Gå til innhold

Bekjent jeg fikk vite er lesbisk.

Anbefalte innlegg

Gjest Vil være en venn
Skrevet

Ei på kollokviegruppa mi fortalte oss at hun er lesbisk. Jeg har ikke noe problem med at hun er det, men jeg kjenner ingen andre homofile eller lesbiske og jeg føler at jeg vet for lite om dette med å være lesbisk og at jeg har mange spørsmål og sikkert en del usanne fordommer rundt dette. Jeg kunne selvfølgelig snakket med hun jeg kjenner om dette og spurt henne, men jeg syns det blir feil å stille så personlige og direkte spørsmål til henne, og håper at noen her kan gi meg noen svar istedenfor.

Det jeg funderer på er denne myten om at lesbiske er så manndige og lite feminine. Er dette bare en myte eller er det ofte sånn? Og hvis det ofte er sånn så lurer jeg på hvorfor lesbiske forelsker seg i jenter som er maskuline og altså ganske guttete. For meg virker det mer logisk at en lesbisk jente skulle forelske seg i noen som var feminin.

Jeg har også tenkt en del på dette med at vi som er heterofile på en måte har mange flere muligheter enn ei som er lesbisk. Hvis jeg forelsker meg i en gutt er sjangsen veldig stor for at han er heterofil mens for lesbiske må det jo være et utrolig sammentreff hvis den hun faller for viser seg å også være lesbisk. Er det sånn som noen sier at lesbiske har en antenne for andre lesbiske, at de har skjulte koder, eller er det bare tull? Og er det slik at lesbiske vanligvis ikke forelsker seg i jenter de vet at ikke er lesbiske på lik linje med at de fleste heterofile også peiler seg ut i forhold til de vi tror vi har sjangse hos?

Jeg har også fundert masse på dette med vennskap og det å være venninne med ei som er lesbisk. Mine beste venninner er jenter jeg liker veldig godt og som jeg har god kjemi med uten at det er noe seksuelt. Jeg har jo også guttevenner, men det blir på en litt annen måte enn jentevennene mine. Det gjør meg ingen ting å dusje i felles dusj eller kle av meg sammen med venninnene mine, men jeg ville jo ikke gjort det sammen med guttevennene mine. Hvordan blir dette for ei som er lesbisk? Blir det å skulle dusje i felles dusj etter trening sammen med en venninne tilsvarende om jeg skulle dusjet sammen med en gutte kamerat?

Og hvis man har en lesbisk venninne som er i et forhold, hvordan blir det i forhold til sjalusi? Hvis jeg er i forhold drar jeg ikke på kino alene sammen med en gutte kompis. Men jeg drar gjerne på kino sammen med en venninne. Hvis jeg er i forhold er jeg ikke så nær gutte vennene mine og jeg føler det blir feil å diskutere alle mine innerste tanker og følelser med gutte kompiser men venninne forholdene er som de ellers er selvom jeg er i forhold. Så hvordan blir det for lesbiske som er i forhold? Er det å be med seg en lesbisk venninne som er i forhold på kino det samme som å be med seg en hetero venninne som er i forhold på kino eller kan det sammenlignes med å be med seg en gutte kompis som er i forhold på kino? Det siste ville jeg jo ikke gjort av hensyn til dama hans.

Det ble nok litt rotete og tåpelig innlegg men jeg blir takknemlig for svar da jeg har tenkt mye på disse tingene siden studievenninna mi fortalt at hun var lesbisk. Og jeg ønsker å være en ok venn og kanskje bli kvitt noen av fordommene mine. Og jeg vet at ikke alle lesbiske er like og at det ikke finnes noen sannhet på alle spørsmålene mine men blir glad for tanker og svar alikevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du skal slappe helt av med tanke på venninneforhold til henne iallefall. Jeg er bifil, og når mine venninner fikk vite dette trakk de seg litt unna og trodde at jeg var forelsket i dem, hele gjengen. Jeg forklarte dem at selv om jeg tenner på jenter betyr det ikke at jeg tenner på alle jenter! De fikk spørre meg om alt de lurte på og jeg svarte så godt jeg kunne. De følte seg etterhvert trygge på at jeg ikke sikla på dem og nå har vi veldig gode forhold. :)

Gjest Vil være en venn
Skrevet

Takk for svar! Jeg er ikke så opptatt av om hun sikler på meg eller ikke, regner ikke med at hun gjør det og om hun skulle gjort det så er det i såfall bare leit for henne siden jeg ikke er lesbisk eller bifil. Men jeg prøver å forstå litt av forskjellen mellom det å være venninne med ei som er lesbisk og ei som er hetero. Mener du å si at man som hetero venninne til ei som er lesbisk stiller på nøyaktig lik linje med to hetero venninner? Er det da sånn at det er utenkelig for ei som er bifil eller lesbisk å blir forelska i en hetero venninne? Eller er det et mentalt skille på samme måte som jeg har mentale skiller i forhold til for eksempel venninners kjærester? Og er det ulike typer jenter ei som er lesbisk eller bifil forelsker seg i og som de ønsker å være venn med? Jeg tror at de fleste hetero tenker over om de syns folk rundt dem er atraktive eller ikke. Gjør ikke lesbiske jenter også det eller gjør de det bare med jenter de vet at også er lesbiske? Her ble det enda flere dumme spørsmål...

Skrevet

Nå er ikke jeg lesbisk, men jeg kjenner endel lesbiske, så jeg svarer likevel..

Det jeg funderer på er denne myten om at lesbiske er så manndige og lite feminine. Er dette bare en myte eller er det ofte sånn? Og hvis det ofte er sånn så lurer jeg på hvorfor lesbiske forelsker seg i jenter som er maskuline og altså ganske guttete. For meg virker det mer logisk at en lesbisk jente skulle forelske seg i noen som var feminin.

Det er en myte.. Akkurat slik det er med homofile, det er umulig å fortelle hvem som er det og hvem som ikke er det.. Hvorfor mange lesbiske jenter er fryktelig maskuline er like vanskelig å svare på som hvorfor mange homofile gutter er fryktelig feminine.. De er bare sånn, og homofile/lesbiske er akkurat like forskjellige som vi hetero..

Jeg har også tenkt en del på dette med at vi som er heterofile på en måte har mange flere muligheter enn ei som er lesbisk. Hvis jeg forelsker meg i en gutt er sjangsen veldig stor for at han er heterofil mens for lesbiske må det jo være et utrolig sammentreff hvis den hun faller for viser seg å også være lesbisk. Er det sånn som noen sier at lesbiske har en antenne for andre lesbiske, at de har skjulte koder, eller er det bare tull? Og er det slik at lesbiske vanligvis ikke forelsker seg i jenter de vet at ikke er lesbiske på lik linje med at de fleste heterofile også peiler seg ut i forhold til de vi tror vi har sjangse hos?

Alle har en antenne, man merker fort på interessen fra det motsatte kjønn om man har samme legning eller ikke.. Det gjør vel du som hetero også? I tillegg så danner som regel homofile og lesbiske en omgangskrets med mange likesinnede, slik at det er like lett/vanskelig for de å finne seg kjæreste som alle oss andre.. Lesbiske kan kanskje forelske seg i heterofile jenter, homofile i hetero gutter og heterofile i homofile/lesbiske.. Det finnes alltid ulykkelig kjærlighet, uansett hvilken legning man har.. Det er ikke alltid man kan peile seg ut de vi har sjanse hos, men sjansen øker betraktelig hvis man gjør det..

Jeg har også fundert masse på dette med vennskap og det å være venninne med ei som er lesbisk. Mine beste venninner er jenter jeg liker veldig godt og som jeg har god kjemi med uten at det er noe seksuelt. Jeg har jo også guttevenner, men det blir på en litt annen måte enn jentevennene mine. Det gjør meg ingen ting å dusje i felles dusj eller kle av meg sammen med venninnene mine, men jeg ville jo ikke gjort det sammen med guttevennene mine. Hvordan blir dette for ei som er lesbisk? Blir det å skulle dusje i felles dusj etter trening sammen med en venninne tilsvarende om jeg skulle dusjet sammen med en gutte kamerat?

Nei, det blir ikke som å dusje sammen med en guttekamerat.. Du sier du ikke kjenner noen lesbiske eller homofile, så da vil jeg anta at kameratene dine er hetero, noe som tilsier at det fort ville blitt noe seksuelt, siden dere begge deler samme legning.. Ei lesbisk jente dusjer i dusjen, og hun kikker ikke noe mer på deg enn du gjør på henne.. Jeg antar at ikke du ville blitt kåt av å dusje i fellesdusj med flere gutter i en totalt ikke-seksuelt ladet situasjon, så da trenger ikke du å regne med at hun ville blitt det heller.. Og hva så om hun ville blitt det? Du hadde ikke merket det likevel, så hvilken rolle spiller det egentlig?

Og hvis man har en lesbisk venninne som er i et forhold, hvordan blir det i forhold til sjalusi? Hvis jeg er i forhold drar jeg ikke på kino alene sammen med en gutte kompis. Men jeg drar gjerne på kino sammen med en venninne. Hvis jeg er i forhold er jeg ikke så nær gutte vennene mine og jeg føler det blir feil å diskutere alle mine innerste tanker og følelser med gutte kompiser men venninne forholdene er som de ellers er selvom jeg er i forhold. Så hvordan blir det for lesbiske som er i forhold? Er det å be med seg en lesbisk venninne som er i forhold på kino det samme som å be med seg en hetero venninne som er i forhold på kino eller kan det sammenlignes med å be med seg en gutte kompis som er i forhold på kino? Det siste ville jeg jo ikke gjort av hensyn til dama hans.

Du som hetero kan fint be med deg ei lesbisk venninne på kino, selvom hun er i forhold.. Fordi dere deler ikke samme legning, ergo det vil ikke være en "date", det vil være to venner som går på kino.. Du ville ikke invitert en guttekompis i forhold på kino av hensyn til dama, men jeg regner med at du ser forskjellen? Dere har jo samme legning, det ville du ikke hatt med ei lesbisk venninne.. Selvfølgelig finnes sjalusi i lesbiske forhold også, men det blir akkurat som at du nekter kjæresten din å være med hans homofile kompis liksom, selvom du vet at kjæresten din ikke er homo..

Det ble nok litt rotete og tåpelig innlegg men jeg blir takknemlig for svar da jeg har tenkt mye på disse tingene siden studievenninna mi fortalt at hun var lesbisk. Og jeg ønsker å være en ok venn og kanskje bli kvitt noen av fordommene mine. Og jeg vet at ikke alle lesbiske er like og at det ikke finnes noen sannhet på alle spørsmålene mine men blir glad for tanker og svar alikevel.

Jeg syns bare du skal slappe av jeg, og ikke bry deg om det du nettopp fikk vite.. Vær akkurat som vanlig.. Hennes legning kommer ikke til å ha noen innvirkning på deg uansett, med mindre du legger opp til det selv..

Gjest Vil være en venn
Skrevet

Tusen takk for godt og oppklarende svar Kaya83! Jeg ser godt poengene dine. Tusen takk! :)

Skrevet

Jeg har ikke noe lurt å komme med angående det du nevner, men jeg synes det du lurer på er relevant.

Jeg vil ikke kalle det fordommer, men at du vil vite mer om noe du ikke vet så mye om.

Skrevet

Kan legge til at de fleste lesbiske og homofile er veldig åpne og syns som regel det er bedre at du spør om det du lurer på enn at du går rundt og oppfører deg rart.. For dem er det like naturlig å være homo/lesbe som det er for deg å være hetero.. Så hvis du bare snakker med henne om det, så setter hun nok pris på det, i stedet for at du trekker deg unna fordi du blir usikker.. Alle homo/lesbiske jeg kjenner har voldsom selvironi på det området, og tøyser mye med legningen sin.. :)

Gjest Peachbud
Skrevet
Det jeg funderer på er denne myten om at lesbiske er så manndige og lite feminine. Er dette bare en myte eller er det ofte sånn? Og hvis det ofte er sånn så lurer jeg på hvorfor lesbiske forelsker seg i jenter som er maskuline og altså ganske guttete. For meg virker det mer logisk at en lesbisk jente skulle forelskeseg i noen som var feminin.

Noen lesbiske er mandige, og noen er feminine. Det er nok flere lesbiske som har helt kort hår enn heterofile jenter. Det er i alle fall mitt inntrykk når jeg kikker meg rundt på homobaren vi vanker på.

Når det gjelder jenter som forelsker seg i guttete jenter, kan jeg ikke svare på det. Jeg har ei lesbisk venninne som er sammen med ei jente som er opptatt av mc, går som en mann og har kam i baklomma og har hårete legger. Venninnen min kunne heller ikke helt svare på dette. :) Kanskje handler det om å like å føle seg feminin selv, tenker jeg.

Det er mye snakk om "gaydar" blant mine lesbiske venninner i alle fall. Ja, det er koder når det kommer til klesdrakt for eksempel. Mange forelsker seg i heterofile jenter i tenårene før de har møtt andre homofile, har jeg inntrykk av. Etterhvert peiler en seg vel mer inn mot andre i homomiljøet eller andre på homofile nettsteder.

Nei, det blir ikke tilsvarende. Lesbiske er jenter/kvinner. De er vant til å dele garderobe med andre kvinner.

Å be med en lesbisk venninne på kino blir det samme som å be med en heterofil venninne. Lesbiske har også venninner. Blir nok ikke sjalusi, så lenge dere ikke er på flørtern, og spesielt ikke siden du er hetero.

svar alikevel.

Skrevet

Bare nysgjerrig; hva går disse kles-kodene ut på?

Gjest vimselot
Skrevet

Ts du spør i din egen heading, og jeg svarer ut fra den.

Du skal og må ikke spørre henne om noenting, hvis du ikke er en skaphomse selv...men da må du sprørre deg selv.

Jada, du har sikkert følelsen av at du har mistet henne.

Medisin:

Se på

Friends, tv 2. kl 16.40.

Gjest vimselot
Skrevet

Ser at jeg har svart, men skriver en gang til.

De har ingen kode. Det er som om du ts, blir forelsket, du vet "det blikket"...

Jeg har vært ung selv, og hadde ingen erfaring med lesber, bortsett fra at ei venninne tok meg på puppene mens hun sov... :sjenert:

Men jeg ble jo etterhvert litt mer voksen, og ble kjent med både homser og lesber.

Homser taklet jeg, men fikk følelsen av at lesbene stirret på meg, selvsagt måtte de jo se på meg også, men jeg følte meg litt, beklemt...

I dag har jeg ingen problemer med det. Blir jeg forelsket i en dame, ville jeg tatt sjansen, trur jeg...bortsett fra at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre seksuelt med en dame da...

Jeg, som er en man-eater... :sjenert:

Har god kontakt i dag, med både lesber og homofile menn. Ikke alle homser opptrer som homser slik vi har sett og som man kan se, uten å se på tv...

Og mange lesber er så vakre at det halve kunne være nok, omtrent.

Jeg presenterer ikke mennesker, og hvisker eller sier høyt, obs, han er homofil...

Jeg har vært forelsket i en homofil mann. Jeg håper han ikke trur jeg er det mer nå, men det var en fadese av meg, men det jeg mente var at jeg er glad i han. Han tolket det feil, og visste ikke hvordan han skulle være overfor meg etter det...

Sidespor, men hva andre gjør i senga, betyr da ingenting så lenge de er frivillig med på det, og at ...

Jeg har forelsket meg i kvinner ved to anledninger, men jeg trur ikke jeg er lesbe...

Gjest Vil være en venn
Skrevet
Ts du spør i din egen heading, og jeg svarer ut fra den.

Du skal og må ikke spørre henne om noenting, hvis du ikke er en skaphomse selv...men da må du sprørre deg selv.

Jada, du har sikkert følelsen av at du har mistet henne.

Medisin:

Se på

Friends, tv 2. kl 16.40.

Jeg har da ikke mistet noe som helst. Hvis du leser det jeg skriver ser du at dette ikke er en nær venninne av meg. Vi studerer sammen og er i samme kollokvie gruppe. Hun er en av gruppen og en person jeg liker godt. Hadde hun vært en nær venninne hadde jeg prata med henne om alt det jeg lurer på tror du ikke? Men jeg har tenkt mye på disse tingene etter at hun fortalte om seg selv og jeg har tenkt på dette med egne fordommer og at jeg vet veldig lite om hva det egentlig vil si å være lesbisk. Poenget med denne tråden er å lære mer om noe som er ukjent for meg sånn at jeg kan la vær å se på henne som hu lesbiske men heller se på henne som en i kollokvie gruppa mi. Kan hende du får svar på livets gåter og problemer ved å se på Friends og Hotel Cesar. Vi er nok litt forskjellige på det punktet.

Skrevet

Har tre nære venninner som er lesbiske. Men merker lite til det. Det er mest som om vi har forskjellig smak i gutter, egentlig. Alle spørsmålene du kommer med, har egentlig ingen fasitsvar. Mine venninner er alle forskjellige på de ulike områdene, alt ettersom hvor stort problem de har med å takle legningen sin o.l. Men det er ikke slik at alle ser ut som menn, det gjør ingen av mine venninner, selv om de ofte skulle ønske det, så de slapp uønsket oppmerksomhet fra menn på byen ;)

Og herregud; jeg har ikke noe problem med å skifte foran dem eller dusje i samme fellesdusj som dem etter trening. Har aldri tenkt over det. :) De er venninnene mine, bare.

Men har fått en del spørsmål a la dine av venninner av meg som ikke kjenner noen lesbiske jenter på den måten som du gjør. Jeg tror spørsmålene dine svarer seg selv, om du blir bedre kjent med noen som er lesbisk. Vi er like ulike alle sammen, uansett legning.

Skrevet

Jeg er lesbisk.

Og jeg er feminin. Jeg bruker sminke, høye hæler, store vesker og jeg løper rett bort til bladhylla hver måned for å sørge for å få med meg Costume i handlekurven. Jeg bruker sexy undertøy og pene klær.

Ingen kan se på meg at jeg er skeiv, selv om jeg er livredd for at folk skal tro jeg er hetero når jeg er på shopping med bestevennen min. Jeg vet ikke om det er noen fobi eller noe, men det er ille.

Selv liker jeg litt mindre feminine jenter. Ikke helt traktor liksom, men det finnes en mellomting. Faktisk er det de macho jentene som trekker mest. Dvs - jeg trekker ikke. Ikke jenter.

Jeg har ingen problemer med å dusje sammen med mine hetero venninner. Og jeg tror ikke de har noen problemer med å dusje med meg heller. Jeg har gjort det klart for dem at jeg ikke er interessert. Ei av dem begynte til og med å gråte fordi hun ble så såret. Og det var hun som hadde vært mest redd for at jeg skulle prøve meg.

Ja, jeg var frekk i kjeften når jeg målte henne med blikket og sa:

"...for å si det sånn, såeh er ikke du helt min type akkurat".

Herregud, hun ble lei seg;p

Det hadde vært verre å stå i en offentlig herregarderobe/dusj. DA hadde jeg blitt stresset da. Og det hadde nok de gutta også blitt.

Gjest lillebøll
Skrevet

Oj mange spørsmål. Skal se hva jeg kan svare på. Lesbisk som jeg er.

Jeg forelsker meg i personen uavhengig av maskulin eller feminin framtoning. Noen ganger er det en feminin jente som vekker oppmerksomheten andre ganger en maskulin. Dette har med personlighet, utseende generelt, o.l Hele pakken kan du vel si.

Å dusje sammen med andre jenter gjør meg ikke noe. Men jeg liker ikke å dusje med andre lesbiske. Da føler jeg at det blir litt klamt og trangt. Så en lesbisk i dusjen fungerer, ikke to. Hvorfor er vanskelig å forklare. Gutter liker jeg heller ikke å dusje sammen med, men nå er jo det sjelden et problem :ler:

Sjalusien i vårt forhold er ikke noe annerledes enn i andre forhold tror jeg. Jeg kan bli sjalu om hun leker for mye med en lesbisk venninne i forholdt til hva som er "vanlig". Hetroe jenter blir jeg nok ikke sjalu på dersom hun ikke plutselig viser vel mye oppmerksomhet rundt denne ene spesielle damen.

Skrevet

Spør henne, vis at du respekterer henne og gjerne vil vite ting og tang. Hun virker åpen, og vil nok sette pris på at du gikk til henne i stedet for å annta alt mulig.

Skrevet

Jeg er lesbisk men svært lite stereotyp. På skalaen femme/ androgyn/ butch, vil jeg plassere meg i grenselandet mellom femme og androgyn. Har langt hår, men bruker ikke sminke, går ofte i skjørt, men aldri høye hæler, osv. Det er ikke nødvendigvis sånn at flertallet av oss lesbiske er så maskuline, det er bare det at de maskuline synes bedre i terrenget.

Jeg er en av dem som bare tiltrekkes av maskuline kvinner, altså fra androgyn til butch. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor noen mener at jeg likesågodt kunne ha vært sammen med en mann. Ei maskulin kvinne er ikke det samme som en mann. Akkurat som en feminin mann ikke er det samme som ei kvinne. Hvorfor jeg tiltrekkes det jeg gjør, er like vanskelig å svare på, som hvorfor du tiltrekkes det du gjør. Det er bare sånn vi er skrudd sammen.

Ofte er det lurt å vri litt på situasjonen og forestille seg selv i andres sko, når det er noe som er vanskelig å forstå. Hvis jeg spør deg trådstarter, hvorfor du ikke kunne ha vært sammen med ei maskulin kvinne, for de er jo akkurat som menn må vite. Hva tenker/ føler du da?

Jeg er også en av dem som synes det er vanskelig å være i garderober sammen med andre kvinner. Dette har å gjøre med at jeg ikke har vært komfortabel med min egen legning, og har hatt skamfølelser i forbindelse med å se på andre kvinner. Alt mellom knærne og skuldrene har liksom vært forbudt. Det har blitt litt bedre med årene, men jeg er fortsatt veldig bevisst på hvor jeg "viler øynene".

Hæ, spesielle kleskoder? Det har gått meg hus forbi. Men så vanker ikke jeg i "det lesbiske miljøet" heller da, så det forklarer kanskje saken. Vil ta med at ikke alle homofile er like komfortable med at folk stiller nærgående spørsmål. Vi er, som flere har nevnt, like forskjellige som dere heterofile. Noen er mer åpne enn andre. Det kan være lurt å se an personen før en spør. Men her på nettet er det selvfølgelig bare å spørre i vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...