Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen i huset har en del penger etter konfirmasjonen. Vi tenkte å bruke 15 000 av dem til å fylle opp BSU kvoten for i år.

Han har en liten jobb ved siden av skolen, hvor han tjener i underkant av 10000, dermed betaler han selvsagt ikke skatt.

Er det sånn da, at han "msiter " skattefordelen.... dvs at han ikke "får" 20% igjen på skatten...... Logikken min sier at han kan jo ikke få tilbake penger han ikke har betalt..... :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Apple- i.i
Skrevet

Du har rett, du får ikke tilbake penger du ikke har betalt inn. Generellt lønner det seg ikke å sette pengene i BSU hvis man ikke tjener over en viss sum (hvor man faktisk kan få trukket fra 3000, som såvidt jeg husker er maks det man kan få trukket fra). Jeg ville vurdert det, allikevel, renten er oftest markedets beste.

Et annet alternativ er fond. I og med at dere tenker på BSU, er det jo langsiktig, og da er gjerne fond lønnsomt (så lenge man ikke selge hvis markedet går ned). Dette hadde helt klart vært mitt valg hvis pengene skal stå i fem år eller mer. Så kan dere jo evt. se hvordan markedet er når han er i arbeid og flytte pengene over i BSU hvis det er lønnsomt.

Skrevet

Mulig jeg tar helt feil nå, men må man ikke være 18 før man oppretter BSU? Dersom han nylig er konfirmert vil det derfor ikke være et reelt alternativ før om et par år.

Gjest Gjest_Apple-_*
Skrevet
Mulig jeg tar helt feil nå, men må man ikke være 18 før man oppretter BSU? Dersom han nylig er konfirmert vil det derfor ikke være et reelt alternativ før om et par år.

Det er jeg ikke sikker på, men det høres jo logisk ut. Dette får vel TS vite i banken hvis hun prøver å opprette BSU for sønnen.

Skrevet

Det er ikke noe problem at en 15 åring oppretter BSU-konto, det er ikke noe aldersgrense. Men pga. skattelettet som han da går glipp av vil det jo være svært lite fornuftig

Gjest Helen Parr
Skrevet

BSU er en utrolig gunstig ordning for de som får utnyttet den fullt ut. Ordningen går ut på at man får direkte skattefradrag med kr. 3 000 i året hvis man sparer maksbeløpet på kr. 15 000 pr. år. Det betyr at du må ha svært mye høyere rente for at det skal lønne seg å sette pengene inn på konto selv om du ikke får benyttet skattefradraget. Det vil jeg ikke gjort. Siden det er maksbeløp på innskudd (115 000?) kan du da risikere å miste flere års skattefradrag hvis du sparer på tidspunkt hvor du ikke får nyttegjort fradraget.

Alternativt kan pengene settes inn på en høyrentekonto eller i fond, for så å overføre 15 000 årlig til en BSU-konto så snart sønnen din overstiger frikortbeløpet i inntekt. Pass bare på at skatten utgjør mer enn 3 000, ellers får man heller ikke nyttegjort seg skattefradraget fullt ut, eventuelt sett inn et lavere beløp.

Skrevet

Jepp, som Helen Parr sier er det egentlig ingen vist i å spare i BSU før man tjener så mye at man betaler minst 3000 kr i skatt.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Enig med Helen Parr, men jeg tror maks innskudd er 100 000, med mindre det ble økt ved siste statsbudsjett da?

Skrevet
Enig med Helen Parr, men jeg tror maks innskudd er 100 000, med mindre det ble økt ved siste statsbudsjett da?

Maks innskudd totalt sett er 100 000, men rentene teller ikke med.

Skrevet

Dersom man får skattelette på 3000, vil det da si at man får tilbakebetalt 3000 på skatten når selvsangivelsen er sjekket? Altså at man får det i juni sammen med resten av skattepengene man evt. har betalt for mye av? :klø:

Skrevet

:jepp:

Dersom man får skattelette på 3000, vil det da si at man får tilbakebetalt 3000 på skatten når selvsangivelsen er sjekket? Altså at man får det i juni sammen med resten av skattepengene man evt. har betalt for mye av? :klø:

:jepp:

Gjest Forrige Gjest
Skrevet

Så hvis man får tilbake 1000kr på skatten + 3000kr oppspart BSU skattelette, så får man 4000kr i juni? Nice!

Skrevet
Så hvis man får tilbake 1000kr på skatten + 3000kr oppspart BSU skattelette, så får man 4000kr i juni? Nice!

Nei, det er nok ikke sånn det funker. Skattelette på bakgrunn av BSU-sparing tas med på selvangivelsen. Om du får 1000 kroner igjen på skatten og har 3000 i skattelette på grunn av BSU, betyr det at du faktisk hadde blitt skyldig 2000 hadde det ikke vært for BSU-en.

Skrevet

Det kommer jo an på hvordan man ser det, det, Nala. Hvis jeg får 1000,- tilbake uten å ha spart i BSU, vil jeg får 4000,- hvis jeg sparer i BSU. Så hvis det ikke skjer andre endringer i lønn, skattetrekk, formue osv, vil du plutselig få 3000,- mer tilbake når du begynner å spare i BSU i stedet for på vanlig sparekonto.

For min del pleier skatteoppgjøret å gå omtrent akkurat i null. Hadde jeg ikke spart i BSU, hadde jeg fått 3000,- i restskatt. Perfekt utregnet trekkprosent, altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...