gaja Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Har dere noen forslag til hva jeg skal kjøpe i bursdagsgave til min gamle far? Han foretrekker norske forfattere som Olav Duun, Lars Saabye Christensen, Knut Faldbakken o.l. Jo Nesbø og slikt syns han er for enkelt skrevet. Det kan gjerne være nynorsk, men trenger ikke nødvendigvis være skjønnlitteratur. Han er ingen stor filmelsker, men hvis dere har tips om noen gode filmer kan jeg jo se på dem også. Har masse gavekort å bruke opp, så prisen er det ikke SÅ nøye med
Grønt blad Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Har dere noen forslag til hva jeg skal kjøpe i bursdagsgave til min gamle far? Han foretrekker norske forfattere som Olav Duun, Lars Saabye Christensen, Knut Faldbakken o.l. Jo Nesbø og slikt syns han er for enkelt skrevet. Det kan gjerne være nynorsk, men trenger ikke nødvendigvis være skjønnlitteratur. Han er ingen stor filmelsker, men hvis dere har tips om noen gode filmer kan jeg jo se på dem også. Har masse gavekort å bruke opp, så prisen er det ikke SÅ nøye med Kanskje du kan gi Ringdrotten av Tolkien? Ringdrotten er en Ringenens herre, men på nynorsk. Forfatteren har aktivt tatt i brukt ulike dialekter til de ulike "folkegruppene". Tolkien er riktignok ingen norsk forfatter, men skriver fantastisk bra. En forfatter han sikkert allerede har lest er Vesaas. Isslottet trollbandt meg helt. Günter Grass og Thomas Mann er to kjente tyske forfattere som også er kjent for ikke å skrive de mest lettleste bøkene. Kan bla. nevne Buddenbrooks (Thomas Mann) og Blikktrommen(Grass). Men det finnes også mange andre bra bøker. På oppdrag fra De norske Bokklubbene har 100 fremstående forfattere fra 54 land kåret tidenes beste og viktigste skjønnlitterære bøker. Der kan du få tips til bøker du kan gi faren din. Her finner du listen over bøkene, og her kan du lese mer om "verdensbiblioteket". Lykke til! Endret 17. oktober 2007 av Grønt blad
Kayli Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Hva med Andrè Bjerke "De dødes tjern"? Den finnes også som film. Herlig skummel... Hvis han liker dikt, anbefaler jeg Olav H. Hauge og Haldis Moren Vesaas. De skrev begge på nynorsk - nydelige dikt! Liker han humoristiske vers/dikt er Jacob Sande suveren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå