Gjest tippsi Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg skal da prøve å lage en sjokoladekake i langpanne for første gang i mitt liv, og den bør helst bli så god som overhodet mulig Er det noen som har gode erfaringer med posekakene? Blir de gode? Jeg vil gjerne ha en sjokoladekake som ikke blir alt for tørr, men som ikke tar så lang tid å lage heller eller som må blandes med alt for mye rart. Del gjerne tips og oppskrifter med meg, for jeg er helt grønn på dette området altså... Tusen takk (Jeg har prøvd å søke i forumet også, men får bare opp en feilmelding. Regner med det ligger litt oppskrifter her fra før av også)
Arkana Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Denne er enkel å lage og veldig god og den kan fint fryses med glasur på også. Langpannesjokoladekake 300 g smør/margarin 600 g sukker 3,5 dl melk 4 egg 500 g hvetemel 1 ss vaniljesukker 4 ts bakepulver 3-4 ss kakao 300 g melis 120 g smør/margarin 6 ss sterk kaffe 3 ts vaniljesukker 1 plate smeltet sjokolade (evt et par ss kakao) Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene, ett om gangen, deretter melk vekselvis med det tørre. Hell røren i bakepapirkledt langpanne. Stek ved 175 grader på midterste rille i ca 30 minutter. Avkjøl kaken noen minutter i formen. Hvelv den over på rist. Pisk resten av ingrediensene til en glasur som smøres på kaken når den er helt avkjølt.
Aurela Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Dette er en enkel kake, nemmelig kvikklunsjkake. Inneholder ikke kvikklunsj, men tror det er fordi den er kvikk at den heter det(?) Orket ikke hente oppskriftsboka, men søkte litt på forumet: Hei ! Har du prøvd den som står på kakaopakken ?? Tror den heter Kvikk Lunsj kake. Uansett her er i hvertfall oppskriften. Kvikklunsjkake 300 g margarin 4 egg 270 g sukker 1,5 ts vaniljesukker 4 ss kakao 300 g hvetemel 3 ts bakepulver 2 dl melk Smelt margarinen og avkjøl den noe. Bland den med resten av ingrediensene i en mixmaster. Hell røren i en liten langpanne ( 33x20 cm ) Stek kaken på nederste rille ved 170 grader i 20 - 25 min. Avkjøl kaken i formen Glasur: 125 g margarin' 250 g melis 2 ts vaniljesukker 1.5 ss kakao 3 ss kaffe Bland ingrediensene til i en panne og la den få et oppkok. Hell den varm over kaken. Avkjøl og del kaken i ruter. Pynt med kakestrø eller kokos. Jeg har med hell brukt denne oppskriften flere ganger og den blir like god hver gang. Men jeg pleier å lage kaken i en stor langpanne, og da legger jeg til oppskrifen en halv gang. Altså en og en halv gang oppskriften. Jeg har også brukt appelsinsaft og skall i kaken og da blir den enda bedre. Da må du ha appelsinsaft i glasuren også, i stedet for kaffe. Lykke til og la meg få vite hvordan det gikk. Klem fra Pludre 12 Virker den er som min på hvertfall en måte: stekes i LITEN langepanne.. Ikke sånn spesielt saftig, men helt ok, og alle jeg har bakt den til liker den.. Helt enkel og grei.. Kos deg med kake
Gjest antigartner Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg synes Toro Brownies er kjempegod. Den er saftig, litt klissete og ganske flat. Dessuten trenger du ikke lage glasur. Vanligvis drysser jeg bittelitt melis oppå, bare for at det skal se litt "pent" ut. Til en vanlig langpanne trenger du to toroposer. De skal blandes med smeltet margarin, vann og egg. Kjempeenkelt og raskt.
Kima Skrevet 19. oktober 2007 #5 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg pleier å bruke liten rund form på Toro Brownies for å få den passe saftig og myk. Er så lei av tørre brownies. Den må stekes litt lengre, men etter 30 -35 min stikker jeg en pinne i for å se hvor langt den er kommet i stekingen. Bruker normalt å ta 40 min tror jeg.
Gjest Tex Skrevet 19. oktober 2007 #6 Skrevet 19. oktober 2007 Ta enhvilken som helst sjokoladekakeoppskrift og ha oppi et beger rømme. Da blir kaken saftg og god
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 Takk for gode råd alle sammen. Jeg brukte din oppskrift, Arkana, og for en fantastisk god kake! Jeg lagde litt mer glasur enn det som fulgte av oppskriften, og det ble veldig godt med et tykt lag oppå. Og svigerfamilien min ble storfornøyd
prinsessa Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Skriver ut en oppskrift her som er mye,mye bedre og 100 ganger lettere og lage. Dette er oppskrift til en langpanne. Skal du ha en høy sjokoladekake kan du sikkert bare ta og steke den i 3 former tenker jeg. Også veldig god og fryse. Sjokoladekake med kefir: 1 liter kefir 7.5 dl sukker 600 g hvetemel 150 g smør 1 sp natron 3-4 sp kakao Glasur: 300 g melis 100 g smør 2 sp kakao 3 ts vanliljesukker 1 egg (dette er glasur til en langpannekake, skal du ha til en høy kake så må du nok øke oppskriften) stekes på 200 grader, 20 min. Visp sammen sukker og kefir. Tilsett det alt det tørre. Visp smøret inn på slutten. Helles over i en langpanne og stekes. Glasur. Smøret skal være mykt/litt smeltet. Visp smøret sammen med det tørre og 1 egg til slutt. Veldig godt med kokos på toppen. Denne kaken holder seg lenge saftig og blir faktisk best om du baker den dagen i forveien. Denne er helt nydelig og utrolig enkel
gard Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 Hei Min favoritt er denne enkle sjokoladekaken: http://detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?id=564 Bruk god sjokolade (86%) og godt smør (kvitseid?) så blir dette en vinner :-)
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Denne er enkel å lage og veldig god og den kan fint fryses med glasur på også. Langpannesjokoladekake 300 g smør/margarin 600 g sukker 3,5 dl melk 4 egg 500 g hvetemel 1 ss vaniljesukker 4 ts bakepulver 3-4 ss kakao 300 g melis 120 g smør/margarin 6 ss sterk kaffe 3 ts vaniljesukker 1 plate smeltet sjokolade (evt et par ss kakao) Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene, ett om gangen, deretter melk vekselvis med det tørre. Hell røren i bakepapirkledt langpanne. Stek ved 175 grader på midterste rille i ca 30 minutter. Avkjøl kaken noen minutter i formen. Hvelv den over på rist. Pisk resten av ingrediensene til en glasur som smøres på kaken når den er helt avkjølt. Nå står denne kaken i ovnen. Jeg brukte kefir i steden for melk, og nugatti i steden for kakao. Blir spennende å se om den bli god alikevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå