Gjest Basisgarderobe Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Driver med et lite stilskifte, og det er ikke like enkelt da jeg vingler litt mellom smårocka i klassisk stil og søt og hva enn jeg finner i skapet.. og min gamle stil.. Det går sakte med utskiftningen pga økonomien osv. Tenkte at jeg burde først ha en basisgarderobe for deretter å finne det lille ekstra.. Hva synes du tilhører i en basisgarderobe (til en som er i begynnelsen av 20-årene)?
nellika Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg har ingen gode råd. Sliter selv med å finne min egentlige stil, etter å ha gått ned et par tre størrelser i klær Men å finne en god basisgarderobe er jo lurt.
Kosemose Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Driver med et lite stilskifte, og det er ikke like enkelt da jeg vingler litt mellom smårocka i klassisk stil og søt og hva enn jeg finner i skapet.. og min gamle stil.. Det går sakte med utskiftningen pga økonomien osv. Tenkte at jeg burde først ha en basisgarderobe for deretter å finne det lille ekstra.. Hva synes du tilhører i en basisgarderobe (til en som er i begynnelsen av 20-årene)? All den tid du ikke sier noe om hvilken stil du tenker å ha etter dette stilskiftet ditt, er det jo litt vanskelig for andre å vite hva basisgarderoben din bør inneholde?:klø: Men vanligvis tenker jeg at basisgarderobe er de litt dyrere plaggene som man tenker å bruke en stund og som egner seg til å variere med, også supplerer man med rimeligere(?) tilbehør som er mer sesongpreget. ?
Gjest Vinduskarmen Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Uansett stil bør alle ha: En god jeans En sort bukse Hvit og sort singlet Et par støvletter som går til alt Et par gode sko En kåpe som går til alt Ut over dette har jeg ikke så mange tips om ting alle bør ha. Jeg merker i allefall at det er mye lettere å kle meg dersom jeg har basisplagg i sort og hvitt slik at jeg kan spe på med de topper og assessorier jeg liker.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 I tillegg til det som ble nevnt av vinduskarmen synes jeg at en klassisk garderobe bør inneholde minst en god dressjakke. Den svarte - evt. med nålestriper går til "alt". Jeg har selv slitt med dårlig råd i mange år så alle mine sko og vesker har i lang tid vært svarte. Dermed går de også til "alt".
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Som basisplagg regner jeg nokså allsidige og ganske nøytrale (men kledelige) plagg som jeans, mer formell bukse, topper/singleter, langermede t-skjorter/tynne gensere, skjorter o.l. Plagg som gjerne ikke er så morsomme å kjøpe fordi de ikke skiller seg ut i wow-dette-er-meg-kategorien, men som gjerne blir brukt mye når de først er i hus. De trenger ikke være urstreite om man føler det blir helt feil, men de bør kunne gå til flere kombinasjoner av klær. Jeg er ikke så flink til å kjøpe basisklær selv, men et tips er å velge enten helt nøytrale farger som f eks sort og grått, eller farger du vet du liker å gå med og som matcher andre plagg du har. Jeg har f eks ikke en eneste hvit singlet eller noe annet, men har plagg i andre farger som for meg er mer anvendelige. Når det gjelder mer synlige plagg som bukser, gensere osv synes jeg det er en ok teori at man investerer litt i disse om man har råd. Man kan vel kanskje si at basicplaggene bør være litt mer klassiske enn det man kjøper av sesongvarer eller annet som er "deg".
Gjest Helen Parr Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 En god jeans En sort bukse Hvit og sort singlet Et par støvletter som går til alt Et par gode sko En kåpe som går til alt Hvis man velger en klassisk, enkel stil kan man ha i tillegg: En fin strikke kardigan En hvit skjorte/bluse Til litt finere anledninger kan man ha en sort dress bestående av jakke, bukse og skjørt. Dette kan brukes om hverandre med alt som er nevnt over. Ellers er det lett å spe på med noen enkle topper, bluser eller strikkegensere til alt som allerede er nevnt. Og selvsagt en mengde med tilbehør; skjerf, smykker, vesker.
Gjest Catwoman Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Med basis-garderobe tenker jeg på enkle klær som passer til det meste. I min basis-garderobe: (hvis jeg kan kalle det det, jeg har ikke akkurat noen utpreget stil på noen måte - bruker mest helt enkle klær) - jeans - helt tynne gensere - mest svart og hvitt, eller nålestripet - som jeg kan variere med forskjellige kardigans, vester, jakker etc. utenpå. - og singleter/stroppetopper/t-shorter i en del forskjellige farger, men med enkelt snitt og uten stæsj som jeg som jeg også kan varier med alt mulig utenpå.
Samba Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 vingler litt mellom smårocka i klassisk stil og søt og hva enn jeg finner i skapet.. og min gamle stil.. :klø: Skjønner ikke helt hva slags stil du tilstreber her, men.... All den tid du ikke sier noe om hvilken stil du tenker å ha etter dette stilskiftet ditt, er det jo litt vanskelig for andre å vite hva basisgarderoben din bør inneholde?:klø: Enig, men basis er vel nokså basis uansett. Jeg vil si at til basisgarderoben er alle de plaggene som matcher og passer til alt det du har som er "stilen" din. Det være seg smårocka eller søt. Disse plaggene vil jeg si er kjekke å ha som et utgangspunkt. -Jeans -Singleter i flere farger -Enkle langermete gensere (tynne) -Kåpe -Kort jakke -Støveletter -Pensko -Skjørt -Skjorte Disse plaggene jeg har ramset opp er plagg jeg mener enkelt kan brukes til å få fram den stilen du måtte ønske. Jeg bytter gjerne litt stil, avhengig av hvordan jeg føler meg. Fra pynta, til sporty. Det er tilbehøret, og de andre plaggene utenfor basisgarderoben som avgjør stilen.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #12 Skrevet 18. oktober 2007 Ser at en del lurer på hva et basis garderobeplagg er. Et typisk eksempel er et plagg som kan pyntes opp eller ned. Jeans, høye heler-fint jeans, joggesko-ut på tur Altså plagg som fyller forskjellige funksjoner
Gjest Mikli Skrevet 18. oktober 2007 #13 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har en utpreget klassisk stil, og hvis det er den du har tenkt å kjøre vil jeg anbefale deg følgende plagg til en basis-garderobe: Hvit skjorte/bluse Sort og grå eller brune pene bukser Sorte og brune støvletter Sort og hvit polo Sorte og brune sko Mørke jeans Lyseblå, sort eller brun skjorte (alt ettersom du velger brune eller grå penbukser i tillegg til den sorte) Cardigan i farge som matcher bukse Knelangt skjørt Kåpe, sort Dressjakke X-antall singletter/t-skjorter til å ha inni. Klassisk omgjengelig veske, gjerne sort Vel, om dette ble mer enn basis vet jeg ikke helt. Jeg er selv tilhenger av å variere mellom x antall jakker, sko og vesker. I tillegg er det smart å ha litt skjerf til halsen(oppi skjorta), noen smykker etc. Dette kan du finne billig på Glitter f.eks Husk at en basisgarderobe skal matche DEG og den stilen du velger å ha. Har du en hippi eller mer rocka stil, blir min basisgarderobe helt feil for deg. Håper du finner ut av det hele.
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 19. oktober 2007 #14 Skrevet 19. oktober 2007 Hva du skal velge som basisgarderobe, avhenger jo litt av stilen din som flere har nevnt. Selv om du er i et "stilskifte" kan du tenke gjennom følgende som kan være til hjelp: - Hvilke farger du liker og bruker mest. Velg en 3-4 farger du liker og som kan kombineres med hverandre, og ha dette som utgangspunkt. - Hvilken type plagg og sko du trives i. Hvis du ikke trives i skjørt eller kjoler, er det ikke noen vits i å bruke penger på denne typen plagg. Ikke høyhælte sko heller, hvis du ikke liker å gå med det. - Om du er student eller jobber, og hva du evt. jobber med. Klærne må være praktiske i forhold til det du gjør når du bruker dem. - Økonomi. Bruk penger på noen få kvalitetsplagg som du kan ha i mange år, og suppler med plagg av rimeligere kvalitet. - Sjekk ut bloggen "Glamourbibliotekaren" - masse stiltips og inspirasjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå