Gå til innhold

Hvordan få koriander til å overleve hos meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er veldig glad i frisk koriander (urter), og har kjøpt det i butikken tre ganger nå, og hver gang har den dødd etter et par dager. Er det ikke meningen at den skal vare noe lenger enn det? Får jo ikke brukt den opp før den dør. Og det blir litt dyrt å kjøpe ny til 30 kroner hver gang jeg trenger det. Men det har jeg jo blitt nødt til. Jeg syntes det er vanskelig å få tak i også, og skulle gjerne holdt liv i den jeg har.

Kan nevne at jeg er ung og ikke vet stort om hverken planter eller matlaging....

Når dere kjøper friske urter, hvor ofte vanner dere, og hvor blir de plassert? Satte den denne gangen i vinduet. Den ble kjøpt på onsdag, og nå fredag morgen henger den skikkelig, og mange av bladene er blitt visne.

Håper noen kan gi meg noen tips....

Gjest _Leela_
Skrevet

Tror jeg skal slenge meg på den her jeg, er også en krydderdødare, så lurer litt på hva hemmligheten er for å få butikkplantene til å leve. For min del gjelder det mynte...

Skrevet

Jeg elsker Basilikum og har samme problemet. Vanner den daglig fra skåla og den står lyst.

Ser at folk her anbefaler krydderpotte fra Solo. Kanskje verdt å prøve?

Skrevet

Koreander skal ha det jevnt fuktig, men ikke "drukne",en stor klump oasis i potta er fint, men ikke fyll vann helt opp til kanten. Den vil også ha det relativt kjølig, men ha mye lys. Direkte sollys er derimot ikke bra. Om den dør så raskt som etter to dager kan det hende at du gir den for røff behandling på tur hjem, eller at butikken har vannet den for lite.

Koreander kan også fryses, bruk ziplock, og press ut all lufta.

Gjest hyggelig
Skrevet

jeg har også hatt samme problemet, så i går gikk jeg til innkjøp av 3 eva solo urtepotter. disse skulle man fylle med litt blomsterjord og lecakuler, og sette urteplanten på toppen. det gjorde jeg, og nå står de på rekke og rad i vinduskarmen.

skal si i fra hvordan det går. foreløpig ser de flotte ut;)

Gjest Silmarill
Skrevet

Urter skal ikke ha vann i selve potten, den skal kun ha vann fra skåla!

Ellers er det mange andre gode råd her ser jeg, men det med vannet er veldig vesentlig for at urter skal trives. :)

Skrevet

Jeg fikk tips om å plante om urtene. Jorda som følger med er visst ikke næringsrik nok (eller noe sånt). Jeg har ikke prøvd ennå, men det kan jo være verdt et forsøk?

Ellers har jeg Eva Solo-potter. De forlenger livet til urtene noe ihvertfall.

Skrevet
Urter skal ikke ha vann i selve potten, den skal kun ha vann fra skåla!

Ellers er det mange andre gode råd her ser jeg, men det med vannet er veldig vesentlig for at urter skal trives. :)

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...