Gå til innhold

La 8- åring være alene hjemme.

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Festen foregår 2 kvartaler unna. Fra 10-11 tiden på kvelden til 4 tiden på morran. Hva synes du om det? Er det skikkelig ille? Eller litt ille? Eller helt ok?

Edit: Festen er altså 4 stykker som sitter og drikker til utpå morran.

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skikkelig ille! Ikke noe jeg ville gjort mot noen av mine barn da de var åtte år. Og iallefall ikke latt barnet være alene så lenge!

Skrevet

Jeg synes det er ganske ille.

Har selv en åtteåring i huset, og har ingen kvaler med å la barnet være alene på dagtid/tidlig kveld. Men å gå fra barnet hele natten, være på fest og muligens komme hjem i beruset tilstand- det ville jeg ikke under noen omstendighet gjort.

At jeg ikke skriver at det er "veldig ille", beror på at jeg ikke kjenner de konkrete omstendighetene, kanskje det er grunner til at barnet ikke finner dette så skremmende som det høres ut. Men i utgangspunktet er jeg svært skeptisk til det du beskriver...

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det er et par jeg kjenner som bruker å gjøre det. 8- åringen er en veldig trygg unge som kan hende ikke har noe særlig imot det, jeg vet ikke. Det hender at både 8- åringen og søskenet som er noen år yngre er alene når foreldrene er på fest. Jeg tror ikke dette skjer ofte, men jeg vet om 2 ganger i alle fall.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg synes det er ille. Og hovedsaklig fordi det er om natten og omsorgspersonen drikker.

Om dagen er det ok å la en trygg åtte-åring være en liten stund alene, synes jeg.

Skrevet
Det er et par jeg kjenner som bruker å gjøre det. 8- åringen er en veldig trygg unge som kan hende ikke har noe særlig imot det, jeg vet ikke. Det hender at både 8- åringen og søskenet som er noen år yngre er alene når foreldrene er på fest. Jeg tror ikke dette skjer ofte, men jeg vet om 2 ganger i alle fall.

Fremdeles skeptisk... men igjen, det er litt vanskelig å si når man ikke vet akkurat hvordan omstendighetene er. Jeg traff en gang en ung mor i studentby, som av og til var på fest og lot sjuåringen sin være alene. Holdt på å dette av stolen, så sjokkert ble jeg- men så viste det seg at sjuåringen hadde en stående avtale med paret som bodde rett over gangen om at h*n kunne komme inn til dem når som helst, og at de alltid var innom og sjekket hvordan det gikk.

Så det kan finnes "formildende omstendigheter". Men i utgangspunktet synes jeg det er uansvarlig, og jeg kan ikke fatte at noen klarer å kose seg på fest når man vet at ungene ligger alene hjemme, kanskje våkner og blir redde, etc etc.

Skrevet

Skikkelig ille! Alt mulig rart kan jo skje. Innbrudd, barnet kan skade seg osv..

Skrevet

Jeg synes det høres skikkelig ille ut, og jeg ser ikke på meg selv som så veldig hysterisk (ikke har jeg barn heller). En av grunnene til at jeg reagerer er at jeg kjenner til en familie hvor foreldrene gjerne lot ungen sin være alene på kveldstid (gjerne fra før h*n hadde lagt seg) for å gå ut og drikke, og den ungen kunne ikke sies å være særlig trygg eller happy med foreldrenes valg :(

Det er ikke alltid barn signaliserer hva de egentlig føler heller, og det er dessuten stor forskjell på å sove og ikke engang vite at foreldrene er ute av huset, og å våkne og oppdage at man er alene. jeg synes man bør ha barnevakt om man skal ut på fest, hvis ikke man får tak i det bør man heller ta noen glass hjemme og invitere folk selv.

Skrevet

Jeg synes det er skikkelig ille! Og selv om barnet skulla ha en nabo rett over gangen eller besteforeldre i etasjen over er det for meg fortsatt skikkelig ille!

Skrevet

Det kommer selvfølgelig helt an på ungen.Det viktige er at ungen har en måte å kontakte foreldrene på og at de da er tilgjengelige om ungen skulle ringe.

Er det en trygg unge som liker å være hjemme alene er de tingen grunn til å krisemaksimere. Særlig når foreldrene er så nærme som 2 kvartaler. Det kan derimot være lurt å ikke bli helt dritings så man risikerer å skremme ungen med fylleoppførsel når man kommer hjem.

Skrevet
Jeg synes det er skikkelig ille! Og selv om barnet skulla ha en nabo rett over gangen eller besteforeldre i etasjen over er det for meg fortsatt skikkelig ille!

Hvorfor er det så ille om besteforeldrene skulle være i etasjen over? Må de være i samme boenhet for at det skal være greit?

Skrevet

Jeg synes ikke DET er ille. Da jeg var liten bodde bestefaren min i samme hus som oss, og barnevakt besto ofte i at han var hjemme mens foreldrene mine gjorde andre ting. Om han var barnevakt om kvelden/natta kom han innom noen ganger i løpet av natta og så til oss, og vi visste at det bare var å tasse inn til ham om vi våknet (mens vi var våkne var han sammen med oss). En åtteåring klarer vel stort sett å forholde seg til det. Men å la barnet være alene i huset på nattestid i flere timer uten en slik ordning eller annen barnevakt, synes jeg er ille.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Fremdeles skeptisk... men igjen, det er litt vanskelig å si når man ikke vet akkurat hvordan omstendighetene er. Jeg traff en gang en ung mor i studentby, som av og til var på fest og lot sjuåringen sin være alene. Holdt på å dette av stolen, så sjokkert ble jeg- men så viste det seg at sjuåringen hadde en stående avtale med paret som bodde rett over gangen om at h*n kunne komme inn til dem når som helst, og at de alltid var innom og sjekket hvordan det gikk.

Så det kan finnes "formildende omstendigheter". Men i utgangspunktet synes jeg det er uansvarlig, og jeg kan ikke fatte at noen klarer å kose seg på fest når man vet at ungene ligger alene hjemme, kanskje våkner og blir redde, etc etc.

Nja, de har ikke noen som bor ved siden av som de har en avtale med. De har nok en avtale om barnet våkner så skal/kan h*n ringe de. Om h*n ringer så tar det jo bare noen få min utter å komme seg hjem da.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg/vi har ofte vært ute på byen mens barna har sovet aleine i leiligheten. Vi bodde da i samme hus som mine foreldre og de var barnevakt, men de satt altså nede og ikke oppe hos oss. Om barna våknet kunne de bare gå ned til besteforeldrene. Det synes jeg absolutt er forsvarlig... Det er så lytt her at om f. eks. brannalarmen går så ville mine foreldre høre det. Også om et av barna skulkle gråte fælt, eller vandre omkring (de ville høre bena som gikk på gulvet).

Skrevet
Hvorfor er det så ille om besteforeldrene skulle være i etasjen over? Må de være i samme boenhet for at det skal være greit?

Ja, jeg synes faktisk at små barn ( en åtteåring er fortsatt bare åtte år..) skal ha voksne tilgjengelig i boenheten om natten. Selv bor vi i generasjonsbolig med besteforelde en trapp opp, og det har vært kjekt med tilsyn av ungene mange ganger. Men det er på dagtid. Om jeg f.eks har jobbet natt har ungene sovet oppe i samme leilighet som besteforeldrene. Ganske enkelt fordi om det skulle bli behov for voksne så skal de være nære og tilgjengelige.

Skrevet

Skepsis. Dersom det skulle begynne å brenne viser det seg at barn reagerer med å gjemme seg - ikke evakuere. Det er ikke uvanlig å brannmenn finner restene av barn i klesskapet eller på loftet. En 8-åring er ikke stor nok til å ta ansvaret for evakueringen selv.

Søsteren til en kamerat av meg hadde tre barn - ei jente på 9, et barn på 1 og en midt imellom. Ungene var hjemme alene, og det begynte å brenne, mens de elste ungene fortsatt var våkne. Istedet for å evakuere seg selv og søsknene sine begynte 9 åringen å slå det mellomste barnet - hun ble redd og sint. Naboer klarte til slutt å redde ut de to eldste, emn det minste barnet døde... Jeg tenker alltid på denne situasjonen når jeg hører om foreldre som lar ungene sine være hjemme alene...

Gjest Frysepulver
Skrevet

Det hadde jeg ikke gjort, nei...

Min søster er ni og jeg bor i nabohuset. På tirsdag var moren og den andre søsteren min ute og handlet på kvelden (shopping) og faren min var på møte. Ni-åringen og jeg hadde hobbykveld, men hun ble hos meg til over leggetid, for hun vil ikke legge seg alene i huset. Dermed ventet vi til moren vår kom hjem.

Dette med brann er jo også et aspekt, dessuten er det noe med å komme hjem dritings da...

Jeg synes godt barn kan se foreldre kose seg med et glass vin/øl, men en full mor og far trenger de ikke oppleve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...