Gå til innhold

sanger som handler om dop...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forslag? Skal brukes i et foredarag om temaet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den førte jeg kommer på er "Farvel Marita". Den er vel mest kjent sunget av Runde Rudberg, men Hans Inge Fagervik synger den også.

Det er Fagervik som har skrevet den.

Skrevet

K's Choise, "I am not an addict"

Saind "it's been a while". Dette er en nydleig sang, den sier ikke at den dirrekte handler om dop men det ligger godt i teksten likeve

Staind har også en sang som heter "King of all excuces", jeg tolker også denne til å handle om dop, men da fra den pårørendes side, det er fullt mulig den på ingen måte handler om det og man kan nok legge mage meninger i den sangen, men denne inneholder i alle fall mye av det jeg føler mot min narkomane bror. Staind har egentlig mange sanger som både dirrekte og inndirrekte omhandler dette tema. Mange mener kanskje at disse sangene er litt kommersielle, og kanskje utnytter tema, men for meg treffer de mye, nesten litt for mye noen ganger fordi de sier ting veldig eksplisitt.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Neil Young - The needle and the damage done

D12 - Purple pills

Eric Clapton - Cocaine

The Rolling Stones - Mother's little helper

The Velevet Underground - Heroin (+ I'm waiting for my man, og flere andre...)

Grandmaster flash - White lines

The Ramones - I wanna be sedated

Edit: kom på noen fler

Endret av Elfrida
Gjest milkyway
Skrevet

Marilyn Manson er jo glad i å synge om drugsene sine, men vet ikke om det passer? :P

Gjest Blondie65
Skrevet

"Å dra til hælvete" - Espen Beranek Holm

Gjest puselabb
Skrevet

Extacy - Bone Thugs N Harmony

Because I got high - Afro Man

Veldig mange raplåter som ikke har dop som hovedtema, men der det blir nevnt flere ganger.

Skrevet

The Stranglers - Golden Brown :hjerte:

Selfølgelig om heroin, synes det er en helt nydelig sang..

Skrevet

Red Hot Chili Peppers - Snow (hey oh) (Tror i hvert fall den handler om kokain)

Skrevet
Staind "it's been a while". Dette er en nydleig sang, den sier ikke at den dirrekte handler om dop men det ligger godt i teksten likeve

Leste ikke startinlegget så godt til å begynne med. Vil virkelig anbefale denne sangen til et foredrag om emnet. Den handler om en del av følelsene til personen som ruser seg. Særlg andre vers og de siste settningene er veldig treffende syntes jeg.

http://www.staindmusic.com/albums/Lyrics_B...BeenAwhile.html

Vil legge til at i alle versene(etter første settning it's been a while sinse), skal det være "it's beea a while" forran alle setningene med since forran. Det kommer ikke så godt frem av den skrevne teksten. Sangen kan lastes ned fra Play.

Ellers er jo selvsagt Hurt i Johnny Cash versjon fantastisk.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

"Lucy in the sky with diamonds"? Av Beatles, altså.

Skrevet

Store deler av DumDum Boys sine tekster handler om dop, livet til brukere og om å bruke det. Bad trips, good trips, dødsfall etc.

Skrevet

"Hurt" av Nine Inch Nails (evt. med Johnny Cash, men jeg synes den får en annen betydning da) og "Det hørtes så enkelt ut" med Tre Små Kinesere.

Skrevet
"Lucy in the sky with diamonds"? Av Beatles, altså.

At denne sangen står for "LSD" er vel bare spekulasjoner fra fansens side, the Beatles selv har alltid benektet at den handler om narkotika. Lennon påstod hardnakket at sangen handlet om en tegning som sønnen tegnet i barnehagen eller noe sånt...

Skrevet

"Cocaine" - Eric Clapton

"Livet er for kjipt" - Lars Kilevold

"Don't mess with Dr. Dream" - ?

Det svenske bandet Nationaltheatern har laget flere sanger som omhandler dop og junkienes liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...