LilleSolstråle Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Vi fikk en liten pusekatt for snart 4 uker siden. Han var bare 7 uker da vi henta han (måtte hente han tidlig fordi eierne skulle på ferie). De siste dagene (som jeg har lagt merke til ihvertfall),så har han begynt å patte på teppet som ligger i sofaen,samtidig som han "tråkker" med forlabbene og maler. Ser rett og slett ut som når kattunger dier av mora. Han er også EKSTREMT hyper og må være rundt oss hele tiden. Katten vi har fra før har aldri vært sånn (han var 10 uker da vi hentet han),så jeg lurer bare på om den lille var rett og slett for ung da vi fikk han?? Eller er dette vanlig? Er det noe jeg kan gjør som kan "veie til opp" for at mamma'n hans ikke er her (gi han kattemelk på flaske e.l.)? Jeg vet enkelte her inne ikke tror katter/dyr generelt har slike følelser,men det gidder jeg ikke diskutere her! 1
Gjest ¤bella¤ Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 7 uker er ALTFOR ungt for en liten pusekatt å bli tatt fra moren sin, så det er nok grunnen ja.
LilleSolstråle Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2007 7 uker er ALTFOR ungt for en liten pusekatt å bli tatt fra moren sin, så det er nok grunnen ja. stakkar.. jeg er veldig mye hjemme med han altså,men merker godt at han er annerledes enn det storepus var da vi fikk han. men de folka som eide han MÅTTE visst gi dem bort før de skulle på ferie. Har ikke sett at han har "patta" sånn før den siste uka som sagt. Men burde jeg gi han litt kattemelk på flaske av og til kanskje?
LilleSolstråle Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2007 ingen som vet om jeg kan/burde gi han melk på flaske (fra dyrlegen selvfølgelig),eller om det er noe annet jeg bør gjøre? får så vondt jeg nå,for at jeg ikke protesterte da de skulle gi dem bort så tidlig :gråte: vil det beste for pusen min og bare være en god mor
Gjenglemt sykkellås Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Huff, jeg får helt vondt av å lese om så hensynsløse katteeiere som gir bort kattunger altfor tidlig. Men - når skaden først er skjedd, er det mye du kan gjøre for at den skal klare seg fint. Det blir nok ordentlig katt av den også skal du se. Les litt her
LilleSolstråle Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. oktober 2007 Huff, jeg får helt vondt av å lese om så hensynsløse katteeiere som gir bort kattunger altfor tidlig. Men - når skaden først er skjedd, er det mye du kan gjøre for at den skal klare seg fint. Det blir nok ordentlig katt av den også skal du se. Les litt her Tusen,tusen takk for svar og link jeg gjør selvfølgelig alt for at lillegutt skal ha det bra. Pusene mine blir jo som barn for meg (søskna mine mener jeg overdriver,men jeg mener det er viktig å passe godt på dem,når man først tar til seg et dyr. Det er jo LIV). Det skal være sagt at han er en skikkelig kosepus altså,og vi lar han og storepus sove sammen med oss om natta. Og han er så glad i storepus og syns det er kjempe stas å ha noen å leke litt kattelek med. Storepus er også inne på dagene for tida (han velger det selv) og holder lillepus med selskap når vi er på jobb. Men noen folk skulle ikke hatt dyr,kjenner jeg blir skikkelig sint . Må innrømme at jeg ikke visste at de minst måtte være 12 uker før de kunne gis bort,men visste at 7 var for ungt. Får så dårlig samvittighet men skal gjøre alt for at han får et supert liv
Gjenglemt sykkellås Skrevet 19. oktober 2007 #7 Skrevet 19. oktober 2007 Lykke, lykke til! Det høres ut som pus har kommet til et godt hjem.
spezitas Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Det er godt at du har gitt lillepusen et godt hjem, men jeg er sjokkert over å lese at de ga ham bort når han var 7 uker gammel fordi de skulle på ferie... Det er alt for ungt! Håper virkelig at dette går bra og at han ikke får adferdsproblemer pga. dette. Jeg lurer litt på hva de gjorde med kattemor når de reiste??
LilleSolstråle Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2007 Det er godt at du har gitt lillepusen et godt hjem, men jeg er sjokkert over å lese at de ga ham bort når han var 7 uker gammel fordi de skulle på ferie... Det er alt for ungt! Håper virkelig at dette går bra og at han ikke får adferdsproblemer pga. dette. Jeg lurer litt på hva de gjorde med kattemor når de reiste?? De lot henne bare være ute alene. De var også på ferie da hun var drektig og da hun fødte (denne katten var ikke et år engang da hun ble gravid). Det var naboene som var flinke og fulgte med på henne. De fant henne og ungene da hun hadde født og tok de med til garasjon og ordnet for dem der. Eierne hadde egentlig tenkt til å bare ta livet av alle ungene. Storepusen min var skikkelig syk da,og dyrlegen sa vi kanskje måtte ta livet av han. Så venninna mi (faren hennes er nabo med dissa folka),fortalte meg om dette,så jeg sa jeg kunne ta i mot en. Og ho lagde annonser om kattungene,så de ikke ble tatt livet av. Alle har heldigvis fått gode hjem nå,men alle ble gitt bort tidlig. Heldigvis måtte vi ikke ta livet av storepus,og jeg ser at lillepus har godt av det også. Det tok litt tid før storepus tollererte han,men nå leker de,sover sammen,vasker hverandre og koser seg. Hadde jeg ikke hatt storepus hadde jeg tatt til meg 2 kattunger,så de hadde hatt hverandre også. Nei,noen skulle bare ikke hatt dyr. Og katter krever faktisk en del,selv om noen trur de ikke gjør det. Lillepus her krever enda mer enn hva jeg er vant til (i forhold til at han blir ekstra avhengig av oss). Men jeg håper detta skal gå bra. Det virker som om han er på speed av og til,han er høyt og lavt og overalt,fullstendig gal.. Men han er veldig kosete også. Han spiser godt og er renslig (bortsett fra at han tissa på dyna vår i natt,men det er første gang noe sånt har skjedd . jeg tok han da bare med ned i kassa,så fortsatte han der..). Jeg skal passe godt på "babyen" min og gi han alt han trenger
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #10 Skrevet 20. oktober 2007 Katten trenger ikke morsmelkerstatning nå. Hovedkosten bør være tørrfor tilpasset kattunger som kjøpes hos veterinær/dyrebutikk. Når kattene er på den alderen er ikke morsmelken hovednæring. De får kun melk for kos. At kattungene ikke skal tas fra mora før de er MINST 12 uker gamle går ikke kun på det fysiske, men har mest med psyken til kattungen. De siste ukene før de flytter lærer de da stressmestring og det å være katt. Å bli avvsit av mora er veldig sunt for dem! (mange mener de er klare for å bli gitt bort så tidlig som 7-8 uker gamle hvis mora avviser dem...) Heldigvis har du en katt fra før som kan sette den lille kattungen litt på plass og lære bort det å være katt.
spezitas Skrevet 20. oktober 2007 #11 Skrevet 20. oktober 2007 Du er klar over at du er i din fulle rett til å anmelde dette forholdet til politiet? Det er faktisk slått hardt ned på og gitt en klekkelig bot til flere som i sommer har reist fra kattene sine i sommer. Det er kjempebra at det nå settes fokus på dette! Jeg blir så eitrende forbanna når folk bare reiser fra kattene sine uten tilsyn! Dette er en absolutt anmeldingsgrunn! Ta kontakt med din lokale dyrebeskyttelkse for å høre hvordan du skal gå frem! Lykke til med lillepusen! Du er god som tar deg av ham!
LilleSolstråle Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2007 Du er klar over at du er i din fulle rett til å anmelde dette forholdet til politiet? Det er faktisk slått hardt ned på og gitt en klekkelig bot til flere som i sommer har reist fra kattene sine i sommer. Det er kjempebra at det nå settes fokus på dette! Jeg blir så eitrende forbanna når folk bare reiser fra kattene sine uten tilsyn! Dette er en absolutt anmeldingsgrunn! Ta kontakt med din lokale dyrebeskyttelkse for å høre hvordan du skal gå frem! Lykke til med lillepusen! Du er god som tar deg av ham! Det visste jeg ikke... Men det er bra de har blitt strengere på dette,for det er jo disse stakkars dyrene det går ut over... Jeg har nå tenkt til å begynne å gi lillepus morsmelk på flaske hver kveld en liten stund (selv om jeg ser her at noen mener det ikke er nødvendig). Jeg tenker at,siden han ble gitt bort så tidlig,så har han kanskje behov for litt ekstra kos. Så kan jeg bytte til å gi han melka i skål,og til slutt slutte helt med det. Mulig det er overdrivelse. men jeg mener at dersom han kan bli understimulert,så kan det være greit at han får være baby litt ekstra med meg som "mamma",og så få en fin overgang...(eller hva tror du??!) tilbake til deg
Gjest katteelsker Skrevet 20. oktober 2007 #13 Skrevet 20. oktober 2007 Det visste jeg ikke... Men det er bra de har blitt strengere på dette,for det er jo disse stakkars dyrene det går ut over... Jeg har nå tenkt til å begynne å gi lillepus morsmelk på flaske hver kveld en liten stund (selv om jeg ser her at noen mener det ikke er nødvendig). Jeg tenker at,siden han ble gitt bort så tidlig,så har han kanskje behov for litt ekstra kos. Så kan jeg bytte til å gi han melka i skål,og til slutt slutte helt med det. Mulig det er overdrivelse. men jeg mener at dersom han kan bli understimulert,så kan det være greit at han får være baby litt ekstra med meg som "mamma",og så få en fin overgang...(eller hva tror du??!) tilbake til deg jeg har selv flasket opp kattunger som ble kastet i en container da de var max 2 dager gamle, de hadde fortsatt navlestrengen på magen.... jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at noen r så kyniske med dyrene sine, men den diskusjonen hører hjemme et annet sted... jeg tror ikke du trenger å gi pusen din noe flaskemelk, men du kan kanskje ha en kosestund for den en gang om dagen etter å ha lekt litt? og det med teppet tror jeg den kommer til å vokse av seg så bare la den "patte" på teppet, tydelig at den har funnet en erstatning for kosen den skulle hatt m mammaen sin i teppet og ellers vil jeg råde deg sterkt til å anmelde disse folkene, for om ikke de får en smekk på fingrene vil de aldri forstå alvoret og det vil komme kattunger der i tide og utide som da kanskje vil ende opp med å bøte med livet pga enkelte menneskers kynisme eller uvitenhet. 1
gilmore Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 Jeg har og en katt som holder på med den samme pattinga på teppet. Han har et yndlingsteppe som han koser fælt med. Han får masse kos, og var 12 uker da vi fikk ham.
nettvenninnen Skrevet 21. oktober 2007 #15 Skrevet 21. oktober 2007 Da jeg var ei lita jente hadde også jeg en slik pattepus. Det var ikke før jeg ble voksen at jeg skjønte at han trolig ble tatt vekk fra moren for tidlig. Melke-erstatninger tror jeg ikke er nødvendig. Pusen min fant ut selv at øreflippen var en fin kosedings. Så helt oppi voksen alder, la han seg oppved skuldrene mine og pattet på øreflippen. Da han var liten fikk han en liten mini-bamse. Den var på størrelse med en liten mus. Og gjett om den bamsen var med han døgnet rundt. Han bar på bamsen i munnen. Kunne ikke gå noe sted uten å ta den med. Og når han ikke sparket den rundt omkring, så lå han halveis oppå den og pattet,så bamsen ble helt våt. Kjøp en liten myk bamse til han. Det vil bli hans beste venn, så sant du ikke vil la hjørnene på sengetøyet gjennomgå (Hjørner på sengetøy var også en favoritt) Min pus ble 5 år gammel og la aldri av seg denne pattingen. Han klarte ikke å kose seg og å male uten å patte. Selv om det var litt søtt, så kunne det kanskje bli litt for mye av det gode med en stor sort hannkatt som klenget seg med føttene over skuldrene mine og pattet på øreflippen. Husker at det kilte noe skrekkelig. Og smattelyder i øret har jeg i voksen alder blitt "allergisk" mot. Er ikke noe galt i å la pusen patte. Og jeg tror egentlig ikke at han kan vennes av med det, når han først har begynt. Da må du i såfall venne han til å patte på en ting som senere kan fjernes fra pusen. Blir litt som med små barn som er vant til tommeltott. Noen ganger er smokk bedre, for det er lettere å slutte med smokk enn å kappe av barnet fingeren... Finner han ut at det er mye rart han kan patte på, så slutter han aldri. 1
LilleSolstråle Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 22. oktober 2007 Da jeg var ei lita jente hadde også jeg en slik pattepus. Det var ikke før jeg ble voksen at jeg skjønte at han trolig ble tatt vekk fra moren for tidlig. Melke-erstatninger tror jeg ikke er nødvendig. Pusen min fant ut selv at øreflippen var en fin kosedings. Så helt oppi voksen alder, la han seg oppved skuldrene mine og pattet på øreflippen. Da han var liten fikk han en liten mini-bamse. Den var på størrelse med en liten mus. Og gjett om den bamsen var med han døgnet rundt. Han bar på bamsen i munnen. Kunne ikke gå noe sted uten å ta den med. Og når han ikke sparket den rundt omkring, så lå han halveis oppå den og pattet,så bamsen ble helt våt. Kjøp en liten myk bamse til han. Det vil bli hans beste venn, så sant du ikke vil la hjørnene på sengetøyet gjennomgå (Hjørner på sengetøy var også en favoritt) Min pus ble 5 år gammel og la aldri av seg denne pattingen. Han klarte ikke å kose seg og å male uten å patte. Selv om det var litt søtt, så kunne det kanskje bli litt for mye av det gode med en stor sort hannkatt som klenget seg med føttene over skuldrene mine og pattet på øreflippen. Husker at det kilte noe skrekkelig. Og smattelyder i øret har jeg i voksen alder blitt "allergisk" mot. Er ikke noe galt i å la pusen patte. Og jeg tror egentlig ikke at han kan vennes av med det, når han først har begynt. Da må du i såfall venne han til å patte på en ting som senere kan fjernes fra pusen. Blir litt som med små barn som er vant til tommeltott. Noen ganger er smokk bedre, for det er lettere å slutte med smokk enn å kappe av barnet fingeren... Finner han ut at det er mye rart han kan patte på, så slutter han aldri. Jeg er nekter ikke pus å patte altså han gjør jo ikke noe galt i den forstand og han klarer fint å både kose og male sammen med oss uten å måtte patte på noe. Så han er ikke helt ekstrem. Når det gjelder morsmelkerstatning,så tenkte jeg kanskje det også kunne være en ekstra fin kos for han,å bare få det litt sånn på kvelden en liten stund.. Jeg føler bare spesielt på det,fordi jeg ble så lei meg og fikk så dårlig samvittighet for at han ble gitt til oss så tidlig...selv om det ikke var min skyld... Men han spiser godt og leker og koser (akkurat nå sover han i kleskurven oppå alle klærne jeg egentlig skulle brette sammen ),så det virker ihvertfall som om han har det ganske bra
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2007 #17 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg er nekter ikke pus å patte altså han gjør jo ikke noe galt i den forstand og han klarer fint å både kose og male sammen med oss uten å måtte patte på noe. Så han er ikke helt ekstrem. Når det gjelder morsmelkerstatning,så tenkte jeg kanskje det også kunne være en ekstra fin kos for han,å bare få det litt sånn på kvelden en liten stund.. Jeg føler bare spesielt på det,fordi jeg ble så lei meg og fikk så dårlig samvittighet for at han ble gitt til oss så tidlig...selv om det ikke var min skyld... Men han spiser godt og leker og koser (akkurat nå sover han i kleskurven oppå alle klærne jeg egentlig skulle brette sammen ),så det virker ihvertfall som om han har det ganske bra fant en fin link til deg http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=K...;h=d&id=198 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå