Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst til å begjynne.

Kan ikke noen fortelle meg hvordan det er.erfaringer?

Er det en tung form for trening?Må man vere godt trent fra før av?Spiller alder noen rolle?

Hvor kan jeg eventuelt henvende meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kampsporttreningen er kommer an på hvilken kampsport du trener. Kampsporter med slag og spark har gjerne høy intensitet, man blir anpusten og skikkelig svett. Jeg trener karate, det er skikkelig god trening. Vi har slag, spark, nedtagninger, osv. Jeg prøvde aikido en stund, der var jeg ikke i nærheten av å svette engagn... Masse kast og låsegrep, men ikke noe som man fikk pulsen opp av. Så det var ikke så festlig syntes jeg.

De fleste klubber har nybegynnerkurs. Der forventer de ikke noe som helst av form fra tidligere. Du kan ha kjempedårlig kondis og være skikkelig stiv. Det gjør ingenting, de tilpasser seg behovet til de som er der. Det som er viktig er at du presser deg selv, da blir du fort i bedre form.

Alder er heller ikke så viktig, i hvertfall ikke i min klubb. Der har nybegynnerne på voksenpartiet variert fra 15 til 60.

Du kan jo søke på de forskjellige kampsportene og se hvilken som ser gøyest ut. På sidene til norges kampsportforbund har de linker til forskjellige klubber, så du kan jo gå inn der og se om det er noen klubber i ditt nærområde, og evt kontakte disse. Det er vanlig med nybegynnerkurs hver høst/vår. Da får du ofte prøve noen uker gratis for å se om du liker det.

Skrevet

Som sagt så kommer det veldig ann på hvilken kampsport. Jeg går på tae kwon do. Er nybegynner i høst og kan absolutt ikke en dritt, vel litt nå så klart.. Det er kjempegøy og man blir litt sliten av det. Jeg er kjempe dårlig trent men greier å følge med for det. I nybegynner kurset jeg går på så er vel han yngste 14 eller 16 og hu eldste er vel i 40 årene et sted.

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Jeg har gått på kick boxing i noen år. Har sluttet nå, men det var veldig slitsomt.

Ikke nok med høye spark, hopp o.l, men vi varmet ofte opp med joggeturer, aerobic og brukte lang tid på å strekke, fordi vi skulle bli mykere og mykere.

Ja, det var hardt. Har aldri vært så godt trent som da. Absolutt verdt det. :)

Skrevet

Kan absolutt anbefales. Jeg har trent både judo og karate (ikke samtidig) og kan skrive under på at man kan begynne i alle aldre og forfatninger ;) . Faktisk synes jeg en av godene med kampsport er det gode miljøet og at man ganske fort blander aldersgrupper og ferdighetsnivåer

Når det gjelder det fysiske så oppfattet jeg karate som noe tyngre enn judo pga. sparkene og hoppene. (Men det kan også ha vært at jeg var godt voksen da jeg begynte med karate, mens judo var noe jeg bedrev i tenårene). Av de to treningsformene så foretrekker jeg nok judo som ren mosjonsidrett, siden den bokstavelig talt er mykere (ikke slag eller spark, kun kast, holdegrep, kvelning og armbend). Jeg er av dem som er....lite smidige for å si det slik. Veldig stiv i kropp og muskulatur generelt, men judoen hjalp godt på dette. Selve teknikktreningen foregår i rolig tempo så liker du å svette er dette kanskje ikke noe for deg, men skal man gå kamp så bør man jo ha noe styrke og kondis også, så vi kjørte fast med styrketrening og kondisjonstrening mot slutten av øktene.

Skrevet

Takk for svar :)

Har funnet en karateklubb på hjemstedet mitt,og har nå meldt meg inn.

De starter nybegjynner klasser like over nyttår.

Gleder meg vilt til å begjynne.

Vet at jeg har god kondis fra før av,men den kan bli enda bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...