Gå til innhold

Til border collie-eiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære planlegger å få oss en border collie-blanding etter jul. Jeg prøver derfor nå å virkelig sette meg inn i rasen og dens behov og det mest åpenbare er jo deres behov for fysisk og mental utfoldelse og trening. Jeg har allerede sjekket at det er en agilityklubb i nærheten og skogen har vi også tilgang på, så jeg er sikker på at vi skal kunne ta godt vare på hunden. Men over alt står det veldig løselig hvor mye tid man må regne med å bruke, "masse" og "veldig mye" er gjengangere. Så spørsmålet mitt er hvor mye er "masse" og "veldig mye" i praksis? bruker dere 3-4 timer hver eneste dag?

Jeg spør fordi jeg vil ha et realistisk bilde av hva vi begir oss ut på. Fortell gjerne generelt om deres erfaringer med rasen også.

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen peiling på border collie, men har fått med meg at det knappt finnes en rase som krever mer. Fordi de er så aktive og intelligente at de både trenger masse fysisk utfoldelse og mental stimulans. Det er vel ikke uten grunn at det kryr av bc-blandinger på Finn.no.

Og det som slår meg da er at dersom du bekymrer deg for hvor mange timer aktivisering "masse" og "mye" er, så er det kanskje ikke riktig rase for deg?

Det blir litt det samme som at dersom du er nødt til å spørre hvor mye en Bentley koster, så bør du antakelig ikke kjøpe den for da har du ikke råd.

Bare en tanke. Selvfølgelig flott at du prøver å finne ut så mye om rasen som mulig. Lykke til! :)

Skrevet

Hei

Vil bare presisere at jeg ikke er bekymret for tidsbruken. Bruker gladelig masse tid på den, men jeg vil gjerne ha noen erfaringer fra folk som er så heldige å allerede ha en bc! Liker å ha noen praktiske erfaringer i tillegg til alle bøkene! :)

Gjest Tidligere BC-eier
Skrevet

Jeg har hatt en Border Collie, og måtte til slutt omplassere den.

Den var en STOR utfordring å ha i hus, energibunt til tusen. Den ble så og si aldri trøtt, uansett hvor mye tur vi gikk. Tvert imot så virket det som den bare fikk enda mer energi etter mer vi gikk.

Og når den kjedet seg eller trengte oppmerksomhet (som var stort sett hele tiden) gikk den løs på alt som var løst i huset. Klær, aviser, strikketøy osv. Dette var kun for å få oppmerksomhet og pågikk stort sett hele tiden. Åt også opp halve kjøkkenet når den måtte være alene hjemme. Ellers synes den ikke noe særlig om å stå i bånd, og stakk av så snart en dør ble åpnet når den var inne.

En utrolig flott hund som vi blei veldig glad i, men dessverre så var det ingen mulighet for at vi kunne beholde den slik vi levde og bodde.

Jeg ville aldri anbefale noen å skaffe seg en sånn hund, med mindre de bor sånn til og lever et slikt liv (f.eks. på gård) at hunden får brukt sine instinkter og er i sitt rette element.

Det blir ikke bra for noen, ikke hunden heller.

Man kan jo selvsagt ha flaks og få en bc som er "lettere å ha med å gjøre", men jeg ville ikke ha satset på det...

Gjest bc eier
Skrevet

Jeg syns La Flaca har et godt poeng.

Hvorfor vil du ha bc? Kommer den til å få bruke de egenskapene den er avlet for? Jeg ville vært veldig forsiktig med å gå videre med dette, for bc er ingen behagelig hund med mindre man bruker den riktig. Og den må brukes for å trives.

Skrevet

Vi har BC, å dette er en rase som liker aktivitet ja, men vi er ikke ute å går masse med den.

Nå bor vi på landet å har store utearealer som hunden kan få beveget seg på.

Barna er stadig ute med hunden å sparker fotball -dette elsker hunden- å da får han brukt kroppen mye.

Vi har aldri vært plaget av at hunden ødelegger ting. Det er ikke snakk om å rasere huset hvis han kjeder seg.

Denne rasen er utrolig lettlært. Mannen har gått på noen kurs med hunden, å det som læres sitter.

Det er også en rolig hund. Vi hører svært skjeldent noe bjeffing og knurring.

BC er en barnevennlig hund. Vi passer selvsagt på når det er små barn tilstede, men når hunden først har fått hilst så er det stort sett barna som er mest opptatt av å leke med hunden.

Hunden er veeeldig glad i kos og oppmerksomhet:)

Eneste minus er at den røyter noe vanvittig.

Skrevet

Vi har hatt BC (fikk kreft, drefor vi ikke har bc lenger) og jeg synes at man skal "bruke" en bc til noe. Det er ikke en "kose/tur" hund. Det er en hund som trenger å få bruke hodet. Skal man trene lydighet eller agillety så er det en veldig fin rase (også til gjeting, men jeg regner ikke med at det er aktuellt i TS tilfelle)

Det finnes mange fine raser og blandsings hunder, men jeg synes at det kanskje er litt unødvendig å velge en BC vist man ikke skal "bruke" den eller vet hva man går til.

En BC som har det bra og får brukt hode og kroppen er en flott og harmonisk hund, etter min mening den flotteste som finnes. Men en frustrert og understilmulert bc, er bare trist....

Skrevet

Hvis du først har bestemt deg for border collie vil jeg råde deg til å være veldig nøye med valg oppdretter. Er enormt mye useriøs avl og derfor sliter mange individer med adferdproblemer.

Gjest _Leela_
Skrevet
Hvis du først har bestemt deg for border collie vil jeg råde deg til å være veldig nøye med valg oppdretter. Er enormt mye useriøs avl og derfor sliter mange individer med adferdproblemer.

Enig, har vært borti en border collie som måtte avlives pga adferdsproblemer og har også hørt om andre tilfeller desverre. Så få tak i et ordentlig eksemplar. Og det er vel også en forskjell om den er avlet opp til gjeting eller brukshund (lydighet, agility osv).

Har ellers erfaring med Border Collie selv, hun var verdens nydeligste og snill som bare det. Oppvokst på gard så den ble brukt til gjeting og som familiehund. Får den ikke stimuli så aktiviserer den seg gjerne selv, som å gjete biler ol. Våres gjette f.eks. hestene på eget initiativ (ikke at de brydde seg, men hun passet nå på de.) Har lyst på border collie selv, men vet ikke om jeg har tiden.

Skrevet

Hei!

Jeg overtok en border collie/border collie-mix fra et omplasseringssenter for 5 år siden. Han var da ett år, og bar nok litt preg av å ha vært understimulert, men så ikke ut til å ha lidd overlast på andre måter.

Jeg brukte mye tid i starten på å stabilisere forholdet mellom oss, dvs gjøre ham trygg på at jeg ikke forsvant for evig hver gang jeg gikk ut av døren, og vise ham at det som ramlet ut av munnen min kunne være relevant for ham...

Mange lurer på hvordan det er å bo med en så aktiv hund i byen, når jeg ikke engang har hage. Jeg synes det går strålende. Jeg har god tilgang på byfjell å gå tur på, og Pelle lærte helt fra starten av at det er ute aktiviteten skjer.

I begynnelsen bodde vi på 12 kvm, og da måtte vi være mye ute. På den annen side tror jeg det var ok for Pelle å ha begrenset med plass i starten. Han var veldig redd for å bli etterlatt, og jeg tror det at han alltid hadde meg i syne når jeg var inne, hjalp ham til lettere lære å slappe av.

Da vi flyttet til en leilighet med opptil flere indre vegger, hadde han en periode da han fulgte etter meg hver gang jeg var ute av syne, og han fikk følgelig ikke så mye ro de ukene det varte.

Angående tidsbruk:

I starten vil det alltid være nødvendig å bruke mye tid med en ny hund, enten det er valp eller ei. Rutiner skal innarbeides, og en bør legge grunnlaget for det videre hundelivet.

Det kan være lurt å tidlig lære hunden å gire ned. Pelle hadde lett for å bli hyper. Vi trente på at han skulle kunne kave seg opp, og så roe seg ned, kave seg opp, roe seg ned. Det var overgangen fra å være aktiv til å bli rolig som var vanskelig for ham, så når han klarte det ble belønningen stor.

Han hadde også tendenser til å bli "fiksert". Med det mener jeg at han ble helt ute av stand til å se og høre meg om han var opptatt med noe spennende, som gjeting på andre hunder. Jeg tror det er litt typisk border collie å bli overopptatt av ting, fordi de trenger så veldig noe å bruke hodet sitt på.

Trikset er å klare å styre hva hunden skal bruke all den oppmerksomheten på. Masse tankearbeid er nødvendig for dem, i Pelle sitt tilfelle er dette mye viktigere enn selve turen om han skal klare å slappe av etterpå.

Ballen er alltid med på tur, og han må alltid jobbe litt før jeg kaster den. Sitte, rulle, hoppe opp på noe, gå fot, -gjerne flere ting for hver ball. Jeg tror det er med på å gjøre at han ikke blir fiksert på ballen (har sett bordercollier som kun er fokusert på ball hele tiden, og vil gjerne hindre det).

En annen ting som kan være lurt å trene på helt i starten, er at det er ikke lov å løpe etter alt som beveger seg. Pelle synes det er kjempevanskelig å måtte sitte i ro mens ballen kastes eller pinnen plasker i vannet. Og så må han se på meg, før han får løpe. Det er vanskelig, det! Og det er med på å slite ham ut, så han kan sove når vi kommer hjem.

Nå har jeg skrevet en lengre avhandling om Pelle, her. Tilbake til det du spurte om: Min erfaring er, at etter en del innarbeiding av rutiner der hunden lærer bl.a. å slappe av, trenger man ikke bruke

3-4 timer på tur hver dag.

Om jeg bruker tiden ute aktivt, med søkeleker, blanding av lette og utfordrende oppgaver, og kontakt med andre hunder som supplement til snusing og fysisk bevegelse, klarer Pelle å slappe av hjemme likevel.

Om jeg derimot går på fem timers tur uten å gi Pelle oppgaver, blir han rastløs igjen en halvtime etter vi er kommet hjem...

Det er fantastisk med bordercollie om du er glad i å trene med hunden din. De har en konsentrasjon og oppmerksomhet som gjør at du kan lære dem nesten hva som helst.

Skrevet

Jeg har hatt Border collie. Om du skal skaffe deg den typen hund burde du ha godt med fritid, steder der hunden kan løpe fritt og du burde gå flere turer hver dag. Helst 1 time pr tur.

Border collier er jo gjeterhunder, så de har et sterkt behov for å "gjete på noe" Så derfor tok jeg ofte med min hund ut på et jorde og sparket fotball med den. Den kunne holde på i timeshvis! :) Nydelig hunder altså.

Men som sagt: Mye fridtid, stort uteområde og mange turer trengs

• 2 uker senere...
Gjest Gjest rangi
Skrevet

Vi har flere BCer, og jeg vil absolutt ikke anbefale denne rasen hvis den ikke skal brukes enten til gjeting, lydighet, agility eller andre "aktiviteter". Hundene er veldig intelligente, og min erfaring er at hvis de ikke blir tilstrekkelig stimulert både i hode og kropp, så utvikler de veldig raskt en destruktiv adferd. De er iallfall ikke en sofahund, som kan trives med å tusle en tur en times tid hver dag. Selvfølgelig er det store individuelle forskjeller, og det fins helt sikkert BCer som krever mindre aktivitet enn andre. Personlig villle jeg aldri ha valgt meg BC hvis jeg skulle hatt en turkamerat og ingenting annet.

Skrevet

Hei hei.

Vi har verdens herligste Bc. Vi overtok han som 3-åring, da de forrige eierne ikke hadde nok tid til han etter at de fikk barn. Det skal sies at tidligere eiere har erfaring med BC fra før, men fra det jeg har hørt har han vært like snill fra han var valp. Han lærer utrolig fort, og glemmer ikke gamle kunster. Han krever sitt, og noen dager er det mer enn andre. Han blir IKKE sliten og kan til tider være litt "masete" når det er mer enn 3 timer siden forrige tur. Vi jobber begge to, der en jobber turnus, så han er en del alene, men ikke alt for mye. Han har aldri ødelagt noe hjemme. Vi er ute med han 4-5 ganger om dagen, der en av turene enten er joggetur på 1 time eller mer, eller lengre tur på 1-2 timer. Vi har også tilgang på stor gresslette, der vi spiller fotball med han, litt hver dag. Han har aldri blitt brukt til gjeting, heller ikke aguility. Han kan noen triks, det er det vi bruker som hjernetrim. Og litt søkning av og til. Har aldri hatt noen problemer med at han gjeter barn, sykler etc. Min erfaring med BC er rett og slett bare positiv. Han er verdens beste vofs; kosete, aktiv og ekstremt glad i mennesker, både voksne og barn.

Jeg er enig i det andre sier her om at det er viktig å vite hva man begir seg ut på, men det virker som om dere har tenkt mye på det, at dere har nok tid og masse kjærlighet å gi. BC kan være krevende, og det anbefales jo ikke som en "førstegangs-hund". Jeg tror det viktigste er å gi valpen, og den voksne hund masse kos og kjærlighet, å være konsekvent og vise hvem som bestemmer. Lek, turer og hjernetrim er også ekstremt viktig selvfølgelig.

1 godt råd: ALDRI kast en pinne til han, da vil han lete etter pinner til EVIG tid. Lek heller med fotball, Kong eller lignende.

LYKKE TIL med valg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...