Gå til innhold

mat med få kalorier

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei. Hva inneholder minst kalorier av spisende ting?

Da tenker jeg på alt som kan kategoriseres som mat, av grønnsker, frukt, andre matvarer..

Videoannonse
Annonse
Gjest Kristin_
Skrevet

Minst kalorier er det vel stort sett i grønne grønnsaker. Salat, spinat, selleri, brokkoli etc. har såpass lite kalorier at det er ikke å snakke om en gang nesten. Fiberrike matvarer har også ofte få kalorier, rett og slett fordi kroppen ikke klarer å bryte ned cellulosen og bruke den til energi. Bær er også ofte ganske kalorifattige, men har en del sukker.

Skrevet

Jeg har hørt at man forbrenner kålrot bare ved å spise den.

Ikke vet jeg om det stemmer, men kålrot inneholder veldig lite kcal, og tar sin tid å tygge..;)

Gjest Kristin_
Skrevet

Negative kalorier er dessverre bare bull. Men det inneholder få kalorier og masse fiber, så det er bare å kjøre på ;)

Skrevet

vann er ganske magert det også.

Fra spøk til alvor. Hvorfor er du interessert i få kcal per 100g?

Renskåret svin og kyllingbrystfilet er ikke de tingene med færrest kcal per 100g, men det veldig sunt fordi om. Lite unytting i dem med andre ord.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

vann er ganske magert det også.

Fra spøk til alvor. Hvorfor er du interessert i få kcal per 100g?

Renskåret svin og kyllingbrystfilet er ikke de tingene med færrest kcal per 100g, men det veldig sunt fordi om. Lite unytting i dem med andre ord.

[/quote

Jeg vil bare se på hvilke alternativer jeg har for ting å småspise på.. Grønnsaker er jo førr såvidt greit da...

Gjest Kristin_
Skrevet

Gulrøtter er også kanon til litt småknask. Lite kalorier, en del smak (for meg blir det for trist å spise selleri) og stor tyggemotstand! ;)

Gjest Gjest_smiley_*
Skrevet
Minst kalorier er det vel stort sett i grønne grønnsaker. Salat, spinat, selleri, brokkoli etc. har såpass lite kalorier at det er ikke å snakke om en gang nesten. Fiberrike matvarer har også ofte få kalorier, rett og slett fordi kroppen ikke klarer å bryte ned cellulosen og bruke den til energi. Bær er også ofte ganske kalorifattige, men har en del sukker.

Hmm... du skriver at bær er kalorifattig men har endel sukker. Det blir litt selvmotsigende. Kalorier er et annet ord for energi, og vi har 3 hovedenergikilder, det er fett, karbohydrat og protein. Karbohydrat kilder er feks nettopp sukker. Men det er forskjell på sukkerkildene også, så det skal ikke være enkelt:-)

Husk at alt overskudd, uansett om det kommer fra karbo, fett eller protein, lagres som fett.

Skrevet

Agurk består for det meste av vann og er den matvaren jeg vet om med færrest kalorier pr. 100 gr. Husker jeg ikke feil er det 14.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...