Gjest Psyko? Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 I går ble jeg så sinna at jeg tok en kjøkkenstol og kylte inn i døra sånn at det ble et stort hull der,i tillegg knuste jeg et helt service og helte en flaske med olivenolje ut i sofaen i rent raseri. Jeg orker ikke mitt eget temperament og lurer på om jeg er helt normal... Jeg har lyst til å gråte over meg selv.Jeg føler meg som verdens verste menneske.Jeg vil ikke være sånn. :gråte:
Gjest ts Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Hva slags hjelp da? Jeg vet ikke om jeg orker psykoterapi eller tilsvarende. Finnes det ikke teknikker for å roe seg som man kan lære seg selv?
Gjest lissi32 Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Kanskje det finnes gruppeterapi av noe slag? Kanskje du kan få hjelp til å gjøre noe med det som ligger under? Selve årsaken til at du bli så sint? Hva med å meditere litt? Tenke positivt? Kvitte deg med mennesker som evt gjør deg sint. Hvorfor ble du såå sint?
Gjest ts Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Fordi jeg blir mast på hele tiden.Til slutt klikker det bare.
Gjest lissi32 Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Fordi jeg blir mast på hele tiden.Til slutt klikker det bare. Det er du som setter grenser. Da får du ta det opp med de som maser på deg?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Man kan vel klare å lære seg noen teknikker selv. Jeg har feks. bipolar lidelse og lærer meg å kjenne igjen periodene og da være veldig bevisst på at jeg skal ikke fly i taket og ikke gå ned i kjelleren.. Det er vanskelig og det er ikke alltid jeg klarer det. Noe av det samme kan du vel prøve med sinnet ditt, nå kjenner jeg at det kommer feks...jeg går ut av rommet og roer meg ned..osv..
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Hva slags hjelp da? Jeg vet ikke om jeg orker psykoterapi eller tilsvarende. Finnes det ikke teknikker for å roe seg som man kan lære seg selv? Kognitiv terapi, det er ikke sånn tradisjonell psykoterapi men terapi som kan virke ganske kjappt og mange trenger ikke så mange timer. Man lærer hvordan man skal tenke, og rose seg ned, lærer å finne ut akkurat hva som triggrer en og hvorfor og hvordan man kan forandre dette. Om andre presser deg får du lære deg å sette grenser i forhold til dem. Gi dem beskjed om å ikke presse deg mer, og gjør de ikke det får du rett og slett gå. Det at andre presser deg gir deg IKKE på noen måte rett til å oppføre deg slik. Du kan sikkert lete etter en del selvhjelpsbøker også, vet det har kommet ut mange i forbindelse med kognitiv terapi. Du kan lete på navnet Wilhemse, det er mulig han kan ha noen bøker som passer for deg. Faktisk så er det ikke slik at man ikke har kontroll over seg selv. Du kan velge å feks låse deg inne på badet å ta en dusj til du har roet deg ned. Velge å gå en tur osv. Ja det høres lett ut, men om du forsøker og VIRKELIG forsøker vil du bli veldig overrasket over hvor stor kontroll du faktisk kan ha over deg selv og dine tanker.
Gjest ts Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Man kan vel klare å lære seg noen teknikker selv. Jeg har feks. bipolar lidelse og lærer meg å kjenne igjen periodene og da være veldig bevisst på at jeg skal ikke fly i taket og ikke gå ned i kjelleren.. Det er vanskelig og det er ikke alltid jeg klarer det. Noe av det samme kan du vel prøve med sinnet ditt, nå kjenner jeg at det kommer feks...jeg går ut av rommet og roer meg ned..osv.. Problemet er at jeg ikke klarer å roe meg før jeg har smadret noe.
usikker_ Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 ADHD?? virker litt sånn kansje.. testa for d??
Gjest ts Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 ADHD?? virker litt sånn kansje.. testa for d?? Nei,har ikke testet meg.
usikker_ Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Nei,har ikke testet meg. for er da finnes det medisiner... finnes foresten uannsett d da... legen kan avgjøre om du får det men da må du til psykolog oxo.. Endret 17. oktober 2007 av usikker_
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Problemet er at jeg ikke klarer å roe meg før jeg har smadret noe. Det er der det kommer inn at du må prøve å bli kjent med deg selv...Hva gjør jeg for å unngå det?...og om du forlater situasjonen og heller tar deg en joggetur, traver litt rundt i gangen e.l så vil du klare å roe deg uten å smadre noe etterhvert. Man må bare kjenne igjen signalene slik at man kan få stoppet det i tide. Det er selvfølgelig også viktig å si ifra til de rundt deg som presser deg at du ikke aksepterer det.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Problemet er at jeg ikke klarer å roe meg før jeg har smadret noe. Men det må du nesten lære deg. De teknikkene andre nevner her kan være verdt å prøve, men du må innstille deg på at det her skal du klare. Det er ikke umulig, jeg vet at jeg selv har fått mye mer kontroll over temperamentet mitt de siste årene selv om jeg sikkert aldri blir en sånn evig smilende og harmonisk person. Jeg har ikke brukt noen teknikker bevisst, men tror det er en kombinasjon av at jeg er i et forhold hvor vi faktisk kan prate om ting og be om unnskyldning framfor at man holder frustrasjon inni seg og får dem ut ved usakligheter, kjefting eller ved å knuse ting som det var mer aksept for i oppveksten min... Jeg tror det er viktig å lære seg å sette ord på hva man blir sint for. Om ingen vil høre på deg, skriv det ned. Når du setter ord på det er det også lettere å skjønne hva som skjer når du er midt oppe i en situasjon som kan gjøre deg sint, og lettere å finne andre løsninger.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 Problemet er at jeg ikke klarer å roe meg før jeg har smadret noe. Jo du gjør faktisk det. Det at du sier du ikke gjør det er bare i ditt eget hode. Dette er noe du kan få hjelp tl å lære deg i kognitiv terapi. Det er du som velger å smadre, og det er noe du er i stand til å kontrolere, andre oppfører seg ikke på denne måten, altså er det noe man kan kontrollere. Du er ikke syk, du er ikke gal, du har aller mest sannsynlig ingen diagnose, ikke ADHD eller noe. Du velger bare å nekte for at du faktisk er i kontroll. Ingen hormoner, ingen sykdommer etc tar fra deg det at du faktisk er i kontroll (med mindre man er manisk, psykotisk eller noe sånnt og det er du nok heller ikke) Som jeg sa, du vil etterhvert bli veldig overrakset over hvor stor kontroll man egentlig har. DU er i kontroll over deg selv, og når du etter hvert klarer å lære deg å godta dette, og se at du faktisk har kontroll vil du klare å styre deg. Det er faktisk veldig kjekkt nå det begynner å se at du kan gjøre nesten hva du vil, fordi det faktisk er du som har kontroll. Det er en ganske befriende følelse.
Gjest milkyway Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Det er bare normale menneskelige følelser. Flere folk bør la seg selv slippe ut sinnet sitt på den måten, enn å få det ut gjennom logisk pjatt. Det funker for en liten stund, men det er alltid noe som sitter igjen. Istedenfor å smadre noe inne, løper jeg ut og kjører knytteneven min i husveggen. Mye pga det som står i den tråden min på "samliv", så nå er hånda mi gul og blå og jævli, men gud som det hjelper å få ut på den måten framfor å drepe noen!
Frey Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 Google "sinnemestring". Da kommer det opp mye nyttig som man kan vurdere. Ellers kan det kanskje være en ide å investere i en punching bag?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 Det er bare normale menneskelige følelser. Flere folk bør la seg selv slippe ut sinnet sitt på den måten, enn å få det ut gjennom logisk pjatt. Det funker for en liten stund, men det er alltid noe som sitter igjen. Tja, altså, det kan være lurt å gå vekk fra situasjonen og f eks ta en joggetur, eller generelt begynne å trene (tipset om punchingbag er ikke dumt). Men det å få ut ting fysisk på denne måten funker litt for å kjøle ned temperamentet, ikke sant? Sånn at man ser tydeligere hva som er å overreagere (f eks bli så sint at man ødelegger ting), og hva man blir sint for. Når man får mer oversikt får man også mer kontroll og blir kanskje tryggere i en krangel/situasjon, så man ikke TRENGER å smadre dører, hender osv. Ellers har jeg forståelse for at man blir sintere enn saklig når man ikke blir hørt, om noen bestemmer eller overstyrer og ignorerer argumentene dine. Men det er fortsatt ingen god løsning å ødelegge ting. *har litt erfaring med dette*
Rainbow Brite Skrevet 18. oktober 2007 #19 Skrevet 18. oktober 2007 Kjære ts, det høres ut som du har det veldig vanskelig med deg selv nå Det er ikke noe underlig det du beskriver, men som mange sier, det finnes mer konstruktive måter å tolerere de spenningene du føler i kroppen din, når du føler et behov for å smadre ting. Om du smadrer ting, jobber, dusjer, mediterer eller noe helt annet er i bunn og grunn likegyldig. Om du valgte å meditere i steden for å smadre noe, ville du muligens ikke hatet deg selv så fælt etterpå, men det hadde fortsatt vært det samme poenget. noe du gjør for å håndtere noe som ikke er godt for deg. Du forteller at alle maser på deg, og at det blir for mye for deg. Det er der du trenger å gripe an problemet. Å leve innenfor sine egne grenser er en kunst, og det er en skikkelig kamp å få det til. Ikke rart at man havner litt utenfor innimellom. Det er jammen meg ikke enkelt! Gå til legen din du, og si at du vil ha henvisning til en psykolog, og om han kan anbefale en kognitiv terapeut. Enkelt sagt går det ut på å endre de måtene vi tenker om det som blir for vanskelig for oss. Vi får hjelp til å ta et skritt tilbake for å få et oversiktsbilde, og sammen lærer man å gå en ny og bedre vei. Rent akutt, er smadringen en dårlig form for selvregulering. Derfor er det gode råd som er kommet i denne tråden! Prøv om du kan finne noe som gir deg samme følelsen av spenningsutløsning, som den du får når du smadrer noe. Det er fint å ha en mer konstruktiv løsning for hendene dersom det braker løs. For en varig endring, for å slippe å få det så vondt at du føler denne spenningen i det hele tatt, trenger du å gå til problemets kjerne. Det kan være vanskelig å gjøre alene, og det er godt å ha noen å holde i hånden når man møter sine egne skyggesider. Og så får du det så mye bedre etterpå! Lykke til, du fortjener å ha det bedre enn du har det nå. Du er ikke gal, og det finnes et varmt og godt liv for deg. Å ville gjøre noe med det, som det virker som du vil, er det største skrittet! Du er alt på vei
Gjest milkyway Skrevet 18. oktober 2007 #20 Skrevet 18. oktober 2007 Tja, altså, det kan være lurt å gå vekk fra situasjonen og f eks ta en joggetur, eller generelt begynne å trene (tipset om punchingbag er ikke dumt). Men det å få ut ting fysisk på denne måten funker litt for å kjøle ned temperamentet, ikke sant? Sånn at man ser tydeligere hva som er å overreagere (f eks bli så sint at man ødelegger ting), og hva man blir sint for. Når man får mer oversikt får man også mer kontroll og blir kanskje tryggere i en krangel/situasjon, så man ikke TRENGER å smadre dører, hender osv. Ellers har jeg forståelse for at man blir sintere enn saklig når man ikke blir hørt, om noen bestemmer eller overstyrer og ignorerer argumentene dine. Men det er fortsatt ingen god løsning å ødelegge ting. *har litt erfaring med dette* Jo jeg ser poenget ditt, men i et bittelite hus hvor sinte vibber flyr frem og tilbake, er det ikke noe alternativ for meg iallfall å tenke rasjonelt. Jeg passet nå iallfall på å gå ut og slå utsiden av huset, framfor å knuse ting som var der inne. Angående punchingbag, vet ikke jeg om hjernen min hadde greid å fokusere på "ta på boksehanskene - gå rolig bort til sekken - slå løs" før helvete måtte ut Men nå vet jeg ikke om jeg og trådstarter tenker så likt heller. Jeg har iallfall aggresjonsproblemer på papiret, og har lett for å se svart og ikke ane hva jeg gjør før det er gjort. Jeg er bare glad jeg lar det gå utover ting framfor folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå