Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest litt om det, men forstår ikke så masse.

Jeg vet satanisme deles inn to forskjellig "kategorier".

Filosofisk og teistisk satanisme.

Og det er også noen regler på en måte, som er det helt motsatte av hva kirken står for.

Men er satanisme så galt som folk skal ha det til?

Etter som jeg har forstått det så er ikke satanisme direkte dyrking av Satan, men de er jo etterfølgere eller noe slikt.. eh.. ??

Grunnen til at jeg lurer er fordi vi bruker begrepet satanisme veldig masse.. Satanist der og her, overalt.. Et av favorittbanda mine er Nightwish, ei i klassen fikk se hjemmesiden min, og der hadde jeg jo de, og hun bare: Hører du på satanisktisk musikk? De er jo djeveldyrkere osv osv..

Jeg går på kristen skole da.. men jeg mener nå ikke at det bandet, eller flere av de andre som jeg hører på er satanistiske?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Satanisme har vel som mange andre religioner mange forskjellige retninger, og jeg skal ikke si jeg vet så mye om de. Jeg har imidlertid til en hvis grad måtte sette meg inn i religionen fordi mange forveksler f.eks. paganisme, wicca og goth med satanisme.

Wikipedia har denne definisjonen på Satanisme: "Satanisme er enten en religiøs, semi-religiøs og/eller en filosofisk bevegelse, der følgerene anerkjenner Satan som en arketyp, en fysisk skapning, prekosmisk kraft eller et aspekt ved menneskets natur."

Personlig vil jeg i større grad si at Nightwish er et goth/metal band, men jeg vet ikke nok om bandet.

Desverre vil jeg si at det ofte er slik at kristne har en tendens til å se alle litt "mørkere" religioner/retninger som satanisme. Det de imidlertid har misforstått (i mine øyne) er at man faktisk må anerkjenne den Kristne Gud for å være religiøs Satanist. Jeg som Paganist anerkjenner ikke den kristne Gud, og dermed heller ikke dennes motpart Satan. Ergo; jeg kan ikke være satanist.

Vet ikke om du fikk noe svar på det du egentlig lurte på eller om jeg bare skriver tull nå..!?

Skrevet
Satanisme har vel som mange andre religioner mange forskjellige retninger, og jeg skal ikke si jeg vet så mye om de. Jeg har imidlertid til en hvis grad måtte sette meg inn i religionen fordi mange forveksler f.eks. paganisme, wicca og goth med satanisme.

Wikipedia har denne definisjonen på Satanisme: "Satanisme er enten en religiøs, semi-religiøs og/eller en filosofisk bevegelse, der følgerene anerkjenner Satan som en arketyp, en fysisk skapning, prekosmisk kraft eller et aspekt ved menneskets natur."

Personlig vil jeg i større grad si at Nightwish er et goth/metal band, men jeg vet ikke nok om bandet.

Desverre vil jeg si at det ofte er slik at kristne har en tendens til å se alle litt "mørkere" religioner/retninger som satanisme. Det de imidlertid har misforstått (i mine øyne) er at man faktisk må anerkjenne den Kristne Gud for å være religiøs Satanist. Jeg som Paganist anerkjenner ikke den kristne Gud, og dermed heller ikke dennes motpart Satan. Ergo; jeg kan ikke være satanist.

Vet ikke om du fikk noe svar på det du egentlig lurte på eller om jeg bare skriver tull nå..!?

Joda, jeg fikk litt svar, men skjønner det ikke så masse fordi om :ler:

Jeg vil ikke påstå at Nightwish er et satanistisk band, hehe..

Sjangeren de spiller er heavy/power metal, og det kan vel stemme å beskrive dem som goth/metal band som du gjør :)

Nå skal jeg bare google paganist og wicca(det har jeg heller ikke peiling på) :jepp:

Skrevet

Ouch! Det var mangen vanskelige ord når jeg googlet paganisme.

Blant annet denne setningen var stress:

Paganistiske religioner er oftest animisitiske og panteistiske

Det stod også at det er ingen guder innenfor dette her?

At mennesket styrer handlingene selv, og det er ingen Gud eller Djevel som påvirker?

Det stod også noe om magi. Fantes paganisme når de holdt på med å brenne kvinner på bålet o.l (de som ble beskyldt for å være hekser) ?

Så hvis du er paganist, driver med magi er du da heks(hvis du er kvinne) ?

Hvordan lever du som en paganist, er det grupper som møtes eller noe slikt(altså det er ikke noe som tilsvarer en kirke, moske osv..)?

Er Wicca noe som igjen kommer innenfor paganisme?

Er det slik hvis du tror på det som kalles for paganisme så må du tro på wicca, som iallefall slik jeg forstod det er heksekunster(og jeg har alltid trodd at heksekunster var slik som du leste om i barnebøker :sjenert: ) ?

Hvordan lever en som en heks da, hva gjør en?

Er hekser for skikkelig? Trodde bare det var noe oppspinn?

Når jeg hører ordet heks tenker jeg på noe negativt :sjenert:

Også leste jeg om sjamanisme..hehe!

Er det det samme som sjamaner som en hører om som også ble kalt for medisinmenn i indianerstammer(altså på tv :ler: )?

Kan prester være druider da? :sjenert:

Det var ikke noe lurt av deg og nevne paganisme osv.. !

Men etter det jeg leste så virket det ganske interesangt, mer spennendes enn bibelen(som jeg forøvrig må lese pga skolen..og så spennendes er den absolutt ikke som alle skal ha det til! Nå leser jeg i Lukas evangeliet..og det er kjedeligt :sjenert: )

Skrevet
Ouch! Det var mangen vanskelige ord når jeg googlet paganisme.

Blant annet denne setningen var stress:

Paganistiske religioner er oftest animisitiske og panteistiske

Det stod også at det er ingen guder innenfor dette her?

At mennesket styrer handlingene selv, og det er ingen Gud eller Djevel som påvirker?

Det stod også noe om magi. Fantes paganisme når de holdt på med å brenne kvinner på bålet o.l (de som ble beskyldt for å være hekser) ?

Så hvis du er paganist, driver med magi er du da heks(hvis du er kvinne) ?

Hvordan lever du som en paganist, er det grupper som møtes eller noe slikt(altså det er ikke noe som tilsvarer en kirke, moske osv..)?

Er Wicca noe som igjen kommer innenfor paganisme?

Er det slik hvis du tror på det som kalles for paganisme så må du tro på wicca, som iallefall slik jeg forstod det er heksekunster(og jeg har alltid trodd at heksekunster var slik som du leste om i barnebøker :sjenert: ) ?

Hvordan lever en som en heks da, hva gjør en?

Er hekser for skikkelig? Trodde bare det var noe oppspinn?

Når jeg hører ordet heks tenker jeg på noe negativt :sjenert:

Også leste jeg om sjamanisme..hehe!

Er det det samme som sjamaner som en hører om som også ble kalt for medisinmenn i indianerstammer(altså på tv :ler: )?

Kan prester være druider da? :sjenert:

Det var ikke noe lurt av deg og nevne paganisme osv.. !

Men etter det jeg leste så virket det ganske interesangt, mer spennendes enn bibelen(som jeg forøvrig må lese pga skolen..og så spennendes er den absolutt ikke som alle skal ha det til! Nå leser jeg i Lukas evangeliet..og det er kjedeligt :sjenert: )

Masse spørsmål! Men det er bare genialt. :-D

Skal forsøke å svare litt punktvis på noe av det du lurer på, så kan du spørre mer hvis du vil etterpå. :)

Satanisme:

Teistisk satanisme (av teo, gud) innebærer troen på Satan som en guddom, en motsetning til den kristne Gud. Hvorvidt man da tror på den kristne guden, varierer vel vil jeg tro. Det tør jeg ikke si for sikkert.

Filosofisk satanisme er mer ateistisk - man tror på seg selv, og på det å dyrke sine lyster og sitt ego. Man setter seg selv i sentrum, og tar avstand fra alle former for religion.

Velting av gravstøtter og kirkebrenning har ytterst lite, om noe, med satanisme å gjøre. Det har vel mer med fjortisopprør å gjøre enn noe annet.

Paganisme:

Paganisme er et rimelig nytt ord, selv om mange utøvere vil si at de har røtter til den førkristne tro. Wicca hører til under paganismen, eller nypaganismen. Paganismen kjennetegnes ved å være en naturreligion (eller, mer nøyaktig: en paraplybetegnelse for mange typer naturreligioner). Man har et nært og personlig forhold til naturen, og dyrker ofte gudinnen, først og fremst.

Wicca er den moderne varianten av heksetro, og ble laget av Gardner i moderne tid. De påstår selv at de har røtter til heksene i førkristen tid - og til de hekser som ble brent på bål - men dette finnes det lite med bevis for. Wicca er nok en moderne kreasjon. Utøverne der kaller seg hekser, og de utfører magiske ritualer og seremonier hvor de feirer sabbatene og dyrker gudinnen og guden i deres mange former.

Sjamanisme og Druider:

Sjamanisme er religionen til de Nord-amerikanske indianerne, samene og flere andre naturfolk. Druide er et begrep brukt om den gamle, keltiske religion. Jeg tror det var deres yppersteprestinne, men der er jeg ikke helt sikker.

Håper dette var til noe hjelp. :)

Skrevet
Masse spørsmål! Men det er bare genialt. :-D

Skal forsøke å svare litt punktvis på noe av det du lurer på, så kan du spørre mer hvis du vil etterpå. :)

Satanisme:

Teistisk satanisme (av teo, gud) innebærer troen på Satan som en guddom, en motsetning til den kristne Gud. Hvorvidt man da tror på den kristne guden, varierer vel vil jeg tro. Det tør jeg ikke si for sikkert.

Filosofisk satanisme er mer ateistisk - man tror på seg selv, og på det å dyrke sine lyster og sitt ego. Man setter seg selv i sentrum, og tar avstand fra alle former for religion.

Velting av gravstøtter og kirkebrenning har ytterst lite, om noe, med satanisme å gjøre. Det har vel mer med fjortisopprør å gjøre enn noe annet.

Paganisme:

Paganisme er et rimelig nytt ord, selv om mange utøvere vil si at de har røtter til den førkristne tro. Wicca hører til under paganismen, eller nypaganismen. Paganismen kjennetegnes ved å være en naturreligion (eller, mer nøyaktig: en paraplybetegnelse for mange typer naturreligioner). Man har et nært og personlig forhold til naturen, og dyrker ofte gudinnen, først og fremst.

Wicca er den moderne varianten av heksetro, og ble laget av Gardner i moderne tid. De påstår selv at de har røtter til heksene i førkristen tid - og til de hekser som ble brent på bål - men dette finnes det lite med bevis for. Wicca er nok en moderne kreasjon. Utøverne der kaller seg hekser, og de utfører magiske ritualer og seremonier hvor de feirer sabbatene og dyrker gudinnen og guden i deres mange former.

Sjamanisme og Druider:

Sjamanisme er religionen til de Nord-amerikanske indianerne, samene og flere andre naturfolk. Druide er et begrep brukt om den gamle, keltiske religion. Jeg tror det var deres yppersteprestinne, men der er jeg ikke helt sikker.

Håper dette var til noe hjelp. :)

De som beskriver seg selv som hekser nå, og de utfører magiske ritualer. Hva i all verden gjør de da? For meg høres det egentlig litt merkelig ut. Akkuratt som the tunell of fire(eller noe slikt) i kristendommen. Hvis du ikke vet hva det er jeg tenker på der så er det når det dannes en slags tunnell av forbedere så skal resten av menigheten gå igjennom. Da får du en bønn av hver enkelt person, men den er ikke fra personen som ber, den er fra Gud.

Hvis du noen gang har vært i kristkirken så er det mest sannsynlig at du får se dette der, siden de er mer åpen for litt "merkelige" ting, enn de fleste andre. Når vi gikk gjennom den så var det mange som gjorde alle slags rare bevegelser, det så helt forferdelig ut faktisk, og hvis en spør hva skjer, så er det den hellige ånd. For meg som ikke helt tror på dette så høres dette, og heksekunster veldig rart.

Jeg prøver å finne ut litt forskjellig om religioner ja. Det er masse i kristendommen som passer meg, men så er det mye som jeg er helt i mot. Når jeg leste om paganisme så ser jeg at det er også masse der som passer meg, men så kommer det med heksekunster.. :sjenert:

Skrevet

Nei æsj.. nå kom jeg nettopp over unitarismen

Det er visst ikke meningen at jeg skal finne en religion eller noe i det hele tatt som passer meg iallefall :eeeh:

Kristen:tviler. Masse bra, men også masse som jeg ikke helt klarer å se for meg.

Satanist:definitivt ikke. Der er det så masse som går stikk i strid med meg.

Paganisme:det var utrolig spennendes, og helt merkelig, for det var så masse som stemte med meg :sjenert:

Unitarismen: veldig mye bra her og, som passer meg som person...

Islam: nei, definitivt ikke her og..

Buddhismen: nope

Jødedommen: nei

Så kommer alle de andre merkelig tingene som foregår i kjendisverdenen da :ler:

:ler:

Skrevet (endret)

Håndfestelse, det er ikke det samme som ekteskap?

Hvis en skal stå oppført som ektepar så må en gå til tinghuset.. ???

Stilig, det finnes egen "dåpstradisjon" og..

Men hva hvis det er kun en av foreldrene som tror på dette her?

Så ser jeg de har også faddere??

Er det lov å besøke møter uten å være paganist, jeg så de hadde møter av og til rundt forbi.. ?

Så ser jeg bilder, ritualene foregår i skogen???

Jeg leser fortsatt..

Hvis du er paganist, er du nødt til å gjøre de forskjellige ritualene, eller kan du være paganist uten å gjøre de?

Endret av estrella
Skrevet

Jeg kan gjerne svare deg på mer spørsmål, men det hadde hjulpet om du stilte bare et par konkrete om gangen. ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg tror du kan tenke på Paganisme (iallefall sånn jeg ser det) som en veldig åpen paraplybetegnelse der folk gjerne plukker fra forskjellige retninger.

Personlig regner jeg meg selv som paganist, men i utgangspunktet ikke som heks (wiccaner). Det at jeg regner meg selv som paganist, går på at jeg finner igjen mye av det jeg i utgangspunktet trodde på før jeg begynte å lete i forskjellige religioner, i nettopp paganismen. Du må allikevel huske på at paganismen ikke har noen klare retningslinjer, og det er ikke noe krav om at du må tro på alt som omfattes av rammene til paganisme.

Jeg tror f.eks. at det finnes krefter i universet som virker inn på mennesker liv. I utgangspunktet har jeg hverken navn eller bilde på disse kreftene, men jeg velger allikevel ofte å bruke Guden og Gudinnen som bilde.

Jeg følger også årstidenes festivaler; og feirer overganger mellom vinter/sommer, lys/mørke etc. Og nettopp dette med at ting går i sirkel kommer også inn i mitt syn på livet etter døden.

Som du ser er det ingen klare grenser innenfor paganisme, men så er det jo alltid greit å ha noe å si når folk spør meg hva slags religion jeg har. For jeg er jo absolutt ikke ateist.

Dette ble rotete og uorganisert men jeg får bare unnskylde meg med at jeg er sliten.

Forøvrig er jeg enig med Tabris, det er lettere å svare hvis du stiller litt mer konkrete spørsmål. Selv om jeg har full forståelse for at det ikke alltid er like lett ;)

Skrevet

Takk for svar, jeg forstår at jeg spurte litt rotete..hehe!

Men det var så masse jeg ikke helt forstod, det virker som en veldig spennendes ting, akkuratt denne religionen!

Går du på slike møter som jeg leste inne på den ene siden at de pleide å arrangere i de største byene(det var riktignok ikke møter da..) ?

Slike ritualer som foregår, som jeg så på bildene, i skogen, er det vanligt?

Det er helt sykt, fordi jeg har ikke funnet noe som har passet meg. Jeg er døpt i kirken, men ingen i familien min er kristen så forstår ikke poenget. Konfirmerte meg borgerlig, men regner meg ikke som humanetiker. Jeg er ikke kristen(selv om jeg går på kristen skole), men heller ikke ateist. Og jeg er ingen av de andre religionene heller, og dette er første gang jeg noen gang har funnet noe stemmer med det jeg faktisk tror :hakeslepp:

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. :sjenert:

Men takk for svar, det kom mye klokt ut av de, selv om mine spørsmål befinner seg helt ute på jordet.. :fnise:

Skrevet

Jeg har vært med på to wiccanske seremonier selv, og synes spesielt en Yule-feiring jeg var med på var veldig vakker - og mer betydningsfull og spirituelt ladet enn julefeiringen i dag, etter min mening.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hehe. Jeg personlig er ikke med på møter nei, det kommer litt mye innunder wicca tror jeg for min del. Dessuten ser jeg på min religion som noe veldig personlig, og jeg har vanskeligheter med å plassere den inn i fastlagte rammer.

De gangene jeg har utført ritualer, feiret sabbater (forandringer i årstider osv.) så gjør jeg det alene, evt sammen med en god venninne av meg som også er paganist. Vi har imidlertid valgt litt forskjellig fokus på religionene våre, så jeg vektlegger ting som hun ikke syns er viktig og vice versa.

Hvis du er interessert vil jeg absolutt anbefale deg å lese mer, men bruk kritisk lesning. Det er mye påvirkning fra hollywood og "hvis du gjør dette ritualet så får du din store kjærlighet" osv. Slike ting har jeg liten tro på at virker ;) hehe

Nå sitter jeg på feil pc, så jeg har ikke så mange linker å tilby deg. Men dette:http://www.joellessacredgrove.com/contents.html er iallefall en side jeg liker med informasjon om celtic (paganisme?) og wicca.

Og igjen, dukker det opp noen spørsmål, så må du bare spørre :)

Skrevet

Den første linken du ga meg var det masse informasjon å finne iallefall :jepp:

Den andre linken, den var også veldig bra :jepp:

Skrevet
Nei æsj.. nå kom jeg nettopp over unitarismen

He he he ... selvsagt fører alle veier til unitarismen :ler:

Det er visst ikke meningen at jeg skal finne en religion eller noe i det hele tatt som passer meg iallefall :eeeh:

Tja, det finnes en unitar-universalistisk retning i USA som inneholder både paganisme, ateisme, buddhisme, kristne, jøder, wicca, og gudene vet hva ... Organisasjonen har hjemmeside her http://uua.org, hvis du skulle være interessert. Engelsk tekst. Unitar-universalisme er en annen form for unitarisme enn den jeg er med i. Skulle du være interessert i kristen-unitarismen, da er vi her http://unitarforbundet.org

Skrevet
He he he ... selvsagt fører alle veier til unitarismen :ler:

Tja, det finnes en unitar-universalistisk retning i USA som inneholder både paganisme, ateisme, buddhisme, kristne, jøder, wicca, og gudene vet hva ... Organisasjonen har hjemmeside her http://uua.org, hvis du skulle være interessert. Engelsk tekst. Unitar-universalisme er en annen form for unitarisme enn den jeg er med i. Skulle du være interessert i kristen-unitarismen, da er vi her http://unitarforbundet.org

Hehe=)

Okei! Skal lese litt der og jeg..(men jeg må fortsatt innrømme at paganismen er dødsspennendes :jepp: )

:jepp:

Skrevet

Skal du hjernevaskes estrella, kan nå du lese det her og, jeg tror på bibelen da, du sier Lukas-evangeliet er kjedli lesing, synes jeg og til tider, men troen kan vokse når du hviler, Gud må være en Gud som vil fortelle hvert menneske om seg, om Han finnes, vil Han hjelpe deg, vil Han at du skal ha det godt, Vil Han tilgi?

Ja, tror jeg. Du skal ikke behøve å behage Gud med dine gjerninger, jeg mener du behager Ham ved å tro på Ham, og at Han skal være såpass til Gud at du og dine nyter godt av troen.

Skal du hjernevaskes estrella, kan nå du lese det her og,

http://www.nordenvinden.com/bibelen/bibeln...ls-monster.html

En del av min fasinasjon.

Skrevet
Skal du hjernevaskes estrella, kan nå du lese det her og, jeg tror på bibelen da, du sier Lukas-evangeliet er kjedli lesing, synes jeg og til tider, men troen kan vokse når du hviler, Gud må være en Gud som vil fortelle hvert menneske om seg, om Han finnes, vil Han hjelpe deg, vil Han at du skal ha det godt, Vil Han tilgi?

Ja, tror jeg. Du skal ikke behøve å behage Gud med dine gjerninger, jeg mener du behager Ham ved å tro på Ham, og at Han skal være såpass til Gud at du og dine nyter godt av troen.

Skal du hjernevaskes estrella, kan nå du lese det her og,

http://www.nordenvinden.com/bibelen/bibeln...ls-monster.html

En del av min fasinasjon.

Jeg synst fortsatt Lukas er kjedelig, og jeg har forresten lest det før, det du ga meg :jepp:

Jeg gidder ikke å bli hjernevasket, liker å være meg selv jeg :)

Skrevet
Jeg synst fortsatt Lukas er kjedelig, og jeg har forresten lest det før, det du ga meg :jepp:

Jeg gidder ikke å bli hjernevasket, liker å være meg selv jeg :)

kjedeli å lese om man må, og intet må du, valgene er dine, vær deg selv du, det er kjekkere å oppleve, men jeg opplever ikke Gud om jeg ikke kjenner ham, synes mange kristne har gått omveier på sin tro, jeg og, men snarveien er å forstå at du er elsket av Gud, ikke at du skal elske gud, som apostelen Peter hele tiden prøvde å overbevise Jesus, Johannes forsto bedre.

Jeg føler meg elendig i å si at Jesus er veien, sannheten og livet, når det ikke samstemmer med dere som ikke tror det, så jeg sier dere at må Gud overbevise dere, og ikke jeg. Når jeg selv tviler, så sier jeg, ja vær så god Gud, du ser jeg tviler på deg, du får overbevise meg om du er sannheten, og vips, overbevisninger falller på meg. Det er gøy, for det slutter aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...