Gå til innhold

Tetralysal

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei.

Jeg er klar over at dette er en kvisemiddel. Men gjør den noe mer? F.eks. strammer huden? Minsker porer? Gir huden glød? Eller noe bivirkninger, som tør hud o.l.?

Jeg har fått resept, men tviler litt på om jeg skal prøve, synes at jeg ikke har SÅ mye kviser. Men hvis Tetralysal gjør noe flott med huden, vedsiden av å drepe kviser, så skal jeg absolutt prøve den.

Noen erfaringer her inne? Hva skjedde med dere da dere brukte Tetralysal?

Gjest Gjest_Gunnhild_*
Skrevet

Vet ikke om det er noe av det samme som det jeg gikk på for endel år siden. Det het tetracyclin og kunne gjøre huden tørr. Men med fuktighetskrem så gikk det fint. Hadde litt fett hår da, det ble normalt og fint takket være pillene.

Skrevet (endret)

Den tar kviser og jeg merket at huden i ansiktet ikke produserte fullt så mye oljer.

Ellers blir jo enkelte følsomme for lys og bør være forsiktig i solen (smøre seg med faktor), noen får tørre slimhinner i skjeden og noen blir kvalme av tablettene. Dette er helt vanlige bivirkninger. Dersom en er blodgiver må en også ha minst 14 dagers pause fra tablettene før en gir blod.

Jeg merket ikke noen ekstra glød i huden, mindre porer eller sånt, men følte meg litt bedre i og med at jeg ikke så noe til de vonde klumpene av noen kviser som ofte lå dypt til og bare var vonde om enn ikke så synlige.

Tetralysal tok ikke hudormene. Det er det andre midler som gjør. Hudormer kan utvikle seg til små pustler (kviser med bløtt, ofte gult innhold), men bruker man god hudpleie og evt. også legemidler beregnet for hudormer (komedoner) kan man redusere det problemet også.

Hvis du føler at du ikke er særlig plaget med kviser, kan du i første omgang prøve Basiron wash som fåes reseptfritt på apoteket.

Endret av Saeria
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Åh, tusen takk for svarene :klem: Ble mye klokere. Litt synd at tablettene ikke gir noe glød eller minsker porer :(

Skrevet (endret)

Men glød kan man alltids få med litt rouge eller solpudder. ;)

Endret av Saeria
Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

typen min brukte produktet og fikk nedsatt potens og vond mage. så viss du vurderer og bruke produktet se på bivirkningene!! det er ganske kjipt med medsatt potens

Gjest Gjest_kari_*
Skrevet

men mens du går på tetralysal, er det noe annet man må tenke på utenom soling? hva med alkohol? må man unngå det?

Skrevet

Alkohol går fint. Legen min sa ikke noe på det. Stod heller ingenting om det på felleskatalogen.

En må også tenke på at kalkholdige matvarer som ost og melk påvirker effekten. Derfor bør en ta tabletten 1 time før eller 2-3 timer etter en har spist/drukket sånne matvarer.

Noen får også lettere soppinfeksjoner i f.eks. underlivet.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Alkohol går fint. Legen min sa ikke noe på det. Stod heller ingenting om det på felleskatalogen.

En må også tenke på at kalkholdige matvarer som ost og melk påvirker effekten. Derfor bør en ta tabletten 1 time før eller 2-3 timer etter en har spist/drukket sånne matvarer.

Noen får også lettere soppinfeksjoner i f.eks. underlivet.

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Når kan man eventuelt merke en forbedring, når vil medikamentet "virke"?

Skrevet

Noen reagerer vel fortere enn andre, men regn med at det kan ta tre måneder.

Skrevet

Jeg har fått tetralysal pga perioral dermatitt, og merket ikke noe spes. Tok flere mnd før det funket (men dette var jo ikke kviser da), og etter hva jeg husker ble jeg ganske knallrød i toppen når jeg drakk alkohol da jeg gikk på dem. Kan også få misfargede tenner om jeg husker korrekt (og det påvirker tenner og skjellett på foster).

Min fetter fikk det pga acne, og han kunne nesten ikke være ute i sola i det hele tatt.

Husk å drikke mye vann når du svelger dem, det er ikke kult å hikke opp pulveret igjen...

• 1 måned senere...
Gjest thinlizzy
Skrevet

Hei!

Vet ikke om folk er aktiv enda men jeg har et spm ang Tetralysal.

Datteren min går på dette da hun er veldig plaget av kviser. Hun har tatt en kur på 3 mnd og er nå i gang med sin 2 kur.

Men det som nå skjer er at hun begynner å få tilbake kvisene igjen....

Noen som har noen erfaring med dette eller kan komme med noen tips?????

Hilsen fortvilet mor

Skrevet (endret)

Jeg ville gitt kuren tre måneder til, så ville jeg gått til legen og bedt om henvisning til hudlege om tetralysalen ikke hjalp.

Evt. ville jeg bedt legen om å prøve en annen type tetracykliner som f.eks. oxytetral nå og bedt om henvisning om en tre måneders tid om oxytetralen ikke hjalp. Får du ikke henvisning, bytt lege eller gå privat.

Sannsynligvis ville jeg som fortvilet tenåring gjort det siste, for jeg vet hvor ufine enkelte andre tenåringer kan være i sine kommentarer.

Jeg måtte bytte lege selv for å finne en som tok meg på alvor i stedet for å trenere i to år, før han kom frem med sannheten: Jeg var jo ung og kunne vente og se til jeg ble 40.

Javisst er jeg ung og nettopp derfor vil jeg være som andre på min alder. Reise til syden med samboer, gå på stranda i bikini, ha på meg topper som viser skuldre/rygg når det er varmt.

Be gjerne også om en krem, eks. differin eller skinoren, som du kan bruke i kombinasjon med pillene de neste tre månedene. Nå vet jeg ikke hvor hardt angrepet din datter er, eller hvor(ansikt, rygg, bryst), men å kombinere krem med tabletter kan ha en effekt hvis hun har hudormer (komedoner) som blir til kviser.

Lykke til!

Endret av Saeria
Skrevet (endret)

[.....

Endret av Abraxas
  • 7 måneder senere...
Gjest Gjest_Mats_*
Skrevet
Jeg er nok mye eldre enn din datter, og har gått på mange antibiotikakurer mot kviser. Opplever det samme som henne; kvisene kommer tilbake etter endt kur. Mener også at hudlegen sa noe sånt som at antibiotika (Tetralysal, Oxytetral) fjerner "symptomene" (=kvisene) der og da, men fjerner ikke årsaken på lengre sikt. Skal man kunne bli kvisefri for resten av livet, trenger man betydelig sterkere tabletter (Roacutan), og selv der er det enkelte som trenger flere kurer.

Dessverre!

Hvis en går en kur som Tetralysal så sier dere at det går uttover missfarging av tennene og kjelettet. Men Tetralysal kan vel ikke gå utover veksten? Veldig viktig!

Skrevet

Jeg har ikke hørt eller lest noe sted at tetracykliner, som jo er et bredspektret antibiotikum, hemmer veksten.

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...