Gå til innhold

Karamellpudding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til å lage karamellpudding i helga, noen som har en god oppskrift? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer min oppskrift.

1,5 dl farin - til karamellsaus.

Pudding:

6 dl. helmelk

2 ss. farin

3 - 4 egg

2 ts. vanlijesukker.

Fremgangsmåte: varm og smelt 1,5 dl farin i en stekepanne( her bruker jeg jernpanne)

Flytende blir dette til karamell. Sett først opp varmen og pass på å skru ned etter hvert ellers blir karamellen brent. Rør med en tresleiv. Fargen skal være karamellaktig når den er ferdig. Hell denn over i en brødform. Vær rask for dette stivner fort. Ha klar 2 grytekluter og ta opp formen og la den flytende karamellen renne litt oppover kantene nederst i formen også.

La stå til kjøling.

Bland ingridiesnene til puddingen i en bolle. Visp/ rør litt med håndvisp men ,men ikke for mye ellers blir det små bobler i puddingen.

Hell blandingen opp i formen. Det kommer til å bli noen sprekkelyder fra karamellen men det gjør ingenting.

Stekeovnen er på forhånd varmet opp til 120 grader og langpannne er satt på nederste rille med vann i.

Dette skal være på kokepunktet men ikke koke.

Sett formen inn. Nå skal den stå i vannbadet i ca 2 - 2,5 timer.

Når puddingen er ferdig så kan du kjenne med baksiden av en spiseskje at toppen får motstand når du presser litt.

Ta ut formen av ovnen når den er ferdig. Sett i kjøleskapet til den er kald.

Finn fram serveringsfat som er stor nok og bruk begge hender - når du snur formen over på fatet.

skrap ut resten av sausen og hell over i en liten mugge.

Pyntes etter ønske og behov med evt. pisket kremfløte.

Lager denne titt og ofte. Hjemmelaget er mange ganger bedre enn kjøpepudding synes nå jeg.

Lykke til og god appetitt.

Skrevet

Et par tips:

Legg en avis i bunnen av langpanna før du har i vannet. Da blir resulatet enda bedre enn om du bare har vann.

Lag saus av pisket kremfløte som du blander med karamallsausen. Det blir helt fantastisk godt.

Gjest nextlife
Skrevet

Her er min oppskriftpåkaramellpudding. Den er både dyr og mektig, men mmmmmmmmmmm så god!

ca 300 g sukker til glasering av formene

Brun sukker i panna, ell over i brødformer, la det stivne.

1 l Fløte

5 ss Sukker

1 Vaniljestang

15 Eggeplommer

Varm fløte og vaniljestang(del i 2 og skrap ut frø først) til kokepunktet.

Slå sammen eggeplommer og sukker. Bland dette i den kokende varme fløten, under omrøring.

Sil blandingen, ha den over i de glaserte formene.

Stekes i vannbad i stekeovnen, ca 150 grader i ca 90 min.

Jeg serverer alltid karamellsausen fra formen ved siden av, og har krem iblandet en god skvett Cognac til :)

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg lagde puddingen før jeg så svarene her, men ser at jeg har brukt samme oppskrift som Caroprins. Forskjellen er at jeg silte blandingen før jeg hadde den i forma, stekte den i vannbad i langpanne i midten av ovnen på ca 150 grader i en time.

Velvet den på fat, gikk ikke så bra med den første, men... :fnise:

God ble den ihvertfall!

Lag saus av pisket kremfløte som du blander med karamallsausen. Det blir helt fantastisk godt.

Oj, dette må jeg prøve neste gang! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...