Wonders Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Hva tillater du deg ikke? Hva tillater du deg? Hva er dine smarteste knep i hverdagen? Jeg snakker ikke om å være gjerrig, men å være fornuftig og økonomisk. IKKE: Taxi Alkohol på byen Kjøpe lunch ute Mer enn 2 kaffe moccaer i mnd Handle noe jeg liker, om det ikke er planlagt. Mer enn 2 kinoer i mnd Kjøper ikke gaver til folk bare fordi jeg tenkte på de, samme hvor omtenksommt det er. SPARER: Jeg panter flasker, Blir kjørt el kjøper klippekort til transport,(har ikke bil) Planlegger handleturen og skriver liste. Downloader musikk på iTunes i stedet for å kjøpe cd. Får kjæresten til å stusse håret mitt. Har vennidekvelder hjemme, med hjemlaget mat osv. Har en pen vase hvor jeg legger mynter i, har vel over 1000 kr der nå Sender tekstmel, el ringer fra hjemmetelf til hjemmetelf Sender private meld på facebook(msn bare gir virus) Å leve trangt er en periode, til man kommer seg igjen. Om man vil kan man gå hele dagen å kjøpe småting, uten å trenge noe av det. Om man kan gjøre dette i tide og utide, på impuls uten å offre noe annet, DA lever man ikke trangt lenger. Men når man må prioritere kino m venner eller mat 1 uke, så lever man trangt.
Gjest Vinduskarmen Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Mener du at dette er å leve trangt? :klø: Da vet du ikke hva det vil si å ha riktig dårlig økonomi.... (btw... msn gir ikke virus så lenge brukerne ikke åpner alle mulige linker som popper opp i tide og utide )
Gjest s.n Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Stille seg dette spørsmålet før en kjøper noe: er det behov eller er det begjær som styrer kjøpet...? Mye blir kjøpt bare fordi en har lyst på, ikke fordi en trenger!
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Hvis du virkelig har trang økonomi er ikke spørsmålet om du må kutte ut kino eller kaffe mocca på kafe, men hvordan du skal klare å disponere pengene slik at du får råd til litt mat hver dag etter at alle nødvendige utgifter er betalt.
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Hvis du virkelig har trang økonomi er ikke spørsmålet om du må kutte ut kino eller kaffe mocca på kafe, men hvordan du skal klare å disponere pengene slik at du får råd til litt mat hver dag etter at alle nødvendige utgifter er betalt. Jeg må si meg enig med gjest. Det ts skisserer er å leve sparsommelig, ikke å leve trangt. Å leve trangt betyr at man må snu på hver krone og vurdere hvert eneste innkjøp før det foretas. Det betyr også at man ikke har råd til å ha en vase med 1000 kroner stående, de pengene blir brukt på mat så man (nesten) blir mett hver dag...
Rosalie Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg må si meg enig med gjest. Det ts skisserer er å leve sparsommelig, ikke å leve trangt. Å leve trangt betyr at man må snu på hver krone og vurdere hvert eneste innkjøp før det foretas. Det betyr også at man ikke har råd til å ha en vase med 1000 kroner stående, de pengene blir brukt på mat så man (nesten) blir mett hver dag...
aline Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 å leve trangt er når man må snu på krona hver gang man må kjøpe noe NØDVENDIG! Å leve trangt er når man må vurdere om man har råd til å kjøpe "vanlig mat" eller om man må leve på knekkebrød og spagetti dersom man får strømregninga akkurat den mnd. Det ts skisserer, er å leve sparsommelig, være fornuftig og økonomisk, det er stor forskjell på å velge å være sparsommelig eller å tvinges til å leve trangt. Å leve trangt dreier seg ikke om å velge å være fornuftig, det handler om at man ikke har penger til å velge.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Å leve trangt økonomisk er: Å glede seg til ens barn skal på pappahelg, for da kan man spise brød hele helgen og kan slippe hodebryet med å ha råd til middag. Å bli syk, men ikke ha råd til uforutsette store utgifter som medisiner eller lege. Å få seg jobb, men ikke ha penger for å komme seg til og fra jobb den første måneden (før man får lønning) Å tråle rundt på Kiwi etter utgått mat, slik at man kan få noe gratis. Ikke å pante flasker for å spare, men pante flasker for å få mat. Å be seg selv på middag hos bekjente Å ikke kunne gjøre noe med at regninger som i utgangspunktet er små vokser seg store. Har hatt noen slike måneder...Da studerte jeg og var for sen med å søke stipend og lån. Har ett barn og ble nektet sosialhjelp fordi det med å være treg med å søke lånekassen var selvforskyldt :gråte:
Gjest Trangt???? Skrevet 18. oktober 2007 #9 Skrevet 18. oktober 2007 Taxi Alkohol på byen Kjøpe lunch ute Mer enn 2 kaffe moccaer i mnd Handle noe jeg liker, om det ikke er planlagt. Mer enn 2 kinoer i mnd Har en pen vase hvor jeg legger mynter i, har vel over 1000 kr der nå Vet ikke sist jeg kjørte taxi, kanskje fordi jeg ikke kan huske sist jeg var ute på byen. Blir bare festlig lag med naboer og venner. Lunch ute??? Har ikke engang råd til å kjøpe mat i kantina de to dagen i uka jeg er på jobb ( 2 knekkebrød, 1 skive brød, leverpostei og syltetøy med drikke koster kr 10,-) Hjelper ikke å like noe, jeg kan ikke engang kjøpe det om jeg trenger det. Har ikke kjøpt andre nye klær de siste 2 årene enn 2 busker og 4 topper. Kino??? Er det sånn mørk sal der man viser film?? Siste jeg var på kino var siste Ringenes herre. Hvis jeg hadde hatt 1000,- kunne jeg kjøpt masse mat og nytt kontantkort til mobilen. Kan ikke huske sist jeg hadde 1000,- liggende....
Wonders Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2007 Før arvet jeg mye klær, og var sjeleglad. Så fikk jeg kjøpt litt selv når jeg tjente litt mer penger. Ofte synes jeg det er vondt å legge klærne mine i UFF konteinere. Nå er jeg vokst ut av mye, og kjenner ingen som ville passet inn i klærne, de er bitte bitte små, str 34 og 36 fra Mango osv (ca 32 og 34 i vanlige str, nå er jeg str 40, eller 42 hos Mango) Er vondt å lese at gjesten over meg ikke har kjøpt klær skikkelig med god margin på 2 år...Å jeg må legge mitt i en pose, vente til noen priser det, - å få sjokk over hvor mye de tar for plaggene jeg har gitt bort gratis. Kanskje det høres teit ut, men det hadde vært bedre å gitt de bort gratis til noen som trengte dem! Så de slapp å kjøpe de. Greia er at tøyet jeg har kjøpt ofte er svindyrt, men jeg får ikke brukt det...Men har ikke hjerte til å gi bort det beste til UFF el FRETEX, synes ikke de fortjener det. Kåpe til 2600 osv, jeg får ikke kneppet den igjen en gang... Har ei jente på 9 som kunne passet inn i den, men å gi noe sånnt til ett barn da...Teit. Så klærne bare henger på lageret jeg har leid...
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Men så handler det i en del tilfeller mer om hva som går ut enn hva som kommer inn. Jeg vet om noen som i perioder har bekymret seg for hvordan de skal få råd til middag, samtidig som de har en bil de strengt tatt ikke trenger eller andre unødvendige ting som trekker penger. Jeg mener at en del av de som sier at de har det trangt egentlig ikke vet hva det vil si å ha det trangt, men at det handler om dårlig økonomistyring. Samtidig så er det noe med det at vi sammenligner oss med alle andre. Når man får inntrykk av at "alle" har råd til det ene og det andre, tror jeg det er lett å få inntrykk av at man har det trangt selv om man i den absolutte forstand kanskje har det helt fint.
Wonders Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 19. oktober 2007 Det er der man treffer spikeren
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #13 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har bra økonomi og ingen ting å klage på. Men jeg har hatt dårlig økonomi. For meg var dårlig økonomi at jeg gikk i stedet for å ta trikken, så det som dagens trim hvis turen var lang. Alternativet var ikke mat eller kino, men å se hva som fantes i skapet og leve av det. Kino maks to ganger i mnd er ikke dårlig økonomi, dvs kino ca 20- 25 ggr i året. Å leie et lager til alle klærne sine som er str 32- 34 er heller ikke dårlig råd. Du kommer aldri inn i de igjen og du sier det er ganske dyre klær. Selg de.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #14 Skrevet 19. oktober 2007 Vet ikke sist jeg kjørte taxi, kanskje fordi jeg ikke kan huske sist jeg var ute på byen. Blir bare festlig lag med naboer og venner. Lunch ute??? Har ikke engang råd til å kjøpe mat i kantina de to dagen i uka jeg er på jobb ( 2 knekkebrød, 1 skive brød, leverpostei og syltetøy med drikke koster kr 10,-) Hjelper ikke å like noe, jeg kan ikke engang kjøpe det om jeg trenger det. Har ikke kjøpt andre nye klær de siste 2 årene enn 2 busker og 4 topper. Kino??? Er det sånn mørk sal der man viser film?? Siste jeg var på kino var siste Ringenes herre. Hvis jeg hadde hatt 1000,- kunne jeg kjøpt masse mat og nytt kontantkort til mobilen. Kan ikke huske sist jeg hadde 1000,- liggende.... Men internett har du råd til???
viren Skrevet 19. oktober 2007 #15 Skrevet 19. oktober 2007 Men internett har du råd til??? Her jeg bor er internett inkludert i husleia
Gjest Piper Skrevet 19. oktober 2007 #16 Skrevet 19. oktober 2007 Å leve trang økonomisk er ikke noe av det du lister opp, for har man trang økonomi har man ikke økonomi nok til å ha en vase med 1000 kr. Trang økonomi er for meg: ingen telefon, ingen data, ingen Internett, Ingen bil, ingen kinobesøk, ingen kafebesøk, drømme om å handle noe til seg selv, selv om det liksom skulle vært planlagt. Ingen utskeielser, for det fikk man svi for i mange uker. Ikke middag hver dag, og enkelte dager bare grøt, spagetti uten noe til, makaroni uten noe til, brødskiver uten noe på osv, for slik hadde jeg det i en periode på to år og jeg håper jeg aldri komme i en slik situasjon igjen. Så det du lister opp er ikke trang økonomi i mine øyne, men du er sparsommelig.
Gjest trangt??? Skrevet 19. oktober 2007 #17 Skrevet 19. oktober 2007 Men internett har du råd til??? Betaler ikke for internett. Har en snill nabo som lot meg arve pc og trådløskort da han kjøpte nytt, og så får jeg bruke hans trådløse nettverk. Heldigvis, for da kan jeg holde kontakt med familie og venner via mail og msn, og slipper å bruke mobilen. Så tenk deg litt om før du kommer med flere ironiske (?) spørsmål. Det er ille nok å være skrapa blakk om man ikke skal få sånne artige (?) kommentarer også.
bella domina Skrevet 19. oktober 2007 #18 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg opplever ikke Wonders situasjon som å leve trangt i alle fall. Å leve trangt er å ikke kunne kjøpe klær til seg selv når man trenger det, fordi barna har vokst ut av sine klær og MÅ ha nytt. Det er å spise grøt og pannekaker fordi man ikke har råd til kjøtt. Det er å ikke ha råd til å ha telefon/mobiltelefon, å ikke kunne handle annet enn billigste kneipbrød, å ikke ha råd til ost og kjøttpålegg. Det Wonder beskriver er å være sparsommelig. Det er jo fornuftig, men hun VELGER det - de som har det trangt har ikke noe reelt valg.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #19 Skrevet 19. oktober 2007 Betaler ikke for internett. Har en snill nabo som lot meg arve pc og trådløskort da han kjøpte nytt, og så får jeg bruke hans trådløse nettverk. Heldigvis, for da kan jeg holde kontakt med familie og venner via mail og msn, og slipper å bruke mobilen. Så tenk deg litt om før du kommer med flere ironiske (?) spørsmål. Det er ille nok å være skrapa blakk om man ikke skal få sånne artige (?) kommentarer også. Nå var ikke kommentaren så lite gjennomtenkt som du tror. Jeg bor sammen med to venninner som begge til stadighet klager over dårlig råd. Dette skjer omtrent hver dag, og jeg får inntrykk av at disse to ALDRI har penger til mat. Vi er studenter, og har fullt studielån som vi lever på, og alle tre får det samme utbetalt hver måned. Da undrer det meg veldig at de to sjelden har råd til å kjøpe mat, mens jeg synes jeg har rikelig å rutte med. Det sier meg at det handler mye om hva man bruker pengene til! (Og når jeg ser i skattelistene har begge disse over 200 000 kr i formue!!! Men nei, disse skal ikke brukes...)
Gjest Jenna88 Skrevet 19. oktober 2007 #20 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg er veldig heldig, og har det meget godt økonomisk, både pga. foreldre og godt betalt deltidsjobb, så jeg skal ikke påstå at jeg mye om dette. Men jeg mener at en lever trangt når en ikke har råd til det nødvendigste av matvarer, eller aldri kan kjøpe seg nye klær. En del jeg kjenner til klager over at de har så dårlig råd, fordi de bruker opp store deler av studielånet på fyll, og derfor har de ingenting igjen til andre nødvendigheter. Det mener jeg blir litt for dumt. Hadde de virkelig hatt dårlig råd, hadde de tatt seg en deltidsjobb for å spe på inntekten, rett og slett fordi de ikke hadde hatt noe annet valg. Jeg skal ikke påstå at 6000 kr i måneden er mye, for all del, men jobber en litt ved siden av er det lett å komme opp i 8-10.000, og da kan en leve sparsommelig, men ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå