jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Starter en ny tråd for trenger veldig hjelp og innput og friske øyne vi skal gifte oss i 09, og jeg har et svare strev med å velge forlover. Det er en ting når man har to å velge mellom, men jeg har 5!! å aner ikke hvordan jeg skal velge. de har alle forskjellige kvaliteter som jeg verdsetter utrolig høyt naturlig nok 1; bor i samme by som meg, men har en liten gutt på 1,5 år og planlegger en til som da vil være veldig liten når vi gifter oss. Elsker barn men det vil jo ta veldig mye tid og oppmerksomhet for henne (selvfølgelig) hun er den som er nærmest geograqfisk og sosialt sånn pr dags dato og hva gjelder mengde kontakt (som også er veldig god) er hun et naturlig valg, men hun er ikke så god på plalegging, kjoler, utdrikningslag, taler eller å være vertskap. og hun vil selvfølgelig måtte prioritere barna mye, i forhold til å ha tid til å bli med meg på plalegging. men hun ville vært en støtte for meg personlig er 5 år eldre enn meg 2; bor langt unna hverandre, men hun er veldig lik meg - tusen baller i lufta. hun ville gjort en fantastisk jobb med utdrikningslag og tale. men hun er kanskje litt vel frempå. når vi skal prøve brudekjoler er det på betingelsen at hun også skal prøve brudekjoler samtidig.... (egentlig er dette ok, men hvorfor kan ikke jeg heller bli med henne en annen gang og kan ikke hun finne en hun kan gifte seg med først?) er redd hun ville outshined me på en måte. hørtes veldig egoistisk ut der men hun er mer opptatt av hvordan hun ville hatt det i sitt bryllup enn hvordan jeg vil ha det. og sånn ville nok alt av plalegging vært.. men jeg er veldig veldig glad i henne og hun er så lik meg og kjenner meg så godt. hun er den på lista jeg har kjent lengst av vennindene er et år yngre enn meg 3; er ei kjempegod venninde fra etiopia (bor også på en annen kant av landet)vi kan snakke om alt eller ingenting og hun er egentlig et naturlig valg fordi hun er en fantastisk støtte. vi har bodd sammen en lang periode og, men hun kan ingenting om norske bryllup og har heller ingen interesse for planlegging, utdrikningslag osv. i tilegg kan det jo bli et problem med statsborgerskap, og store kulturforskjeller hva angår bryllup, men jeg skal være hennes forlover, og det kunne vært fint og returnere gesten fordi jeg vil det (ikke fordi jeg føler jeg må det) er et år eldre enn meg 4; min søster. bor også på en annen kant av landet. hun er en fantastisk organisator og planlegger. alt ville gått på skinner med hun som forlover. hadde ikke måttet tenke på noe alt hadde blitt sånn som jeg ville under bryllupet i hennes regi. men hun er min søster 10 år eldre og først nå de siste årene har vi begynt og komme nærmere, hun kjenner meg absolutt ikke som ei venninde og aner ingenting om utdriksningslag.hun kjenner ikke min forlovede sånn personlig heller om vet ingenting om vårt forhold hun kan ikke så mye om kjole sminke og hår heller men det kan jeg mye om selv. (jeg ordnet henne i hennes bryllup) og vi har veldig forskjellig stil. men hvis man ser det mot venninder, kan det være lettere for de og forstå et valg av søster, så det er en easy way out 5; min forlovedes tante. hun er bare 5 år eldre enn meg (like gammel som nr 1 her) vanvittig kul, et fantastisk øye for detaljer. har to små barn, men stiller alltid opp for oss begge. hun har allerede vært med å prøvd brudekjoler. hun har et godt stiløye. og ikke minst tilpasser rådene min stil og mine ønsker, men vi har jo ikke kjent hverandre så lenge og hun er ikke så nærme som de andre (selvom vi er har blitt veldig gode venninder det siste 1,5 året) hun ville nok jevnt over gjort den beste jobben for hun kan litt om alt. men føler liksom at det kanskje blir feil og velge en som ikke er så nær venninde over lang tid, og vet ikke om hun kommer til å være i familien for alltid og vil definitivt ikke miste kontakten hvis hun og min forlovedes biologiske onkel går fra hverandre, noe jeg fort tror kan skje hvis de går fra hverandre. vil gjerne ha ei som jeg kan stole på gjør jobben, hvis jeg ber henne om noe, som har tid og har lyst til å være med å planlegge og som har sånn nogenlunde samme stil. og ei som sannsynligvis vil være der for meg for "alltid" uff masse!!! hva synes dere??? HJELP MEG!!!! Takk for at dere orker å lese alt
Marge Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 Skjønner veldig godt problemet - jeg hadde det likedan da jeg skulle velge. Selv om du beskriver de ulike personene så er det nok ingen andre enn deg som kan ta valget, dessverre. Jeg måtte følge magefølelsen min, og har valgt ei venninne som har verdier som er sammenfallende med mine. Det betyr mye for meg at hun har LYST til å være forlover, og ikke gruer seg til å holde tale og være i søkelyset den dagen. I tillegg vet jeg at hun vi arrangere et bra utdrikningslag! (Men det er jo egentlig en bonus, og ikke et kriterium slik jeg ser det.) Hun får av praktiske årsaker ikke til å være med å bidra så mye i forkant av bryllupet, men det forventer jeg heller ikke. Vi kommuniserer mye på e-post - jeg trenger av og til råd, og hun ønsker nok å bidra, selv om hun ikke kan være her fysisk. For meg er det aller viktigst at hun er der den dagen, og jeg stoler 100 % på at hun vil ha fokus på det som er viktig for meg og min kjære da. DU må jo velge en som best tar vare på det som betyr mest for deg i denne sammenhengen. Dette ble du antakelig ikke så mye klokere av, men...
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2007 Skjønner veldig godt problemet - jeg hadde det likedan da jeg skulle velge. Selv om du beskriver de ulike personene så er det nok ingen andre enn deg som kan ta valget, dessverre. Jeg måtte følge magefølelsen min, og har valgt ei venninne som har verdier som er sammenfallende med mine. Det betyr mye for meg at hun har LYST til å være forlover, og ikke gruer seg til å holde tale og være i søkelyset den dagen. I tillegg vet jeg at hun vi arrangere et bra utdrikningslag! (Men det er jo egentlig en bonus, og ikke et kriterium slik jeg ser det.) Hun får av praktiske årsaker ikke til å være med å bidra så mye i forkant av bryllupet, men det forventer jeg heller ikke. Vi kommuniserer mye på e-post - jeg trenger av og til råd, og hun ønsker nok å bidra, selv om hun ikke kan være her fysisk. For meg er det aller viktigst at hun er der den dagen, og jeg stoler 100 % på at hun vil ha fokus på det som er viktig for meg og min kjære da. DU må jo velge en som best tar vare på det som betyr mest for deg i denne sammenhengen. Dette ble du antakelig ikke så mye klokere av, men... nja ikke så veldig når jeg leser det tenker jeg på min søster eller min forlovedes tante da, så det er jo noe. og det er enklest for da blir ingen av de tre venninde fornærmet, men alikevel så er det de som fortjener det mest... hm og som er det mest naturlige valget. hva tenker du når du leser beskrivelsene da?
Vilya Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 Hvis du ser bort ifra alle detaljer, og bare tenker på de fem som personer: Hvem ville du valgt da?
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2007 Hvis du ser bort ifra alle detaljer, og bare tenker på de fem som personer: Hvem ville du valgt da? hm det er også veldig vanskelig. nr 2,4 og 5 er vel de klareste da. akkurat i skrivende stund er 5 sterkest men det har vekslet mest mellom disse tre den siste mnd
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Er kravet at folover skal være med på planleggiga, og at forlover må planlegge utdrikningslaget, eller er forlover den nærmeste du vil ha stående der sammen med deg på selve dagen? Jeg hadde valgt den pesonen jeg aller mest ville ha ved min side under sermonien og sett vekk fra alt det andre. Det andre er bare tilleg som en forlover KAN være med på, men ikke på noen måte et krav. Mn forlover hjalp til litt med å skrive navn i nvitasjoner(fordi hun skriver å så fint) og arrangerte utdrikningslag(som var en liten koselg samling av venner) Hun holt ikke tale i bryllupet da hun ikke liker å snakke forran mennesker. Jeg kjøpte kjole alene over nett. Poeget er bare at det ikke var noen andre en henne som på noen måte var naturlig. Jeg hadde andre venner som var mer innvolvert enn henne i planleggiga, holdt tale og som var med å hjelpe, men for meg er det ikke det en forlover er, en forlover er den aller nermeste og for meg var det ingen annen som var et alternativ. Hvem av disse var det for eksempel den færste du fortalte det til når dere hadde frlovet dere? Hvem var det du gledet deg mest å fortelle det til? Hvem var det som var gladest på dine vegne? Tenk mer over dette og berøm den relasjonen du har til den som er deg nærest innen disse temaene.
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2007 Er kravet at folover skal være med på planleggiga, og at forlover må planlegge utdrikningslaget, eller er forlover den nærmeste du vil ha stående der sammen med deg på selve dagen? Hvem av disse var det for eksempel den færste du fortalte det til når dere hadde frlovet dere? Hvem var det du gledet deg mest å fortelle det til? Hvem var det som var gladest på dine vegne? Tenk mer over dette og berøm den relasjonen du har til den som er deg nærest innen disse temaene. hm for meg er det den som er størst støtte, ikke nødvendigvis nærmest nei. jeg er en liten detaljfrik og vill helst kunne fokusere på å kose meg i bryllupet så fint man har en man kan stole på kan ta seg av situasjoner. (er en fikser selv, du kan fint finne meg i en gardintrapp i brudekjole for jeg skulle bare skifte ut disse pærene i lysekrona siden servitørene har høydeskrekk) hehe så ja også viktig med alle de ekstra tingene. men du ga meg et veldig godt tips der med det siste avsnittet det skal jeg tenke litt på nå....
Vilya Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 hm det er også veldig vanskelig. nr 2,4 og 5 er vel de klareste da. akkurat i skrivende stund er 5 sterkest men det har vekslet mest mellom disse tre den siste mnd Da har du "bare" tre å velge mellom, og det blir litt mindre vanskelig. Føler du for nr 5 (det virker sånn på meg ut ifra omtalen av henne), så går du for nr 5. Jeg regner med at alle fem er selvskrevne gjester, og du kan jo involvere dem alle i forberedelsene dine eller selve festen om du vil? Se på det som en positiv sak: Du har fem venninner med en spesiell plass i livet ditt og i bryllupet ditt. Du må velge en av dem til å signere papirene, men det er også den eneste formelle plikten en forlover har.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 vil gjerne ha ei som jeg kan stole på gjør jobben, hvis jeg ber henne om noe, som har tid og har lyst til å være med å planlegge og som har sånn nogenlunde samme stil. og ei som sannsynligvis vil være der for meg for "alltid" Er det en jobb å være forlover? Jeg trodde det innebaæ en ære, og å skrive under på et papir jeg. Jeg har vist misforstårr jeg da :kaffe: Jeg hadde ikke vile vært forlover til ei som forventa at jeg skulle leve og ånde for hennes bryllup og ALLTID ha lyst til å være med og ha tid til å planlegge. Planlegging tar ganske mye tid, så jeg syntes det høres ut som om du forventer veldig mye av en forlover her altså. En forlover er ikke en bryllupsplanlegger.
Gjest Veronica Mars Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Sier meg enig med de over, det handler ikke så mye om hvem som gjør den beste jobben, kan mest, er flinkest til å tale og alt det der. Hjelp til alt sånn kan du få uansett, om du da ikke greier det selv. Velg hun som er den du vil kalle din beste venninne. Hvis du da fremdeles ikke greier å velge, ta søsteren din. Endret 21. oktober 2007 av Veronica Mars
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2007 Er det en jobb å være forlover? Jeg trodde det innebaæ en ære, og å skrive under på et papir jeg. Jeg har vist misforstårr jeg da :kaffe: Jeg hadde ikke vile vært forlover til ei som forventa at jeg skulle leve og ånde for hennes bryllup og ALLTID ha lyst til å være med og ha tid til å planlegge. Planlegging tar ganske mye tid, så jeg syntes det høres ut som om du forventer veldig mye av en forlover her altså. En forlover er ikke en bryllupsplanlegger. Kanskje jeg formulerte meg litt krøkkete. det er ikke en jobb og bryllupsplanlegger jobber jeg som selv innimellom så det trenger jeg definitivft ikke, men også pga dette trenger jeg ei som er interessert i bryllup og ei som VIL hjelpe meg innimellom, som er en sånn type person. det er forskjell på å leve og ånde og ALLTID ha lyst til å være med, å på å være i nærheten og kose seg over en flaske vin i ny og ne og bli med å se på kjoler. og snakke sammen. det er også derfor jeg tenker at de med små barn eller uten den helt store interessen heller kan få være gjest og kose seg i lag... For meg er det viktig, og synes ikke du skal rakke ned på det hvis du fortsatt synes det er teit. Du skal slippe å være forlover trøst deg med det..
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Hjelp til planlegging og selve dagen får man alltidt. De fleste syntes det er koselig å bli innvolvert også, så det skal du nok ikke bekymre deg for. Denne tanta hadde nok blitt glad om du tok med deg en flaske vin hjem til henne en kveld fordi du ønsket akkurat hennes tanker og råd, hun behøver ikke være forloveren din for å gjøre dette for eksempel. Jeg fikk masse hjelp av mamma, og toastmaster, og ei venninde som elsker å planlegge og som har god ordenssans. All den hjelpen jeg fikk av disse tre hadde jeg ikke lagt på en person, her forlover, hun var mer den støttende personen som jeg var hos før vielsen, og som hjalp meg mer på det emosjonelle planet (gav meg Klineks når jeg rota bort mitt, satt opp håret når den ene spenna datt ut, spøkte når jeg var nervøs før valsen for eksempel)
Gjest Eah Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 Skjerp deg. Valgets kval er neimen ikke lett når du er redd for at utdrikningslaget ikke skal bli bra nok. Jeg håper ikke de potensielle forloverne dine kjenner deg igjen. Mest sjokkert er jeg over argumentene til kandidat 1. Tenk om ikke utdrikningslaget blir bra fordi hun har småbarn. Legg av deg bridezillanykkene dine. Kanskje du skal sette på NRK nå i kveld og se verdens realiteter, i stedet for å bekymre deg for ditt eget utdrikningslag.
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 21. oktober 2007 Er det så teit av meg å ønske en forlover som kan være der for hjelp og støtte innimellom?? Alle er veldig gode venninder og betyr utrolig mye for meg, og jeg klarer ikke å velge mellom de sånn. det er derfor jeg nå tenker på hvem som kan gjøre den beste "jobben" hehe hvem som er den personen som liker det mest, hvem som ville fått størst glede av å kunne få være med
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 21. oktober 2007 Skjerp deg. Valgets kval er neimen ikke lett når du er redd for at utdrikningslaget ikke skal bli bra nok. Jeg håper ikke de potensielle forloverne dine kjenner deg igjen. Mest sjokkert er jeg over argumentene til kandidat 1. Tenk om ikke utdrikningslaget blir bra fordi hun har småbarn. Legg av deg bridezillanykkene dine. Kanskje du skal sette på NRK nå i kveld og se verdens realiteter, i stedet for å bekymre deg for ditt eget utdrikningslag. what??? Jeg driter egentlig i utdrikkningslaget,om de setter meg naken på nordre for å synge er det greit. så lenge alle koser seg og har det hyggelig, Jeg vil at hun skal ønske det. 1, er ei veldig god venninde, men hun liker ikke utdrikningslag spesiellt godt, og vil heller ikke ha så mye glede av å arrangere det tror jeg. det har ingenting med hennes barn og gjøre. Barna kommer inn på at hun trenger (selvfølgelig) og være til stedet 100% med et nyfødt barn i bryllupet. stå å amme foran presten eller et barn som hyler, kan ikke være gøy for henne heller.. se på nrk?? hva søren har det med saken å gjøre?? er jeg bridezilla bare fordi jeg vil at min forlover skal trives og ha det bra? hm ok, da er jeg det
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 21. oktober 2007 Hjelp til planlegging og selve dagen får man alltidt. De fleste syntes det er koselig å bli innvolvert også, så det skal du nok ikke bekymre deg for. Denne tanta hadde nok blitt glad om du tok med deg en flaske vin hjem til henne en kveld fordi du ønsket akkurat hennes tanker og råd, hun behøver ikke være forloveren din for å gjøre dette for eksempel. Jeg fikk masse hjelp av mamma, og toastmaster, og ei venninde som elsker å planlegge og som har god ordenssans. All den hjelpen jeg fikk av disse tre hadde jeg ikke lagt på en person, her forlover, hun var mer den støttende personen som jeg var hos før vielsen, og som hjalp meg mer på det emosjonelle planet (gav meg Klineks når jeg rota bort mitt, satt opp håret når den ene spenna datt ut, spøkte når jeg var nervøs før valsen for eksempel) sant nok. jeg kan jo dele det opp og inkludere alle 5 og, uten at kirka behøver å få spader hehe ( de er visst ikke så fornøyd om du sier du har mer enn en har jeg forstått??) vil bare at alle 5 skal bli inkludert og føle at jeg er glad i de, vil ikke at noen skal bli lei seg om jeg ikke velger dem, noe jeg vet at noen av de blir, har forklart alle 5 situasjonen
Gjest Gjesten du refererer til Skrevet 21. oktober 2007 #17 Skrevet 21. oktober 2007 vil bare at alle 5 skal bli inkludert og føle at jeg er glad i de, vil ikke at noen skal bli lei seg om jeg ikke velger dem, noe jeg vet at noen av de blir, har forklart alle 5 situasjonen Jeg skjønner godt at det ikke er lett å velge om man har fem du er veldig glad i og som står det veldig nære. I en slik situasjon kan man nok ikke annet enn å såre noen litt. Men jeg tror de fleste har forståelse for at det er mye forskjellig som står bak et slik valg, og fornermelsen er nok kortvarig. Jeg hadde forsøkt å inkludere alle så godt som mulig, vist alle at du setter pris på deres meninger. De kan nok også hjelpe til og sammarbeide litt om utdrikningslaget (jeg tror min forlover hadde satt pris på om noen av mine andre venner hadde hjulpet til litt mer). Jeg er den i jentegjengen vår som interesserer meg mest for bryllup, og er den mest romantiske av oss osv. Jeg hadde ikke biltt lei meg om jeg ikke var forlover, men blitt kjempeglad om det ble vist at min mening og mine råd (og erfaring) ble satt pris på. Til syvende og sist hadde jeg valgt henne som får meg mest til å slappe av og som jeg trives best sammen med til å være forlover, henne jeg helst vil tilbinge dagen med før vielsen og hun som er mest glad på mine vegne og som kjenner meg best. Resten får man hjelp til av andre.
Vilya Skrevet 21. oktober 2007 #18 Skrevet 21. oktober 2007 Få med deg alle sammen. Om du klarer, kan du samle dem til middag hjemme hos deg, og utnevne dem alle sammen til "forloverteam". Før desserten trekker dere lodd om hvem som skal signere papirene. Da kan vel ingen bli fornærmet?
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg skjønner godt at det ikke er lett å velge om man har fem du er veldig glad i og som står det veldig nære. I en slik situasjon kan man nok ikke annet enn å såre noen litt. Men jeg tror de fleste har forståelse for at det er mye forskjellig som står bak et slik valg, og fornermelsen er nok kortvarig. Jeg hadde forsøkt å inkludere alle så godt som mulig, vist alle at du setter pris på deres meninger. De kan nok også hjelpe til og sammarbeide litt om utdrikningslaget (jeg tror min forlover hadde satt pris på om noen av mine andre venner hadde hjulpet til litt mer). Jeg er den i jentegjengen vår som interesserer meg mest for bryllup, og er den mest romantiske av oss osv. Jeg hadde ikke biltt lei meg om jeg ikke var forlover, men blitt kjempeglad om det ble vist at min mening og mine råd (og erfaring) ble satt pris på. Til syvende og sist hadde jeg valgt henne som får meg mest til å slappe av og som jeg trives best sammen med til å være forlover, henne jeg helst vil tilbinge dagen med før vielsen og hun som er mest glad på mine vegne og som kjenner meg best. Resten får man hjelp til av andre. tusen takk godt å høre... er litt på inkluderingsbåten nå i mitt flakkende liv... og det verste er jo at jeg egentlig har veldig god tid.. hehe
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #20 Skrevet 21. oktober 2007 Få med deg alle sammen. Om du klarer, kan du samle dem til middag hjemme hos deg, og utnevne dem alle sammen til "forloverteam". Før desserten trekker dere lodd om hvem som skal signere papirene. Da kan vel ingen bli fornærmet? wow kul idè... him him... kn bli vanskelig det, men den der må utforskes ja.... puh... lettere til sinns nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå