Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker veldig godt at jeg har eggløsning. Er det sånn at det alltid er 14 dager fra EL til første mensdag? Eller er det omvendt, nemlig 14 dager fra mens til EL. Har hørt et av alternativene som en "regel"

Jeg har ikke stabile sykluser, så mine sykluser kan være på mye mer enn 30 dager (nå er det 6 uker siden sist uten at jeg er gravid). Får det ikke helt til å gå opp for mitt vedkommende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer vel fra person til person hvor lang syklusen dems er. Men det er vel ca 14 dager fra første dag med mens til EL. Husker ikke helt åssen man skulle telle seg fram til det, men antall dager fram til EL varierer ut fra hvor lang syklus du har. Veit ikke om du blei så mye klokere av det:) Jeg har akkurat begynt å prøve å skjønne disse tinga nå..hehe..

Skrevet
Det varierer vel fra person til person hvor lang syklusen dems er. Men det er vel ca 14 dager fra første dag med mens til EL. Husker ikke helt åssen man skulle telle seg fram til det, men antall dager fram til EL varierer ut fra hvor lang syklus du har. Veit ikke om du blei så mye klokere av det:) Jeg har akkurat begynt å prøve å skjønne disse tinga nå..hehe..

Det er motsatt av det du sier her. Perioden fra mens til eggløsning kan variere fra måned til måned, den er ofte på ca 14 dager, men også ofte lengre eller kortere. Noen personer er veldig forutsigbare, noen varierer fra gang til gang. Den eneste måten man kan finne ut av dette er å følge med på syklusen sin skikkelig. Om man vil gjøre det finnes det gode hjelpemiddel og mye opplysning på nett.

Fra eggløsning til mens vil det alltid være like lang tid hos en person. Det er ikke nødvendigvis 14 dager, og det er forskjellig fra person til person, men hos en person varierer det altså ikke med mer enn noen timer. Dette betyr at om man vet nøyaktig når man har eggløsning, så vil man også kunne vite nøyaktig når man får mensen, dersom man vet hvor lang denne peroden er for en selv.

Det er en vanlig missforståelse at mensen kan bli utsatt av f.eks stress, men dette er altså ikke direkte riktig. Hvor lang peroden fra eggløsning til mens er kan nemlig ikke påvirkes av noe, men fordi eggløsning kan utsettes av stress får man gjerne forsinket mens som et resultat.

Så til TS, du må bare finne ut hvor mange dager det er fra eggløsning til mens for din egen del :)

Gjest Apple- i.i.
Skrevet
...

Fra eggløsning til mens vil det alltid være like lang tid hos en person. Det er ikke nødvendigvis 14 dager, og det er forskjellig fra person til person, men hos en person varierer det altså ikke med mer enn noen timer. Dette betyr at om man vet nøyaktig når man har eggløsning, så vil man også kunne vite nøyaktig når man får mensen, dersom man vet hvor lang denne peroden er for en selv.

Det er en vanlig missforståelse at mensen kan bli utsatt av f.eks stress, men dette er altså ikke direkte riktig. Hvor lang peroden fra eggløsning til mens er kan nemlig ikke påvirkes av noe, men fordi eggløsning kan utsettes av stress får man gjerne forsinket mens som et resultat.

...

Her tar du nok feil, Fakse. Perioden fra EL til mens (som såvidt jeg husker kalles lutealfasen) er IKKE alltid like lang - min har variert fra 11 til 16 dager. Derfor vet jeg heller ikke alltid når jeg skal ha mensen. Jeg tviler på at jeg er den eneste som har det sånn.

Skrevet
Her tar du nok feil, Fakse. Perioden fra EL til mens (som såvidt jeg husker kalles lutealfasen) er IKKE alltid like lang - min har variert fra 11 til 16 dager. Derfor vet jeg heller ikke alltid når jeg skal ha mensen. Jeg tviler på at jeg er den eneste som har det sånn.

"normalen" er at perioden mellom EL og mens er "fast", dvs den kan variere en dag i begge retninger i forhold til "gjennomsnittet" (altså, f.eks gjennomsnittlig 15 dager, men både 14 og 16 dager er vanlig)

Men jeg vil tro det du skriver også, selv om det ikke er like "normalt" (men sikkert ikke unormalt heller)

Skrevet

Har ikke tid til å finne frem mine referanser nå, men skal prøve å få gjort det når jeg kommer hjem :)

Det er jo flere feilkilder her da, man kan både ta feil i forhold til når man tror man har eggløsning, og man det kan noen ganger være litt vanskelig å si nøyaktig når mensen begynner pga spotting og liknende. Uansett finnes det vel alltid unntak i saker som dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...