Gå til innhold

Krisehjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Saken er som følger: junior skal ha med seg en langpannekake til salg på et idrettsarrangemet. Altså en STOR en, både i cm2 og tykkelse.

Så har undervarmen på ovnen gått (antagelig). Rekker ikke reparere noe før kaken skal være ferdig.

Spørsmålet er altså: hvordan steker jeg en tykk, stor langpannekake med kun overvarme/varmluft, slik at den blir stekt helt igjennom og ikke blir knallhard på toppen?

Noen som tør prøve seg på en teori? Blir glad for alle innspill, siden det aldri er spesielt gøy å være "mammaen med de vonde kakene"... :sjenert:

Endret av Nigo-san
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du koble ut overvarmen? Det er ikke optimalt, men i så fall kan du bruke bare varmluft. (Vi hadde komfyr med kun varmluft hjemme på det "glade 80-tallet" og vi spiste kaker da også så vidt jeg husker :ler: ).

Skrevet

Hvis du bor i næheten kan du jo alltids få steike den hos meg....:)

Skrevet

Jeg ville nok banket på hos en nabo og spurt om jeg kunne steke kaka der :) Men så er jeg ingen ekspert på stekeovner...

Skrevet
Kan du koble ut overvarmen? Det er ikke optimalt, men i så fall kan du bruke bare varmluft. (Vi hadde komfyr med kun varmluft hjemme på det "glade 80-tallet" og vi spiste kaker da også så vidt jeg husker :ler: ).

*kremter*

Ja, si det. Kanskje den kan kobles ut- jeg er en teknisk imbesil, men får forsøke å finne det ut. Hvis man beregner godt med tid, burde det jo være mulig å steke den bare på varmlufta. Da blir det i det minste jenvt fordelt med varme, og ikke som den siste kaken jeg lagde (deigete på bunnen og brent oppå etter dobbelt steketid- det var da jeg skjønte at noe "muligens" var galt med ovnen...)

Ellers, takk for tilbudet, La Luna ;) Og du og Flicka har nok rett i at det kan være greit å få stekt den et annet sted. Kanskje enklest det. Får se hvor vågal jeg føler meg, hehe.

Er det, hvis jeg steker hjemme, noe poeng i å legge folie på toppen? Eller har ikke det noen hensikt?

:vetikke:

Skrevet

Kan du ikke koble ut overvarmen, kan du legge f.eks. bakepapir over formen ca. halve steketiden og sette kaken lenger ned i ovnen enn du ellers ville ha gjort. Sjekk også kaken med en strikkepinne/gaffel med jevne mellomrom, så slipper du at den blir svidd på toppen og rå inni. Blir den for mye stekt på toppen så legger du på papiret igjen og flytter den lenger ned og evt. reduserer varmen.

Skrevet

Er det et symbol på bryteren med f.eks. kun en vifte på? I så fall er det den innstillingen du skal bruke! Skal forresten ta en kjapp telefon til moder'n nå, så da skal jeg høre med henne. Hun har stekt hundrevis av kaker i mer eller mindre "rare" komfyrer...

Skrevet

I følge min mor er dette helt uproblematisk med eller uten overvarme. Sett ovnen på vanlig temperatur og stek i vei. Viser kaken tegn til å bli brent oppå, legger du over et bakepapir.

Skrevet

Leo- nå må du gi moren din en stor klem fra meg!!

:klem:

Da kan det faktisk se ut til å ordne seg. Skal følge rådene til punkt og prikke, og passe på å ha nok tid til rådighet. Tusen, tusen takk!

:juhu:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...