Brunhilde Skrevet 17. oktober 2007 #1 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Når jeg leser på KG ser jeg at uttrykket "å skjære alle over en kam" brukes på mange, veldig mange, forskjellige måter. Noen grer over, andre grer under, og andre igjen skjærer under en kam. Noen drar også over eller under den nevnte kammen. Jeg mener at "å skjære alle over en kam" er den riktige måten å bruke utrykket på, men tar jeg feil? Hva mener dere andre språknerder om denne saken? Edit: Lagt til et eksempel. Endret 17. oktober 2007 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #2 Del Skrevet 17. oktober 2007 Du har helt rett, og Hegge støtter deg: http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?ac...tion&id=128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 19. oktober 2007 #3 Del Skrevet 19. oktober 2007 Kammen det snakkes om i tilfellet er nok ikke en kam man grer seg med, men det stedet på oksen(?) som i oksekam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. oktober 2007 #4 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det heter altså ikke det - det heter over , og hvis man tenker over hvordan hårskjærere bruker kammen, forstår man det. - frisørkam altså, i følge Hegge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple- Skrevet 20. oktober 2007 #5 Del Skrevet 20. oktober 2007 ...og det heter heller ikke å "ta alle over én kam" *oppgitt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå