Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg ser i dagbøkene, og ellers IRL, at mange damer(jo, seff menn også, men skit i de nå! ) sitter å koser seg med noen glass vin når helga kommer. Selv nærmer jeg meg 40, og har vært i nærkontakt med alkohol maaange ganger, men de senere årene har det blitt minimalt. Prøvde meg på ei halv flaske rødvin for noen uker siden, og jeg likte det ikke noe særlig. Hverken smaken eller effekten. For ja, jeg "kjente det", som vi sa da vi var fjortiser. Så damer, over til spørsmålet, hvorfor drikker dere når dere er alene? Er det pga rusen eller smaken? Jeg holder en knapp på rusen! Jeg mener ikke det er verre/bedre å drikke på fest, bare at det er flere faktorer som bidrar til at man drikker, slik som gruppepress(joda, man blir revet med selv som voksen!), vil komme i stemning osv. Er bare nysgjerrig altså!
Gjest Blondie65 Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg drikker sjelden når jeg er alene. Det hender jeg tar en pils eller et glass vin til maten og da er det fordi det for meg er naturlig tilbehør. Når jeg er på fest drikker jeg OGSÅ fordi jeg liker smaken. Jeg drikker ikke for å bli full fortest mulig. Av den grunn kan jeg godt gå på fest der det ikke blir servert noe alkohol uten at det blir teit av den grunn.
Gjest imli Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg drikker aldri. Liker ikke smaken av alkohol og liker ikke rusen heller.
Wildy Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Nå synes jeg rødvin smaker godt, og det er deilig å krølle seg opp i sofaen med et glass vin, god musikk på anlegget og nyte freden. Men når jeg sitter alene blir det aldri mer enn et glass eller maks to, for da begynner jeg å bli på en snurr, og det er ikke like koselig.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #5 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg tar meg gjerne et glass vin eller to, eller ei øl eller to når jeg er alene eller når jeg er sammen med mannen i helga. Tar ikke mer enn dette dersom jeg ikke er på fest/i mer sosialt lag. Hvorfor? Liker både smaken, og effekten. Ei øl eller to gjør ikke at man blir full, eller særlig beruset, men det blir en mer avslappa stemning som jeg liker. Jeg tror også det er litt av kosen rundt det hele, å sette seg ned med noe man er glad i, effekten man får er sikkert sterkere enn mengden man drikker fordi man er vandt til at dette er forbundet med "kos" og da skilles deg også ut automatisk endorfiner/dopmin bare pga koseapektet ved det hele.
LukaFrost Skrevet 20. oktober 2007 #6 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg kan finne på å ta meg et glass vin/øl/likør om jeg er hjemme alene. Til og med midt i uka! ;-) Jeg har mine favorittviner og det er godt å sette seg ned med et glass eller to. Jeg gidder ikke drikke dårlig vin, så det er helt klart smaken som er det viktigste når jeg tar meg et glass alene. Uansett, man skal ikke helt undervurdere rus heller.
Gjest milkyway Skrevet 20. oktober 2007 #7 Skrevet 20. oktober 2007 Eneste ganga jeg har drukket alene, var da jeg skulle tømme en sekspakning cider ( ) og møte eksen ute. Men da var han så pisse-fjern at han ikke kunne så jeg ble sittende der hjemme alene, dritafull på rommet og følte meg som et nek. Liker best å kose meg med andre og alkohol, og IKKE for mye av det.
Frey Skrevet 20. oktober 2007 #8 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg kan godt drikke vin når jeg er alene (men nå er det sjelden at jeg er hjemme alene da), og da fordi jeg synes det er godt. Drikker stort sett bare rødvin da det er det eneste jeg virkelig liker - eller iskald hvitvin/cider på en varm sommerkveld. Samtidig kan jeg godt være edru på fest - kommer helt an påhva jeg føler for der og da
mysan Skrevet 20. oktober 2007 #9 Skrevet 20. oktober 2007 Det hender en veldig sjelden gang at jeg tar et glass vin alene hjemme, men det er ikke på grunn av rusen, for med en gang jeg kjenner at jeg blir beruset så heller jeg ut resten. Ellers er jeg litt sånn at det kun er de første få slurkene av vinglasset som smaker godt, så veldig ofte drikker jeg litt over et halvt glass vin, og resten helles ut.
Gjest Pet Skrevet 20. oktober 2007 #10 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg kan også drikke vin eller øl alene uten å ha dårlig samvittighet eller føle at jeg har et alkoholproblem for det. Hvis jeg har lyst til å ta meg en kald øl på balkongen en varm sommerdag, blir det ha mer "riktig" å ringe å invitere noen for ikke å drikke den ølen alene, selv om jeg har lyst til å sitte alene i ro og fred? Hva med de som ikke har venner, skal ikke de kunne drikke i det hele tatt? Jeg har ikke noe behov for å analysere hvorfor jeg har lyst til å ta meg en øl eller et glass vin, hverken når jeg er alene eller sammen med andre.
Brunhilde Skrevet 20. oktober 2007 #11 Skrevet 20. oktober 2007 Så damer, over til spørsmålet, hvorfor drikker dere når dere er alene? Er det pga rusen eller smaken? Jeg holder en knapp på rusen! Er bare nysgjerrig altså! På seg selv kjenner man kanskje andre? Jeg kan godt ta et glass vin eller to selv om jeg er alene fordi jeg liker smaken. Andre ganger har jeg mer lyst på et glass Pepsi Max eller to, da drikker jeg det. Også fordi jeg liker smaken. Jeg drikker fordi jeg liker det jeg drikker, absolutt ikke for å oppnå rus. Det er vel også grunnen til at jeg sjelden blir pussa, enda sjeldnere full...
amles Skrevet 20. oktober 2007 #12 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg drikker aldri alene, sjeldent ellers også.. Hvis jeg derimot drikker til fest er det for rusens skyld ja..
TwinFlame Skrevet 20. oktober 2007 #13 Skrevet 20. oktober 2007 Nå synes jeg rødvin smaker godt, og det er deilig å krølle seg opp i sofaen med et glass vin, god musikk på anlegget og nyte freden. Men når jeg sitter alene blir det aldri mer enn et glass eller maks to, for da begynner jeg å bli på en snurr, og det er ikke like koselig. Signerer denne jeg! Snurr er ikke bra Men sofakos og et par glass rødvin er nydelig. Fyr i peisen og ligge i den varme armkroken til samboeren. Eller alene for den saks skyld
Gjest Eurydike Skrevet 20. oktober 2007 #14 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg drikker sjelden alkohol alene, men om jeg gjør det, henger det sammen med at jeg vil ha drikke som matcher et godt måltid (dvs. av samme grunn som jeg drikker alkohol sammen med andre). Vin er rett og slett en integrert del av en god middag, synes jeg, og dem lager jeg faktisk gjerne flere av dersom jeg er alene hjemme i en lengre periode.
Sans Skrevet 20. oktober 2007 #15 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg hater følelsen av å bli beruset, så prøver å unngå den. Når det er sagt, er jeg veldig glad i vin. Så hvis jeg har en hel kveld for meg selv, fri fra jobb og skole. Kanskje jeg har en skikkelig god bok, eller en god film.. Da smaker det godt med et lite glass vin oppi all kosen! For min del, altså, er vinen kun for smakens skyld.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #16 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg tror man drkker av samme grunn alene og når man er sammen med andre. Kos, smak og rus. Forskjellen er vel bare at man drikker mindre alene, og holder seg til å drikke litt slik at rusen blir ganske mild. Jeg ser ikke helt forskjellen på å drikke sammen med andre eller når man er alene. Poenget er vel bare at man ikke drikker så ofte, uavhengig om man gjør det alene eller på fest. Å drikke for mye er ikke bra, men forskjellen ligger ikke i om det er folk til stede tenker nå jeg i alle fall.
Gjest Tigerjente Skrevet 20. oktober 2007 #17 Skrevet 20. oktober 2007 Om jeg er alene kan jeg ta meg ett glass kvitvin eller øl. Allerhelst kvitvin fordi jeg liker smaken. Men max ett glass. Er jeg med sambo kan jeg drikke litt mer. Men når jeg ikke er på fest blir det som regel med to glass fordi jeg ikke vil få rusen.
Nutrisse Skrevet 20. oktober 2007 #18 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg fester veldig lite, men kan gjerne ta meg en glass eller to alene hjemme eller sammen med sambo, og da gjør jeg det utelukkende for smakens og kosens skyld.
Gjest Emera Skrevet 20. oktober 2007 #19 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg kan godt ta et glass rødvin alene. Har faktisk et stående ved siden av PC-en akkurat nå... Så skål! Men det holder med et eller i høyden et og et halvt glass. Og det er ikke ofte jeg drikker, heller. Synes rødvin er nydelig.
Nabodama Skrevet 20. oktober 2007 #20 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg tar meg gjerne et glass vin eller to, eller ei øl eller to når jeg er alene eller når jeg er sammen med mannen i helga. Tar ikke mer enn dette dersom jeg ikke er på fest/i mer sosialt lag. Hvorfor? Liker både smaken, og effekten. Ei øl eller to gjør ikke at man blir full, eller særlig beruset, men det blir en mer avslappa stemning som jeg liker. Jeg tror også det er litt av kosen rundt det hele, å sette seg ned med noe man er glad i, effekten man får er sikkert sterkere enn mengden man drikker fordi man er vandt til at dette er forbundet med "kos" og da skilles deg også ut automatisk endorfiner/dopmin bare pga koseapektet ved det hele. Samme her!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå