Cæsar Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Nå har jeg gått rundt med en slags innvendig frost i ukesvis. Først var det av og til, nå er det nesten hele tiden... Kan ligge i sengen med varmeflaske og likevel fryse så fælt at jeg ikke klare å sove. Kan også gå med ull på hele meg, ligge under en dyne og fremdeles fryse.. Det er en slags indre frost som gjør at det nesten kjennes ut som om jeg må hakke tenner, blir anspent i kroppen av dette. En slags indre skjelving/frysing. Føler meg ellers ikke i form generelt... Får vel ta en tur til legen, men de pleier sjelden å finne ut hva som feiler meg... Tenker litt på lavt stoffskifte, men det har vært undersøkt for et halvt års tid siden uten at det var noe feil, selv om jeg har en forstørret skjoldbruskkjertel... (Har nemlig endel andre symptomer som også kunne tyde på lavt stoffskifte). Lurer også på om det kan ha en sammenheng med noe urinveisproblemer som jeg ikke er kvitt.. viste ingenting på u-prøve, men fikk penicillin. Men har ikke blitt helt borte.. Ellers kan det jo være noe helt annet... men hva? Men men... flere som har hatt noe lignende og som kan komme med noen råd og tips mens jeg venter på legetime? Dette begynner å bli veldig slitsomt...
Gjest Mea Culpa Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg er stort sett alltid kald og fryser mye, føler meg kald tvers igjennom, ikke så ille som deg da. Antar det skyldes at jeg har lite fett på kroppen og dårlig blodsirkulasjon/lavt blodtrykk eller noe sånt. Har begynt å drikke te eller noe annet varmt og det hjelper veldig. Varmer meg opp innenfra på en måte. Vet ikke om det kan hjelpe deg litt. Siden du ikke føler deg så veldig sprek så er nok en tur til legen lurt. Og eventuelt bytt lege hvis du ikke føler du blir tatt på alvor. Håper du finner ut av det!
Connie80 Skrevet 21. oktober 2007 #3 Skrevet 21. oktober 2007 Er redd jeg ikke kan svare deg på hva det kan være. Har samme problemet selv. Går med ull på meg inne nå, bruker lue ute (selv om det er 6-7 grader). Kler på meg som det skulle være januar. Og fryser og fryser...Man blir ikke helt overbevist om at man er frisk. Men føler meg ikke syk. Jeg har lavt blodtrykk, vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre. Spiser du nok?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 Kan ligge i sengen med varmeflaske og likevel fryse så fælt at jeg ikke klare å sove. Kan også gå med ull på hele meg, ligge under en dyne og fremdeles fryse.. Det er en slags indre frost som gjør at det nesten kjennes ut som om jeg må hakke tenner, blir anspent i kroppen av dette. En slags indre skjelving/frysing. Føler meg ellers ikke i form generelt... Får vel ta en tur til legen, men de pleier sjelden å finne ut hva som feiler meg... Tenker litt på lavt stoffskifte, men det har vært undersøkt for et halvt års tid siden uten at det var noe feil, selv om jeg har en forstørret skjoldbruskkjertel... (Har nemlig endel andre symptomer som også kunne tyde på lavt stoffskifte). Jeg ville absolutt ha sjekket stoffskifte igjen. Som deg har jeg en forstørret skjoldbruskkjertel. Da det ble oppdaget så var det ikke noe galt med stoffskiftet mitt. Et halvt år etter var jeg skikkelig dårlig. Når mitt stoffskifte blir for lavt så er et av tegnene indre frost som du beskriver. Jeg gikk også å la meg i ullundertøy, men frøys fortsatt.
mysan Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 Gå inn på www.illuna.no og spør der. Dere kan få noen interessante svar...
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Kan det være jernmangel? Hav med en tremåneders kurs der du tar 1-2 jerntabletter hver dag sammen med appelsinjuice.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Kan det være jernmangel? Hav med en tremåneders kurs der du tar 1-2 jerntabletter hver dag sammen med appelsinjuice. Nei, ikke gjør det før du eventuelt har fått påvist jernmangel. Å ta jern når du ikke har mangel kan være farlig.
Wonders Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Tenker du enten trenger jern, eller har lite blod asså. Ta jerntablett, HEMOFER inneholder griseblod og er meget rask i sin virkning. Kjøp på apoteket. Jeg gikk først til min lege å forhørte meg. Etter HEMOFER ble jeg mye bedre i løpet av 1 uke. Godt ikke problemet var verre enn det!
Cæsar Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 22. oktober 2007 Takk for svar! Jeg har fått meg legetime i morgen, ikke fastlege, da måtte jeg ha ventet lengre.. men håper han tar det på alvor og undersøker meg ordentlig.. Håper det er snakk om noe som enkelt kan reguleres/komme seg.. Blir ganske usikker og litt nervøs kjenner jeg.. Det er ikke det at jeg er for tynn som er årsaken iallefall. Men har fått veldig dårlig matlyst, samt at pulsen i perioder er bra høy... Hvordan måles blodprosent og jernlager? Får man svar med det samme? Stoffskifteprøvene synes jeg å huske tok en ukes tid? Huff...håper bare å finne ut av dette, har så mye annet som tærer på energi og krefter..
Gjest lillebøll Skrevet 22. oktober 2007 #10 Skrevet 22. oktober 2007 Ville målt stoffskiftet, jern og jernlager. Typiske ting som gjør at jeg fryser rævva av meg.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2007 #11 Skrevet 22. oktober 2007 Jern får du svar på med en gang, de andre prøvene må nok sendes inn. Dersom det ikke er jernmangel eller jernlagre men du fremdeles mistenker stoffskifte så ville jeg forlangt videre undersøkelse hos spesialist. Jeg frøs veldig da jeg hadde jernmangel (og blodmangel pga blødninger) - jeg greide ikke bli varm uansett hva jeg gjorde. Gikk med ullstilongs og ullunderskjorte på jobb og holdt på å bli sprø av kulde. I den tiden var jeg også veldig veldig trøtt. Så trøtt at jeg sovnet foran pc.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #12 Skrevet 22. oktober 2007 Jern får du svar på med en gang, Blodprosenten kan man få verdiene på med en gang, men med jernlagrene tar det en ukes tid før resultatene kommer.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #13 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg tenker også at det kan være jernmangel (eller stoffskifteproblemer, som jeg ikke har erfaring med selv), da jeg manglet jern frøs jeg, særlig på hender og føtter, og hadde problemer med hjertebank og svimmelhet. Veldig ubehagelig fordi hjertebanken fikk meg til å tro at jeg hadde angst, og tok mye fokus i endel settinger. Det baller liksom på seg med bekymring, uten at man vet hva problemet er... For meg holdt det å begynne å ta vanlig kosttilskudd med jern, men om man har "mye" jernmangel må det sterkere kost til, som hem-jern (?) i tablettform. (og jeg hadde ikke angst, heldigvis) Men jeg mener også at det er viktig å få undersøkt dette hos lege FØR du begynner å ta tilskudd. Det er som andre har nevnt veldig skadelig å få i seg for mye jern, og om du har en uoppdaget stoffskiftelidelse - ikke jernmangel - er det bare dumt å utsette diagnostiseringen av denne. Si til legen at du vil bli undersøkt for begge deler, og at du har forstørret skjoldbruskkjertel som kan peke i retning stoffskifte. (noen leger blir idiotisk nok "sure" om man mistenker konkrete ting, men du bør uansett nevne alle symptomer og om legen ikke foreslår stoffskiftet som en av mulighetene, synes jeg det er på sin plass å nevne det selv...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå