Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg har et veldig kjedelig -sen navn, og etter mange års vurdering, har jeg lyst til å legge til et annet etternavn. Men jeg ville aldri drømme om å ta et navn jeg ikke har noe tilknytning til, og drømmen er min farmors pikenavn. Min farmor, som er død nå, hadde tre brødre, og alle søsknene fikk dette vakre etternavnet. De vokste opp i fantastisk natur i Nordland, og navnet har en nordnorsk klang. Selv er jeg født og oppvokst i Oslo. Da farmor giftet seg i 1925, tok hun naturligvis sin manns etternavn. Hennes brødres etterkommere er de som i dag har dette navnet. Jeg har ingen kontakt med den yngre delen av familien, som er mine tremenninger, men mine foreldre har kontakt med enken til den ene broren, som er den eneste gjenlevende i den generasjonen. Min far tror hun vil være velvillig stilt til at jeg tar slektsnavnet, men er mer usikker på om "den yngre garde" vil like at denne ukjente Oslojenta vil ta deres sjeldne navn. I følge SSB er det 14 mennesker som har dette etternavnet i dag. Nå lurer jeg på, hva er reglene for navneskiftet? Må ALLE disse samtykke til at navnet deres blir "tatt"? Hva med de som er under 18? Jeg er veldig usikker på hvordan dette fungerer, og håper noen kan gi meg råd og tips:)
Gjest Gjest_Thapara_* Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg tror at dersom navnet har vært i din familie to ledd over trenger du ikke samtykke. (kan være det til og med er tre ledd). Men du må selv dokumentere at en i din familie har hatt dette navnet! Hilsen en med nytt og sjeldent etternavn!
Gjest Ts Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg tror at dersom navnet har vært i din familie to ledd over trenger du ikke samtykke. (kan være det til og med er tre ledd). Men du må selv dokumentere at en i din familie har hatt dette navnet! Hilsen en med nytt og sjeldent etternavn! Oi!! Dette er fantastiske nyheter, om det stemmer! Men på hvilken måte kan dette dokumenteres? Jeg tviler for eksempel sterkt på at farmors fødselsattest fra 1899 fortsatt eksisterer... Kan kirkebøker og slektstrær være dokumentasjon god nok?
Gjest Frysepulver Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg byttet etternavn da jeg fylte 18, altså før den nye lovgivningen som oppmyket endel kom. Jeg ville bytte til mine bestemødres pikenavn. Farmors pikenavn var ikke noe problem, er over 200 som heter det osv., men mormors pikenavn var verre fordi det er beskyttet pluss at de ikke fant papirer på henne i første omgang. Det hele løste seg kjapt da jeg forklarte at hun ikke var norsk statsborger før hun giftet seg. Tror det var likningskontoret jeg gikk til og de fant frem all dokumentasjon de trengte.
Gjest Gjest_Thapara_* Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg tror gamle slektsbøker eller kirkebøker skal være mer enn godt nok! I verste fall er det sikkert ikke noe problem å sende et forklarende brev til de fjorten som allerede har navnet for en evt godkjenning! =)
LilleBille Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html § 4. Avledede etternavn Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn: 1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. § 11. Meldeplikt og forvaltningsorgan for navnesaker Den som vil ta, endre eller sløyfe navn, må gi melding om det til folkeregisteret, som avgjør om meldingen skal godtas. Meldingen sendes til folkeregisteret for den kommunen hvor den meldingen gjelder, er registrert bosatt. For enkelte navnesaker kan departementet bestemme at meldinger skal gis til og behandles av et annet forvaltningsorgan. Vedtak om å godta eller nekte å godta en melding kan påklages til fylkesmannen. Departementet kan gi nærmere regler om bruk av meldingsskjema og meldingenes innhold og om saksbehandlingen for øvrig.
Gjest ts Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Tusen takk for svar, alle sammen!! Nå ble avgjørelsen veldig mye enklere. Jeg gleder meg veldig til å få et etternavn som betyr noe, i stedet for et som 38000 har. Så lurer jeg på til dere som har gjort det, hvordan ble det med utgifter og praktiske ting i forhold til bank, førerkort, pass, attester, osv?
cappocino Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Tusen takk for svar, alle sammen!! Nå ble avgjørelsen veldig mye enklere. Jeg gleder meg veldig til å få et etternavn som betyr noe, i stedet for et som 38000 har. Så lurer jeg på til dere som har gjort det, hvordan ble det med utgifter og praktiske ting i forhold til bank, førerkort, pass, attester, osv? Nytt førerkort koster rundt 250 ,- Nytt pass 990,- Alle visakortene må du få nye, det vet jeg ikke hva koster, jeg fikk mine gratis. Folkeregistrer koster vel ingenting og heller ikke postens endringer. Spennende med skjeldent etternavn
Leeloo Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Prisen på pass er/blir vel snart satt ned til 420? VISA kortet kan du jo vente med å endre til du uansett må ha nytt (og hvis du evt nå har en dyr bank kan du jo benytte anledningen til å bytte )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå