og finne løsninger i fellesskap.

Derfor syns jeg familiebarnehager bør ha mer enn 1 ansatt.

Jeg kan også syns det er bråkete i barnehager, i vår barnehage er det kun en avdeling med barn fra 8 mnd til 5 år. Denne barnehagen er flink til og skille barna slik at de minste får mer ro og at de store er på tur i skogen o.l

Skrevet

Jeg vil være hjemme med mine barn, jeg, for det synes jeg er best. Og så event. ha et dagbarn eller to etterhvert.

At noen velger dagmamma foran barnehage betyr vel kanskje at det er roligere dager/ikke så mye mas hos dagmamma? Hos dagmamma er jo (bør i hvetfall være) nesten som å være hjemme hos foreldrene når det kommer til gjøremål, aktiviteter og dagsrytme. I alle fall for små barn tror jeg det kan være veldig slitsomt å være i barnehage.

Skrevet

Jeg har langt mer tiltro til barnehager, gjerne med egen babyavdeling, enn til dagmamma. Dagmamma kunne kanskje vært et alternativ hvis jeg kjente vedkommende personlig, men å avertere etter dagmamma i Oslo var helt uaktuelt for meg.

Jeg har hatt bittesmå barn i vanlige, kommunale barnehager og vært storfornøyd med tilbudet. Godt pedagogisk opplegg og aktiviteter tilpasset barnas alder.

Så, kun begrunnet med egen erfaring, er barnehage absolutt førstevalg hos oss.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Jeg har langt mer tiltro til barnehager, gjerne med egen babyavdeling, enn til dagmamma. Dagmamma kunne kanskje vært et alternativ hvis jeg kjente vedkommende personlig, men å avertere etter dagmamma i Oslo var helt uaktuelt for meg.

...og det er jeg absolutt enig i. Mitt svar var basert på at jeg kjente vedkommende personlig. Å lete etter dagmamma i Oslo er jeg glad jeg slipper, for å si det sånn.

Skrevet
...og det er jeg absolutt enig i. Mitt svar var basert på at jeg kjente vedkommende personlig. Å lete etter dagmamma i Oslo er jeg glad jeg slipper, for å si det sånn.

Det kommer jo veldig an på hvor man bor ja. Lettere om man bor på et lite sted, både ift. at man kjenner mange, og kjenner man dem ikke så kjenner man noen som kjenner dem. Og det er lettere ift avstander.

Skrevet
Jeg vil være hjemme med mine barn, jeg, for det synes jeg er best. Og så event. ha et dagbarn eller to etterhvert.

De som har anledning til å være hjemme velger nok det, men ikke alle har det! ;)

Jeg ville valgt barnehage. Det er bra for barn å være med andre barn å ikke alene med en damamma.For meg spiller det ingen rolle om dagmammaen har flere barn heller, så de kan leke med hverandre. Det er snakk om tid med barna å aktivisering og det tror jeg ikke en dagmamma gjør like bra som i en barnehage.Tror nok at en barnehage har mer å tilby et barn enn en dagmamma.

Komunal familiebarnehage er veldig greit,det er min erfaring.Da møtes dem gjerne med den *store* barnehagen 1-2 ganger i uka for aktiviteter sammen.

Jeg sier JA til barnehage og NEI til dagmamma :)

Mange dagmammar er sikkert flinke med aktivisering, men jeg ville valgt barnehage!

Skrevet
3 åringen vil jeg sende i vanlig barnehage, slik at de begynner og vende seg til skolen.

Kan ikke en familiebarnehage tilvenne barn til skolen?

Er foressten veldig enig med deg i voksen kontakt mellom voksne litt teit skrevet med du skjønner

Skrevet

Jeg har hatt bittesmå barn i vanlige, kommunale barnehager og vært storfornøyd med tilbudet. Godt pedagogisk opplegg og aktiviteter tilpasset barnas alder.

Så, kun begrunnet med egen erfaring, er barnehage absolutt førstevalg hos oss.

Er et pedagogisk opplegg viktig? og det har ike dagmamma? :) :) bare spør jeg nå altså ikke kritikk

Skrevet

Tror nok en vanlig barnehage hadde vært bedre for det vel mest vanlig at det er flest små barn i en familiebarnehage. Og i en barnehage har de også slikt som 5 års klubben som både skal være en gruppe der 5 åringene skal være sammen samtidig som de skal forberedes til skolen. Siden det er mest små barn i fam.bhg så får jo ikke 5 åringen noen og begynne på skolen sammen med som barnet kjenner.

Skrevet
Det er snakk om tid med barna å aktivisering og det tror jeg ikke en dagmamma gjør like bra som i en barnehage.Tror nok at en barnehage har mer å tilby et barn enn en dagmamma.

Litt glad du ikke dro alle over en kam på slutten der for det er vanvittig mange dyktige folk der ute som kan gi mer og har mer overskudd til barna enn i barnehager. (men synes og det skal være mer enn et barn alene)

er det mange "rare" dagmammaer i Oslo? hvordan da?

Skrevet
Tror nok en vanlig barnehage hadde vært bedre for det vel mest vanlig at det er flest små barn i en familiebarnehage. Og i en barnehage har de også slikt som 5 års klubben som både skal være en gruppe der 5 åringene skal være sammen samtidig som de skal forberedes til skolen. Siden det er mest små barn i fam.bhg så får jo ikke 5 åringen noen og begynne på skolen sammen med som barnet kjenner.

hm du har et poeng.

Spesiellt på at 5 åringen kanskje ikke blir kjent med noen andre før skoken starter

men de kjenner andre enn dem de går i barnehage med og familiebarnehager samarbeider ofte (min erfaring) og har opplevd opplegg på tvers av fbh. sånn når det gjelder den biten

men tror man fint kan forberede 5 åringer uten det å..

Gjest Silmarill
Skrevet

Barnehage framfor dagmamma, uavhengig om jeg evt. kjenner dagmammaen eller ikke.

Tror barn har godt av å være med andre barn samt organisert aktivisering.

Jeg hadde anledning og (nødt) til å gå hjemme med sønnen min til han var 3 år :)

Deretter var jeg heldig å få han inn i en familiebarnehage med 6 barn og 2 ansatte! Så var det vanlig barnehage etter 2 år i familiebarnehage!

Skrevet
Deretter var jeg heldig å få han inn i en familiebarnehage med 6 barn og 2 ansatte! Så var det vanlig barnehage etter 2 år i familiebarnehage!

Dette hørtes ut som en fin familiebarnehage. :jepp:

I de fleste fam.bhg er den kun 1 ansatt med 4 barn. Og med 4 barn som er små/ulik alder på et menneske tror jeg det er vanskelig og forberede en 5 åring på skolen.

Skrevet

I de fleste fam.bhg er den kun 1 ansatt med 4 barn. Og med 4 barn som er små/ulik alder på et menneske tror jeg det er vanskelig og forberede en 5 åring på skolen.

Enig med du / dere :)

Skrevet

Jeg har jenta min på 15 måneder hos dagmamma og er strålende fornøyd. Valgte dagmamma av de grunner at da får barnet kun en voksenperson å forholde seg til, dagene blir ikke fyllt av stress og bråk, hun sover på eget rom og får derfor fyllt behovet for søvn, hun vil ikke være konstant syk (som mange barnehage barn det første året).

Men nå har vi også verdens beste dagmamma, hun har 30 års erfaring med barn og er oppriktig gla i dem. Ville aldri satt igjen barnet mitt hos en ung uerfaren dagmamma uten referanser.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

:Nikke: Ja, da han kom inn i den familiebarnehagen var det "som å vinne i lotto"

Han hadde så kraftig astma så det var en av grunnene til at jeg var heldig å få han inn der+at han var hyperaktiv :klaske:

Endret av Silmarill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...