taliee Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Har bestemt meg for å gå ned 20 kg, noe som er forøvrig et "langsiktig" mål,men vil helst gå ned raskt.. Så lurte på om noen kunne fortelle meg hvor mye jeg skal trene, hva jeg skal trene å hva jeg skal spise (uten å telle kalorier)? Tror egentlig ikke det skal være så vanskelig å gå ned for meg, da jeg gikk ned 10kg på et halvår engang for noen år siden.. å det var av å spise noenlunde sunt, å gå tur hver dag.. Men nå har jeg meldt meg inn i treningssenter.. å trener styrke der, samtidig som at jeg er litt på step/pilates osv.. Men om noen hadde gode tips om hva som er best å trene, å hvor ofte- for å gå ned kg raskt.. hadde det vært kjempefint.. :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Har bestemt meg for å gå ned 20 kg, noe som er forøvrig et "langsiktig" mål,men vil helst gå ned raskt.. Så lurte på om noen kunne fortelle meg hvor mye jeg skal trene, hva jeg skal trene å hva jeg skal spise (uten å telle kalorier)? Tror egentlig ikke det skal være så vanskelig å gå ned for meg, da jeg gikk ned 10kg på et halvår engang for noen år siden.. å det var av å spise noenlunde sunt, å gå tur hver dag.. Men nå har jeg meldt meg inn i treningssenter.. å trener styrke der, samtidig som at jeg er litt på step/pilates osv.. Men om noen hadde gode tips om hva som er best å trene, å hvor ofte- for å gå ned kg raskt.. hadde det vært kjempefint.. :rødme: Er det deg på bildet? I såfall ser du allerede ut som en modell?!
taliee Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2007 hahaha, skulle gjerne ønska.. men det er nok Kirsten Dunst.. men har ikke noe imot å bli sånn..
Jalp Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Jeg kan komme med noen enkle anbefalinger, så kan du selv bestemme om du vil følge dem. Tenk langsiktig. Det er ingen vei forbi å endre en smule på livsstilen, og jeg ville kanskje heller satt meg som må å bli i bedre form enn spesifikt å gå ned 20 kilo. Jeg skal forklare hvorfor. Når du trener, så vil du styrke musklene dine. De vil bli større, og de veier mer enn fett. Det som derfor vil skje er at du bytter ut muskelmasse med fett. Det kan bety at du ikke går ned nevneverdig i kilo den første tiden. Men kiloene vil bytte plass. Det er dessuten veldig fornuftig å styrke musklene, fordi mer muskler forbrenner mer fett. Problemet med rask sulteslanking er at man tar til seg for lite næring. Da forsvinner det jo fett, men også muskelmasse. Dermed blir det mindre muskler og mindre forbrenning. Derfor går veldig mange raskt opp i kilo igjen. Musklene dine blir større ved trening, men du vil fortsatt være feminin. Du vil IKKE bli maskulin. Trening i kombinasjon med et fornuftig kosthold er det beste. Når det gjelder kosthold er det egentlig ikke nødvendig med radikale endringer. Vanlig inntak av måltider er bra, med noen små mellommåltid i form av frukt for å holde forbrenningen vedlike. Er det ett måltid du imidlertid skal ha superfokus på, så er det frokosten. Ta deg tid til den, og spis helt vanlig frokostmat. Men ikke hopp over den, for da vil f.eks. mye av overskuddet som du trenger til bl.a. å trene, forsvinne. Potetgull og sjokolade er jo bomber som havner i kroppens fettlager, så derfor er vanlig mat mye bedre fordi den bidrar som kroppens drivstoff. Hvile er like viktig som selve treningen. Når du trener, bryter du ned muskulatur. Hvile bidrar til restituering og sørger for at muskulaturen reparerer seg selv og blir litt sterkere enn før treningen. Trening kan imidlertid være så mangt. Apparattrening er en veldig systematisk måte å trene muskler på, men kondisjonstrening er like viktig fordi evnen til å ta opp oksygen har mye å se for musklenes evne. Hvis du lever slik ett år, og trener f.eks. to-tre ganger i uken der du varierer mellom trening av kondisjon og muskler, da er jeg sikker på at musklene har skviset fettet, du har mer overskudd og ikke minst så er helsa di langt bedre. Såpass langsiktig synes jeg du bør være for å få til en varig endring. Det kan godt hende at du har gått ned 20 kilo også, men det er helt underordnet. Den viktigste årsaken til at å gå ned 20 kilo ikke er et godt mål, er at dette blir kortsiktige og skjelden varige løsninger. En ting er å gå ned så mye i vekt. Noe helt annet er det å holde seg der. Ønsker du det siste, er det ingen annen vei enn å spise mer fornuftig, og å trene kroppen jevnt og trutt. Men da kan jeg også love deg en superbonus i form av mye bedre helse. Akkurat det er ubetalelig. Og så holdt jeg på å glemme....jeg vil gjerne ønske deg lykke til. Endret 18. oktober 2007 av Jalp
taliee Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2007 Hjertelig takk for svar! For min egen skyld, og selvtillit føler jeg, at jeg må gå ned 20 kg.. å som sagt så er jo dette langsiktig.. Egentlig er jeg ikke i "dårlig" form, men såklart når vekta er 20 kg mer enn "normalt", så er det jo noe som surrer Håper bare jeg går sakte men sikkert ned fremover nå... har så lyst å greie å overbevise meg selv, at jeg KAN!
Gjest Kristin_ Skrevet 18. oktober 2007 #6 Skrevet 18. oktober 2007 (endret) First things first: Den eneste måten du kan gå ned 20 kg raskt er å enten bli alvorlig syk eller amputere en fot. Hvis du beregner litt mindre enn en kilo i uken bruker du fort 25-30 uker. Det høres kanskje brutalt ut, men sjansen for at du bare går opp alt igjen hvis du kræsjslanker deg er svært stor. Det er litt vanskelig å fortelle deg hva du skal spise uten å telle kalorier, for kommer man i kalorioverskudd legger man på seg, uansett hvor sunt det er man spiser. Men spiser du mye grønnsaker, så kan man jo fylle magen opp med det så blir det plass til mindre kaloririke matvarer. Å spise mer protein gjør deg også mettere enn tilsv. kaloriinnhold i f.eks. karbohydrater. Ellers så sier Jalp veldig mye fornuftig, men jeg synes du skal trene med frivekter i steden for apparater, så mye det er mulig. (Bicepscurlmaskin, hva faen liksom) Mer effektivt, slipper å ta så mange øvelser (mer flerleddstrening, og det liker vi) og det trener bedre støttemuskulaturen enn det isolasjonsapparater gjør. Tung styrketrening gjort på en fornuftig måte bygger muskler så du blir strammere, får høyere forbrenning, og motvirker blant annet benskjørhet og andre problemer med kroppen når du blir eldre. Det er vel ikke akkurat nødvendig å fortelle hvorfor en sterk rygg er gull. Og for all del, og dette må du love meg på tro og ære, ikke vær redd for å få for store muskler. Muskeloppbygging krever testosteron, og det har kvinner 20 ganger mindre av enn menn. Med andre ord er det 20 ganger vanskeligere for oss å bygge muskler enn menn, selv med et optimalt kosthold og hvile, og fantastiske gener. Masse lykke til, du får holde oss oppdatert! Endret 18. oktober 2007 av Kristin_
Pemille Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Lykke til med den store avgjørelsen. Jeg har selv gått ned 13 kg (har ca 3 igjen) med Grete Roede sitt opplegg. Trodde det var for folk som var langt eldre enn meg, og helt annerledes på en måte. (Skjønner ikke helt hvor fordommene kom fra, men..) Har vært så utrolig fornøyd at jeg ikke har ord. Vet du egentlig ikke spurte etter noe tips til "opplegg", men jeg klarer liksom ikke la være å tipse om det når noen spør om en god måte å gå ned i vekt på. Det føles sunt, riktig, mettende og varig. Det er utrolig viktige faktorer for at det skal virke, tror jeg. Det er et opplegg som er bygget på sunn fornuft, ikke raske metoder og sulting. Uansett hvordan det blir med metoder og sånt: lykke til! Må forresten si at jeg også har trent 1-3 ganger i uka. Så både kosthold og mosjon er selvfølgelig viktig. Endret 18. oktober 2007 av Pemille
Paprika Skrevet 21. oktober 2007 #8 Skrevet 21. oktober 2007 Hei. Du har fått mange gode råd her ser jeg og jeg ville egentlig bare komme med ett motivasjonstips. Sett deg mange delmål på veien. Å si at en skal ta av 20 kilo til da og da virker så uendelig. Jeg har selv 25 kilo som skal av og har funnet ut at små delmål hver andre måned er bra. Da har en hele tiden noe å strekke seg mot som er innen nær tid. Jeg merker i allefall selv at jeg blir mye mer motivert nå som jeg ser målene nærere. Jeg mangler 1,4 kg nå på mitt neste delmål som er om ca to uker, så det er bare å stå på. Fint med små belønninger og (og da snakker vi selvfølgelig ikke om kjeks og sjokolade :-) ) Lykke til i allefall.
vilde Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 Det kan hjelpe å melde seg inn i en nettvektklubb for å enkelt få oversikt over hvor mye du kan spise hver dag for å nå dine mål. Kan feks anbefale www.vektklubb.no Det er absolutt verdt pengene.. :-) Og koster veldig lite i motsetning til å gå på grete roede kurs feks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå