Mr Tøffel Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 (endret) **** Endret 31. januar 2008 av Mr Tøffel
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 Kjæresten min mener mine prinsipper som avholdsmann er for dårlige/uklare og hun vil at jeg skal ta del i den gleden det gir henne og andre å drikke. Men jeg føler jeg ikke kan det siden jeg selv mener mine prinsipper holder i massevis. Jeg er kanskje ikke den som er best til forklare meg og jeg har en lei tendens til å utelate detaljer i diskusjoner fordi jeg ikke alltid klarer å forklare dem godt nok. Så det er mulig hun ville forstått meg ihvertfall litt bedre om hun hadde lest tankene mine. Derfor forsøker jeg så godt som mulig å gjøre rede for dem i denne tråden. Hvorfor jeg ikke drikker: (1) Jeg søker mot en sunnere livsstil. Om dette er dumt eller smart kan diskuterest. Jeg mener ihvertfall at det er et valg som holder mål siden jeg vil leve med god helse så lenge som mulig. Og når det stadig er diskusjoner om hvorvidt et eller to glass rødvin for dagen er skadelig eller ikke, holder jeg meg likegodt unna. Hennes argument her var at siden jeg idag stekte meg pølser og diverse grønnsaker på panna og spiste sammen med grovt polarbrød og salat som hun tydeligvis mener er et usunt måltid så kan jeg like godt drikke en helflaske vin med henne. Ok greit, for det første så jeg prøver å spise sunt. Og det er ikke alltid at økononomien min tillater meg å spise kyllingsalat hver dag og dyre økologiske produkter. For det andre ser jeg egentlig ikke problemet med maten jeg spiste idag annet enn at jeg stekte noen pølser. Og det sunneste en kan gjøre i mateveien er så vidt jeg har skjønt en variert diett, noe jeg forsøker så godt jeg kan å overholde. Og for det tredje hvor er logikken i det hun sier? Skal jeg siden jeg spiste et usundt måltid idag like gjerne også hive meg over alkoholen som jeg mener ikke er videre helsebringende? (2) Jeg vil ikke drikke for mye og oppføre meg tåpelig i fylla og ikke huske hva som skjedde dagen derpå. Jeg vil unngå å gjøre ting jeg ikke kan stå til ansvar for i påvirket tilstand. Et glass fører gjerne til flere og før du vet ordet av det sjangler du rundt deg selv og gjør ting du vil angre på. Såklart gjør en dumme ting også som endru, men da har jeg da i det minste en viss kontroll. Ikke liker jeg å spy heller. (3) Jeg ønsker å være en som går mot strømmen for vise at en ikke nødvendigvis trenger å drikke for å ha det artig. Det er dumt at så mange må ty til alkohol bare fordi alle de andre (flertallet) gjør det. Jeg har det helt utmerket uten alkohol. Jeg blir bare litt deprimert når folk stadig skal forsøke å ha meg til å drikke og at jeg alltid må kunne grunngi for hvorfor jeg ikke gjør det. Hvorfor i #"%&¤! kan det ikke bare holde å si at en ikke gjør det? og ferdig med den saken! Gjør det meg automatisk til et utskudd og en særing når jeg ikke drikker? Jeg ser såklart de positive sidene med drikking og alkohol, som feks. at det er en utmerket stemningskaper. Men jeg mener det er flere negative enn positive sider. Men jeg har absolutt ingenting imot at andre drikker, inkludert min kjære. De må da få lov til å gjøre hva som passer dem best og jeg mitt! Er jeg dum som ikke drikker? Er prinsippene mine for uklare? Burde jeg forlate et standpunkt jeg tok før jeg møtte kjæresten min? Kan to personer ha et normalt forhold når den ene liker å ta seg et glass og den andre er avholds? Jeg er 21 og ønsker å være avholdsfri så lenge jeg ser poenget med det!... Så lenge ikke alle prinsippene dine står i veien for gode opplevelser må ditt valg respekteres fra dine nære. I og med at du har så mange prinsipper har du sikkert brukt lang tid på å begrunne dem. Men hele livet vil du kanskje ikke leve i et prinsippunivers.
