Gå til innhold

Er dyr like mye verdt som menneskene?

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr
Skrevet

Mange tråder omhandler vårt forhold til dyr, enten det dreier seg om jakt, pelsdyrhold, matkjøttindustri, dyreforsøk eller rett og slett kjæledyrhold.

Ofte synes jeg disse debattene koker ned til en debatt om dyr kan sees som likestilt med oss mennesker.

Hva synes dere? Er et dyreliv verdt like mye som et menneskeliv?

Hva med dyrene målt opp med hverandre? Er en katt verdt mer enn en fugl? (Eller lignende jeger/bytte-sammenligninger)

Eller er menneskenes overlegenhet en nødvendighet for den måten vi organiserer samfunnet på og en forutsetning for vår eksistens idag?

Skrevet

Noen er jo så ivrig dyrevernere at de ville reddet et dyr før et menneske om de ble stilt overfor valget, så her kan du nok få mange forskjellige svar.

Vi har et økosystem på planeten vår, og en næringskjede som inngår i dette, og der er vi mennesker på toppen. Vi skal ikke klusse for mye med økosystemet før det går helt amok, så jeg mener at å droppe jakt og fiske vil virke helt mot sin hensikt. VI er en del av naturen, det kommer vi ikke utenom.

Dermed sier jeg ikke at jeg synes det er greit med dyreplageri i form av dyr i bur og annet mislighold.

Skrevet
Hva synes dere? Er et dyreliv verdt like mye som et menneskeliv?

Jeg ser litt annerledes på det.

I stedet for å bestemme hvilke(t) liv som er mer verdt enn andre, konstanterer jeg at alt liv har en verdi i seg selv, og jeg kan ikke velge om et liv er mer verdt enn et annet.

• Liker 2
Skrevet

Kommer litt ann på.. Jeg ville hatt null problem og valgt f.eks kattene mine over et eller annet menneske jeg ikke viste om..

Og jeg ville seriøst hatt store problemer om jeg måtte selve mellom sambo eller kattene..

Skrevet

I en krise hadde jeg klart reddet mennesker før dyr. Det hadde jeg ikke lurt på engang.

Ellers enig med Mysan.

Skrevet

I stedet for å bestemme hvilke(t) liv som er mer verdt enn andre, konstanterer jeg at alt liv har en verdi i seg selv, og jeg kan ikke velge om et liv er mer verdt enn et annet.

Signerer denne!

Skrevet

Det blir litt feil med slike "redde dyr eller menenske"-scenarioer. I en slik situasjon ville de fleste slutte å tenke logisk og rasjonelt, og i stedet handle etter sine instinkter. Dvs - redde sin egen art - altså mennesket.

Skrevet
Kommer litt ann på.. Jeg ville hatt null problem og valgt f.eks kattene mine over et eller annet menneske jeg ikke viste om..

Og jeg ville seriøst hatt store problemer om jeg måtte selve mellom sambo eller kattene..

Jeg er glad jeg ikke er samboeren din!

Ellers enig med Emera.

• Liker 2
Skrevet

Veldig enig i det du skriver her. Det blir litt feil for meg å bestemme hvem som er verdt mer enn hvem, ergo tenker jeg som Pax. :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har nok en ide om forskjellig verdi på forskjellig liv. Jeg syns en giraff er mer verdt enn en meitemark f.eks.

Og jeg mener at mennesker er noe helt annet enn andre dyr.

La oss si vi har en hare som løper rundt i skogen, og et barn som løper rundt i byen. Haren kan blir spist av reven, lide sultedøden, få skabb, miste ungene sine, og jeg bryr meg egentlig ikke om det. Hvis noe lignende skulle skje med barnet (drap/sykdom/ulykker/familietragedier) vil jeg definitivt bry meg om det. For meg betyr nok mennesker mer.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Det var egentlig heller ikke ment som noen "redde dyr før menneskene"-debatt, Pax - jeg er enig i at det blir litt søkt.

Jeg mener selv at menneskene innehar en særstilling i økosystemet. Vi tar oss hele tiden til rette på bekostning av dyrene, enten vi bygger veier, hus eller byer eller spiser eller kler oss i dyr. Jeg synes dette er greit.

Jeg mener også at vi har en moralsk plikt til å forsøke å begrense lidelse. Følgen av dette er at det er en del ting vi ikke gjør, for eksempel virker det som det er en unison enighet (nesten) at pelsdyroppdrett er unødvendig eller at dyretesting av kosmetikk er noe vi kan klare oss uten - begge av hensyn til dyrevelferd. Jeg er bare nysgjerrig på hvor langt man kan være villig til å gå for å begrense lidelse. Noen unngår industrikjøtt, hvilket er prisverdig. Andre går så langt som å prøve å servere katten sin vegetarianermat.

Som for øvrig er et stort mysterium for meg: Skal man nekte en katt å være katt? En katt dreper av lyst og glede, skal vi endre det?

Litt på siden det siste, men likefullt noe jeg lurer på når jeg hører argumentasjonen til mange som er opptatt av dyrevelferd.

Skrevet (endret)

Dette er en veldig interessant debatt, for blant mange som tar vår utnyttelse av dyr for gitt så mangler jeg enda å høre en god argumentasjon for hvorfor vi er mer verd enn dyr. Er det pga vår intelligens? Hva da med psykisk utviklingshemmede som ikke har den type intelligens?

Det jeg synes er et vesentlig spørsmål i all debatt om dyrevelferd er: Hvem har gitt oss rett til å behandle dyr slik vi gjør? Elefanter på sirkus, forsøksmus som lider, høner i trange bur... hva er det som gjør at vi kan tro vi har noen som helst rett til å behandle noen andre levende vesener på denne måten? Hvis vår underholdning og kos er verd lidelse og død for andre levende vesener, gjør ikke det oss til onde vesener? En ondskap som er tusen ganger verre enn en katts lek med en mus - fordi vi er bevisst.

Nettopp i kraft av den egenskap som gjør at vi mener vi er hevet over dyrene så behandler vi dem verre enn noen dyr gjør med hverandre. For meg blir det selvmotsigende.

Endret av Tabris
Gjest StockDama
Skrevet

Om dyr er mer verdt enn menneske er ett merkelig spørsmål, da mennesker er selv et dyr.

Skrevet

Mennesker er viktigere for meg en dyr, fordi jeg selv er et menneske. Den eneste grunnen til at vi eksisterer er for å føre arten videre, og da nytter det ikke å sette f.eks. katter høyere enn sin egen art.

Det betyr ikke at mennesker mer VERDT, men for meg prioriteres mennesker foran dyr. Jeg mener vi bør begrense alle levende veseners lidelese, men det koster meg ingenting å spise dyr eller støtte medisinske forsøk på dyr for å maksimere menneskers lykke og helse. Kort sagt, jeg er en homo sapiens patriot. :fnise:

Skrevet
Om dyr er mer verdt enn menneske er ett merkelig spørsmål, da mennesker er selv et dyr.

Men i dagligtalen betyr dyr "et annet dyr enn mennesket". Du bare kverulerer.

Skrevet
Nettopp i kraft av den egenskap som gjør at vi mener vi er hevet over dyrene så behandler vi dem verre enn noen dyr gjør med hverandre. For meg blir det selvmotsigende.

Du har et poeng der, synes jeg.

Nå mener jeg at mennesker er hevet over dyrene når det gjelder intelligens.

Men dette gir oss samtidig et stort forvaltningsansvar. Og det skjøtter vi ikke alltid så godt.

Skrevet

Mennesket er et pattedyr, og alle dyr er like mye verdt. Det er ingen dyreart som står for så mye ødeleggelser som mennesket, så jeg skjønner ikke helt hvorfor mennesker mener at vi er bedre og mer verdt enn andre dyr.

• Liker 1
Gjest milkyway
Skrevet

ja det er de, og folk kan bare drite i å svare innlegget mitt med "Jammen hvis din mor og en kanin lå i veikanten, og ambulansen hadde valgt kaninen framfor din mor, da hadde vel du syntes det var greit?"

Slutt å tett dere.

Skrevet

Veldig interessant tema!

Jeg mener at et menneskeliv er mer verdt enn et dyreliv. Jeg er helt enig i loven, hvor det fremgår at drap på mennesker er ulovlig, mens drap på dyr er lovlig i de aller fleste tilfeller. Jeg mener imidlertid at menneskers rett til å drepe dyr begrenser seg til tilfeller hvor dette har en nytteeffekt ved at det for eksempel gir oss mat eller skinn (samt selvfølgelig når de er syke eller skadet). Det å gå ut i skogen å drepe dyr bare for moro skyld, og hvor man ikke nyttiggjør seg kjøtt, pels eller andre ting, synes jeg er uakseptabelt, og vitner om liten respekt for naturen (jeg aner ikke om det finnes folk som faktisk gjør slikt; dette er bare et tenkt tilfelle).

Jeg er for både husdyrhold og kjæledyrhold, da jeg mener at dette er til glede for begge parter så lenge det foregår på en forsvarlig måte. Selv om vi har rett til å drepe dyr under gitte betingelser, har vi ikke rett til å behandle dem slik det passer oss. Jeg er derfor mot burhønsdrift og andre oppdrettsformer som er til stor ulempe for dyrene. Pelsdyroppdrett og kosmetikktesting på dyr synes jeg heller ikke noe videre om.

Skrevet

Men hvorfor er mennesker mer verdt enn andre dyr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...