Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nå har jeg bærbar pc, men den er elendig..Så jeg har lyst på ny en eller annen gang i fremtiden. Noen skrøyter veldig av mac, blant annet foreldrene til de jeg passer på bruker beskrivelsen

helfrelst om mac-en.. Mens andre synst den er noe dritt!

Hvilken bør jeg velge, og hvorfor?

:)

Legge til at den jeg har lyst på av Mac koster 17.000 kr!!

Endret av estrella
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mac er aldeles ikke noen revolusjon som enkelte folk skal ha det til. Det er bare enda en maskin i en litt annerledes boks og med litt annen grensesnitt.

Den sliter med akkurat de samme dikkedariene teknisk som en hvilken som helst annen pc plages med; varmeproblemer, støvsugertendenser (datamaskiner jafser til seg støv, Mac er flinkest i klassen), tastaturdeler som knekker og brennere som ikke vil brenne uansett om du truer den med øks.

Programvaremessig er det akkurat likedan. At du ikke får virus på mac er gedigent bullshaite; det er bare det at det er litt forskjell på prosentmengden, og den størrelsesforskjellen kan synes enorm. Noen tar den dit at det da er et ikke-eksisterende problem.

(Statistikk er en fin ting noen ganger, kan vendes og vries i alle retninger.)

Program-errors og tøv finner du i alle leirer. De som fremdeles gidder påstå at det ene er enklere å bruke enn det andre bør ta seg en spade og grave seg ned før stormen.

Så hva er poenget? Det virker som at de som kjøper en Mac gjør det fordi de er ute etter en revolusjon; og det er jo akkurat det samme som pågikk da Microsoft fyrte igang Windows med grafisk grensesnitt på 80-tallet; det var AKKURAT samme ordene og lovprising.

Så, ja, hva så?

Kjøp en PC fra en ok fabrikant som lar deg bruke hva du vil av produkter og ettermarkedsdeler. Jeg er veldig glad i Asus, det er høykvalitets komponenter og gode kretskort. HP/Compaq er ikke så ille, det heller. Packard Bell har våknet opp og endelig sett verden, og fattet at man ikke tjener penger på å snekkre sammen dritt. Fujitsu Siemens er møkk. Medion er dobbelt møkk. Advent er så møkk at det lukter saueperler lang veg. Mac er.. pent innpakket møkk.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke ha mac, rett og slett fordi jeg synes den er oppskrytt i forhold til prisen.

Dessuten høres det ut som om mac er veldig fokusert på bilde og filmredigering noe jeg vanligvis ikke driver med (og hvis jeg gjør det så har jeg en stasjonær pc som funker helt fint til det).

Når noen prøver å overbevise meg om at mac er bra så bruker de ofte ting som "det bare funker", "lite feil med en mac" og "man trenger ikke være teknisk geni for å bruke en mac". Samtidig kjenner jeg til at mange som er helfrelst på mac som har hatt store problemer med å bruke en del programmer (som de har vært nødt til å bruke i forbindelse med utdanning) som ikke funker fordi de ikke er spesialtilpasset mac.

Edit:

Wild Thing: må få lov til å forsvare Fujitsu Simensen min også jeg da, for den er faktisk veldig god til sitt formål, og man finner ingen billigere ;) Men jeg har jo en selvbygd stasjonær ved siden av da, så jeg forventer ikke altfor mye av min bærbare.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Jeg har toshiba nå. Den suger verre enn alt annet, så noe nytt må jeg ha en eller gang om ikke så alt for lenge..

Så hvis dere vil, dere som kan litt data, kan dere bare si hva jeg bør kjøpe :jepp:

Jeg bruker den ikke så alt for masse til skole, men litt.

Laster ned musikk(lovlig vis:P betaler)

Surfer på nettet..

Så det trenger ikke være en megavansert ting, spiller ikke spill eller noe heller.. Men den jeg har nå klarer nesten ikke å ta seg på før den klikker totalt. Er dritdårlig pc :kjefte:

Har lyst på en som er litt liten og god, som ikke blir så tung og dra på :jepp:

Skrevet

Programvareutvalget er litt bedre til Windows. Du ender ofte opp med å måtte lete etter programmer som er kompatible med Mac.

På min mac har jeg kun jobbrelaterte programvarer, og den funker for meg kun til jobbrelaterte oppgaver.

Bruker vanlig pc til alt annet.

Skrevet

Og jeg har det stikk motsatt av caso. Jeg bruker windows på jobb og mac hjemme, og av de to er det nok mac jeg foretrekker - i allfall nå for tiden. Grunnen er rett og slett den at det går mye kjappere å starte opp programmer og jeg liker brukergrensesnittet bedre. Synes den docken der man "oppbevarer" de programmene man bruker til daglig er veldig grei. Det er heller ikke noe minus at den er mindre utsatt for virus (ennå), men virus hadde jeg heller ikke på min gamle windowsPC så det har vel like mye med hvor man ferdes hen på nettet.

Men at mac skal være så mye enklere å "forstå" har jeg aldri skjønt. Ser ikke helt de store forskjellene, skal jeg være ærlig, men jeg har nok taklet Windows noe bedre enn mac, rett og slett fordi det er det jeg har brukt mesteparten av livet.

På den annen side har jeg ikke noen problemer med å få tak i programmer som gjør at min mac "snakker" uproblematisk med windowsbaserte systemer. Selv om det finnes mer programvare til windows så er det begrenset hvor mye man trenger til hjemmebruk. Det som er tilgjengelig for mac er bra nok for de fleste vanlige brukere, tør jeg påstå. Det største problemet jeg har hatt i så måte har faktisk vært å finne en msn klient som virker slik jeg vil :ler: .

Tror dermed det blir hipp som happ hva du velger, - begge systemer har sine fordeler og ulemper, men personlig liker jeg mac'en best pga. hastigheten.

Skrevet

Jeg bruker også begge deler og de har hver sine fordeler og ulemper.

Mac koster som regel litt mer enn en Pc med Windows. Du betaler nok litt for design o.l. Men skal du jobbe mye med grafisk, bilder osv. så har Mac noen fordeler.

Du får mer for pengene når du kjøper en PC med Windows. Det er dessuten bedre utvalg når det gjelder programvare. Om du allerede har en Office-pakke eller andre programmer, så kan du ikke uten videre installere disse på en Mac. Ellers er det en ulempe at det ikke alltid er like lett å få hjelp til å løse problemer med Mac og operativsystemet. Det er mange som er "eksperter" på Windows og kan hjelper deg ut av en knipe, men du må nok lete lengre for å finne Mac-eksperter.

Av fordeler kan man jo alltids nevne at det (inntil videre) skal godt gjøres å få virus på en Mac.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Forrige gang jeg kjøpte ny pc (stasjonær) for tre år siden hadde jeg veeeeldig lyst på mac. Først og fremst pga designen. Tvilte meg frem til en helt ålreit HP, mest pga argumentet om at det var lettere å få tak i programvare til pc.

Min bruk er av det enkle slaget, omtrent som din.

Nå skal jeg fornye meg med en laptop, og hjertet banker igjen for mac. Litt sånn som når jeg har lyst på noen dødslekre høyhelte støvletter, selv om det er mer fornuftig med noe mer traust.

DENNE gangen får ikke ti ville hester til å ikke unne meg en mac. En kompis har mac og jeg er SÅ misunnelig. Ja jeg innrømmer glatt at jeg fryder meg over flott design, OG den er morsom å bruke!

Skrevet
Forrige gang jeg kjøpte ny pc (stasjonær) for tre år siden hadde jeg veeeeldig lyst på mac. Først og fremst pga designen. Tvilte meg frem til en helt ålreit HP, mest pga argumentet om at det var lettere å få tak i programvare til pc.

Min bruk er av det enkle slaget, omtrent som din.

Nå skal jeg fornye meg med en laptop, og hjertet banker igjen for mac. Litt sånn som når jeg har lyst på noen dødslekre høyhelte støvletter, selv om det er mer fornuftig med noe mer traust.

DENNE gangen får ikke ti ville hester til å ikke unne meg en mac. En kompis har mac og jeg er SÅ misunnelig. Ja jeg innrømmer glatt at jeg fryder meg over flott design, OG den er morsom å bruke!

Det var som du så hva jeg tenkte :sjenert:

Og jeg elsker å ta bilder og slike ting, så jeg kan bruke det som unnskyldning.. :ler:

Men så var det bare å få råd, det er ikke like lett :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...