Gjest Mea Culpa Skrevet 19. oktober 2007 #3 Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Du er selvsagt ikke dum fordi du ikke drikker! Det er da opp til hver enkelt å bestemme. Og prinsippene dine har jeg ingen problemer med å forstå. Merkelig hvordan folk alltid skal overtale andre til å drikke alkohol, selv om de syns det er helt topp kan det jo være andre klarer seg fint uten ... Kan godt forstå at du bli frustrert, plagsomt med folk som ikke vil godta at andre mener noe annet. Du må nok bare være litt mer bestemt og unngå diskusjoner, bare si at du er avholds og that's it! Endret 19. oktober 2007 av Mea Culpa
Gjest Varsia - utlogget nå Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 Ærlig talt, hva slags jente har du funnet deg? Jeg er ikke avholds selv, men jeg har NULL problemer med å respektere folk som er det. Du er kjæresten hennes, og hun burde jo støtte deg, ikke overtale deg til å drikke. Nei, det er bare latterlig barnslig, hun høres ut som en fjortenåring som utøver drikkepress på venninnene sine. Det skal gå helt fint å ha et forhold der den ene er avholds og den andre ikke, men da må begge respektere hverandres valg. Det gjør visst ikke hun. Argumentene dine er det mer enn god nok hold i, men for å være ærlig gir jeg f... i argumentene dine, -det burde være argument godt nok at du SELV VET at du ikke vil drikke. Du kan da ta del i hennes gleder ved å være på fest selv om du ikke drikker?? Hallo?? Enhver oppegående person vet at man kan ha det gøy på fest uten alkohol også , -med mindre man er en tvers gjewnnom kjedelig person, men da hjelper kanskje ikke alkohol uansett. Hvor gammel er hun? 13?
Kykkelikokos Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Enig med Varsia. Uansett grunn til hvorfor du ikke vil drikke, så burde hun respektere det uten å starte en diskusjon rundt det engang..
Gjest imli Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 Enig med de to over. Jeg er selv avholds, mest pga at jeg har opplevd alkoholens mange skadevirkninger hos andre mennesker. Jeg vet at alkohol kan gjøre livet til et helvete for alkoholikere og pårørende. Dessuten synes jeg som TS at det er fullt mulig å ha det gøy uten alkohol, og at det er synd at enkelte må ha det. Min mann er ikke avholds, men han respekterer at jeg er det. Det virker det ikke som om kjæresten din gjør. Du må rett og slett prøve å forklare for henne, slik du har prøver å forklare ovenfor oss, hvorfor du ikke vil drikke alkohol. Er hun en normal, forståelsesfull person og kjæreste, skjønner hun dette, og slutter å mase/presse deg. Lykke til. Jeg synes du er tøff som har tatt et slikt valg og står på krava. Du er i din fulle rett til å både drikke og spise det du vil.
Gjest Jenna88 Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Hun bør ha respekt for dine valg, på lik linje som at du bør vise respekt for hennes valg. Hvis du ikke har glede av å drikke, ser jeg ikke vitsen i at du skal begynne med det kun for å gjøre henne til lags.
Sans Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Hun må gå inn i seg selv. Har vært avholds nesten hele livet selv, tar nå et glass vin i ny og ne - men hater følelsen av rusen, så prøver å holde meg unna den. Liker bare smaken så godt. Jeg og har vært utsatt for drikkepress nesten gjennom det hele. Utrolig irriterende! Det er da opp til hver enkelt. Jeg sier som ovenfor; det eneste argumentet som burde være interessant, er at DU HAR IKKE LYST. DU VIL IKKE. Rett og slett. Det holder faktisk.
Gjest Piper Skrevet 19. oktober 2007 #9 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg er avholdskvinne og det er ikke min mann, og vi har et kjempe godt forhold. Men det er fordi jeg resepkterer at han vil drikke og han resepkterer at jeg ikke vil drikke. Derfor har ikek vi noen problemer rundt dette, noe dere to kan få i massevis om dere skal fortsette slik dere holder på nå. Det vil si at hun må lære seg til å respektere dine valg, og akseptere de selv om hun ikke forstår de. Klarer hun ikke det vil heller ikke forholdet mellom dere to holde, for det blir for mye frustrasjoner rundt dette. Alt handler om respekt
Gjest Chrizzy Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 Kan to personer ha et normalt forhold når den ene liker å ta seg et glass og den andre er avholds? Ja, det mener jeg at dere kan, absolutt. Selv om dere har diskutert dette så betyr det jo ikke at hun ikke har respekt, eller at hun ikke kan diskutere det med deg om dere begge er komfortabel med det. Det lander der det skal tilslutt uansett.
estrella Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Er enig med alle de over meg, med at dine argumenter er gode nok, egentlig skal hun vel ikke trenge argumenter for at du ikke vil drikke? Det er jo ditt valg. Så lenge du respekterer henne så bør hun respektere deg. Jeg drikker ikke, nå er jeg fortsatt 17 år, men mange venner drikker og de synst jeg er helt koko som ikke vil, men det er mitt valg og ikke dem sitt valg. Jeg har 0 planer om å starte å drikke når jeg blir 18, bare fordi jeg blir 18 liksom. Jeg har valgt dette fordi jeg ser ikke helt poenget med, og fordi jeg har opplevd hva alkohol gjør med folk, og det er ikke noe vakkert syn, og jeg har ikke noe behov for å bli slik
Cata Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Jeg sier som ovenfor; det eneste argumentet som burde være interessant, er at DU HAR IKKE LYST. DU VIL IKKE. Rett og slett. Det holder faktisk. Enig i dette. Jeg har selv vært avholds i mange år og dette var det eneste "argumentet" jeg gadd bruke. Folk fikk godta det eller la være. Etter en del mas, så godtok de fleste det. Og de respekterte meg for det også. Det håper jeg at dama di kommer til å gjøre også, for "maseperioden" går forhåpentlig over når hun skjønner at du ikke vil. Og hvis den ikke går over, så er hun kanskje ikke dama for deg? Ikke på grunn av at hun vil drikke og du ikke, men på grunn av manglende toleranse for andres meninger. Endret 19. oktober 2007 av Cata
Gjest StockDama Skrevet 19. oktober 2007 #13 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har alltid vært avholds, han jeg er sammen med er hvertfall ikke det =D har vært sammen 2 år, null problemer på det området. Aldri har jeg fått drikkepress heller, om noen spør om jeg vil ha en øl ellerno så sier jeg bare at jeg ikke drikker, så maser de faktisk ikke mer....snille mennesker er de.
Gjest Catwoman Skrevet 20. oktober 2007 #14 Skrevet 20. oktober 2007 Problemet her er vel isåfall at hun ikke kan akseptere at du er avholds, virker det som.
FantasDick Skrevet 20. oktober 2007 #15 Skrevet 20. oktober 2007 Min bror er avholds, men det er ikke samboeren hans. De har vært sammen i 5 år, og har ikke møtt på noen nevneverdige problemer enda. Hun liker å gå ut på byen/fest, mens han liker å være hjemme. Han blir noen ganger med henne på fest, eller han pleier å finne på noe annet og henter henne på kvelden/natta.
Mr Tøffel Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 20. oktober 2007 (endret) **** Endret 31. januar 2008 av Mr Tøffel
Gjest Blondie65 Skrevet 20. oktober 2007 #17 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg har aldri vært avholds selv, men jeg har venner som er det. Venner som har partnere som ikke er avholds. Jeg har aldri hatt problemer med det, jeg har større problemer med folk som ikke synes jeg drikker nok på fest. Dette handler ikke om at du har gode eller dårlige argumenter for det du gjør, det hander om respekt for ditt valg. Jeg hadde tenkt å skrive noe om at jeg ikke hadde giddet å være sammen med noen selv som ikke respekterte mitt valg, men ser jo nå at du er kommet til samme konklusjon.
Gjest Bellatrix Skrevet 20. oktober 2007 #18 Skrevet 20. oktober 2007 Et forhold med en som er avhold og en som ikke er det vil bare fungere dersom begge partene respekterer hverandre og den andres valg. Det høres fornuftig ut med en tenkepause.
Gjest Qha Skrevet 20. oktober 2007 #19 Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun skal bli sint for at du skriver på forumer. Ingen navn er nevnt, og dette kunne fint passet for mange andre i samme situasjon. Hadde hun syntes at det hadde vært bedre at du tar dette opp med kamerater i stedet ? Noen ganger kan det være fint å få satt ting i perspektiv. Vi har lett for å bli "blind" når det gjelder oss selv. Ut fra det jeg leser her, så tror jeg dere er for ulike til at forholdet er levedyktig.Hvis det skal være mulig, da må en endringsholdning til hos henne. Hun må kunne respektere dine holdninger og valg, på samme måte som at du respekterer hennes. Sånn som det er nå, så er det uholdbart. Endret 20. oktober 2007 av Qha
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. oktober 2007 #20 Skrevet 20. oktober 2007 Hvis den ene ikke klarer å respektere at den andre er avholds, så tenker jeg at det fort er andre ting som ligger dypere, som fort kan gjøre hele forholdet problematisk. Det handler om respekt for den andre. Samboeren min er avholds, og det har ikke vært et tema for oss. Vi har jo snakket om det, men jeg ville ikke begynne å overtale ham til å begynne å drikke. Nå drikker jeg veldig lite selv, så det gjør nok det hele enda enklere, men ville uansett ikke prøvd å bryte ned argumentene når det gjelder et så personlig valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå