Gå til innhold

Offentligjøre skattelistene

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har sneket i andres "lommebøker" når det er så enkelt å se hvor mye formue osv en eks har, som har lånt (stjelt) penger av meg...

Men jeg gjør det ellers ikke.

Og jeg lurer på hvorfor det skal være så tilgjengelig og offentlig-gjort???`

Er det nødvendig?

Betyr det at vi beveger oss mer mot konkurranse-samfunnet?

Vet ikke om alle fikk med seg, hva jeg mener, men jeg ser det på lik linje som å få visa-kortet og koden til en venn eller venninne som er syk, og deretter titte i veska i tillegg...

Synes det er ganske forkastelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligningstallene er definert som offentlig informasjon, og har alltid vært tilgjengelig via ligningskontorene. Hva som er bakgrunnen for offentligheten vet jeg ikke, kanskje åpenhet i forhold til samfunnstoppene? Jeg ser egentlig ikke heller vitsen med det.

En periode lå skattetallene ute året rundt på nett. Se på bt.no f.eks., du kan fortsatt finne ligningstallene for 2002 og 2003 der for alle skatteytere i norge. Heldigvis har de nå begrenset det i allefall - til 3 uker. Du kan kontakte ligningskontoret utenom disse ukene, men den du sjekker vil da få tilsendt melding om at noen har sjekket dem, og det er ikke så enkelt å sitte og slå opp.

Lurer egentlig også på om noen vet HVORFOR dette er offentlig?

Skrevet

Var 2 store tråder her litt tidligere på dette emnet .

Tror noen i de trådene gav den historiske bakgrunnen for offentliggjøringen .

Tror det ligger 1 tråd under aktuelle saker .

Gjest Helen Parr
Skrevet

Offentliggjøring av skattelistene skriver seg fra den tiden man selv måtte sjekke om staten hadde beregnet skattene korrekt, basert på jorda man eide. Da det ikke fantes registreringssystemer for den private eiedomsretten, var det slik man kunne holde et øye med om beregning var korrekt. Også ved å ha muligheten til å undersøke hva naboen ble liknet for.

Nå er det ikke lenger noen fornuftig grunn til at man skal opprettholde et slikt system. Jeg er fullstendig motstander av offentliggjøring av skattelistene. En ting er at de fysisk legges ut på det lokale likningskontor, hvor det faktisk kreves litt innsats for den som er ekstra nysgjerrig (og ja! det finnes noen av dem også, tro det eller ei!), en annen er at det i sin helhet blir publisert i skriftlige medier og på nettet.

Gjest vimselot
Skrevet

Da er jeg altså ikke den eneste, som er motstander av å snike i andres "lommebøker", men jeg har g jort det jeg, dvs. har sjekket de som har stjelt fra meg.

Kan ikke falle meg inn, å sjekke alle jeg kjenner, som alltid har vært ok mot meg. Men når jeg har blitt ranet, når jeg f.eks. lå i sykdom, da sjekket jeg litt...

Ble jeg mer klok av det? Nei.

Skrevet

Jeg synes det er en uting, jeg har aldri sjekket noen andre enn meg selv, og sammenligner det med å snoke i andres private brev eller dagbok (ikke sånn dagbok man har her på kg, da ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...