Gå til innhold

Hvilke yrker burde det vært obligatorisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av posetråden så lurer jeg på hvilke yrker burde det være obligatorisk å ha fått litt erfaring fra og hvorfor?

Jeg mener alle foreldre burde hatt noen uker i skolen som lærer. Dette fordi de da kunne fått oppleve forutsetningene en lærer har slik at deres egne forventninger til skolen hadde blitt mer realistiske - som f eks at det ikke skal være lærerens jobb å lære ungene deres normal folkeskikk.

Butikkpersonale. Men det er kanskje en sammenheng i at forsldre som ikke lærer ungene sine folkeskikk innehar noe av det selv?

Trafikkbetjent (offentlig). Det er som regel en god grunn til at man får en bot men vi skjønner det ikke fordi vi er så egoistiske at vi mener alt skal tilrettelegges hver og en av oss.

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Det hadde vært greit at folk hadde prøvd ut butikkyrket, ja.

Og kanskje renholdningsyrket også?

Skrevet
Fange eller psykiatrisk pasient.

Helt bortsett fra at disse ikke er yrker, er jeg enig :)

Ellers burde vel alle ha prøvd å være hjelpepleier på en sykehjem, politi og superstjerne (må jo kose oss litt og...OM det er noe kos da... hehe)

Skrevet

Mener alle bør i en periode:

Jobbe med ett eller annet innen eldreomsorgen.

jobbe med barn som uforskyldt er født til sult og sykdom.

Jobbe med barn som har vært utsatt for overgrep.

jobbe med rehabilitering av mishandlede dyr

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Inspirert av posetråden så lurer jeg på hvilke yrker burde det være obligatorisk å ha fått litt erfaring fra og hvorfor?

Ingen. Fordi det ville være å tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil. Dessuten vil det føre til at mange vil hyle opp om at nettopp deres yrke burde stå på listen fordi de ikke går med på at andres yrke er mer viktig enn deres eget. Det ville også ha oppstått masse konflikter og krangler om hvem som utførerer arbeid av størst verdi for samfunnet.

Skrevet

Bortsett fra at jeg tror det ville vært vanskelig å gjennomføre (feks ville barna få kastet bort år med skolegang pga ukvalifiserte "lærere"), er det en god ide å prøve ut ulike jobber :) Jeg har jobbet med litt forskjellig i studietida, og har lært at alt arbeid krever noe av kunnskap og innsats, og at min egen innstilling til jobben er viktig. Samtidig er det yrker jeg helt bevisst har unngått pga personligheten min; f eks endel serviceyrker. Det hadde vært et mareritt for meg å jobbe i en travel butikk, og jeg er veldig glad jeg ikke blir tvunget til det med mindre jeg blir gående arbeidsledig.

Jeg skjønner at hensikten med et slikt opplegg er å få folk til å behandle ansatte i utsatte yrkesgrupper med mer respekt, samtidig vet jeg med meg selv at det kan slå litt begge veier. Jeg har jobbet i flere "lavstatusyrker", og har respekt for jobben som gjøres, men jeg har også mang en gang forbannet interne hierarkier o.l som etter min mening bidrar like mye til at grupper føler seg nedvurdert, som det at "utenforstående" ikke har nok respekt for dem. F eks ble jeg, som er et nokså oppegående menneske med utdanning og ikke minst generell interesse for andre og jobben, av andre ansatte på et par ulike arbeidsplasser behandlet som luft eller som om jeg var dum fordi jeg var ufaglært. Jeg kan ikke si at folk jeg møtte utenfor jobb oppførte seg like dårlig. Så på en måte har jeg kanskje fått bekreftet fler fordommer en jeg har avkreftet gjennom disse jobbene :ler:

Skrevet (endret)
Hore og hallik for hhv. kvinner og menn.

Fordi???

Endret av Dalila
Gjest antigartner
Skrevet

Er ikke så sikker på at det hadde vært så dumt å prøve ut noe som en ikke nødvendigvis er så motivert for. Nettopp det å lære at alt ikke kan være like gøy hele tiden hører jo med som en del av livet...

Jeg foreslår følgende yrker:

-søppelplukker

-sentralbordbetjent hos Lånekassa (eller en annen utskjelt instans)

-renholder

Skrevet
Ingen. Fordi det ville være å tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil. Dessuten vil det føre til at mange vil hyle opp om at nettopp deres yrke burde stå på listen fordi de ikke går med på at andres yrke er mer viktig enn deres eget. Det ville også ha oppstått masse konflikter og krangler om hvem som utførerer arbeid av størst verdi for samfunnet.

Nå har det seg heldigvis slik da at tankeekpriment og diskusjoner på KG ikke er retningsgivende for hva som blir obligatorisk i samfunnet og ikke.. :sarkasme:

Skrevet
Mener alle bør i en periode:

Jobbe med ett eller annet innen eldreomsorgen.

jobbe med barn som uforskyldt er født til sult og sykdom.

Jobbe med barn som har vært utsatt for overgrep.

jobbe med rehabilitering av mishandlede dyr

Og jeg mener det blir helt feil, å sette inn noen som ikke kan yrke når vi snakker om barn som har blitt utsatt for overgrep. Tenk deg den påkjenningen det ville vært for de barna, å ha ulike mennesker å forholde seg til, bare fordi du mener at mennesker bør prøve å jobbe med de. Enkelte yrker bør man være kvalifisert til, og det er et av de.

Ellers er jeg enig i resten.

Og andre yrker er:

Lærer

vaskedame

kassadame

postbud

søppelplukker

medarbeider på sfo

Barnehagemedarbeider

Og bare sammen emd kvalifiserte personer også, for det kan ikke gå ut over noen at folk skal få lov til å prøve seg.

Skrevet

Er selvfølgelig enig med deg, vil ikke utsette barna for dette, samtidig som alle burde vite hva dette kan gjøre med en person. Og de som trenger denne kunnskapen aller mest er de som absolutt ikke bør få den.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Alle burde tvinges til å være konge eller dronning fordi det er en utskjelt og strevsom jobb. Alle burde prøve å være advokat fordi det er tøft og arbeidsomt. Alle burde absolutt forsøke seg som konsernsjefer, fordi de blir utskjelt og må gå når selskapet gjør det dårlig. Alle burde absolutt dra nytte av å jobbe som politikere en periode, så kan de se hvor tøfte det er å prioritere og utvikle i samarbeid med motstridende interesser.

På den måten kan alle de som klager og syter hver dag faktisk få se hvor tøft det er å "bare sitte på kontor foran PC" og "å bare pynte seg og klippe snorer".

En del mennesker burde absolutt gjøre noe med holdningene sine til slike yrker, der se syter om at de er for høyt lønnet og ikke gjør et skikkelig stykke arbeid, slik som f.eks. grøftegraverne.

Skrevet

Jeg mener ikke at noen yrker burde være obligatorisk å prøve!

For havner du da et sted du virkelig ikke trives vil jeg tro det gir større skade enn det er positivt!

Slik som å reise til ett u-land for å hjelpe sultne barn tror jeg at jeg hadde hatt problemer med når jeg hadde da igjen kommet hjem! Fordi jeg ikke hadde taklet å sett det så nært!

Men jeg mener at folk som skjeller ut andre uten grunn, f.eks da en barnehage ansatt eller en butikk ansatt skulle prøvd det ut! Så man kanskje har litt forståelse for yrket!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det burde være obligatorisk å være det motsatte kjønnet en periode, fysisk og mentalt :ler:

Skrevet

Enig i denne. :Nikke:

Dessuten tror jeg at obligatoriske yrker fort kunne fått (enda større) stempel som drittyrker alle kan klare helt uten kompetanse, noe som vil være et dårlig kort i lønnsforhandlinger.

Skrevet
Nå har det seg heldigvis slik da at tankeekpriment og diskusjoner på KG ikke er retningsgivende for hva som blir obligatorisk i samfunnet og ikke.. :sarkasme:

Har Julie sagt det? Neppe. Men hun, som meg, mener at ingen yrker burde være obligatoriske. Er ikke det en gra nok mening for deg?

Skrevet
Slik som å reise til ett u-land for å hjelpe sultne barn tror jeg at jeg hadde hatt problemer med når jeg hadde da igjen kommet hjem! Fordi jeg ikke hadde taklet å sett det så nært!

Det er nettopp derfor jeg mener det burde vært obligatorisk, det er vanskeligere å overse og man blir tvunget til å forholde seg til at handlingene våre får konsekvenser.

Skrevet

Ingen :sjenert:

Men det hadde vært bra for en del personer og oppleve litt av hvert..men synst egentlig ikke det burde vært noen obligatoriske yrker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...