Pludre Skrevet 19. oktober 2007 #1 Skrevet 19. oktober 2007 Hei Nå har det seg slik at jeg ikke er av den mest oppfinnsomme sorten når det gjelder å lage middag til ungene. Mine unger spiser omtrent alt de får, også fisk. Eneste er at mellomste ikke er særlig glad i pølser. Har noen av dere damer noen gode middagstips til meg, gjerne noe som inneholder grønnsaker, og som er enkelt og godt å lage ?? Håper på mange innspill, for jeg er helt tom for ideer......
prinsessa Skrevet 19. oktober 2007 #2 Skrevet 19. oktober 2007 Hjemmelaget kyllingnuggets fant oppskriften her på KG er Nigella sin. Kutt kyllingfilet Ha et par spiseskjer yougert naturell i en bolle og legg kylling oppi. Knus en pakke Ritz kjeks og vend kyllingen i kjeksen. Stekes på bakepapir i oven 225 grader ca. 15-20 min. Veldig godt og barnevennlig
Gjest antigartner Skrevet 19. oktober 2007 #3 Skrevet 19. oktober 2007 Fajitas m kyllingbryst(kjøp halvfabrikatapakke på butikken, men bruk ikke hele krydderposen) Lapskaus m myye grønnsaker Pastasalat med skinke Taco Alle disse rettene har jeg hatt suksess med når vi har barn på besøk. Enkle er de også.
Gjest Tulipa Skrevet 19. oktober 2007 #4 Skrevet 19. oktober 2007 Fiskepudding i hvit saus med kokte gulrøtter og poteter var noe mine unger elsket.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 - Fullkornsspaghetti, hermetiske og ferske tomater knust i hjemmelaget tomatsaus med kryddere som de liker, kyllingkjøttdeig og salat. - Hjemmelaget pizza med grov speltbunn, kylling- eller karbonadedeig, ost, kryddere, tomatsaus og annet de liker (bacon, pepperoni, ananas, o.l) og salat. - Ostesmørbrød stekt i ovnen med ekte tomatsaus i bunnen. - Form med tomatbønner i bunnen, skiver med kyllingpølse som dekker hele formen over tomatbønnene og masse revet ost på toppen, samt krydder og salat til. - Hjemmelaget tomatsuppe med fullkornspastaskruer o.a. - Fiskehamburgere laget av kvernet fiskefilet, masse grønnsaker (tomater, agurk, salatosv.), tomatsaus/tomatketchup el.l. og grove hjemmelaget hamburgerbrød.
Snuppelura Skrevet 21. oktober 2007 #6 Skrevet 21. oktober 2007 Kjøttpudding (gjerne skåret ut i motiver med pepperkakeformer), brun saus, potetmos og gullpenger (kokte gulrotskiver) Pitabrød med kylling eller skinke, salat, mais agurk, tomat og rømme Wok med masse grønnsaker, nudler og kyllingstrimler eller laks
Elbereth Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 Ovnsbakt laks/ørret eller "fisk med cornflakes" er desidert de mest populære middagene her i huset. Fiskeboller i hvit saus og hjemmelaget lasagne og fiskegrateng er også høyt oppe på lista. "Fisk med cornflakes" er fileter vendt i mel/salt/pepper, deretter i sammepisket egg og til slutt i knust cornflakes. Stekes på panna og serveres med poteter, salat/råkost og en rømmedressing. Prøvde en gang å bytte ut cornflakes med vanlig griljermel, men det var ikke særlig populært...
Nemesis Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Husker søstera mi fikk makaroniform i barnehagen, noe som vi igjen overførte til å spise hjemme.. Makaroni, kjøttdeig, tomatsaus og ost oppå inn i ovnen.. Løk om de liker det. Inneholder jo ikke noe særlig med grønnsaker.. men men
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 Dette lagde jeg i dag siden jeg ikke gadd gå på butikken: Jeg kuttet en rød paprika, en grønn paprika og en løk i terninger og freste dem i panna sammen med litt hakket hvitløk fra krydderglass. Så fant jeg fire grillpølser som var igjen fra fredag, kuttet dem opp og stekte dem med. Jaggu fant jeg ikke et uåpnet glass tacosaus i kjøleskapet og tømte det i panna. Litt amerikansk bbq-saus fant jeg også. En skvett fløte og en spiseskje crème fraîche var det også i kjøla, så det havnet også i stekepanna. Så krydret jeg med det jeg fant i hylla som passet til. Hele greia ble servert med spaghetti. Barna tyllet i seg selv om de syntes det var litt sterkt.
Gjest *Mim* Skrevet 22. oktober 2007 #10 Skrevet 22. oktober 2007 Pastaretter med lys saus og bacon og erter til. Fiskeform i ulike utgaver, her kan man gjerne ha i grønnsaker. Purre er f. eks nam til fisk. Supper med varme, grove rundstykker til. Nam!
Gjest Mayamor Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 Hjemmelaget betasuppe: Kok et stykke kjøtt, eks høyrygg, i ca 2 timer. (Evt kok opp kraft og buljon og tilsett pølse.) Skjær opp poteter, gulrøtter, selleri, kålrot, purreløk og gul løk. Kok opp grønnsakene i 30 minutter. Bland i høyrygg skjært i terninger (evt pølse for hurtig/billig varianten alt ettersom...). Smake til med salt og pepper. Serveres med flatbrød til (evt skiver, rundstykker). Hjemmelaget ertesuppe: Legg en pakke tørre gule erter i vann om kvelden. Kok opp en røykeknok sammen med ertene (jeg pleier å ha i ertene etter ca en times tid ellers koker de helt i stykker). Kutt gulrot, kålrot, purreløk i terninger. Ta ut røykeknoken etter et par timer. Ha i grønnsakene, og skjær røykeknoken i biter, etv suppler med pølse. Server gjerne sammen med pannekaker. Jummi for voksen og barn. Kjøttkaker i brun saus: Der kan er jo varere tilbehøret til å bestå av erterstuing, kålstuing, kokte grønnsaker, surkål, råkost eller annet. "Alle" barn liker jo kjøttkaker... Fiskegrateng (evt skinke/pølse eller annet): Kok opp fisken i mikroen i 4-5 minutter. Lag en tykk hvit saus. Kok opp makaroni. Rasp gulrot. Kutt opp purreløk i små biter. Ha i egg, evt del plommen fra og stivpisk hviten. Bland alt sammen (evt skjær inn eggehvoten til slutt) og ha det i ildfast form med endten brødrasp eller ost på toppen. Server med kokte poteter og råkost, evt kokte gulrøtter - eller annet. Kinagryte: Kyllingfilet, løk, boks med wokgrønnsaker, paprika, broccoli, hvitløk, soyasaus, potetmel til jevning, salt, sukker og msg til å smake til med (evt andre krydder eller sauser du liker) Kutt grønnsakene i like biter. Stek evt i flere omganger og bland til slutt. Ha over litt vann med kyllingbuljong i, etv kraft. Jevn med potetmel. Serveres med ris Fårikål: Fårekjøtt, kål, salt, hel pepper (evt samme det i en pepperbøsse dersom barna ikke liker å ta bort pepperen, men jeg vil påstå det er en vanesak) og vann. Kok i 3-4 timer. Server med poteter. Steke: servelat, fiskepudding, karbonader, kyllingfilet eller annet helt kjøtt (iallefall elsker min 4 åring det...), torskerogn, fisk med selvlaget crusting etc Trenger ikke mye fett heller for å steke. Evt kan en steke i stekeovnen. Andre ting alle våre barn er glad i, noe passer til hverdager, annet til spesielle dager eller søndager når tiden strrekker bedre til: * potetstappe med pølse (kan jo velge mellom hjemmelaget eller pose) * taco med alt mulig tilbehør som salat, tomat, paprika, ananas, røde bønner, chillibønner, guakemole, løk, mais, rømme, salsa, reven ost, jalapeno, agurk, kjøttdeig med krydder, strimlet kjøtt av kylling/svin/okse ol. * vraps: se taco * lasagne med salat og rundstykker * spaghetti/pasta i alskens varianter med tomatbasserte sauser, ostebasserte sauser, pesto, fisk, skinke, kylling, kjøttdeig osv * raspeballer med røykt knoke, fårekjøtt, vossakorv, stekt bacon og kålrabistappe * kalkun med ulikt tilbehør; waldorfsalat, hassebackpoteter, surkål (rødkål i julehøytiden), brun sjysaus og evt kokt broccoli/gulrot/blomkål/asparges el * risengrynsgrøt, semulegrøt, havregrøt, rømmegrøt * pannekaker * pizza * fiskeboller i hvit saus (evt karrisaus for variasjonen) * kjøttboller i tomatsaus * hønsefrikassè * hamburger, løvburger, kyllingburger, fiskeburger - det er tilbehøret som avgjør hvor sunn burgeren er... * Bayonneskinke med tomatsaus/hvit saus alt ettersom hva dere liker og har lyst på den dagen; server med potet, rosenkål, gulrot og blomkål * grillet kylling * ulike steker; hjort, svin, okse, lammesteik med fløtegratinerte poteter, saus, broccoli, ovnsbakte tomater eller det som passer til den steken... * maxboller i paprikasaus med poteter, kokt broccoli, blomkål og erter til * couscous er lettvindt som tilbehør og grei variasjon til poteter, pasta og ris * mange typer poteter; kokt, stekt, fritert, bakt, råstekt, røstipoteter, potetstappe * putt ulike grønnsaker, ris og kjøtt oppi en form og putt det i ovnen, så lager middagen seg selv Salat med masse forskjellige ingredienser oppi som kan være (men da ikke nødvendigvis alt på en gang...) er populært her: issalat, kinakål, annen salat, agurk, tomat, paprika, ulike typer løk, gulrot, champignon, ananas, mais, røde bønner, kikerter, pasta, sprøstekt bacon, stekt kyllinfilet, grillet kylling, kokt skinke, kokte egg, pinjekjerner, nøtter (må se hvor gamle barna er og om de tåler det, men vår 4 åring spiser dette), ostebiter, fetaost, oliven, syltede grønnsaker, krydderurter osv Andre tips: Lag opp dobbel/mer porsjon og frys ned til travle dager Forvent at barna smaker, men ikke nødvendigvis spiser alt La barna være med å lage maten (4 åringen min står ved siden av meg med en plastkniv og skjærer opp champignon, paprika, pølse ol som er lett å skjære i. Han kan røre rundt i sausen, men vet han må være forsiktig slik at han ikke skal brenne seg osv.) Spørr barna hva de har lyst på La barna få bestemme eks en gang i uken/mer eller mindre Ikke ha dårlig samvittighet for travle dager, hotdog er greit innimellom, suppeposer er en super hjelp, fryseboksen er en god venn. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå