Gjest Vinduskarmen Skrevet 21. oktober 2007 #21 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg har vært brudepike, som barn (ville nektet nå), og har vært i bryllyp, også i bryllup der bruden knullet med en "ons" på toalettet, var så høflig at jeg ikke fortalte det til mannen hennes, men de er skilt i dag... Hva hadde dette med saken å gjøre? :klø:
Arkana Skrevet 21. oktober 2007 #22 Skrevet 21. oktober 2007 At man ønsker seg et unikt bryllup er da ikke så sært? For de av oss som ser på bryllup som det å bli gift med den man elsker og en dag hvor man feirer hverandre så er det sært å la det som burde være det aller viktigste bli overgått av tanker som trådstarter har. Uansett hva slags grunner svogeren har til å velge den datoen og det lokalet (enten det er drømmelokalet eller det er av konkurranselyst) så synes jeg personlig det vitner om at man har fokus på helt feil sted når dette blir viktigere enn at man skal gifte seg.
mallina Skrevet 21. oktober 2007 #23 Skrevet 21. oktober 2007 Uansett hva de andre her sier, så må jeg si meg litt enig i deg, jeg hadde også reagert hadde noen som jeg og mannen min hadde hatt et lite skjær av irritasjon over (fordi de altid skal være bedre enn oss) så hadde jeg nok blitt litt såret over at de hadde gjort noe slikt. På meg så virker det ikke som om ts er med på "konkuransen", men at ts lider under denne konkuransen. Det er ikke kjekt å bli sammenlignet med andre hele tiden, dette gjør at man automatsisk føler seg mindreverdig. Og bryllupsdagen er det siste man ønsker at skal bli sammenlignet med andres sine bryllupsdager. Nytter det å snakke med de? Jeg hvet ikke hvordan man takler slike ting som dette..
Julianne Skrevet 21. oktober 2007 #24 Skrevet 21. oktober 2007 For de av oss som ser på bryllup som det å bli gift med den man elsker og en dag hvor man feirer hverandre så er det sært å la det som burde være det aller viktigste bli overgått av tanker som trådstarter har. Uansett hva slags grunner svogeren har til å velge den datoen og det lokalet (enten det er drømmelokalet eller det er av konkurranselyst) så synes jeg personlig det vitner om at man har fokus på helt feil sted når dette blir viktigere enn at man skal gifte seg. Vi er alle forskjellige, Arkana. Ingen av oss har vel innsikt i hva som er det viktigste for dette brudeparet? Noen velger å gifte seg i det stille. Noen velger å feire på en intim resturant med kun de nærmeste. Noen ønsker å markere begivenheten med en stor og kostbar fest med mange gjester. Etter mitt syn må det kunne gå an å ha to tanker i hodet samtidig: Et fokus er det at man har funnet hverandre og at man skal gifte seg og leve sammen resten(?) av livet. En annen tanke er at man planlegger å bruke ganske så store ressurser på å lage i stand en stor fest for å feire det at man nå skal være mann og kone. Hvis man først skal lage en storslått fest for å feire noe, og man har bestemt seg for å bruke ganske mange penger på dette, syns jeg ikke det er noe rart at man legger energi i å få en vellykket fest og at man ønsker at sin fest skal ha et særpreg og en personlig touch, og at man ikke nødvendigvis er så begeistret for en samlebåndstanke. Mange her mener tydeligvis at man ikke kan være opptatt av at festen man legger så mye ressurser i, skal bli unik, minneverdig og flott, mange her mener tydeligvis at dette betyr at man ikke bryr seg så mye om det at man faktisk blir gift med den man elsker. Jeg undrer meg litt på hvordan de av dere som mener dette giftet dere. Labbet dere og følget deres rundt på måfå og stakk innom en tilfeldig resturant for å spise en tilfeldig middag etter vielsen? Siden form og staffasje ikke betyr noe all den tid kjærligheten står i sentrum? For mange er det å stå hvit brud med alt som følger med, en drøm. Betyr det at de er mindre glad i ham de skal gifte seg med? Betyr det at de nødvendigvis er egosentriske, fæle brudemonstre? Hun som skal gifte seg her er 20 år (ifølge nicket hennes). Hvis jeg skulle giftet meg i dag, ville jeg nok tenkt ganske annerledes enn henne. Men hun er 20 år og i en helt annen livsfase enn jeg ville vært om jeg skulle giftet meg i dag. Kanskje greit å ha det i mente også når vi så kjekt uttaler oss om hvilke verdier som er "bra" og hvilke som er "mindre bra" hos andre?
Julianne Skrevet 21. oktober 2007 #25 Skrevet 21. oktober 2007 Uansett hva de andre her sier, så må jeg si meg litt enig i deg, jeg hadde også reagert hadde noen som jeg og mannen min hadde hatt et lite skjær av irritasjon over (fordi de altid skal være bedre enn oss) så hadde jeg nok blitt litt såret over at de hadde gjort noe slikt. På meg så virker det ikke som om ts er med på "konkuransen", men at ts lider under denne konkuransen. Det er ikke kjekt å bli sammenlignet med andre hele tiden, dette gjør at man automatsisk føler seg mindreverdig. Og bryllupsdagen er det siste man ønsker at skal bli sammenlignet med andres sine bryllupsdager. Nytter det å snakke med de? Jeg hvet ikke hvordan man takler slike ting som dette.. Hvis det andre paret har funnet "sitt sted" og sin dato, er det nok liten vits i å snakke med dem om det. Sansynligvis ligger det ikke noe annet i det enn at det andre paret ble inspirert og handlet ut i fra det, og man kan jo strengt tatt ikke nekte andre å gifte seg selv om man "sa det først". Men man kan velge hvordan man selv skal forholde seg, man kan velge hvor mye dette skal få lov til å påvirke en selv og man kan velge sitt fokus.
Rosalie Skrevet 21. oktober 2007 #26 Skrevet 21. oktober 2007 Men herrejesus - man skal ha samme lokalet som svoger med forlovede - personlig touch på lokalet setter man jo selv, og bryllupet blir ikke et kopibryllup selv om man har samme lokale. Snakk om krisemaksimering, altså... Virker mer som om TS har bestemt at svigerfamilien er teit og slem, og derfor prøver å finne bevis på dette. Skikkelig positiv måte å gå inn i en ny familie på...
Gjest Helen Parr Skrevet 21. oktober 2007 #27 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg undrer meg litt på hvordan de av dere som mener dette giftet dere. Labbet dere og følget deres rundt på måfå og stakk innom en tilfeldig resturant for å spise en tilfeldig middag etter vielsen? Siden form og staffasje ikke betyr noe all den tid kjærligheten står i sentrum? Det skal jeg prøve å svare på, Julianne, siden jeg var en av de som skrev at dette luktet bridezilla. Selvfølgelig gikk vi ikke rundt på måfå og stakk innom en tilfeldig restaurant. Og selvfølgelig betydde form og staffasje noe på bryllupsdagen. Vi feiret i et flott lokale, vi hadde god mat og fine blomster, et band som spilte og mange kaker. Kort sagt et bryllup som vi hadde brukt tid på å planlegge og penger på å gjennomføre. Ganske tidlige gikk det opp for meg at uansett hva vi ville gjøre av forberedelser, var det til syvende og sist gjestene som ville gjøre dagen vår spesiell. Det var talene og stemningen. Hadde dette vært en brud som var fortvilet fordi lokalet hadde brent ned uka før bryllupet, eller noe annet dramatisk ville jeg hatt forståelse for reaksjonen. Imidlertid synes jeg det var en nokså bagatellmessig årsak til hennes frustrasjon, og det var det jeg ga uttrykk for. Det dreier seg altså om et brudepar som skal feire et bryllup i et lokale hvor broren til brudgommen har feiret bryllup to måneder tidligere. Det er kun hans familie som har sett lokalet, mens venner av brud og brudgom er ikke felles, antar jeg. Dessuten er stedet nytt for hele hennes familie. Det er mange måter å sette sitt preg på en bryllupsfest. Jeg mener lokalet utgjør en nokså marginal del av dette. Vel så viktig er gjester, bordplassering, mat o.l. Derfor reagerte jeg på at trådstarter ga uttrykk for at dette var så dramatisk at hun ville utsette bryllupet. At det er andre årsaker som ligger bak brudeparets frustrasjon, er noe helt annet, og det kan jeg selvsagt ikke mene noe om her.
Gjest Gjest_mallina_* Skrevet 21. oktober 2007 #28 Skrevet 21. oktober 2007 Hvis det andre paret har funnet "sitt sted" og sin dato, er det nok liten vits i å snakke med dem om det. Sansynligvis ligger det ikke noe annet i det enn at det andre paret ble inspirert og handlet ut i fra det, og man kan jo strengt tatt ikke nekte andre å gifte seg selv om man "sa det først". Men man kan velge hvordan man selv skal forholde seg, man kan velge hvor mye dette skal få lov til å påvirke en selv og man kan velge sitt fokus. Er ikke helt enig i at de bare fant "sitt sted", for da burde de vel ha kunnet fortelle at de også så på dette stedet. Men ja man kan velge hvordan man forholder seg til en slik situasjon, men det kan også bli vanskelig hvis man har andre rundt seg som gjerne sammenligner og skal vise at andre er bedre. Uansett så hadde nok jeg sport hvorfor de valgte dette stedet og gjerne fått hørre motivene bak det, da hadde det vært enklere å slått seg til ro med at de har valgt samme plassen.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #29 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg skjønner deg godt jeg. Det kommer også selvsakt litt ann på lokalet. Vårt lokale var ganske spesiellt og lagt opp slik at man kun kunne ha bordene etc på en måte, ellers var lokalet i seg selv veldig pent, så det ville ikke blitt så mye pynt som kunne gjøre det forskjellig fra det som evnt ble holdt to måneder før. Er likalet ganske medjørlig kan man godt klare å få det forskjellig, men som sakt avhenger det veldig av selve lokalet. Poenget er vel litt at de skal ha det to måneder før tenker jeg, slik at alt er så friskt i hukommelsen til neste bryllup. Jeg hadde blitt veldig skuffa om min bror planla bryllup to måneder før mitt egenltig. Selv planla jeg å legge mitt et halvt år mellom bryllupet til meg og mitt søskenbarn for å ikke tråkke henne på tærne. Jeg tnker særlig på de tilreisende, det er ikke sikkert like mange hadde orket å dra gang nr to så kort tid etter hverandre. Dersom de la det til deres lokale et år før eller et år etter hadde det sikkert ikke vært et like stort problem for deg? Da ville ikke ditt blitt en dirrekte kopi liksom For dere som sier det halder om å vie seg og ikke om en fest. Jeg er klart enig i det men det er heller ikke kjekkt å ha et bryllup som kanskje virker som en kopi av det som var nylig.
Gjest Helen Parr Skrevet 21. oktober 2007 #30 Skrevet 21. oktober 2007 For dere som sier det halder om å vie seg og ikke om en fest. Jeg er klart enig i det men det er heller ikke kjekkt å ha et bryllup som kanskje virker som en kopi av det som var nylig. Jeg skjønner bare ikke hvordan man føler at bryllupet blir en kopi på grunn av et lokale? Det er da virkelig ikke lokalet som sitter igjen i minnene hos folk når man tenker på et bryllup man har vært i. Jeg har selv vært i mange flotte, noen av dem virkelig storslagne, bryllup. Faktisk husker jeg nesten ingenting av hvordan det har sett ut de forskjellige stedene. Og det er mitt poeng. Selvom bruden føler det slik nå, er jeg sikker på at ikke gjestene vil tenke på samme måten. Husker du detaljer fra lokalet eller er det stemningen som du husker?
Nabodama Skrevet 21. oktober 2007 #31 Skrevet 21. oktober 2007 Min kjære og jeg skal gifte oss 060908, :love: og vi har lenge lett etter drømmeplassen å ha festen, og vi fant den, med masse stress og bytting av brylupsdato, kunne vi endelig slappe av og være fornøyde. faktisk var det denne plassen som gjorde alt perfekt. og vi har snakket masse og denne plassen til venner, bekjente og familie. min kjære har også en bror, som har kjæreste, og i dag får jeg vite at de visst også skal gifte seg, TO mnd FØR oss, og de skal ha det på VÅR plass!! og ikke nok med det, men det var mi svigermor som foreslo det til dem. aner ikke hva jeg skal gjøre, de har aldri hat laner om å gifte seg før vi hadde det. hvordan skal jeg klare å takle dette? :gråte: Hvordan skal du greie å takle VIRKELIGE problemer, hvis du ikke kan takle dette?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #32 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg har selv vært i mange flotte, noen av dem virkelig storslagne, bryllup. Faktisk husker jeg nesten ingenting av hvordan det har sett ut de forskjellige stedene. Og det er mitt poeng. Selvom bruden føler det slik nå, er jeg sikker på at ikke gjestene vil tenke på samme måten. Husker du detaljer fra lokalet eller er det stemningen som du husker? Men som jeg nevnte så avhenger jo dette litt av lokalet også, og til hvor stor grad det er mulig å gjøre ting annerledes. Vi hadde et veldig spesielt lokale, som skapte stilen over festen. Det var i et gammelt lite fjøs som var omgjort til festlokale, med en veldig spesiell stil inni. Lokalet var en viktig del av stemningen for vår fest, fodi det var så veldig oss og passet veldig med slik vi ville at festen skulle være. Lokalet var lite og intimt, litt mørkt og jornært akkurat som vårt fest. Lokalet lå også på et sted som var veldig vakkert å reise ut til, og denne turen var også med på å skape en del av stemningen rundt hele festen. Så dersom noen hadde hatt fest her rett før oss vile det blitt en veldig lik fest, med mye den samme stemninga. Hadde vi hatt det en annen plass hadde det nok ikke lokalet hatt like stor betydning.
jannamor Skrevet 21. oktober 2007 #33 Skrevet 21. oktober 2007 Min kjære og jeg skal gifte oss 060908, :love: og vi har lenge lett etter drømmeplassen å ha festen, og vi fant den, med masse stress og bytting av brylupsdato, kunne vi endelig slappe av og være fornøyde. faktisk var det denne plassen som gjorde alt perfekt. og vi har snakket masse og denne plassen til venner, bekjente og familie. min kjære har også en bror, som har kjæreste, og i dag får jeg vite at de visst også skal gifte seg, TO mnd FØR oss, og de skal ha det på VÅR plass!! og ikke nok med det, men det var mi svigermor som foreslo det til dem. aner ikke hva jeg skal gjøre, de har aldri hat laner om å gifte seg før vi hadde det. hvordan skal jeg klare å takle dette? :gråte: Skjønner godt at du er trist. Min bror skal gifte seg til sommeren, de bestemte dato før meg og min forlovede, så min far skar gjennom og sa at jeg pent fikk vente til 2009. sånn er det i min familie. Et bryllup i året sånn i familen i hvertfall. Ikke at det er noe i veien og gifte seg på samme år. men så vidt jeg forstår var dere først ute, både med å si dere skulle gifte dere, når dere skulle gifte dere og hvor dere skal gifte dere. Hva i h..... gjør at de er så følelsesløse at de legger bryllupet rett før på samme sted?? hvis det derimot var et faktum i familen, at de var forlovet og letet etter sted og dato stiller saken seg annerledes. Uansett burde din svigermor dratt ræva si langt ut av saken i hvertfall ikke anbefalt de samme sted Hvis det er sånn at dems datoe er veldig spesiell for dem synes jeg de burde hørt med dere om det var ok. koster ingenting, for de å gjøre det, men det gir deg muligheten til å si din mening Hadde det vært meg og min forlovede som sitter på siden og omtrent dikterer meg så ville vi på trass flyttet bryllupet fram rett før dems bryllup, og ikke sagt noe, men passet på å sende ut invitasjonene før de hehe straff det. ps din svigermor burde fått et rødglødene rivjærn langt opp i rasketuska hilsen min forlovede (han har foressten et vanvtittig godt forhold til sin familie og synes i utg at det ikke gjør noe men for oss høres det ut som de gjør det på pur f... )
messy Skrevet 21. oktober 2007 #34 Skrevet 21. oktober 2007 Det jeg tenker er det verste er kanskje at familie som bor langt vekke ikke orker å dra i to bryllup så tett oppi hverandre- og at man da kanskje drar på det første, men ikke det andre. Tror jeg ville snakket litt forsiktig med det andre paret, og forklart at dette var litt sårt.
foxy09 Skrevet 23. oktober 2007 #35 Skrevet 23. oktober 2007 (endret) takk for mange gode svar! vi tok det opp med både min svigermor og med min svoger, å vi sa i fra hva vi mente om saken. min sivgerinne la seg flat og beklaget veldig, og hun skjønte oss veldig godt spesielt siden vi fikk beskjed om at det ikke var noe greit visst vi valgte samme år å gifte oss på som dem( de forlovet seg før oss, men så brøt de forlovelsen, og de går fortsatt ikke med ringene), hun hadde visst hat lyst til å snakke med oss før min svigermor buste ut med alt sammen. å hun inrømte at de ikke hadde tenkt noe særlig lenge på å gifte seg, de ble nok bare "inspirert" av oss. de bestemte seg faktisk bare for en uke siden, sånn plutselig. forloveden min snakket også med sin or, å ga beskje om at dette likte han ikke, å hun la seg også flat. å unnskylte seg veldig. det er sant som noen av dere har sagt at det ligge litt mer bak dette her, og bak mine følelser anngående dette. for oss så er bryllypsdagen det viktigste i livet vært til nå, å vi har lagt mye tid ned i bare å drømme om dagen. dette er en dag som bar skal være vår, å som vi skal bruke til å ferie vår kjærlighet for hverandre. men nå har det ordet seg veldig greit, min svoger å svigerinne ville vente til neste år etter å ha hørt våre tanker om dette, og de var veldig enige om at to bryllup på samme årstid ble litt vel drøyt, også fordi det er noen sommå reise litt for å komme. for dem så var det ikke så viktig med akkurat bryllup, grunnen til at de ville gifte seg, var i stedet for å skrivesamboerkontrakt men de kan jo fint velge samme lokale året etterpå men nå er det hele over. men det har jo gjort litt på mitt inntrykk av min svigermor, å det kommer nok til å ta litt tid før tilliten er helt på plass. men det er nok bare sånn det er. men jeg må bare få presisert at dette var ikke bare grunnen til at begeret rant oveer hos meg og sambo, ligger litt mer bak;) Ps. har blitt medlem. derfor nytt nick Endret 23. oktober 2007 av foxy09
jannamor Skrevet 23. oktober 2007 #36 Skrevet 23. oktober 2007 takk for mange gode svar! vi tok det opp med både min svigermor og med min svoger, å vi sa i fra hva vi mente om saken. min sivgerinne la seg flat og beklaget veldig, og hun skjønte oss veldig godt spesielt siden vi fikk beskjed om at det ikke var noe greit visst vi valgte samme år å gifte oss på som dem( de forlovet seg før oss, men så brøt de forlovelsen, og de går fortsatt ikke med ringene), hun hadde visst hat lyst til å snakke med oss før min svigermor buste ut med alt sammen. å hun inrømte at de ikke hadde tenkt noe særlig lenge på å gifte seg, de ble nok bare "inspirert" av oss. de bestemte seg faktisk bare for en uke siden, sånn plutselig. forloveden min snakket også med sin or, å ga beskje om at dette likte han ikke, å hun la seg også flat. å unnskylte seg veldig. det er sant som noen av dere har sagt at det ligge litt mer bak dette her, og bak mine følelser anngående dette. for oss så er bryllypsdagen det viktigste i livet vært til nå, å vi har lagt mye tid ned i bare å drømme om dagen. dette er en dag som bar skal være vår, å som vi skal bruke til å ferie vår kjærlighet for hverandre. men nå har det ordet seg veldig greit, min svoger å svigerinne ville vente til neste år etter å ha hørt våre tanker om dette, og de var veldig enige om at to bryllup på samme årstid ble litt vel drøyt, også fordi det er noen sommå reise litt for å komme. for dem så var det ikke så viktig med akkurat bryllup, grunnen til at de ville gifte seg, var i stedet for å skrivesamboerkontrakt men de kan jo fint velge samme lokale året etterpå men nå er det hele over. men det har jo gjort litt på mitt inntrykk av min svigermor, å det kommer nok til å ta litt tid før tilliten er helt på plass. men det er nok bare sånn det er. men jeg må bare få presisert at dette var ikke bare grunnen til at begeret rant oveer hos meg og sambo, ligger litt mer bak;) Ps. har blitt medlem. derfor nytt nick så fantastisk hørtes ut som om alle var modne og fikk snakket ordentlig ut! kjempedeilig!!! nå blei jeg glad masse lykke til, siden du har blitt medlem er det nok ikke siste gangen vi ser til hverandre heller *
-Alvildebrud- Skrevet 24. oktober 2007 #38 Skrevet 24. oktober 2007 Personlig ser jeg ikke problemet og synes det er litt tåpelig. Er det å gifte seg først og ha lokalet først viktigere enn at dere skal gifte dere? Blir deres bryllup noe mindre fint, blir dere mindre gift, elsker dere hverandre mindre fordi noen andre velger samme lokale to måneder før? Er det galt at de gifter seg? Er det galt at de er like forelsket i det lokalet som dere er? Har dere som satte datoen først enerett på absolutt alt dere har valgt til bryllupet? Nei, dette lukter veldig bridezilla for meg. Gled deg istedet over bryllupet ditt og over at svogeren din også har funnet den han vil gifte seg med. Dere kommer begge til å få strålende dager. Et bryllup skal for de fleste som planlegger et stort sådant - være unikt. Bryllupet er en av de viktigste dagene i ens liv, føler mange. Og da er det ikke særlig kult at noen "kopierer" hele konseptet med stedet, og i tillegg slekten.. Bare bytt ut brudeparet liksom ?? For dere som ikke eier detaljfokus; det finnes e som GJØR DET! Det er dagen med stor D, den hun har drømt om, planlagt, lagt andre planer til siden for, informert venner og slekt om osv. Og så kommer et nært familiemedlem og "kupper" hele bryllupet, hele drømmen! Og det kort tid føre... Nei, jeg forstår at du ble frustrert! Og er virkelig kjempeglad på deres vegne siden det ordnet seg! :love:
Gjest Helen Parr Skrevet 24. oktober 2007 #39 Skrevet 24. oktober 2007 Poenget, Alvilde, er vel ikke at det er slik at vi som reagerte ørlite på dette, ikke automatisk er noen som "ikke eier detaljfokus". Men snarere at vi klarer å ha detaljfokus uten at dette fullstendig tar overhånd. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig - være detaljorientert selvom man ikke synes at det at man må ha samme lokalet som en bror/svoger to måneder etter, hvor ikke engang alle de samme gjestene skulle være tilstede, er en katastrofe så stor at man bruker ord som "takle" og "utsette bryllupet". For mange er kanskje bryllupet en av de viktigste dagene i ens liv - men da er man vel per definisjon over i kategorien bridezilla, er man ikke det? Men for all del. Gjerne for meg.
-Alvildebrud- Skrevet 24. oktober 2007 #40 Skrevet 24. oktober 2007 Poenget, Alvilde, er vel ikke at det er slik at vi som reagerte ørlite på dette, ikke automatisk er noen som "ikke eier detaljfokus". Men snarere at vi klarer å ha detaljfokus uten at dette fullstendig tar overhånd. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig - være detaljorientert selvom man ikke synes at det at man må ha samme lokalet som en bror/svoger to måneder etter, hvor ikke engang alle de samme gjestene skulle være tilstede, er en katastrofe så stor at man bruker ord som "takle" og "utsette bryllupet". For mange er kanskje bryllupet en av de viktigste dagene i ens liv - men da er man vel per definisjon over i kategorien bridezilla, er man ikke det? Men for all del. Gjerne for meg. har du giftet deg? Eller går du i bryllupstanker? Har du ingen forståesle for at noen faktisk er det du definerer som "bridzillas"? Kan du ikke respektere det? Jeg respekterer at du ikke bryr deg. Men jeg kan ikke forstå at du må kommentere hvor lite perspektiv man har, bare fordi man bryr seg om noe DU ikke ville brydd deg om. Og nei - det kan jeg ikke forstå eller respektere: Hvorfor du legger deg borti hennes reaksjon. Bare for å tydliggjøre, eller kall det understreke, min såkalte ironi: Selskapslokalet er ingen detalje.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå