Gjest Kristin_ Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 Spørsmål til dere som er "inne" i økologisk mat. Er skikkelig varmebehandling uaktuelt for økologiske meieriprodukter av en eller annen grunn? (ja, dette er faktisk et seriøst spørsmål) http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=176040 Om man ikke var skeptisk til myk ost før blir man i hvertfall det nå =S
Tabris Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 Nei, det har jeg ikke hørt noe om. http://www.tine.no/page?id=88&key=11404 Forferdelig tragisk sak. Samme med Gilde-saken for vel et år siden eller noe. Det er dessverre slikt som skjer av og til når vi har med mat å gjøre.
Gjest Kristin_ Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Okei. Er forferdelig dumt ja. Risikoen er der jo, er vel en grunn til at gravide ikke skal spise det. Vi får håpe det blir massiv skjerpings pga dette fremover, og setter en støkk i dem som ønsker å selge upasteurisert ost, som det tydeligvis eksisterer noen av, etter et kjapt søk på google. Skjønner ikke åssen de tør
Gjest bada Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg tror ikke at dette skjedde fordi osten er økologisk, men fordi den er laget av upasteurisert melk. Jeg flere ganger opp gjennom årene sett advarsler mot å spise ost av upasteurisert melk, da det er en liten fare for at den kan inneholde listeria-bakterier. Særlig gravide har blitt anbefalt å holde seg unna slike oster. Uheldigvis for meg liker jeg best upasteuriserte oster, og disse sykdomstilfellene har ikke skremt meg nok til at jeg kommer til å slutte å spise det.
Gjest bada Skrevet 20. oktober 2007 #5 Skrevet 20. oktober 2007 Okei. Er forferdelig dumt ja. Risikoen er der jo, er vel en grunn til at gravide ikke skal spise det. Vi får håpe det blir massiv skjerpings pga dette fremover, og setter en støkk i dem som ønsker å selge upasteurisert ost, som det tydeligvis eksisterer noen av, etter et kjapt søk på google. Skjønner ikke åssen de tør Hehe, dette ble visst postet mens jeg skrev det forrige innlegget mitt. Pasteurisert ost er mye vanligere enn upasteurisert. De beste briene og camembertene er laget av upasteurisert melk, men de fleste som er til salgs i Norge er laget av pasteurisert melk.
Gjest Kristin_ Skrevet 20. oktober 2007 #6 Skrevet 20. oktober 2007 Takk for oppklarende svar Jeg kommer i hvertfall til å ligge unna det, når et av de første treffene på upasteurisert var en ost de fant E.coli i :D
gattissima Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 I avisen min sto det at begge disse ostene var pasteuriserte? Og det finnes mange oster som både er økologiske og pasteuriserte. Så pasteurisering er absolutt "lov" i økologisk produksjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå