Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Hei! 2mnd siden jeg giftet meg nå og har fått navneendring. For å oppdatere bankkortet, går jeg på postkontoret med navneendringen, men når jeg skal ha nytt førerkort, må jeg dra til biltilsynet da? Ligger langt unna her jeg bor og jeg jobber hver dag, så blir litt vanskelig. ..
Antoinette Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Biltilsynet heter nå Trafikkstasjon. Ring dem og hør om du kan gjøre dette via Posten, tror nemlig du er nødt til å møte opp selv.
Gjest Ulva35 Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Måtte bytte førekort for et halvt år siden p.g.a navnbytte. Ja du må møte på biltilsynet, men det er gjort på et blunk. Du får et midlertidig kjørebevis, og får ditt nye førekort i posten
Malama Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Du må møte opp der ja, for bildet på førerkortet kan kun tas i deres egen fotoboks, det går digitalt rett inn på systemet deres. Og du signerer på en sånn digital signaturboks. På den positive side, du kan gjøre det hvorsomhelst i landet... Her jeg bor er også biltilsynet langt unna der jeg bor, men hjemme hos mine foreldre er det derimot rett i nærheten, så jeg ordna det der, mens jeg likevel var der (altså: Jeg giftet meg i min "hjemby", og siden jeg faktsik hadde byttet navn et par uker før bryllupet (for å få nytt pass med nytt navn til bryllupsreisen) så ordna jeg dette i uka før bryllupet, når jeg hadde ferie og var der for å ordne alt mulig til bryllupet) Men konklusjon: Jepp, du må møte opp på biltilsynet og ordne det. Du får sjekke om de har langåpent en dag?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Tusen takk for svar:) Jeg må jo bare få til det en dag da:) D ordner seg!
Gjest Elize Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Du må møte opp der ja, for bildet på førerkortet kan kun tas i deres egen fotoboks, det går digitalt rett inn på systemet deres. Og du signerer på en sånn digital signaturboks. På den positive side, du kan gjøre det hvorsomhelst i landet... Her jeg bor er også biltilsynet langt unna der jeg bor, men hjemme hos mine foreldre er det derimot rett i nærheten, så jeg ordna det der, mens jeg likevel var der (altså: Jeg giftet meg i min "hjemby", og siden jeg faktsik hadde byttet navn et par uker før bryllupet (for å få nytt pass med nytt navn til bryllupsreisen) så ordna jeg dette i uka før bryllupet, når jeg hadde ferie og var der for å ordne alt mulig til bryllupet) Men konklusjon: Jepp, du må møte opp på biltilsynet og ordne det. Du får sjekke om de har langåpent en dag? Er det kommet nye regler de siste årene? Siden man må ta bilde hos dem. Da jeg tok lappen i 2004 hadde jeg med eget bilde og det fungerte helt fint.
Gjest Gjest_mimi_* Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Jeg er en kommende brud som faktisk jobber på en trafikkstasjon, så tenkte jeg kunne gi dere noen svar. Du må møte opp personlig på en trafikkstasjon for å få nytt førerkort med rett navn. Hvis det er under to uker siden du endret navnet i folkeregisteret tar du med deg det arket med dokumentasjon på navneendringen som du fikk på folkeregisteret. Når det gjelder bilde, må dette tas på trafikkstasjonen, alt går digitalt nemlig. Deretter må du signere sånn at den nye signaturen din kommer på førerkortet. Det tar bare fem min totalt og koster 262 kr. Du får en midlertidig kjøretillatelse som gjelder frem til du får førerkortet i posten etter ca 4-5 dager. Ps. Husk å ta med det gamle førerkortet, det må nemlig leveres inn for å få nytt:-) Håper dere fikk noen greie svar her:-)
Kylling Skrevet 18. oktober 2007 #8 Skrevet 18. oktober 2007 Hva hvis man byttet navn for over ett år siden og enda ikke har fått nytt førerkort? Kjører jeg rundt med et ugyldig et da, siden det gamle etternavnet mitt står på det?
Gjest Gjest_gyda_* Skrevet 18. oktober 2007 #9 Skrevet 18. oktober 2007 Hva hvis man byttet navn for over ett år siden og enda ikke har fått nytt førerkort? Kjører jeg rundt med et ugyldig et da, siden det gamle etternavnet mitt står på det? Dette lurer jeg og på.. Har lurt i 7 år, faktisk Må man ha med vielseattest for å bytte navn, eller holder det med å si navnet?!
mimi82 Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 hei igjen! Denne gangen har jeg klart å få logget meg inn, det er meg som jobber på en trafikkstasjon. Hvis du har et annet navn på førerkortet enn det du heter i dag, kjører du i utgangspunktet ulovlig, så jeg ville tatt en tur opp på nærmeste trafikkstasjon å få det ordnet. Dette skal i utgangspunktet ordnes så fort som mulig, på lik linje med bankkort og pass. håper det var noen greie svar:-)
mimi82 Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 glemte å si at hvis du har endret navnet i folkeregisteret trenger du ikke å ha med vielsesattesten, med mindre det er mindre enn 2 uker siden du forandret det i folkeregisteret. all informasjon blir oppdatert fra folkeregisteret to ganger i mnd. så gå til folkeregisteret først og deretter til en trafikkstasjon.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #12 Skrevet 28. oktober 2007 hei igjen! Denne gangen har jeg klart å få logget meg inn, det er meg som jobber på en trafikkstasjon. Hvis du har et annet navn på førerkortet enn det du heter i dag, kjører du i utgangspunktet ulovlig, så jeg ville tatt en tur opp på nærmeste trafikkstasjon å få det ordnet. Dette skal i utgangspunktet ordnes så fort som mulig, på lik linje med bankkort og pass. håper det var noen greie svar:-)
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 28. oktober 2007 #13 Skrevet 28. oktober 2007 Da jeg gifta meg for 2 år siden så snakka jeg med politiet her hos oss om jeg måtte ha nytt førerkort da jeg hadde bytta etternavn. De sa at det ikke var nødvendig og at det kunne vente til jeg måtte fornye det. Fornye førerkort for å ha bytta etternavn var bortkasta penger mente de, det viktigste var å fornye passet, som jaggu meg ble dyrt nok!
Kylling Skrevet 29. oktober 2007 #14 Skrevet 29. oktober 2007 Men man kan vel kanskje ikke bruke førerkortet som legitimasjon lenger når det gamle etternavnet står på..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå