Gå til innhold

Er dyr like mye verdt som menneskene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av dere som har svart her i tråden snakker om menneskeverd som et noe relativt begrep, slik jeg oppfatter det. Det handler om evne til moralsk ressonering, refleksjon, intelligsens, nytteverdi osv.

Jeg sitter igjen med spørsmål om hvordan verdien rangeres i forhold til en massemorder, et nyfødt barn, en hjernedød person i respirator, en førerhund/narkohund, ei rotte osv.

Og jeg må si at jeg tror velferdstilbudet i Norge, og norsk helse-og sosiallovgivning ikke ville sett ut som det gjør i dag dersom mange av de som har svart i tråden her hadde hatt politisk makt i Norge.

Skrevet

Løsningen på dette er å avle/genmanipulere frem dyr som ikke føler smerte eller på annen måte bryr seg om at de lever trangt.

Da vil vi hedonister kunne spise biffen vår i fred for alle disse naturfornekternes anklager.

Skrevet
Løsningen på dette er å avle/genmanipulere frem dyr som ikke føler smerte eller på annen måte bryr seg om at de lever trangt.

Da vil vi hedonister kunne spise biffen vår i fred for alle disse naturfornekternes anklager.

En hårreisende løsning, spør du meg.

• Liker 1
Skrevet
En hårreisende løsning, spør du meg.

Det er fordi du ikke tenker på dyrenes beste, men bare ditt eget beste. Det er forsåvidt greit. Menneskene har i årtusener fremavlet dyr og planter til både mat og hygge. Nå gjenstår bare den siste biten, at de ikke plager vår samvittighet med å ha det vondt.

At du misliker denne løsningen, tolker jeg som at du er mer opptatt av å nekte folk å spise kjøtt enn av dyrenes lidelse.

Skrevet
Det er fordi du ikke tenker på dyrenes beste, men bare ditt eget beste. Det er forsåvidt greit. Menneskene har i årtusener fremavlet dyr og planter til både mat og hygge. Nå gjenstår bare den siste biten, at de ikke plager vår samvittighet med å ha det vondt.

At du misliker denne løsningen, tolker jeg som at du er mer opptatt av å nekte folk å spise kjøtt enn av dyrenes lidelse.

Jeg er mer opptatt av at dyrene skal få leve naturlig enn at vi skal genmanipulere dem om til roboter for at vi skal fortsette vår grenseløse egoisme.

Skrevet
Jeg er mer opptatt av at dyrene skal få leve naturlig enn at vi skal genmanipulere dem om til roboter for at vi skal fortsette vår grenseløse egoisme.

Men at vi har fremavlet neper, tomater og gode kornsorter for å tilfredsstille vår "grenseløse egoisme" er greit? Er fremavlingen av hunder og katter like forkastelig ettersom den bare tilfredsstiller vår egoistiske trang til hygge og selskap?

Denne forskjellsbehandlingen av dyr og planter i forhold til mat skjønner jeg ikke. Dyreceller og planteceller er ikke så ulike - ihvertfall ikke hvis man får avlet vekk de avanserte cellene som registrerer sanser og smerte.

Skrevet
Men at vi har fremavlet neper, tomater og gode kornsorter for å tilfredsstille vår "grenseløse egoisme" er greit? Er fremavlingen av hunder og katter like forkastelig ettersom den bare tilfredsstiller vår egoistiske trang til hygge og selskap?

Denne forskjellsbehandlingen av dyr og planter i forhold til mat skjønner jeg ikke. Dyreceller og planteceller er ikke så ulike - ihvertfall ikke hvis man får avlet vekk de avanserte cellene som registrerer sanser og smerte.

Jeg har lite til overs for genmanipulert dyr, mat eller noe som helst. Bortsett fra det så ser jeg forskjell på dyr som er i stand til å føle lidelse og smerte, og som har behov for bevegelighet og å følge sine instinkter, noe planter ikke har - i hvertfall ikke ikke i en grad som kan sammenlignes.

• Liker 1
  • 8 år senere...
Gjest Yellowrose
Skrevet
Den 17. oktober 2007 at 16.29, Tabris skrev:

Dette er en veldig interessant debatt, for blant mange som tar vår utnyttelse av dyr for gitt så mangler jeg enda å høre en god argumentasjon for hvorfor vi er mer verd enn dyr. Er det pga vår intelligens? Hva da med psykisk utviklingshemmede som ikke har den type intelligens?

Det jeg synes er et vesentlig spørsmål i all debatt om dyrevelferd er: Hvem har gitt oss rett til å behandle dyr slik vi gjør? Elefanter på sirkus, forsøksmus som lider, høner i trange bur... hva er det som gjør at vi kan tro vi har noen som helst rett til å behandle noen andre levende vesener på denne måten? Hvis vår underholdning og kos er verd lidelse og død for andre levende vesener, gjør ikke det oss til onde vesener? En ondskap som er tusen ganger verre enn en katts lek med en mus - fordi vi er bevisst.

Nettopp i kraft av den egenskap som gjør at vi mener vi er hevet over dyrene så behandler vi dem verre enn noen dyr gjør med hverandre. For meg blir det selvmotsigende.

Nettopp! Signerer denne. :)

Gjest Tom/Loki
Skrevet

Ja,for vi er alle en del av livets sirkel.

AnonymBruker
Skrevet
Den 17. oktober 2007 at 17.19, *Svima* skrev:

Mennesket er et pattedyr, og alle dyr er like mye verdt. Det er ingen dyreart som står for så mye ødeleggelser som mennesket, så jeg skjønner ikke helt hvorfor mennesker mener at vi er bedre og mer verdt enn andre dyr.

Når de ødelegger jorda si og ikke ser problemet med det så kan man ikke bruke intelligens som et argument ihvertfall. 😂

Anonymkode: d2db9...c58

Skrevet (endret)
   Den 17. oktober 2007 at 16.29,  Tabris skrev: 

Dette er en veldig interessant debatt, for blant mange som tar vår utnyttelse av dyr for gitt så mangler jeg enda å høre en god argumentasjon for hvorfor vi er mer verd enn dyr. Er det pga vår intelligens? Hva da med psykisk utviklingshemmede som ikke har den type intelligens?

Det jeg synes er et vesentlig spørsmål i all debatt om dyrevelferd er: Hvem har gitt oss rett til å behandle dyr slik vi gjør? Elefanter på sirkus, forsøksmus som lider, høner i trange bur... hva er det som gjør at vi kan tro vi har noen som helst rett til å behandle noen andre levende vesener på denne måten? Hvis vår underholdning og kos er verd lidelse og død for andre levende vesener, gjør ikke det oss til onde vesener? En ondskap som er tusen ganger verre enn en katts lek med en mus - fordi vi er bevisst.

Nettopp i kraft av den egenskap som gjør at vi mener vi er hevet over dyrene så behandler vi dem verre enn noen dyr gjør med hverandre. For meg blir det selvmotsigende.

Særdeles enkelt, fordi vi er mennesker :smoke:

Endret av Mr X
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden,  jeg har ikke engang lest halve. 

Men i dette verdi spørsmålet må jeg nesten spørre...hvem bestemmer hvem som er mest verdt? 

Er vi mennesker mer verdt enn våre medskapninger kun fordi selv mener det?

Det at mennesker går rundt og selv mener at vi er over alle andre, vi er viktigst, vi er mer verdt, gir oss en perfekt unnskyldning til å behandle alle andre som vi vil. Det er greit for oss å mishandle, torturere og bruke våre medskapninger som vi føler for....fordi VI er jo mest verdt... 

Det heller bunner jo i en ekstrem egoisme mener jeg.

Konklusjon: Det er så praktisk og lettvindt å kunne forsvare våre handlinger med dette verdi spørsmålet at vi dropper å skru på fornuften og samvittigheten.. 

Sannheten er jo at vi er ikke en dritt mer verdt enn noen andre levende skapning på denne jorden. Vi har alle bare et liv! 

Skrevet
1 minutt siden, Snublefella skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden,  jeg har ikke engang lest halve. 

Men i dette verdi spørsmålet må jeg nesten spørre...hvem bestemmer hvem som er mest verdt? 

Er vi mennesker mer verdt enn våre medskapninger kun fordi selv mener det?

Det at mennesker går rundt og selv mener at vi er over alle andre, vi er viktigst, vi er mer verdt, gir oss en perfekt unnskyldning til å behandle alle andre som vi vil. Det er greit for oss å mishandle, torturere og bruke våre medskapninger som vi føler for....fordi VI er jo mest verdt... 

Det heller bunner jo i en ekstrem egoisme mener jeg.

Konklusjon: Det er så praktisk og lettvindt å kunne forsvare våre handlinger med dette verdi spørsmålet at vi dropper å skru på fornuften og samvittigheten.. 

Sannheten er jo at vi er ikke en dritt mer verdt enn noen andre levende skapning på denne jorden. Vi har alle bare et liv! 

Unnskyld med kjære kvinner, men her er du/dere rørende naive. Imidlertid er vel dette resultatet av de siste 20-30 års urbanisme, hvor man har helt fjernet seg fra den virkelige naturen og den "naturlige" næringskjeden. :smoke:

Skrevet
1 minutt siden, Mr X skrev:

Unnskyld med kjære kvinner, men her er du/dere rørende naive. Imidlertid er vel dette resultatet av de siste 20-30 års urbanisme, hvor man har helt fjernet seg fra den virkelige naturen og den "naturlige" næringskjeden. :smoke:

Du bruker den naturlige næringskjeden som begrunnelse til at vi mennesker kan:

-gjøre industri dyrenene om til et ansiktsløst produkt

- Slakte ned alle dyr som utgjør et irritasjonsmoment for vår art 

- Holde dyr innestengt i bur for et unødvendig produkt som pels

- Bruke dyr som underholdning i sirkus og div 

- avle frem ekstreme lidelser på rasehunder kun fordi vi liler utseendd....

Osv osv osv

Dehar ingenting med biologi å gjøre,  det er egoisme og ondskap

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Snublefella skrev:

Du bruker den naturlige næringskjeden som begrunnelse til at vi mennesker kan:

-gjøre industri dyrenene om til et ansiktsløst produkt

- Slakte ned alle dyr som utgjør et irritasjonsmoment for vår art 

- Holde dyr innestengt i bur for et unødvendig produkt som pels

- Bruke dyr som underholdning i sirkus og div 

- avle frem ekstreme lidelser på rasehunder kun fordi vi liler utseendd....

Osv osv osv

Dehar ingenting med biologi å gjøre,  det er egoisme og ondskap

Ja, slik er den virkelige verden, dessverre :smoke:

Skrevet

Ja,det er de.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter i mange tilfeller dyr over mange mennesker. Det er en skam at vi driver på slik vi gjør med dyrene.

Men i kveld kan det kanskje bli en stor forandring på dette...vi får se da:nigo:

Anonymkode: 29250...a3b

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er ganske umulig å svare. Jeg mener både mennesker og dyr er mye verdt, men på forskjellige måter. Jeg har heller ingenting imot at et menneske dreper et dyr, på samme måte som at et dyr dreper et menneske. Å avle frem dyr under dårlige forhold derimot, synes jeg er forkastelig. 

Om man virkelig skal svare på spørsmålet må man vel ta hensyn til levealder, og hvor nyttig dyret eller mennesket kan være for planeten. Og den sammenlikningen kommer mennesket til å tape, fordi de fleste av oss ødelegger mer enn vi gjør godt. Så sånn sett er et dyr mer verdt enn et menneske, fordi det vil ødelegge mindre. Og et barn er mindre verdt enn et voksent menneske, fordi det sannsynligvis vil ha flere år på å gjøre skade (som det sannsynligvis vil). 

Skrevet
2 timer siden, Mr X skrev:

Ja, slik er den virkelige verden, dessverre :smoke:

Den virkelige verden består også av pedofile som liker å ha sex med små barn, av voldtektsmenn, av drap og lidelser...

Det vil ikke si at vi ikke skal prøve å gjøre verden til et bedre sted... Dessverre så er det ingen som bryr seg særlig om dyrs lidelser.  siden deres lidelser er "mindre verdt"  

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Snublefella skrev:

Den virkelige verden består også av pedofile som liker å ha sex med små barn, av voldtektsmenn, av drap og lidelser...

Det vil ikke si at vi ikke skal prøve å gjøre verden til et bedre sted... Dessverre så er det ingen som bryr seg særlig om dyrs lidelser.  siden deres lidelser er "mindre verdt"  

OK, så du sammenligner med pedofile og sex med småbarn. Menneskene høster av naturen og har gjort det siden menneskets opprinnelse. Hadde de ha fulgt dine følelser hadde menneskeheten simpelt hen dødd ut. Imidlertid er jeg helt enig i deg at det er mange dyr i dag som ikke har det bra og som lovverket må beskytte. Vi har vel i Norge fått det første innslaget av dyrepoliti, som jeg hilser velkommen. :smoke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...