Gå til innhold

Halloween

Fremhevede innlegg

Gjest puselabb
Skrevet

Feirer dere Halloween? I tilfelle hvordan?

Jeg selv skal i Halloweenparty helgen før, og på selve dagen har jeg lys i gresskar ute og godteri klart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, feirer ikke.

Men jeg har vært på et par-tre-fire halloweenfester i løpet av årene. Det er artig nok det.

Har ingen planer for i år.

Skrevet

Vi har ikke tradisjon for å feire Halloween.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke.

Jeg slår av utelyset også jeg, for å slippe å få besøk.

Skrevet

Datteren min og venninnene planlegger halloweenfest. Vi får se hvordan det blir.

Men siden de kommer til å gå "knask eller knep" så skal jeg kjøpe inn godteri og sette opp en lykt el. l. utenfor huset.

Skrevet

Jeg feirer ikke, men jeg har litt godteri på lur til de som ringer på døra. Kanskje setter vi frem et gresskar med lys i også.

Jeg syns det er koselig å finne på litt som kan lyse opp i høstmørket.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Sønnen min har bursdag rundt halloween så han pleier å ha Halloween party, VELDIG populært! Grønn brus, edderkopp-muffins og spøkelseskake. Jeg har bodd i USA i noen år og ELSKER Halloween. Skjærer ut gresskar med lys i, har orange lys inne + litt til. Syntes det er trist med alle de som sier de er så mot Halloween. Høsten er mørk og mange mener den er trist så hvorfor ikke feire litt og ha det litt gøy??? Blir også oppgitt over de som sier det er en amerikansk tradisjon vi ikke vil ha i Norge. Det er IKKE en amerikansk tradisjon, det kommer faktisk fra Irland. Ikke vær surpomper, sett ut ett gresskar og kjøp litt godis til ungene som går rundt så skal dere se hvor gøy det er!!!

:gresskar::kosteskaft::gresskar::kosteskaft::gresskar:

Gjest Lykkeliky
Skrevet
Nei, det gjør jeg ikke.

Jeg slår av utelyset også jeg, for å slippe å få besøk.

Så koselig, da!!! :fnise:

Skrevet
Sønnen min har bursdag rundt halloween så han pleier å ha Halloween party, VELDIG populært! Grønn brus, edderkopp-muffins og spøkelseskake. Jeg har bodd i USA i noen år og ELSKER Halloween. Skjærer ut gresskar med lys i, har orange lys inne + litt til. Syntes det er trist med alle de som sier de er så mot Halloween. Høsten er mørk og mange mener den er trist så hvorfor ikke feire litt og ha det litt gøy??? Blir også oppgitt over de som sier det er en amerikansk tradisjon vi ikke vil ha i Norge. Det er IKKE en amerikansk tradisjon, det kommer faktisk fra Irland. Ikke vær surpomper, sett ut ett gresskar og kjøp litt godis til ungene som går rundt så skal dere se hvor gøy det er!!!

Jeg er ikke intressert i å få det som norsk tradisjon uansett hvor den kommer fra jeg! Men det samme syns jeg om 14. februar også! Valetines (?) day er noe jeg føler ikke passer så godt her! Hvorfor......tja er ikke helt sikker. Men vet at jeg ikke vil! Barna må gjerne få lov visst de vil bare jeg slipper å løpe å åpne dørene hele dagen og ikke må gi ut masse godteri er jeg fornøyd :) så ser ikke noe galt i at andre eventuelt feirer. Og at det er høst og mørk så kan vi jo ha lys ellers enn bare på halloween. Har nesten lys i stua mi hver kveld jeg :lete:

Gjest StockDama
Skrevet

feirer det ikke, eneste høytiden jeg "feirer" er julaften, kunne lett ha skippa den også, men jeg besøker familien da, og de feirer jo jul, så kommer ikke akkurat til å sitte på rommet å nekte å bli med å spise middag bare fordi jeg ikke feirer det selv.

Skrevet
Så koselig, da!!! :fnise:

Ja, ikke sant :fnise:

Jeg er ikke intressert i å få det som norsk tradisjon uansett hvor den kommer fra jeg! Men det samme syns jeg om 14. februar også! Valetines (?) day er noe jeg føler ikke passer så godt her! Hvorfor......tja er ikke helt sikker. Men vet at jeg ikke vil! Barna må gjerne få lov visst de vil bare jeg slipper å løpe å åpne dørene hele dagen og ikke må gi ut masse godteri er jeg fornøyd :) så ser ikke noe galt i at andre eventuelt feirer. Og at det er høst og mørk så kan vi jo ha lys ellers enn bare på halloween. Har nesten lys i stua mi hver kveld jeg :lete:

Helt enig med deg Amalie_85.

Skrevet

Uansett hvor den opprinnelig kom fra så er det jo den amerikanske versjonen som eksporteres til Norge.

Må innrømme at jeg ikke er noen spesielt stor fan av det. Skal nok legge meg i hekken med hageslangen og spyle ned de små djevelungene som prøver seg. :pisk:

Skrevet

Jeg elsker også Halloween, men jeg kan forstå at nordmenn er skeptiske. Halloween i USA er noe helt annet enn i Norge.. I Norge har man importert det dårligste i tradisjonen.. fokuset på at unger skal ha godteri og at man liksom skal gjøre "knep" om man ikke får godteri. Nå vet jeg ikke hvordan dette praktiseres overalt i USA men hvertfall der jeg bodde var det ingen som kastet egg eller gjorde hærverk om de ikke fikk godteri. De som ønsker besøk pynter og har på lysene, de som vil være i fred slår av lyset. Det er et greit signal om at her vil vi ikke ha besøk. Akkurat 'trick or treat'-delen er også forbeholdt små barn, altså ikke ungdommer. Her i Norge føler jeg at det kanskje er en del barn som er for voksne til å gå rundt og tigge godteri. Det er heller ikke slik at man må kle seg ut som noe skrekkelig med blod og gørr.. noe jeg føler er tilfelle her hvor alle løper rundt i stygge masker. Så ja jeg har forståelse for alle som misliker Halloween, men syns det er synd at folk ikke forstår hvor koselig dagen kan være.. Amerikanere er ramme på å pynte og dekorere, og jeg elsker dekorative gresskar og alt som hører med, syns det passer godt inn med høstfargene :)

:gresskar:

Gjest milkyway
Skrevet

jeg tenker på å kjøpe inn mengder egg for å hive på alle tiggerne som renner ned døra, de er verre enn roseselgerne i byen!!

Gjest Helen Parr
Skrevet

Sønnen min har fødselsdag rundt den tiden, og i fjor hadde han halloween-fest. Det var utrolig gøy. Jeg pyntet med forskjellige halloween-ting, hadde grønn potetmos til pølsene og spøkelseskake. Guttene fikk dessuten selvlysende tenner i stedet for snop i posen sin. De holdt på å gå i taket. :gresskar:

Ellers er det få barn som kommer på døra vår på Halloween. Hos oss er det vanlig å tigge snop en spesiell dag før jul, derfor tror jeg ikke tradisjonen har festet seg ennå.

Ellers kunne jeg gjerne tenkt meg å ha halloween-fest, med blod og edderkoppnett. :kosteskaft: Moohahahahaha

Skrevet

Jeg har ikke tradisjon for å feire halloween. Men i år skal jeg på fest! :) Gleder meg veldig, er en unnskyldning for å kle meg ut selvom jeg er voksen - uten å leke med noen barn! :D hehehe

Jeg har bare opplevd barn på døra én gang. Det er noen år siden, jeg bodde i bofellesskap, nettopp flyttet ut av heimen og ny student. Vi hadde ikke godteri. Men det kom altså to gutter på døra, de hadde ikke kledd seg ut, og de var sikkert 13-14 år gamle. "Har du godis?" øhhh.... "nei" - og brått var huset dekket av egg. Koselig.

Nei, kan godt gi bort godteri på halloween (nå bor jeg i blokk, ikke noen som ringer på her), men da får de kle seg ut, være yngre barn og HØFLIGE.

Men tar gjerne i mot tradisjonen med å pynte litt, kle seg ut - og kose seg med venner! :)

Skrevet

Jeg feirer ikke Halloween. Og når nordmenn først skal ta en amerikansk tradisjon, så syns jeg de kunne fulgt "reglene" litt også.. Har hørt at de husene som har sånn gresskarlykt utenfor, der er man velkommen til å ringe på, mens der det ikke er - ja, der feirer de ikke halloween...

Men så klart så kan jeg jo ta feil ang dette, siden jeg ikke feirer dette selv ;) Men det er iallefall det jeg har hørt.

Skrevet
Blir også oppgitt over de som sier det er en amerikansk tradisjon vi ikke vil ha i Norge. Det er IKKE en amerikansk tradisjon, det kommer faktisk fra Irland.

Nei. Allehelgensaften og dets forgjengere ble feiret i Irland såvel som i store deler av Europa fra førkristen tid, men det vi kjenner som Halloween idag er amerikansk. Også i Irland er det den amerikanske tradisjonen som har gjort seg gjeldende, brakt dit av hjemvendte irer.

Når på toppen av det hele hverken ungene eller foreldrene som følger dem har den fjerneste anelse om hva Halloween dreier seg om der de kommer på døra, da synes jeg de kan spare seg.

Jeg foreslår heller at de kommer tilbake i desember som julebukker. Dét er iallfall en god gammel tradisjon her.

Skrevet

Den diskuterte vi lenge, jeg og ei i klassen. Hun påstod at dette var en tradisjon fra USA hvor vi feirte de døde. Jeg påstod at den var fra Irland for å skremme vekk hekser og onde ånder(altså helt i begynnelsen). Stemmer det?

Men over til spørsmålet. Har gjort litt før, men nå har jeg egentlig ikke noen spennendes planer. Kanskje halloweenparty i klassen(ikke på skolen da, men hos en eller annen).. det er litt koselig, masse skumle filmer, masse digg og fæle farger på maten og skumle kostymer :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...