Gå til innhold

Fyll til fullkornspitabrød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta buss i tolv timer og tenkte jeg skulle ha med fullkornspitabrød som niste. Har dere noen tips til fyll som holder seg uten kjølemuligheter samt uten at pitabrødene blir for våte/sølete?

Ser for meg det blir svært tørt hvis jeg ikke har noe 'vått' fyll, samtidig som det blir litt udelikat med så mange timer hvis fyllet ER fuktig. Akk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva med å ha med en flaske med dressing som du "stuffer" i når du skal spise?

Skrevet

Jeg kan ikke fordra dressing, men uansett tenkte jeg på noe litt mer spennende. :)

Skrevet

Tror ikke Blondie65 mente at du skulle kjøpe en flaske thousand island.

Du kan jo ta med deg saus, dressing, hva enn du kaller det, i en egen beholder som du tilsetter i pitabrødet rett før du skal spise det. Slik at det ikke ligger å klisser i brødet i flere timer.

Mitt forslag til fyll er kyllingfilet-strimler, paprika, mais, løk, agurk, evt litt salat og så tar du med deg tzatziki i en liten boks.

Skrevet

Salat (ruccola e.l), brie eller camembert og pølse i sjangeren pepperoni/spansk chilipølse, og evt litt sennep. Du kan ha noen hele cherrytomater i også.

Skrevet

Dette blir muligens litt klissete, men har du lite i, så skal det nok gå bra! Pakk inn i sølvpapir, med åpningen foran, sånn at du bare kan brette til siden og spise ut av sølvpapiret ;)

Fyll:

* Vegetarkjøttdeig (evt kjøttdeig for den som spiser det) stekes i panna med bifteki krydder fra santa maria (finnes i de aller fleste butikker, i hvertfall de store, står sammen med taco-tingene som regel)

* Isberg/hjertesalat

* Agurk i biter

* Cherrytomat i båter

* Rødløk i tynne strimler

* Kalamataoliven i biter

* Fetaost

Jeg pleier å legge salaten inne på den ene siden, og så smører jeg tzatziki på den motsatte siden, før jeg fyller med resten.

Tzatziki kan du enkelt lage på denne måten:

* Yoghurt naturell/matyoghur/tyrkisk el. gresk yoghurt (de to siste er best, for de er tykkere i konsistensen. Norsk yoghurt må man egentlig sile, men jeg blåser som regel i det)

* Revet agurk

* Revet hvitløk

Bland sammen og la stå en stund i kjøleskapet.

Etter å ha fylt oppi resten, sprinkler jeg gjerne litt oregano på toppen.

Jeg pleier å varme pitabrødene i brødristeren, så de blir litt sprø utenpå.

Hvis du skal pakke inn dette i sølvpapir/matboks, bør du vente til alt er blitt kaldt, så du unngår kondens --> alt blir klissete og vått

Dette er kjempegodt og smaker masse!! :jepp:

(Hvor har du forresten fått tak i fullkornspita?)

Gjest Blondie65
Skrevet
(Hvor har du forresten fått tak i fullkornspita?)

Ja nemlig, det vil jeg også vite :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...