cecilieUK Skrevet 18. oktober 2007 #1 Del Skrevet 18. oktober 2007 hei, kan noen forklare for meg. blir ikke helt klok her uansett hva jeg leser... har fått kyssesyken. lest det bare smitter gjennom dråpesmitte. har/hadde en type, men han har ikke vært forkjølet eller hatt kyssesyken selv (i det heletatt), men "alle" sier det er han jeg har fått det av... hvordan er det mulig? vil han da kunne smitte alle han evt deler flaske/kysser med (god knows what happens these days...) i framtiden? hvor lenge er jeg smittsom videre, og hvor lenge er han smittsom, om det nå er han jeg har fått det av... blir lite kyssing på oss framover kan det høres ut som.. :-p håper på kloke svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 18. oktober 2007 #2 Del Skrevet 18. oktober 2007 Ja, kyssesyken smitter via dråpesmitte, dvs spytt, og du kan ha fått det av hvem som helst som du har kommet i kontakt med spyttet til, feks etter å ha drukket av samme glass, kysset, eller feks bare om du har snakket svært nær noen og fåt små spyttdråper fra de i din munn. Folk som nyser nær deg kan også være kilde til smitte. Som du skjønner er det derfor ikke sikkert at du er smittet av kjærsten din, men det er jo sannsynlig Noen kan ha en subklinisk kyssesyke, dvs at han har sykdomen, men så og si ingen infeksjoner. Det er ikke uvanlig. Det er dermed fler som har/har hatt kyssesyken, som aldri merker noe til det. Derfor kan det være at kjærsten din faktisk er den som har smittet deg, selv om han ikke har vært tydelig syk. Man vil bære smitten i seg 30-50 dager FØR man får symptomer, derfor smitter det så lett, da den som bærer smitten ikke selv vet at man er syk. Man er mest smittsom rett før og under sykdommen, men man kan finne viruset i små mengder i spyttet "resten av livet", men sjansen for å smitte noen da, er ganske liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #3 Del Skrevet 18. oktober 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Mononukleose Nettopp hatt det selv, men jeg er nå helt frisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecilieUK Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 18. oktober 2007 takk for svar nå ble jeg litt klokere. nå lurer jeg bare på hvor lenge det er til før vi "safely" kan kysse igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miel Skrevet 18. oktober 2007 #5 Del Skrevet 18. oktober 2007 Dere kysset vel sikkert før du fant ut at du hadde kyssesyken, så da ville du ha smittet ham allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ada Blûe Skrevet 19. oktober 2007 #6 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har mest sannsynlig kyssesyken nå. Eneste symptomet jeg har et en forstørret milt. Har ikke fått svar på blodprøvene eller vært på ultralyd enda, så 100% sikker er jeg ikke. Selvfølgelig, jeg er glad for at jeg ikke er mer syk, men det er egentlig litt skummelt at man nesten ikke har symptomer. Jeg mener, det er jo visse forhåndsregler man skal ta mens man har denne sykdommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå