Rosalie Skrevet 21. oktober 2008 #41 Skrevet 21. oktober 2008 Foreldelsesfristen begynner vel ikke å løpe før man oppdager feilen.
punkyB Skrevet 21. oktober 2008 #42 Skrevet 21. oktober 2008 Er en artikkel her i aftenposten om at meglere unnlater å oppgi fellesgjeld http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle2724548.ece Men er jo noe helt annet når de oppgir feil sum som fellesgjeld. Du kan jo lese artikkelen grundig å se om du får noen tips. Evnt. kontakte journalisten eller noen andre navn nevnt der.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #43 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg må dessverre dra opp igjen denne tråden. Jeg har ikke hatt overskudd til å ta tak i dette før nå men nå er jeg klar for ett nytt tak. Det står i alle salgspapirene at fellesgjeld er 90000. Det står i brev fra boligbyggelaget datert etter at vi overtok leiligheten at fellesgjeld er 90000. På alle punkter kan vi dokumentere det. Da vi tok kontakt med megler på tlf (skulle tatt opp den samtalen) sa han at dette virket veldig besynderlig og ba oss om å faxe salgsoppgaven. (som om han ikke har den selv....) Greit nok, så jeg gjorde. Fikk brev tilbake fra saksbehandler hos megler ( får veldig lyst å skrive navnet på meglerfirma så er andre advart mot dem) med salgsoppgaven i retur og boligbyggelagets samlede fellesgjeld gulet ut. På grunnlag av dette burde vi visst at fellesgjelden vår var større enn det står rett under.... Megler fraskriver seg alt ansvar. (bombe) Ja så hvor går veien nå? Har ikke all verdens midler til å gå til sak for heller. På meg virker det som om boligbyggelaget har gjort en feil ved å sende gamle eller uoppdaterte dokumenter til tildligere eier. Tidl eier må ha visst at dokumentene var feil og likevel selger leilighet med feil gjeld. (Tidl eier må ha visst dette pga :Borettslaget hadde undergått en større rehabilitering og de har fått tilsendt papirer på at fellesgjelden har økt samt betalt høyere husleie. Dette har jeg fått vite av naboer i laget. Naboer har også advart tidl eier om å gjøre dette for døve ører. Dette har jeg nettopp funnet ut av. ) Kan noen gi meg noen gode råd? Hvor mye vil det ca koste å hyre en advokat? Noen andre som har gjennomgått det samme? Har du virkelig ventet ETT år på å ta tak i denne saken? Da kan det hende at det er for sent å gjøre noe med det, men du skal slvsagt PRØVE! Men da må du ta deeg sammen, klatre over dørstokken og følg forslagene du har fått i denne tråden. Problebet forsvinner ikke av seg selv, og det blir verre å få medhold jo lenger du venter. Du ringer forbrukerrådet i dag! Har du råd til advokat? Da skal du også ta kontakt med en ekspert på boligrett i løpet av denne uka. Gir du hint om hvor du bor, får du sikkert forslag her inne på advokater i ditt område som er eksperter på slike ting.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #44 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg vil helst ikke på tv men hvis det blir siste utvei får jeg bare hoppe i det. Har fått nr til en advokat som holder på med eiendomsrett. Skal prøve å få snakket med han i morgen. (Det koster vel ikke noe å bare snakke med han og høre?) Kan også ta kontakt med Forbrukerrådet. Vil at megler skal få seg en skikkelig skrape... Det er vanskelig å vite hvordan man skal angripe sånne situasjoner så jeg setter stor pris på svarene og tilbakemeldingene dere kommer med Vet dere forresten foreldelsestiden på slike saker? Flott at du tar kontakt! Vil du bare at megleren skal få en skrape? Er det ikke viktigere for deg at du får redusert din andel av fellesgjelden med 160.000? Jeg tror ikke du skal forvente at advokaten gjør noe særlig gratis, men en sak som din tror jeg han diskuterer med deg på tlf i noen minutter gratis. Har du en god sak, så må du jo betale advokaten for å ta den. Har du en dårlig sak, skal du vente med å bruke advokat, og høre hva forbrukerrådet sier først. Men du må skynde deg, dette kan du ikke la ligge, for det skader saken din.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #45 Skrevet 22. oktober 2008 Ift til andre mangler så burde dette vært opplyst om av selger i tilstandsrapporten og evt av takstmann. Dette er bare tull, fellesgjeld er jo ikke en mangel! Men det ER en mangel at om det står i kontrakten hennes at fellesgjelden er lavere enn det den egentlig er. Takstmann har ingenting med dette å gjøre, han vurderer bare den tekniske tilstanden. Det er ikke alle som bruker takst, heller, men det er en annen debatt. Forresten: hvor er ts dokumentasjon? Nå vil jeg gjerne vite hvor de 90.000 står - i salgsoppgaven eller i kontrakten hennes? I begge? Hvis det står 250.000 i kontrakten så er saken hennes litt dårligere, men hun kan fortsatt vinne saken på at det (om det) står 90.000 i salgdsoppgaven. Jeg synes du kan opplyse oss om hva som er riktig her, ts. Lettere å gi deg råd om du legger fakta på bordet.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #46 Skrevet 22. oktober 2008 Ja, du er blind. Nei, gjesten du siterer har helt rett. Som ts skriver: Å spørre selger og megler samt at det står i salgsoppgaven burde jo egentlig være nok? Nei, det er ikke nok. Og dette med salgsoppgaven trenger vi nå å få svar på.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #47 Skrevet 22. oktober 2008 Skulte feil og mangler har vel en foreldelsesfrist på fem år? Dette er IKKE en skjult feil og mangel! Det er en mangel, ja, men ikke av den art som du beskriver. Og din oppfatning av foreldelsesfrist er også feil, det er ikke slik at du kan oppdage råte i 2008 og la være å si fra om det før i 2013. Du har faktisk en plikt på deg til å si fra svært hurtig, jeg tror det er snakk om 2-3 måneder. Bland nå ikke kortene, det er mange av dere som er svært begrepsforvirret.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #48 Skrevet 22. oktober 2008 "Feil og mangler man blir klar over er man pliktig å reklamere på overfor selger/megler "innen rimelig tid" - bør ikke gå over 3 måneder. Kjøper kan ellers miste retten til å påberope seg mangelen. Nye feil og mangler som oppdages kan reklameres i inntil 5 år. Har man oppdaget mangelen 3 år eller mer etter overtagelse må forliksklage være tatt ut inne 12 måneder fra mangelen oppdages " Du har en annen utfordring her: du er pliktig tilå lese kontrakten før du underskriver. dersom det står 250.000 der, og 90.000 i salgsoppgaven, så har megleren brutt god meglerskikk. Men det trenger ikke være nok, særlig siden du har ventet så lenge med å gjøre noe med det. Sjekk med forskringsselskapet ditt, det kan hende at innborsikringen din dekker rett til advokat i forbindelse med huskjøp.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #49 Skrevet 22. oktober 2008 hvis det står i papirene megleren har fått fra boligbyggelaget at fellesgjelden er 90tusen så er det da ikke meglers feil hvis den viser seg å være mer. da er det boligbyggelaget som har gjort en grov feil! og ikke megler som mange velger å angripe, så vidt meg bekjent så ber de om opplysninger fra boligbyggelaget når de skal selge slike leiligheter og de kommer da ferdig utfyllt i posten.
Nanaluanna Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #50 Skrevet 22. oktober 2008 Det står i kontrakt og salgspapirer. Jeg tror mange har gjort feil her, eier, boligbyggelag og megler. Boligbyggelag har sendt gamle papirer. Salget foregikk i desember så papirene var fra januar samme år, nytt lån hos borettslaget ble tatt opp i juli samme år og papirene var ikke oppdaterte på det i desember. Eier og megler har visst om dette men allikevel valgt å ikke opplyse om økt fellesgjeld. Selvfølgelig er det viktigste for meg at fellesgjelden blir redusert! Dette er IKKE en skjult feil og mangel! Det er en mangel, ja, men ikke av den art som du beskriver. Og din oppfatning av foreldelsesfrist er også feil, det er ikke slik at du kan oppdage råte i 2008 og la være å si fra om det før i 2013. Du har faktisk en plikt på deg til å si fra svært hurtig, jeg tror det er snakk om 2-3 måneder. Bland nå ikke kortene, det er mange av dere som er svært begrepsforvirret. Tror hun sikter til mitt første innlegg der jeg skrev om feil i leiligheten. Flere har blitt avdekket og dokumentert av fagfolk. Samtlige av lamper i taket har kortsluttet i etterkant av mitt første innlegg og nå kan ingen av vinduene på baksiden av huset lukkes....
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #51 Skrevet 22. oktober 2008 Dette er bare tull, fellesgjeld er jo ikke en mangel! Men det ER en mangel at om det står i kontrakten hennes at fellesgjelden er lavere enn det den egentlig er. Takstmann har ingenting med dette å gjøre, han vurderer bare den tekniske tilstanden. Det er ikke alle som bruker takst, heller, men det er en annen debatt. Forresten: hvor er ts dokumentasjon? Nå vil jeg gjerne vite hvor de 90.000 står - i salgsoppgaven eller i kontrakten hennes? I begge? Hvis det står 250.000 i kontrakten så er saken hennes litt dårligere, men hun kan fortsatt vinne saken på at det (om det) står 90.000 i salgdsoppgaven. Jeg synes du kan opplyse oss om hva som er riktig her, ts. Lettere å gi deg råd om du legger fakta på bordet. Nå mente vel tingeling de andre feilene TS prater om i hovedinnlegget.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #52 Skrevet 22. oktober 2008 Det står i kontrakt og salgspapirer. Jeg tror mange har gjort feil her, eier, boligbyggelag og megler. Boligbyggelag har sendt gamle papirer. Salget foregikk i desember så papirene var fra januar samme år, nytt lån hos borettslaget ble tatt opp i juli samme år og papirene var ikke oppdaterte på det i desember. Eier og megler har visst om dette men allikevel valgt å ikke opplyse om økt fellesgjeld. Selvfølgelig er det viktigste for meg at fellesgjelden blir redusert! Tror hun sikter til mitt første innlegg der jeg skrev om feil i leiligheten. Flere har blitt avdekket og dokumentert av fagfolk. Samtlige av lamper i taket har kortsluttet i etterkant av mitt første innlegg og nå kan ingen av vinduene på baksiden av huset lukkes.... Så det står i både salgsoppgaven og i kontrakten at fellesgjelden er 90.000? Hvis den IKKE var det på det tidspunktet du la inn bud på leiligheten, så har du en sak. Men du må altså handle fort. Har du snakket med forbrukerrådet/advokat i dag? Ønsker deg all mulig lykke til, for slik skal det ikke være.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #53 Skrevet 22. oktober 2008 Nå mente vel tingeling de andre feilene TS prater om i hovedinnlegget. OK; beklager. Jeg misforstod.
Nanaluanna Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #54 Skrevet 22. oktober 2008 Så det står i både salgsoppgaven og i kontrakten at fellesgjelden er 90.000? Hvis den IKKE var det på det tidspunktet du la inn bud på leiligheten, så har du en sak. Men du må altså handle fort. Har du snakket med forbrukerrådet/advokat i dag? Ønsker deg all mulig lykke til, for slik skal det ikke være. Ja det står begge steder. Den var IKKE 90.000 da jeg la inn bud. Jeg har snakket med advokat i dag og skal møte ham i morgen. Blir spennende å høre hva han sier.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #55 Skrevet 22. oktober 2008 Ja det står begge steder. Den var IKKE 90.000 da jeg la inn bud. Jeg har snakket med advokat i dag og skal møte ham i morgen. Blir spennende å høre hva han sier. Flott! Du er kjempeflink, stå på! PS: TA med alle papirer til ham, salgsoppgave, kontrakt, mailer og annet du har.
angara Skrevet 23. oktober 2008 #57 Skrevet 23. oktober 2008 Hvordan gikk det? Er spent. Har dårlige erfaringer selv med meglere (selvfølgelig). Spennende å følge med på om det lykkes for deg, det gjorde det ikke for meg (men en litt annen situasjon). Stå på!
Kattugla Skrevet 23. oktober 2008 #58 Skrevet 23. oktober 2008 Spar deg pekefingeren... Og du tar feil: Saken er ikke at det er meglere og selgere som må sørge for at uerfarne, udugelige kjøpere ikke klarer å gjøre det som forventes av dem ved et boligkjøp. Man kan ikek legge skylden på resten av verden for at man selv har vært for sløv... Jeg kan ikke se at kjøpers undersøkelsesplikt frigjør selger for opplysningsplikt. Sånn generelt sett.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #59 Skrevet 23. oktober 2008 Hvordan gikk det? Er spent. Har dårlige erfaringer selv med meglere (selvfølgelig). Spennende å følge med på om det lykkes for deg, det gjorde det ikke for meg (men en litt annen situasjon). Stå på! Lyst til å fortelle? Andres erfaringer kan være svært nyttige for å unngå å gå på limpinnen selv...
Gjest bn Skrevet 23. oktober 2008 #60 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg og samboer kjøpte leilighet i borettslag i vår. Den hadde fellesgjeld på 90 000. Det har vært mye feil og mangler på leiligheten bla var alle fire vasker/avløp lekk og mye annet småplukk. Dette har vi sett igjennom fingrene på fordi vi har fått inntrykk av at man ikke får medhold i disse sakene uansett. Etterhvert som sommeren har gått har vi sett at andre identiske leiligheter som har vært til salgs i borettslaget vårt har fellesgjeld på min 230 000. Altså mye mer enn det vi ble forespeilet da vi kjøpte. Skriver mail til Boligbyggelaget nå for å forhøre meg om gjelden , men er sannsynligvis blitt lurt grundig av selger og megler. Nå tar jeg sorgene litt på forskudd, men magefølelsen min sier at vi bør forberede oss på det verste. :gråte: Hvordan går man frem i sånne saker? Alle leiligheter har samme gjeld. Kan variere noe i forhold til størrelsen på leiligheten. Det står i prospektet hva fellesgjelden er og din andel av fellesgjelden. Du betaler hver mnd på fellesgjelden, det folk flest kaller husleie. Når du flytter inn , så har du 8 dager på deg og komme med skriftlig hva du klager på. Bygningsmessig , så må du henvende deg til styret i laget. Som kjøper av en slik leilighet i lag, så er du ikke fritatt for alt. Det er din f.....plikt til å sjeke opp ting selv oså. Du skulle ha tatt kontakt med laget før inngåelse av kontrakt. Der skulle du b.l a spurt om fremtidige planer til laget. Planer fremover kan påvirke husleien bla, At du har blitt lurt? du føler det slik,men sa han 90.000, har du hørt feil? Hva sto det i avisa,prospektet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå