Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at det er veldig mange her som, når de slutter på pilla, ikke får tilbake mensen regelmessig. At den kommer og går i flere mnd, og alt bare er surr.. Jeg slutta på pilla for et år siden, og alt har gått normalt hele tida, det eneste er at jeg har mensen 3 dager lenger nå.

Og det jeg lurer på da, er om det kan ha noe å si for hvor fort man kan bli gravid? Om mensen blir "normal" eller ikke og hvor fort den blir det? Har også hørt at det kan ta opp til et år før man kan bli gravid etter pilla, men det er vel ikke lenger enn det? Så da er det vel ikke det som står iveien for meg, hvis det ikke skjer?

Håper dette ikke var helt uforståelig, har så mange, mange spørsmål om alt egentlig:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg det er store individuelle forskjeller.

Min erfaring med p-piller og p-pille slutt er at jeg har fått mensen tilbake allerede måneden etter. Like regelmessig som om jeg skulle fortsatt på pillen. Ble gravid uten å prøve nærmest med førstemann og gravid etter to prøveperioder med nummer to.

En kollega av meg har også vært like regelmessig med mensen etter p-pille slutt, men ble ikke gravid før enn etter et år.

Ei venninne fikk veldig ustabil syklus etter p-pille slutt, men ble gravid etter 6 måneder ;)

Så for å svare på spørsmålet ditt, ja. Det kan hende at regelmessig mens raskt tilbake etter p-pille slutt kan gjøre det enklere å bli gravid. Men det kan og hende at det ikke har noe å si.

Uansett er det jo fint å være regelmessig, gjør det enklere å finne ut når befruktningen kan ha skjedd for eksempel. Og skal man begynne med EL tester, er det også greit å ha en stabil syklus å forholde seg til.

De fleste normale, friske par blir gravide innen ett år ved regelmessig ubeskyttet samleie. Prosentene for å treffe riktig i hver syklus ligger vel på 20-25% mener jeg å ha lest et sted?

(Etter et år med aktiv prøving og graviditet fortsatt ikke har skjedd, kan man få utredning)

Skrevet

Ja ok takk:) Jeg er så veldig utålmodig av meg, har akkurat begynt denne mnd, men vil liksom at ting skal skje nå og ha svar på alt..hehe. Veit det er mange som holder på lenge og strever, er så redd for å bli det. Men det får man vel ta som det kommer, det beste er vel å ikke stresse med det, og tenke minst mulig på det (lettere sagt enn gjort). Er vel ikke mange som får full treff på første klaff..

Skrevet

Se på IKM trådene. Der står det hvem som har fått positiv test den måneden og hvor mange prøveperioder vedkommende har hatt. Mange får full klaff til å begynne med også. ;)

Skrevet

Ja det skal jeg gjøre:) Er helt ny på dette forumet også, så skjønner ikke hva alle forkortelser står for enda, men kommer vel. IKM er det Ikke kom mensen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...