Gjest miia Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Når jeg handler på amazon.com og bestiller produkter fra ulike selgere (som ofte er privatpersoner), må jeg fortsatt betale toll og moms osv? Skjønner ikke helt hvordan tollerne kan "se" om pakken er fra en privatperson (f.eks. en venn) i utlandet, eller om det er et produkt en har bestilt fra et firma? Skriver avsenderen nødvendigvis dette utenpå pakken? Og dersom selve verdien på produktet er under 200kr, men portoen gjør at totalsummen overstiger 200kr, vil jeg også da måtte betale moms og avgifter? Håper noen kan hjelpe meg!
Gjest nalle-maja Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 hvis det er bøker det er snakk om, er det ikke 25% moms uansett, som det er på alt annet en kjøper fra utlandet som overstiger 200 kroner. Er det ikke sånn med filmer/CDer også?
Gjest Eir Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Er det ikke sånn med filmer/CDer også? Nei, kun bøker man slipper å betale på. Men portoen kommer utenom, det er verdien på selve varen som teller. Men dersom man kjøper fra privatperson kan man vel spørre pent om de kan skrive at det er en gave/verdi under 200 på pakka.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Og dersom selve verdien på produktet er under 200kr, men portoen gjør at totalsummen overstiger 200kr, vil jeg også da måtte betale moms og avgifter? Nei, men hvis du handler et produkt som koster over 200kr, så må du betale moms og gebyrer på både varens verdi+frakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå