Gå til innhold

Fly med forkjølelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nøyaktig hvor ubehagelig er det å fly når man er drit forkjøla og tett i alt som er?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Kommer an på flyturens varighet, transportmuligheter, overnatting, reisefølge, febertendenser, formål med reisen (prestere noe eller fridtid) og personlighet/robusthet.

:)

Skrevet

Det kan være ganske ubehagelig, men nesespray og febernedsettende før og under turen hjelper i alle fall :)

Skrevet

Jeg hadde det temmelig ubehagelig da jeg var pottetett under en titimers flytur engang, men det er som regel håndterlig :)

Skrevet

ok så ikke intense smerter i øra og sånt...? håper det går bra da :)

Skrevet

Jeg hadde ingen intense smerter. Jeg bare følte meg enda tettere og tørrere og mer irritert i hals og øyne. Nå dro jeg til et tropisk strøk, så da jeg kom fram til varm og fuktig luft ble jeg fort kvikkere :)

Skrevet
ok så ikke intense smerter i øra og sånt...? håper det går bra da :)

Jeg fikk intense smerter i ørene... Men det går jo greit, det varer ikke lange stunden. Ta med nesespray og smertestillende, så er det absolutt overkommelig!

Skrevet (endret)

Det kan være, unnskyld uttrykket, jævlig vondt i bihulene. Kjennes ut som noen prøver å klemme i stykker hodet ditt.

I utgangspunket bør man være forsiktig å fly med forkjølelse da trykket er en del lavere der oppe. På vei opp er det sjeldent ubehagelig, det er når man skal ned igjen man kan oppleve de verste smertene.

Dette har skjedd med meg et par ganger, men andre ganger har jeg ikke merket noe.

Du kan jo høre med en flylege, de finnes i stortsett alle steder det er en flyplass. Og i oslo ligger også flymedisinsk institutt.

Mange flyselskaper har også den policyen at pilotene ikke får fly om de har tatt smertestillende som paracetamol/ibuprofen etc

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Jeg var tett i nesa da jeg tok en flytur til Nord-Norge, og jeg må innrømme at det var utrolig vondt da vi begynte på landinga. Det eneste som hjalp var å stappe fingra i ørene, og bare vente til vi hadde landa. Dottene forsvant ikke før etter en god stund.

Men jeg var ikke forberedt i det hele tatt på at det kunne gjøre vondt. Nesespray og smertestillende hjelper nok. :)

Ellers har jeg hørt at du kan ta plastkopper over ørene, og at det skal hjelpe. ;)

Skrevet

Jeg syns det hjelper å drikke. Mange små slurker på turen opp og ned.

Skrevet

Jeg har nettopp fløyet med en forkjølelse på retrett. Gjorde faktisk mindre vondt i ørene enn noen gang, men må innrømme at bihulene fikk kjørt seg litt. det positive er at det ble skvist ut mye gammel snørr fra kriker og kroker akkompagnert av nydelig knitring og spraking i ansiktet.

Skrevet

Jeg fikk utrolig vondt i bihulene og ørene en gang jeg var tett i nesen under flyturen. Det føltes som om øynene skulle sprette ut! Jeg bruker i hvertfall nesespray heretter, det der vil jeg ikke oppleve igjen...

Gjest vimselot
Skrevet

Mht ørene, bør du ta nesedråper før flyet går inn for landing...selv om du ikke føler deg tett.

Drikk vann og svelg. Får du skikkelig vondt, kan du si fra til flyvertinnen, og de vil tilby deg to glass med bomull som er kokt og glovarm, som du holder inntil ørene.

Må du fly når du er forkjølet, da må du vel det...men de fleste puster inn den samme lufta som deg via air-condition, og da blir de raskt litt snufs de også, når de ankommer stedet de skal til...

Men ikke alltid man kan ta hensyn til slikt.

Veldig viktig å fortelle flyverten/innen at du ikke er helt bra, de pleier å ordne med det meste.

Skrevet

Heh, folk som syter over smerter i ørene når de flyr er de mest patetiske jeg noen sinne støter på...

På sist flytur var det to som satt ved siden av meg, som søyt og bar seg som bare det. Jeg kjente bare såvidt litt trykk i ørene, og det var jo i alle fall ikke vondt! Det hører med til historien at jeg var forkjøla som bare det men det var ikke de...

MAKAN til ting man kan syte over også! Såpass må dere vel tåle?

Skrevet

Skulle på en liten ferietur og våkna skikkelig sylta om morgenen. Skulle fly, MED mellomlanding. Trodde seriøst at jeg skulle stryke med. Opp og ned var verst... Og toppen av kransekaka var at jeg måtte repetere suksessen to dager senere når jeg skulle hjem... Hjalp ingenting med nesespray, og tettheten og trykket i hodet satt fremdeles i på hjemturen og ble enda større...

Men heldigvis, og som du gjesten ovenfor her også sikkert skjønner, så føles det forskjellig fra person til person, avhengig av hvordan man er skapt. Dersom man i utgangspunktet har trange passasjer i nese/bihule og er disponert for problemer der, så føles det verre enn om man har større plass. Dessuten kommer det an på hvor tett man er akkurat da.

Det var ikke den akutte smerten som var verst, selv om det kjentes ut som noen stakk en syl inn gjennom trommehinna. Det verste var følelsen av at hodet kom til å eksplodere, eller implodere, altså bli trykt sammen. Forferdelig ubehagelig.

Nå skal det sies at jeg har flydd i forkjøla tilstand før, uten at det har vært mer enn litt ubehagelig.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Heh, folk som syter over smerter i ørene når de flyr er de mest patetiske jeg noen sinne støter på...

På sist flytur var det to som satt ved siden av meg, som søyt og bar seg som bare det. Jeg kjente bare såvidt litt trykk i ørene, og det var jo i alle fall ikke vondt! Det hører med til historien at jeg var forkjøla som bare det men det var ikke de...

Folk med en annen toleranseterskel enn deg selv er patetiske? Det høres ut som om ditt eventuelle reisefølge i fremtiden har mye å glede seg til.

Skrevet

:) er du helt sikker på at dere hadde like vondt?? Noen får jo vondere enn andre av div årsaker.

Sier ikke at jeg ikke skal tåle det, ville bare sjekke. Jeg hadde forferdelig vondt i øra når jeg fløy som liten pga jeg hadde så mye ørebetennelse. Jeg husker enda hvor vondt det er, men har ikke kjent det på mange år nå. Men sikkert derfor jeg merker jeg kvier meg litt nå :sjenert:

Skrevet

Ta nesespray, ellers risikerer du å sprenge trommehinnene dine.

Skrevet

Jeg pleier aldri å bli dårlig på noe som helst vis når jeg flyr, men én gang jeg var sørpe forkjølet trodde jeg nesten jeg kom til å dø under landingen. Det gjorde så vondt i hodet at jeg ikke klarte å snakke eller røre meg, og da vi omsider sto stille på bakken var jeg så skjelven at de jeg var sammen med måtte slepe meg ut av flyet. Sinnssykt ubehagelig opplevelse, og jeg var så tett i ørene hele resten av dagen at jeg nesten var døv.

Jeg har vært forkjølet på flytur senere også, men heldigvis aldri blitt så dårlig igjen. Nesedråper rett før innflygingen begynner er redningen.

Skrevet
Folk med en annen toleranseterskel enn deg selv er patetiske? Det høres ut som om ditt eventuelle reisefølge i fremtiden har mye å glede seg til.

Man trenger jo ikke å syte som et jævla lokomotiv bare fordi man har pittelitte vondt et sted, da. Noen har jo syting som hobby. :spy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...