Gå til innhold

Min sønns bestefar vet ikke om han

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har nå blitt fem år. Fem år har gått uten at hans far har ønsket kontakat med han. Han var sterkt imot graviditeten, og dette var absolutt for han.

Litt rart siden han allerede var skilt og hadde to barn.

Min eks er enebarn, hans mor døde da han var liten og han har alltid hatt et vanskelig forhold til sin far. Han hadde brutt med faren få år før vi ble sammen. Hans barn fra første ekteskap mistet også kontakten med sin bestefar.

Her ligger problemet:

Denne bestefaren har ingen familie han omgås utenom sine egne søsken. Han er gammel, men jeg vet ikke om han har det bra eller ikke. Kanskje dør han om få år, uten at han har fått vite at han har en sønnesønn til, uten at de to har fått møte hverandre. Og han dør trolig uten forsoning med sin sønn og hans første familie. Jeg er så i tvil... Skal jeg ta kontakt med denne mannen slik at han og sønnen min kan bli kjent med hverandre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener ja, - i utgangspunktet. Bestefaren har rett til å vite (mener jeg) selv om han ikke har noen juridiske rettigheter.

Hvis sønnen hans (barnets far) har brudt kontakten tror jeg bestefaren vil bli glad for den kontakten han kan få med de som vokser opp etter han.

Nå er det naturligvis et "men" i slike saker også, og det er i hovedsak basert på bestefarens helse og hvordan han tar dette. Kansje burde du undersøke litt rundt dette først. Hvis det er vanskelig ville jeg valgt å sende han et brev som ikke var for mye personlig. Om det blir positivt tatt mot kan kontakten økes med tegninger fra barnet, etc, ec etterhvert som kontakten blir bedre.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Du har to muligheter:

1. Du forteller om sønnen din til bestefaren.

Dette har to mulige utfall:

a) I beste fall får sønnen din en bestefar å ha kontakt med, blir kjent med sin fars familie, bestefaren får en sjans til å bli kjent med sitt barnebarn. (Og i aller beste fall kan dette føre til at bestefaren tar opp igjen kontakten med sin sønn, som igjen vil ha kontakt med sin sønn, men det kan også hende at bestefaren og hans sønn får et enda dårligere forhold(om det er mulig))

b) Bestefaren vil ikke ha kontakt med barnebarnet sitt, sønnen din blir ikke kjent med sin fars familie, og verken bestefar, sønn eller sønnesønn vil ha noen kontakt med hverandre.

2. Du forteller ikke om sønnen din til bestefaren.

Alt blir som det er nå, din sønn har ingen kontakt med sin fars familie.

Sånn som jeg ser det er det verste som vil skje om du forteller det omtrent slik som situasjonen er i dag. Du har dermed mye mer å vinne på å fortelle det enn du har å tape.

Den eneste grunnen du har til ikke å fortelle er at din sønns far kan bli forbannet, og mener at du ikke har noen rett til å gjøre det. Etter min mening skylder du han ingenting, og både din sønn og hans bestefar har rett til å vite om hverandre og bli kjent med hverandre. Og det er vel tross alt viktigere enn hensynet til en mann som ikke vil ha noe med sin sønn å gjøre.

Skrevet

Min eks hevdet at faren var en manipulerernde, psykopatisk jævel som aldri hadde gjort hverken han eller moren hans noe godt. Tvert imot skal han ha vært både voldelig og brysk. Og selv om min eks var en idiot som stakk fra ansvaret for sin sønn, så kan det godt hende det han har fortalt om sin far er sant. Jeg vet ikke...

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Min eks hevdet at faren var en manipulerernde, psykopatisk jævel som aldri hadde gjort hverken han eller moren hans noe godt. Tvert imot skal han ha vært både voldelig og brysk. Og selv om min eks var en idiot som stakk fra ansvaret for sin sønn, så kan det godt hende det han har fortalt om sin far er sant. Jeg vet ikke...

Det kan selvfølgelig hende, det kan jo også være grunnen til at sønnen ble som han ble. Vet du om bestefaren har kontakt med sine andre barnebarn?

Det beste hadde vel vært om du kunne prøvd å møte han, så får du avgjøre selv hva du synes om han.

Gjest Moncler
Skrevet

Da stiller jo saken seg litt annerledes. Du kan jo eventuellt fortelle bestefaren om sønnen din også se ann reaksjonen. Verste som kan skje er vel at han ikke vil ha kontakt.

Skrevet
Det kan selvfølgelig hende, det kan jo også være grunnen til at sønnen ble som han ble. Vet du om bestefaren har kontakt med sine andre barnebarn?

Det beste hadde vel vært om du kunne prøvd å møte han, så får du avgjøre selv hva du synes om han.

Bestefaren ahr ingen kontakt med de to andre barna, nei. Min eks fortalte sin kone og barna hvor ille hans egen far var, og det har vel han ekskone slått seg til ro med. Hun om det, det er ikke naturlig for meg å ta kontakt med henne for å snakke med henne om dette. Men hvordan skal jeg møte han... Vi bor et stykke unna hverandre, men kanskej jeg skulle ringe. Hva sier man da... Hei, jeg er mor til din sønnesønn... Ikke til de du ikke har kontakt med, men den du ikke engang vet om...

Skrevet
Den eneste grunnen du har til ikke å fortelle er at din sønns far kan bli forbannet, og mener at du ikke har noen rett til å gjøre det. ,

Dette er veldig vesentlig når jeg tenker på det. Jeg har vel innerst inne håpet at min eks en gang skulel se annerledes på ting og ønske kontakt med sønnen sin. Men tar jeg kontakt med barnets bestefar, på tross av alt min eks sier mannen har påført han, så har jeg brent broene for alltid. Da vil han i alle fall aldri ha noe med sønnen sin å gjøre. Og hva om han har rett? Hva om denne mannen er en jævlig drittstøvel?

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Dette er veldig vesentlig når jeg tenker på det. Jeg har vel innerst inne håpet at min eks en gang skulel se annerledes på ting og ønske kontakt med sønnen sin. Men tar jeg kontakt med barnets bestefar, på tross av alt min eks sier mannen har påført han, så har jeg brent broene for alltid. Da vil han i alle fall aldri ha noe med sønnen sin å gjøre. Og hva om han har rett? Hva om denne mannen er en jævlig drittstøvel?

Hvis eksen din ikke vil ha kontakt med sin sønn pga noe du har gjort er han vel egentlig ikke noe å spare på uansett. Han har uansett hatt sjansen til å ombestemme seg i fem år uten at det har hjulpet, så sjansen for at han plutselig skal komme nå er vel ganske liten. Dessuten, om det så viser seg at bestefaren er en drittsekk og du dermed ikke vil at sønnen din skal ha kontakt med han, vil jo din eks aldri få vite noe om det. Han snakker jo ikke med faren.

Skrevet

Hvem stoler du mest på ?

En far som ikke tar ansvaret for sitt barn

eller

en bestefar, som du ikke har snakket med, som barnets far ikke liker (kansje sønnen ikke tok noe ansvar tidligere heller og at dette er grunnen til at bestedaren reagerte).

Skrevet

Jeg synes ikke det er din plass å fortelle denne bestefaren noe som helst. Det kan være mange og gode grunner til at din ex ikke har kontakt med sin far. Det kan jo være at det han sier om han er sant, og at denne bestefaren er det siste mennesket du vil ha i nærheten av ungen din.

Det at det fysisk finnes en bestefar betyr jo ikke at han innehar de kvalitetene som en ordentlig bestefar bør ha. Eller at han faktisk har interesse av å være bestefar.

Og det at denne bestefaren har en sønn og flere barnebarn han ikke har kontakt med, er for meg indisier på at dette nok ikke er en som kvalifiserer seg til "verdens snilleste bestefar-koppen".

Jeg mener ikke at han nødvenidgvis er ond og fæl. Det kan være han bare er uinteressert.

Jeg lurer også på hvorfor ting skulle være annerledes med din sønn enn med de andre?

Jeg synes ikke du skal gjøre noe på egen hånd, men du kan jo oppfordre eksen din, eller eventuelt hans mor, veldig sterkt om å orientere bestefaren om at det finnes et barnebarn til.

Jeg er heller ikke enig i at det å ta kontakt med bestefaren ikke kan gjøre noen skjade. Om du gjør noe kan du risikere å stikke hånden inn i et vepsebol. Du kan skade forholdet til eksen din og hans familoie for all fremtid.

Skrevet
Jeg synes ikke det er din plass å fortelle denne bestefaren noe som helst. Det kan være mange og gode grunner til at din ex ikke har kontakt med sin far. Det kan jo være at det han sier om han er sant, og at denne bestefaren er det siste mennesket du vil ha i nærheten av ungen din.

Det at det fysisk finnes en bestefar betyr jo ikke at han innehar de kvalitetene som en ordentlig bestefar bør ha. Eller at han faktisk har interesse av å være bestefar.

Og det at denne bestefaren har en sønn og flere barnebarn han ikke har kontakt med, er for meg indisier på at dette nok ikke er en som kvalifiserer seg til "verdens snilleste bestefar-koppen".

Jeg mener ikke at han nødvenidgvis er ond og fæl. Det kan være han bare er uinteressert.

Jeg lurer også på hvorfor ting skulle være annerledes med din sønn enn med de andre?

Jeg synes ikke du skal gjøre noe på egen hånd, men du kan jo oppfordre eksen din, eller eventuelt hans mor, veldig sterkt om å orientere bestefaren om at det finnes et barnebarn til.

Jeg er heller ikke enig i at det å ta kontakt med bestefaren ikke kan gjøre noen skjade. Om du gjør noe kan du risikere å stikke hånden inn i et vepsebol. Du kan skade forholdet til eksen din og hans familoie for all fremtid.

Vel, hans mor har vært død i mange år. Grunnen til at bestefaren ikek har kontakt med sine andre barnebarn er fordi min eks avskjærte denne kontakten mens han var sammen med sin første familie. Han brøt med faren. Du skriver at det ikke er min plass å fortelle bestefaren noe som helst. Jeg mener ikke at bestefaren har krav på å vite, men jeg mener at min sønn har et slikt krav. Og jeg føler jeg må gjøre det jeg kan for å legge forholdene til rette for mitt barn, slik at han vet at jeg har gjort mitt for at han skulle få kontakt med fars familie.

Om jeg skader forholdet til eksen i all framtid, som du skriver... Vel, det var min eks som brøt ut av forholdet og nektet å ha noe å gjøre med sin egen sønn...

Skrevet

Er enig med Far til to at jeg heller ville håpe mer på en mann du aldri har møtt enn en mann du har møtt som dumper sitt eget barn.

Ja, kan hende "far" blir sur om du kontakter bestefaren, men hvilken skade kan det gjøre at en allfravæerende far er sur? Når barnet er fem år, så tror jeg alle broer allerede er brent...

Barnet har rett til å få vite og kjenne sine besteforeldre.

Besteforeldre har krav til å vite og kjenne sine barnabarn.

Om det viser seg at bestefaren ikke er noe god, det får være den tid den sorg. Da kan du i det minste ha god samvittighet når gutten din en dag kommer og spør om sine besteforeldre.

Skrevet

Besteforeldre har ingen juridisk rett til samvær med barn. Barn har heller ingen juridisk rett til samvær med besteforeldre. Slikt samvær kan med andre ord treneres uten komplikasjoner om det skulle vise seg at bestefaren ikke er egnet til samvær med barnebarnet.

...

Nå er det faktisk sønnen til bestefaren som har brudt kontakten, og ikke bestefaren. Det er derfor ingen informasjon som tilsier at bestefaren er uegnet til samvær, - utenom fra sønnen som viste seg uegnet som far.

Kontakte ex'en som ikke ønsker kontakt med sitt eget barn ???

Er ikke det litt vel optimistisk å spørre barnets far da ?

Det er ikke mulig å skade forholdet til ex'en mer enn det ex'en selv har skadet forholdet. Han har vist at han i lang tid ikke har vært interesert i å vise omsorg og vilje til å ivareta sitt eget barn.

Jeg er fortsatt av den mening at bestefaren bør kontaktes. Men det er ikke bare å ta en telefon.

Barnet må naturligvis beskyttes frem til det er avklart hva slags mann bestefaren er. Men på sikt tror jeg barnet vil ha glede av kontakt med bestefaren. Barnet er i en alder hvor det garantert vil begynne å spørre. I så fall kan bestefaren være til god hjelp, f.eks ved å vise bilder av faren når faren var liten etc. Da har i det minste gutten noe konkret å forholde seg til selv om det ikke fjerner savnet av faren.

Skrevet

Hva sier man når man ringer? Hei det er Kari Nordmann, jeg har et barn med sønnen din...??????????

Skrevet

hva ville sønnen din likt? når han blir voksen? ville han kjent av en bestefar (som i verste tilfelle er en idiot) eller ville han at, du skulle latt vær og si noe slik at han aldri fikk kontakt?

hadde jeg vært sønnen din ville jeg satt pris på å møte min bestefar uansett åssen personlighetstrekk han har.

du må jo ikke la sønnen din overnatte eller la bestefaren oppdra? det er jo snakk om respekt og annerkjennelse både ovenfor sønn og bestefar.

hvis ikke pappen er moden for det så får det så være, han sankker ikke med deg eller sin far uasnett, så det kan i verstefall ikke bli verre enn det er. faren er også mye yngre og når din sønn blir stor kan han selv få avgjøre forholdet ti lsin far.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg ville aldri fortalt (i første omgang) om hans barnebarn, ditt barn...

Men jeg ville ringt han og sett han litt an. Ett såkalt hemmelig møte, da danner du deg kanskje et bedre bilde av denne mannen, men du blir nesten nødt til å fortelle han grunnen til at du kontakter han?

Slik at han ikke trur du bare er ute etter pengene hans, du er jo helt fremmed for han...

Liker du han ikke, velger du raskt å ikke la barnet møte han.

Får litt følelse av voldomme innestengte følelser, i ditt barns farfamilie, men hva vet jeg...

Skrevet
Hva sier man når man ringer? Hei det er Kari Nordmann, jeg har et barn med sønnen din...??????????

Hvis det hadde vært meg så hadde jeg skrevet et brev og fortalt ham om barnebarnet, lagt ved et bilde og telefonnummer. Da kan han velge selv hva han vil gjøre med saken.

Skrevet
Hvis det hadde vært meg så hadde jeg skrevet et brev og fortalt ham om barnebarnet, lagt ved et bilde og telefonnummer. Da kan han velge selv hva han vil gjøre med saken.

:Nikke: Skulle til å foreslå det samme. Hvis du kommer til at du vil kontakte han, må jo dette være den beste løsningen.

Skrevet

Skal ikke si hva du skal gjøre, eller hva jeg ville gjort, for det er umulig uten å kjenne situasjonen bedre. Ett forhold har imidlertid ikke vært nevnt. Hva vil det gjøre med gutten din å bli kjent med en bestefar som kanskje viser seg å forsvinne ut av livet hans igjen fordi han etterhvert viser seg å stemme med beskrivelsene til barnefar? Det må vel gå an å forhøre seg nærmere om mannen før du forteller om barnebarnet, slik at du vet litt mer om ham?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...