Ionaa Skrevet 7. april 2003 #1 Skrevet 7. april 2003 Jeg eeeelsker hard og intens trening...trener 5-7 ganger i uka Kickboxing, Judo, styrke og spinning. Har hatt litt vondt i korsryggen etter noen treninger, det har som regel gått over....men..: Etter en geo-ekskusjon med skolen streika ryggen helt. Jeg kunne ikke gå, sitte, stå eller noe. Vondeste jeg har vært med på. Etter to dager kjørte min mann meg til lege (har legeskrekk :cry: ) og jeg fikk div tabletter å hive innpå. Har blitt en god del bedre, men jeg er helt sinnsykt treningssulten...føler at alle muskler dør hen og min tålmodighet er satt på prøve. Hvordan skal ryggen min bli bra igjen? Jeg vil så gjerne trene hardt og intenst, kan ikke fordra treningsøkter man ikke tar`n helt ut. Har fått beskjed om at ryggplagene kommer til å komme tilbake titt og ofte...kan jeg unngå dette? Jeg er bare 23år, godt trent og vil IKKE ha problemer resten av livet Noen med erfaring? Ville blitt SuperduperHappy om noen kan hjelpe :D
Gjest Mel Skrevet 7. april 2003 #2 Skrevet 7. april 2003 Hei Ionaa. Skjønner fullt ut problemet. Har akkurat samme problemstilling selv. Aktiv, men ryggproblemer. Jeg gidder heller ikke trene, om jeg ikke får trene hardt... Første spørsmål: har du undersøkt ryggen skikkelig? Røntgen og full pakke? Hvis ikke, så er det absolutt første bud. Før du gjør dette, skal du ikke gjøre noe som helst. Vent på resultat. Musklene dør ikke på et par uker. Andre spørsmål: hva skjedde på turen? Hva utløste problemet? Ryggen min knakk fullstendig sammen for ikke lenge siden, selv om det var på et annet sted enn korsryggen. Jeg fikk undersøkt det hele, og vet nå var det er. Dette gjorde at jeg nå må trene, men må trene riktig. Godt mulig at du trener med feil teknikker, for eksempel. At legen ga deg tabletter, håper jeg kun var pga akutt smerte forresten..? Svarer deg gjerne mer, men må ha litt mer info først.
Tusenfryd Skrevet 8. april 2003 #4 Skrevet 8. april 2003 I Oslo kan jeg absolutt anbefale NIMI - det har virkelig peiling på den type skader.
Ionaa Skrevet 8. april 2003 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2003 Vet ikke helt hva som utløste det nøyaktig, men den dagen gikk vi 9 timer i en myr og gravde, bar, jekka, skrudde og alt mulig kroppsarbeid. Fikk vondt utover kvelden, men det var da jeg våknet dagen etter det virkelig skar seg. Har ikke tatt røntgen og sånn. Legen stakk meg med nåler og ville se på meg gå. Hun mente det ikke var prolaps (da ble jeg ille glad) så jeg fikk smertestillende pluss noe for muskelproblemer el noe (Brexidol eller noe liknende) Har vært hos kiropraktor tidligere pga knuter i nakke/skuldre...men tror ikke jeg tør fortelle han om ryggen. Greit nok med nakken, gjorde vondt nok det når han kløyp, men kan ikke tenke meg at han skal få lov å gjøre vondt på steder som allerede gjør vondt...jeg er ille feig når folk går i hvit uniform altså hmm..hva skal jeg si om trening. Når jeg trener styrke trener jeg mest med frivekter og egen kroppsvekt pluss noen få apparater (bruker apparat på ryggen, en hvor du drar ned en stav og en hvor du presser ryggen bakover). Etter en kickboxingtrening hvor vi har sparret mye merker jeg ofte vondt i korsryggen, så der kan det hende jeg gjør feil...men kan ikke skjønne hva som er feil. Spinning er foreløpig det som ikke gjør vondt... Tusenfryd: var der med knær når jeg var liten så jeg kjenner litt til de , men jeg bor nå i Bergen :-? Mel: Var det svar på noen av spørsmålene? Skal ha eksamen på fredag så kryss fingrene for at jeg klarer å sitte så lenge på de forferdelige stolene..hehe Damien: Hva med manuell terapaut??
Gjest Mel Skrevet 8. april 2003 #6 Skrevet 8. april 2003 Ionaa, er du i militæret eller? Virket som en typisk militærlege, den legen din iallefall... Smertestillende og Brexidol... Tullete. Du bør absolutt ta røngten. Jeg har en skade som bare ble oppdaget ved røntgen, og som ga svaret på det meste ang. mine problemer. Få tatt en MR f.eks. (trommel). Så klart du må fortelle kiropraktoren om ryggen! Jeg har vært dit flere ganger, og det hjelper alltid. Greit nok at du er feig, men enkelte ting bare må man gjøre. Sorry Anbefaler også at du får en instruktør til å se på mens du trener styrke, så han kan se om du gjør noe spesielt feil. Dette er også viktig. Jeg kan tenke meg at du kanskje ikke fokuserer på Senteret (mage/rygg) når du trener kickbox. Da går det på korsryggen når du slår... Be instruktøren holde godt øye med deg. Masse lykke til - jeg sliter med ryggen selv, som sagt, akkurat nå - og det er et lite helvete. Men husk at du må kvinne deg opp og få gjort det som trengs! :fy:
Gjest Lady-M Skrevet 10. april 2003 #7 Skrevet 10. april 2003 Har selv problemer med ryggen, spes. korsryggen. Leger bare skriver ut en masse resepter - bare tull, det fjerner ikke årsaken. Jeg gikk til en naturterapeut, fant ut at det ene benet var "lengre" enn det andre, dvs. at bekkenet er skevt slik at det ene benet "henger" litt lenger ned enn det andre. Over lengre tid vil det føre til smerter i rygg, kan også forplante seg videre oppover til nakke. Jeg fikk beskjed om å gjøre noen øvelser for å rette opp skevheten og det hjalp! For å sjekke skevhet i bekkenet: Tegn en strek på innsiden av begge ankelene, legg deg på ryggen med bena rett ut slik at strekene er rett ovenfor hverandre, sett deg opp og hvis bekkenet er skjevt, vil strekene forsyve seg i forhold til hverandre. (skevt...skjevt åssen søren skrives det da...) Just an idea... Hmm... trener 5-7 ganger i uken, kanskje du er overbelastet! Kroppen trenger hvile vet du. Trener mye selv, men kroppen trenger minst 2 hviledager i uken.
Ionaa Skrevet 18. april 2003 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2003 Ikke alle treningsøkter er like intense så jeg tror ikke jeg er overtrent. Skal til kiropraktoren min igjen etter påske så jeg tenkte jeg skulle prøve han en stund igjen og så hva som skjer. Tror faktisk også jeg skal ta til meg rådene om instruksjon når jeg trener, spesielt styrke.Noen bør sikkert holde meg litt i ørene der. På kickboxing trener vi en del styrke i mage og korsrygg, for det er mye treff der, spesielt mage. Har snakka med en fysioterapaut i svigerslekta, hun mente at jeg bør trene de innerste musklene langs ryggraden som trenes med litt balansetreningsgreier.Skal spørre litt nøyere om øvelsene neste gang. Men jeg lurer på om jeg har funnet årsaken ved å tenke meg litt tilbake. Faktisk så tror jeg at jeg forstrakk noe etter en Yoga-trening (sånn veldig østen yoga, ikke "aerobic yoga") var en ryggsøyle-strekke-øvelse...som jeg muligens overdrev litt. Hadde ganske vondt i et par dager, men klarte å trene. Men etter dette har jeg mer eller mindre hatt vondt hele tiden til det virkelig toppet seg for litt siden. eller høres det helt teit ut at man kan ødelegge ryggen men avslapningsøvelser på yoga?? Har liggi en uke med influensa så nå er ryggen godt hvilt...gått flere dager uten tabletter og er klar for ny giv på trening og rygg mestring x
Gjest Tristessa Skrevet 18. april 2003 #9 Skrevet 18. april 2003 For all del - gå til en kiropraktor og ta vare på ryggen din! Selv har jeg ulik lengde i bena, og har derfor skjevt bekken og en rygg som aldri vil fungere skikkelig. Og det tok noen år før jeg fant ut hva som faktisk var galt med meg. Jeg er altså snart atten år gammel og går med kroniske ryggsmerter, og det eneste som hjelper meg, er lett trening og kiropraktor. Det viktigste kan gjøre er å få kiropraktoren til å se på deg. Mine trommelscaner og røntgenbilder viste kun en ujevnhet som egentlig ikke har noe med hovedproblemet, så for meg var ryggsmertene et uløst mysterium selv etter røntgen. Før jeg begynte hos kiropraktor, var jeg til behandling hos en fysioterapaut, som dessverre gjorde vondt verre. Jeg skal ikke skremme deg alt for mye, men trening er nødvendigvis ikke alltid sunt, og hvis du har nerver i klem er det over hodet ikke noe formål med det heller. Selv må jeg belage meg på et liv med ryggen jeg har, med jevnlige kiropraktorbesøk. Litt kjipt er det, men jeg har endelig slått meg til ro med at jeg har en skade som er permanent, og jeg lærer meg også å leve med den. Livet mitt er sett utenfra ikke stort anderledes enn andre liv, jeg har bare et litt større behov for å kunne hvile, og jeg trenger skikkelig næring for å kunne fungere med smerter. Ryggen er en merkverdig og skjør kroppsdel, som både du og meg må ta godt vare på. Bruk sunn fornuft, snakk med fysioterapauter og kiropraktorer som kan sakene sine, og kjenn etter så vil det nok gå bra. Personlig holder jeg mest av kiropraktorer, da de går til "sakens kjerne" og gjerne har litt mer peiling på hva som forårsaker smerten og hvordan det skal løses. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå